Blåmesar och älgjakt...

Idag blev det ingen långsväng med hästen...Älgjakten har ju börjat och man bör hålla sig från skogen =(

Gick i skogskanten med hunden när jag kom hem, vet ju att jägarna kan se skillnad på häst, hund o människa mot en älg, men har fått lära mig att kulorna kan ändra riktning pga stenar, träd och dylikt...därför så många olyckor med allt skjutet utom älg!

 

När min man kom hem tog han oxå en sväng med hunden..han ropade på mig att jag skulle komma ut och se hur han löst problemet med motorvärmarsladdarna till våra bilar....slogs då av hur många småfåglar, mest blåmesar som flög fram och tillbaka mellan träden i närheten av oss...

Tror de väntar på mat sa jag...-ja! sa min man..de har börjat sälja fågelmatssäckar på Coop såg jag.. åker o köper direkt sa han...

Sååå...från och med idag ska fåglarna ha tillgång till mat hos oss fram till maj nästa år...

Att vi har så många blåmesar beror nog på att år 2005 tog vår katt Gurra båda blåmesföräldrarna som hade ett bo i en ventil i vårt hus...sprang då ned i källaren och drog ut ventilen...där låg fem små ögon och fjäderlösa ungar..tog ut boet och insåg att jag måste hitta föda till dem snabbt om de inte skulle dö...på en gård med mycket djur brukar det finnas flugor...men det var inte tillräckligt kan jag lova...det blev maggots från sportaffären, kattungars foder uppblöt och mosat med köttfärs...

För att göra en lång historia kort....skrev dagbok och tog bilder för var dag =)  och mot alla odds, lyckades jag få alla fem blåmesungarna att överleva och släppte ut dem till friheten på hösten...Ska nog se om något bokförlag vill ge ut den berättelsen,

De har stannat kvar hos oss...de är inte handtama, men de vågar sig mycket närmre än vilda fåglar...Deras ungar har oxå blivit kvar och präglats av sina föräldrar...så vi har många blåmesar här och som ni nog förstår är det min absoluta favoritfågel idag...Har så många underbara bilder och minnen av den sommaren 2005...

 

Så små och värnlösa de var när jag började sköta dem..mitt lilla barnbarn var oxå duktig att hjälpa farmor =)

Den nedersta bilden är det jag som sitter med alla fem i handen...

 

Undrar hur många bilder jag har på dessa ljuvliga små varelser...men så roligt det vara att tillbringa ett sommarlov med dem...även om jag fick gå upp 06:00 o mata dem och varannan timme efter det =)

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Nina

Vad fina kort på de små och vilken fantastik händelse. Kul att de har stannat kvar hos er :)

Kram

2009-10-12 @ 22:37:07
URL: http://goldenwizards.se
Postat av: karin

Oj oj, svår fråga! jag får helt enkelt träna honom mer till nästa säsong så får vi se hur det går. :)

ska även försöka ha tid att starta med hans son i vår, han ser verkligen ut att ha kapacitet för tävlingsbanorna han med. :)



sööta fågelungar. :)

2009-10-12 @ 22:56:15
URL: http://karinmattson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oaah Vilken fin sida du har! Hur har du gjort sån fint kollage med bilder? Gillar verkligen dina berättelser och vad härligt med blåmesarna. Själv matade vi kattungar i 2 månader så jag vet vilket jobb det var....

Kram

2009-10-12 @ 23:04:28
URL: http://skogslilit.blogg.se/
Postat av: Matilda

Villka sötisar. :)



Svar på komentar: Tackar och ingen orsak. :)

2009-10-13 @ 13:33:30
URL: http://matildasenkla.blogg.se/
Postat av: johanna

vad fin blogg :)

2009-10-13 @ 14:54:12
URL: http://lilllajohannna.blogg.se/
Postat av: Matilda

Ja, det är grymt mysigt. :)

2009-10-13 @ 18:19:26
URL: http://matildasenkla.blogg.se/
Postat av: Raija

Blåmesen har alltid varit min favorit fågel. Den är så fin :)

2009-10-14 @ 19:17:33
Postat av: Viveka

Nä men vad gulligt... Å vad duktigt av Er...

Trevlig kväll.

Kram

Viveka

2011-02-22 @ 18:42:51
URL: http://blogg.amelia.se/vivekahedlund
Postat av: Sandra

Vad gulligt :) Jättefin blogg

2011-02-26 @ 03:40:41
URL: http://www.testa-mera.blogspot.com
Postat av: kira

hej har nyss fått rädda en, den kan inte flyga men har fjädrar, den har ätit lite bär och frö mos, samt några flugor... imorgon ska jag skaffa köttfärs mm. den ska tydligen matas varannan timme,, så måste be min mamma lite imogon då jag jobbar o blir borta fem timmar. ge gärna tips... googlar ihjäl mig just nu.

2011-05-31 @ 23:49:17
Postat av: Kira

Hej, nu har den börjat flyga lite, den sitter i sin bur på riktiga pinnar som den flyger lite emellan, jag har ställt in ett lock med vatten samt ett lock med frön och hängt upp en kvist med frön..hampa eller vad det nu är....fast den äter absolut inget av det och verkar inte dricka heller... måtte den nu lära sig det...den får fortfarande köttfärs med kattmat och vitaminer. det är absolut en talgoxe och han har fått riktigt fin dräkt nu, när jag tog hem honom hade han bara lite pinnar till fjärdrar i princip, mer du och dessutom var han ganska naken här och var....det har gått jättefort tycker jag. Kan inte bestämma hur jag ska göra med frisläppningen , jag ska ju flytta nu i Juni och släpper jag ut honom här kan jag inte ha koll på honom...eller henne.

2011-06-06 @ 17:36:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0