Kyla

Igår när jag vaknade kände jag hur det rann ur näsan, hoppsan tänkte jag, håller jag på att bli förkyld? Kände hur det bara fortsatte rinna, torkade med min vita morgonrock under näsan. Efter ett tag blev jag irriterad och tittade på fingrarna -blod- kikade på morgonrocken nedsölad av blod som jag dels torkat av och som droppat ned på den. Har nog varit för kallt ute och för torrt inne pga all eldning, mina slemhinnor i näsan tålde tydligen inte det. Blöder nästan aldrig näsblod.

Har nyss varit ute och nattat djuren, kaninerna trivs i kylan, jag ger dem ljummet vatten var kväll och även på dagen, men ser att de slickat stora hål i isen i deras keramikskål som jag alltid också fyller på. Det är nog naturens gång att de ska få i sig vätska genom att slicka på is eller äta snö på vintern. När jag ställer in vatten struntar de oftast i det till min irritation, men de överlever och mår bra ändå =) Brukar även skyffla in några skovlar snö till dem.

Har ett stort bekymmer i kylan med hästens iskonformade klampar i hovarna, troligtvis slår han hål på isen i bäcken som alla våra andra hästar har gjort på vintern. Knackar ur dem med hammare två ggr varje dag, så rädd att han ska halka och bryta ett ben när han går in i stallet. Min man springer och servar honom med vatten minst tre ggr per dag, men precis som kaninerna ignorerar han oftast hinken. Nåväl, våra djur är nog mer anpassade till årstidernas gång än vad vi vill tro, de mår i alla fall bra, även om vi får lite mer att göra när det är så kallt.

Vår lilla "vildkatt" mår också bra, hon tackar oss för varje matskål hon får med en stor tillgivenhet och kurrande =) Jag går alltid ut runt 18-19 och stänger in hästen i paddocken och ger honom lite hö medan jag knackar isklampar ur hovarna, idag var hon med och snodde runt oss, jag blev rädd ett tag att hon skulle bli trampad av hästen. Men när hon hamnade mitt för honom så luktade de mule mot nos ett långt tag, så gulligt <3

Börjar faktiskt tro att min katt Gustav inte är fullt så elak som jag trott, han har ignorerat henne några ggr. Det kanske är för att hon är honkatt och inte utgör något större hot för honom. Har inte fått något svar på min efterlysning på henne än, skickade ut ytterligare två förfrågningar idag angående henne men inget napp.
För mig och min man får hon gärna stanna och vara stallkatt hos oss, vi är fullkomligt förälskade i denna ljuvliga varelse =)


Arne och jag på promenad i kylan.


Röken står som en kvast ur skorstenen, går mycket ved nu i kylan.


Här jamar "vildkatten" hon vill att vi ska gosa mera =)


Trackback
RSS 2.0