Vargjakt! Vad jag tycker..... fy f-n så dåligt skött =(

Av en slump tittade jag på nyheterna ikväll,  vargjakten som får mer och mer kritik med all rätta. Min gräns bev nådd efter bilder på dödade vargar och när man berättade om ett alfapar som skjutits och som hade valper i Gävleborgslän, nu fanns risken att dessa 8-månaders valpar som inte hade lärt sig jaga än skulle ge sig på tamdjur, det enda byte som de möjligtvis kan ta. HUR STORT BLIR INTE VARGHATET DÅ? Varghatet eskalerar, jägarna triumferar. Det är vi människor som styr naturen och de flestas tyckanden.

Hjärtat gråter med dessa valpar i kylan, hos oss har vi haft en stor vargstam etablerad i ca 10 år, de har inte tagit ett enda tamdjur. En jakthund har blivit tagen under jakt, men då pratar vi om många år med varg. Självklart lider jag med ägaren som miste sin hund. Men vet också att trafiken dödar mest jakthundar, vad gör vi åt det? Ställer DU bilen i garaget för att inte döda en jakthund eller allt annat vilt du kan köra på?

Skulle  själv bli så ledsen om det hände mina djur något, som djurägare måste jag försöka skydda mina instängda djur som inte kan fly från rovdjur med ett bra stängsel. Att jag tar chansen att ha hunden lös eller kopplad, ÄR MITT VAL.
Tror också att varghatet kan börja med denna jakt =(

Miljöminister Andreas Carlgren vill att alla vargar med tex njur och hjärtproplem (inavel) skall skjutas av för en frisk vargstam, tror inte ens en veterinär kan bedöma de problemen på en varg genom att titta på dem, men det kan jägarna????? jägare och regering skulle lära av årets misstag i jakten menade Carlgren, hjälper inte de vargar som lider nu =(

Vi människor kan skaffa vår föda i affären, för många jägare är jakten ett nöje, för vargen är det deras överlevnad. Varför hojtas det inte lika mycket om jakt på björn? Är det för att den inte konkurrerar med jägarna om älgar och rådjur lika mycket  som vargen?
Ingen människa ÄGER  vår jord eller natur, vi bara lånar den vår korta stund på jorden.

MUF:s ordförande gick emot sitt eget parti och menade att Sverige inte är trovärdiga om vi skjuter av våra stora rovdjur (varg) medan vi ber Asiens och Afrikas regering att skydda lejon och tigrar och de andra "big five", de har anmält vargjakten till EU-domstolen.
En enkel fråga, tycker DU att vi är trovärdiga med facit i hand idag?


Bilden på vargen, lånad från nätet =)




Kommentarer
Postat av: Olivia

Jag blir så jäkla arg! Du har rätt i allt du skriver, vem gav människan rätten att bestämma vem som ska leva och inte?



En varg är lika mycket värd som en katt tex, ska vi börja skjuta ihjäl alla katter som tar fåglar, möss, sorkar? De är ju också rovdjur! Förstår inte hur staten tänker, usch för vargjakt!

2010-01-07 @ 12:23:29
URL: http://olivialindstrom.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0