Får är snälla djur....

...men jag trodde att de var de tråkigaste djur man kunde ha också. När min man föreslog att vi skulle köpa några får för att hålla undan slyn trodde jag först att han skojade...Nejdå! han menade allvar och vi åkte till våra kompisar som har både biffkor och får för att köpa något ulligt på fyra ben... Vi köpte två tackor som annars skulle mist livet till hösten och hamnat i frysboxen pga juverinflammationer, de kunde alltså inte lamma mer och hade förverkat sin uppgift på jorden =(  Vi döpte dessa två tackor till Malin och Molly. En rymning gjorde de efter två dagar, sedan var de vår gård trogen...När jag gick ut i hagen kom alltid Malin, hon blev tamare och tamare...


Här ligger malin och vilar en sval och skön höstdag....

Till slut blev hon tamare än en hund, när jag satte mig i hagen la hon sig alltid bredvid mig så att vi kunde gosa, hon var lika kelig som en katt ♥


Alltid lika gosig...♥


Så jag älskade detta underbara, goa får ♥

Hon är även det enda djur som skaffat mig ett gips, det hände när vi skulle klippa fåren. jag var med och höll i...en fårklippares största mardröm är djur med NAMN, de är oftast så tama så de protesterar mot att tvingas till något ;) Malin började sprattla på klippbordet och karlarna skrek SLÄPP åt mig...Aldrig! var ju rädd att 100 kilo får skulle drutta i backen, hon sprattlade och fick in en fullträff på min tumme...såg hur det bucklade upp en bula och försvann. Jag kanske bröt tummen sa jag, vickade lite på den, den rörde sig..det är ok sa jag och vi fortsatte klippa en timme till... Jag märkte först när jag skulle lyfta säcken med ullen jag och dottern samlat ihop när klippningen var färdig, att tummen bara ramlade rakt ned.

Gick in till min man och la tummen platt i handflatan och sa att något blev galet...Vi åker till akuten sa han, ALDRIG sa jag igen...tänker inte sitta där halva natten, jag åker till läkarstationen i morgon istället...Hade inte ont, sov gott, men vaknade några ggr och fick rätta till tummen som fastnat i täcket ;) Nåväl, visade tummtricket med tummen platt i handflatan för läkaren ...efter 5 minuter på läkarstationen fick jag åka in till central-lasarettet och operera ned ledbandet som sparkats av, gipsad i 7 veckor.


Första gipset...mina elever tyckte det var jättekul att skriva autografer på det =)

När jag fick ta av gipset den 7 juli sa de åt mig att ta det lugnt...det gjorde jag INTE, dagen efter körde vi in 5 ton hö och jag stod på skullen och tog emot allt... ;)
Tummen blev bra i alla fall! Vi skaffade fler får, först kom...

Frida och Sara


...och sedan Ulla med lammen Elin och Hanna...och alla blev de en fårklippares värsta mardröm, tama och med namn ;)

Kommer alltid att minnas särskilt Malin och hennes tillgivenhet, när jag blir pensionär ska jag ha får igen =) Så UNDERBARA djur...
Kvaliteten på dessa bilder är inte bra, scannade med en av de första scannrar som kom ut!

Ha en bra torsdag!

Trackback
RSS 2.0