Föreläsningen var.....

....suverän, Bo Kristiansson började med att berätta att vi har inte mycket att frukta från björnen, de betraktar överhuvudtaget inte människan som föda. Människan ses som ett hot som björnen helst vill undvika. Han pratar av erfarehet Bo har haft ca 10 000 nära björnmöten. Det viktigaste vi kan göra är bara att berätta för björnen att vi finns där i skogen, prata sjunga eller ha någon form av bjällra som vi pinglar med i björnrika trakter....Hade en vän som bodde och red i Orsa skogarna där det finns mycket björn, de hade en koskälla på hästarna så att björnarna hörde dem på långt håll. De enda gånger en björn anfaller är om de är skadeskjutna eller känner sig så trängda att vi människor utgör ett hot. Bo menade att troligtvis kommer vi aldrig att överhuvudtaget få se en björn eller varg om vi ger oss tillkänna i skogen. Både björnar och vargar ser oss som ett hot och försvinner så fort de fått vår "otäcka" vittring =) De björnar och vargar som överlever är de som rädds människan, deras gener överlever i generationer...de andra som inte rädds människan skjuts...



Rödluvan och vargen, de tre små grisarna och vargen, Peter och vargen m.m. Hur har vi inte matats från vår barndomen att vi ska hata dessa blodtörstiga, farliga bestar....Hunden härstammar ju från vargen och hunden kallar vi för människans bästa vän....♥
(alla bilder i detta inlägg är lånade från nätet)



Från barndomen har vi matats med sagor och  sånger om den stora snälla björnen, mors lilla olle, guldlock och de tre björnarna osv, vi har väl alla haft vår goa nalle i sängen när vi sovit ♥ Vi är manipulerade sedan vi är små vad vi ska tänka och tycka..

Sedan berättade Tom Arnbom att det enda dödsfall med människa som finns dokumenterat med varg finns från 1821, då var det en varg som var uppfödd av människor, alltså inte rädd för människor. Jag läste tidigare att barn tagits av varg på 1700-talet men då hade flera barn oxå tagits av trollen stod det i kyrkböckerna och hur trovärdiga blev dessa dödsfall då?????

Det som poängterades var oxå att inom en snar framtid kommer vildsvinen troligtvis att bli vårt största problem, de ökar lavinartat...De är inte vargens eller något annat rovdjurs naturliga byte, de är för farliga byten och skaderisken är för stor  för rovdjuren, då är rådjuren så mycket lättare byten och föredras...Hur många tänker på vildsvinen i bär och svampskogen (min reflektion)?

Har en vän som matar vildsvin för att underlätta i dessa svältider för dessa djur...vem planterade in vildsvinen igen? Låt mig gissa....jägarna?


Mårdhundar ska vi inte ha, det är ett politiskt beslut, det är skottpengar på dem. De förökar sig oxå lavinartat och de kan skapa stor förödelse i vårt svenska fågelbestånd då de helst håller till i våtmarker och äter fågelägg. Mårdhunden importerades från Asien till dåvarande Sovjet för sitt fina skinn och för att jägarna skulle få ett nytt byte att skjuta, de har nu invandrat från Finland till Sverige  =(  AAAAAAAHHHH blir så j-vla arg, vi människor manipulerar och styr och bestämmer över djurens väl och ve....Hur var det inte med kaninerna i Australien? De har blivit en landsplåga där för att de inte har några naturliga fienden ...men jägarna där och då för länge sedan ville ha något att skjuta på.


Mårdhundsvalpar, så söta ♥


Hur ljuvligt söta är inte mårdhundarna ♥ Varför måste vi människor manipulera vår jord så mycket, djurarter ställs mot varandra,..det var inte djurens val att komma till Europa...de kämpar bara för att överleva...

Summa summarum för denna gång är..... att vargen är mest hatad för att en vargflock tar ca 120 älgar per år inom sitt revir, björnen slår ca tre per år....därför konkurrerar vargen med jägarna och de får kanske inte ut sina licenspengar de betalat för älgjakten...

Jag kommer som vanligt att vara ute i skogen med häst och hundar...min björnrespekt har jag tappat...ska bara sjunga ännu mer....och tyvärr kommer jag nog aldrig att se varken en björn eller varg ute i det fria...men  mitt nära lodjursmöte berättar jag om en annan gång ;)

Ordspråk: Det man hatar, är det man inte kan förstå /Heinz Hilpert

Kommentarer
Postat av: marilena

hej Kort !

jag är för björnar och vargar, men jag bor ju i stan också, men jag kan förstå lantbrukarna med sina egna djur!

på landet var dom tvungna att skjuta en grävling, och när grävlingen satt inne i buren, så gick jag och pratade med den först, jag lugnade ner grävlingen och sa att snart kommer du vara i djurhimmelen...så bölig är jag...

hälsningar marilena ! kram !

2011-02-25 @ 12:24:57
URL: http://blogg.amelia.se/marilena/
Postat av: ansepanse

intressant läsning! ja varför ska människan manipulera med naturen, det jag är mest rädd för är just mårdhundarna, de ställer till sådan skada i vår natur, men vildsvinen är inte återplanterade i vår natur utan det var 4 vildsvin som rymde från ett hägn och utav dem har hela stammen byggts upp

ha det fint - kramar

2011-02-25 @ 12:27:22
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Evelyn

"Vi är manipulerade sedan vi är små vad vi ska tänka och tycka.."



Med det sagt av dig vill jag att du tittar på denna länk: http://ladydahmer.se/2011/february/utkast-feb-24-2011.html#



Ska kika närmre på resten du skrivit senare. Nu ska jag äta =)

2011-02-25 @ 12:30:02
URL: http://eyz.blogg.se/
Postat av: ansepanse

Sv: usch då, är det så, konstigt att man får olika fakta, det som jag berättade om vildsvinen läste jag i den hundtidning som jag prenumererar på, att inte människan skäms, fy säger jag

önskar dig också en bra dag igen :)

kramar

2011-02-25 @ 12:53:48
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Helen

Riktigt intressant att läsa! Tänk om naturen fick ha sin gång.....

Sv. Tack rara, så skönt det är att svinga skitgrepen igen, men hua va trött man blir och så hinner jag inte med här inne insåg jag nu. Eller jag trodde nog att jag var här igår men det var jag ju inte! Nu i början så blir man både trött i kröpp och huvve kan man konstatera.



HA en fin dag och sen hoppas jag att det blir ett härligt sportlov!



Kramar

Helen

2011-02-25 @ 12:55:26
URL: http://blogg.amelia.se/blogg.ameliasecayman
Postat av: Babs

Ja, vi är nog itutade en hel del från bl.a sagor och sen hänger det bara med.

Intressant att läsa och begrunda.

Kram och ha en fin kväll

2011-02-25 @ 16:40:49
URL: http://www.babsan.tk
Postat av: miie

Det värsta "hotet" är då vildsvinen.

Kanske är det tur att det finns jägare som kan jaga...

Jag kommer att gå i skogen.

Varm kram

2011-02-25 @ 17:04:48
URL: http://blogg.amelia.se/miie
Postat av: kort

Tänkte förtydliga mig här, jag är inte mot jägare och allt jagande, men eftersom jag lever på landet så är många av mina vänner jägare...och är det något vi INTE kan prata om så är det varg, björn har vi haft i säkert 20 år oxå men den finns aldrig med i diskussionerna. Jägarna säger att SGT gäller för varg, alltså "skjut-gräv-tig" och jag ställer inte upp på det...en ynkedom att vilja utrota en djurart för att några ska få ha sina älgar ifred...Men vi behöver jägarna oxå, vet att många av dem värnar om djuren, det var en jägare som sköt det trafikskadade rådjuret som låg utanför vår gård och förkortade dess pina :)

2011-02-25 @ 17:58:09
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Lillsyrran, Jenny

Verkade ha varit en riktigt intressant läsning. varg och lo har jag inte direkt varit rädd för, men respekt har man ju ändå. Det har jag för alla vilda djur. Björn skulle det nog klappa på bra i bröstet om jag skulle stöta på en på ridturen, men på nåt sätt känns det ändå inte så troligt. Däremot är jag faktiskt orolig för att stöta på ett fullvuxet vildsvin i skogen, de är ju inte som björnen o varjen att de i första hand tar till flykten, de är ju lite tuffare och kan välja att gå till försvar istället och de är inte små. så det är nog faktiskt det jag är mest orolig för och dessutom har jag hört att det finns gott om vildsvin i våra trakter. Ja visst är det tråkigt när människan ska blanda sig i allting, och inte kan tänka ett par steg längre fram vad som kan komma att hända av deras handlingar och ännu värre att djuren sen ska behöva lida för något som de inte ens har en aning om.

Och jo man itutas tidigt, fast det bet visst inte på mig ;) konstigt att björnen inte var lika farlig som vargen dock, hade ju varit mer logiskt tvärt om egentligen. Vi ska vara glada att vi har så fina djur i vår natur och värna om dem. =)



Stor kram

2011-02-25 @ 18:13:44
Postat av: Susann

intressant, tack för att du delade med dig.

Jag vet ju inte ens om jag vågar säga detta, men jag tycker mycket om både björn och varg, och har haft den tron som du nu bekräftade ovan.

Det är ju så olika hur man tycker om detta, och det känns väldigt laddat på något sätt.

Men jag tycker ju så och då får jag stå för det .

Ha en underbar kväll.

kram

2011-02-25 @ 19:07:55
URL: http://blogg.amelia.se/suzz40/
Postat av: Evelyn

Ost och kex - mamma betalar!



;)

2011-02-25 @ 19:11:42
URL: http://eyz.blogg.se/
Postat av: Susann

Grattis till DIAMANTEN.

Än en gång, ha bästa kvällen :)

kram

2011-02-25 @ 19:31:48
URL: http://blogg.amelia.se/suzz40/
Postat av: Freja

Uppvuxen i jägarfamilj så vet jag att de flesta jägare månar om djur och natur, men jag vet oxå att det finns riktiga rötägg bland dem och jag tycker det känns så fel när det hetsas mot vilda djur, när det i grunden handlar om att en handfull personer vill förenkla sitt fritidsnöje. Och att det finns politiker som går på den lobbyverksamhet som vissa jägare bedriver! Sån bra föreläsning det verkar ha varit!

2011-02-25 @ 22:23:45
URL: http://blogg.amelia.se/reddevil
Postat av: Mufflo

Fantastiska bilder du tar!

2011-02-25 @ 22:33:04
URL: http://doggbloggen.blogg.se/
Postat av: Susann

kikar in och önskar en god morron :)

kram kram

2011-02-26 @ 07:17:52
URL: http://blogg.amelia.se/suzz40/
Postat av: Jane

Grattis till diamanten!!!!

Underbart att du fick den den var du ju klart värd min fina syster.

Jag kunde ju inte vara ute här på bloggen igår så jag skriver nu istället.

Kramar i massor vi hörs i eftermiddag och SYNS om 3 dagar. HÄRLIGT.../ Syrran

2011-02-26 @ 09:04:04
URL: http://blogg.amelia.se/janes/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0