Så jag älskar julen...utan krav!

 

Vill skriva denna blogg till alla kvinnor..
Min mamma... tror jag oxå älskade julen, men så många krav hon hade på sig.. 
Hela huset skulle städas, alla skåp och garderober, källaren, golven skulle bonas i varje rum, taken tvättas...så trött min goa mamma var på julafton, hon var i regel klar kl 03 på julaftonsmorgon, men så glad =) hon hade ju hunnit med allt och allt var skinande rent, rena mattor överallt och all mat fixad, hemgjord leverpastej, korv, sylta mm... 

I denna iver började jag i mitt första egna hem (förutom maten, den inhandlades leverpastejen, korven mm)...såååå noggrant mina barn, man och jag har skrubbat och fejat vårat hus...med stigande arbetsbörda utom hemmet, fuskades det med städningen, så icke med pyntning och julförberedelser av trevligare slag... 

Men så jag hade indoktrinerat mina barn trodde jag, satte upp julgardiner den 20 dec istället för den 23:e...min son protesterade vilt...Jag förstörde hans jul ...några tomtar uppsatta den 22:a..förstörde min dotters jul  Icke vika från traditioner, var sak sin plats och dag!


NU...IDAG...Inser jag att mina barn är vuxnare än jag var, ett viktigt budskap har jag gett dem , det har de visat mig, de vill inte ha julklappar, de sätter upp tomtar och julgardiner redan vid första advent, de insåg att det var gemenskapen och trevnaden som var viktigast =) är så glad över mina underbara barn som är så klarsynta ♥♥ och en sak kan ni vara säkra på, det är pyntat, någorlunda städat, vissa maträtter av halvfabrikat, julklappar och en icke trött mamma som är glad och bara ÄLSKAR julen ♥ tiden vi har för varandra och go gemenskap ♥♥

Det är ju tiden mellan nyår och jul vi ska visa varandra uppskattning...det har vi lärt oss och gör i vår familj nuförtiden.

 

(Bilden lånad från nätet)

 

Ordspråk: Kom ihåg, om julen inte finns i ditt hjärta, kommer du inte finna den under granen./ Charlotte Carpenter

 

Trackback
RSS 2.0