Onsdag, mitt i veckan....

...redan och nu tycker jag att dagarna skramlar iväg med en hiskelig fart. Alla onsdagar är lååååångdagar för mig, börjar klockan 07:30 och jobbar till 17, sedan är barngympan ett måste för mig =) den slutar 18 och när jag sedan kommer hem blir det "kväller".

Har sovit dåligt denna vecka, vaknat flera ggr varje natt, hört allt, katter som klättrar på väggen och vill in, en fluga som trillarl från fönstret ;) mannen som vänder sig i sängen....ahhhh brukar ju aldrig ha några problem med att sova.


Sova, sova, så skööönt =) (bilden lånad från nätet)


När jag var ung sov jag ännu hårdare än jag vantligtvis gör nu. En gång brann grannhuset ned där jag bodde i min ungdom, brandkår, nyfikna med bilar körde och tittade på branden  och vad gjorde jag?....SOV.....
telefonen ringde på morgonen (förmiddagen) jag svarade och en röst sa - klarade de sig? Va, vadå? fattade inget,
-men ert grannhus brann ju ned inatt fortsatte personen i telefonen. Tyckte det var ett mycket dåligt skämt =(
Tog i på skarpen och frågade - Vad menar du egentligen? Då sa min kompis, gå ut på trappen och titta upp på ditt grannhus, det gjorde jag och den synen glömmer jag ALDRIG...Den stora lönnen utanför fd. grannhuset var långa mörka istappar där brandkårens vatten och askan från huset frusit fast, det var vinter och över -15 när det hände. Inget hus fanns kvar bara lite svartbrända bräder. Jag hade gått förbi huset när jag nattpinkade hunden, det lyste varmt och inbjudande från fönstren. Nu fanns inget kvar! Så skrämmande och otäckt! Jag hade inte hört något, jag hade sovit gott i min säng......


Så otäckt med bränder, en av mina största fasor. Är noga med att bryta strömmen till TV, kaffeapparater och tvättmaskiner, de brandfarligaste apparater vi har i vårt hem. Så även el-ljusstakar! (bilden lånad från nätet)

I vårt hus finns en brandvarnare på varje våning och de skulle även väcka mig med sina ilskna tjut, har ni bränt vid något hemma så vet ni hur illa de låter ;)


Dessa billiga livförsäkrare ♥

Ordspråk: För sent att vakta elden, när huset står i brand. / svenskt



Kommentarer
Postat av: Anonym

Eld är min fasa oxå. Vi bor ju i en enplansvilla, så det är inga problem att komma ut, vi kan hoppa genom fönstren. Men tänk om vi sover. Tänk om jag inte tar mig in till barnen och kan väcka dem. Och hur ska vi får ut katterna. Nej, fy, nu kommer inte jag heller att kunna sova i natt....

2011-10-19 @ 20:18:30
Postat av: Jane

Lugn och fin syrran !

Kom till tant raffa så ska du få en sömntablett.

Då sover du så gott såååå...



Usch det där med bränder är ruskigt otäckt.

Själv är jag på tok för slarvig med allt vad det heter spelar ingen roll om det är locktänger eller spisplattor,datorer,ja allt...

Jag måste bättra mig där.



Annars så är det allmänt känt att man får brandnoja efter 40... Hmrf...



Älskar dig min fina syster / Syrran

2011-10-19 @ 21:02:22
URL: http://blogg.amelia.se/janes/
Postat av: kort

Till Anonym. Tack för alla dina kommentarer =) Var verkligen inte min mening att skrämma dig eller någon annan. Men efter den branden fick jag mig en ordentlig tankeställare, skaffade en utvikbar brandstege till övervåningen, blev försiktigare med elektriska apparater och levande ljus. Tänker nog mest idag på vad som skulle hända med djuren om jag inte är hemma och det börjar brinna, har oftast när jag är hemma koll på hur många katter som är inne och hundarna finns ju alltid vid ens sida. Ringa 112 och ut med familj och djuren och in med dem i en bil så att man vet var de finns, sedan får man se om det finns annat man hinner rädda ur huset.



Hoppas du får sova gott! Det lät tryggt att ni kan hoppa ut genom fönstren.

En stor kram till dig

2011-10-19 @ 21:22:44
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Helen

Men fy vad hemskt! Hoppas att de som bodde i huset klarade sig!



Fasiken man skulle ha en repstege i sovrummet, vi sover på ovanvåningen.....



Sv.......Tack rara du!

Nattikramar

2011-10-19 @ 23:57:23
URL: http://blogg.amelia.se/bloggameliasecayman
Postat av: Anita LÖfstedt

Helt rätt , brandvarnare är en billig livförsäkring. Vi har flera i vårt hus :)

KRAM !

2011-10-20 @ 09:08:22
URL: http://sollefteacamping.blogspot.com
Postat av: ansepanse

jag drar också alltid ut TV, kaffebryggare, vattenkokare och tvättmaskin, så har vi också brandvarnare på båda våningsplanen, i källaren kan vi inte ha det eftersom vi har vedpannan där och då skulle varnaren tjuta i ett

kramar

2011-10-20 @ 11:27:36
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Elise

Bränder är otäcka. Bra att du tar upp det här med brandvarnare.

Usch vad hemskt att se sitt hem brinna ner!

Här dras det ur sladdar varje kväll.

För många år sedan ca 100 f.kr. så började min tv brinna.

Jag satt där och tittade, kände en konstig lukt, såg att det började ryka ur tv'n.

Snabbt sprang jag fram, drog ur sladden, slet upp den TUNGA tv'n och slängde ut den.

Skrämmande.



Kram

2011-10-20 @ 17:44:54
URL: http://blogg.amelia.se/elise/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0