Julen ♥....

...är en glädje vi bär med oss från barndomen i hjärtat.....När jag var ett barn så var det en stor lycka att få öppna adventskalendern var 4:e dag då det bara fanns en TV:ns julskalender i vårt hem och öppnandet och inklistrandet av bilder delades mellan oss syskon. Vi satt var kväll framför TV:n när julkalendern sändes, decembermånads bästa Tv-program ♥ Jag var många ggr missnöjd då det var de yngre syskonens dag att klistra in bilder på kalendern, försökte att få dem att klistra in dem mer "estetiskt" i mitt tycke =) Oftast struntade de i mitt tyckande och bilderna blev "hipp som happ" i mitt missnöjda tyckande. En av de julkalendrar som jag då speciellt tänker på är "Teskedsgumman"
 
 
 
Julpyntet hemma hos oss var skralt jämfört med det jag skaffat genom åren och  mina barn (och barnbarn) vant sig med. På TV:n stod en tomte, härliga pappers julbonader och mammas egna sydda julbonader dekorerade väggarna. En särskild julbonad med en bjällra på hängde mamma framför "julklappsrummet" pappa försökte alltid smita in i rummet och klämma och skaka på julklapparna, men avslöjades alltid av bjällran och vi barn skvallrade alltid för mamma (så gulligt av våra föräldrar att busa så med oss barn ) Vi skrek i högan sky och mamma sade ifrån på det bestämdaste åt pappa ;).
I julgranen var det glest mellan kulorna och glittret var slitet och tunt...men min barndoms julgranar var 100 ggr vackrare än mina julgranar idag ♥ Jag hoppas att jag har förmedlat till mina barn/ barnbarn samma härliga julkänsla som mina föräldrar gav mig ♥ 
 
Som sagt : "the greatest weekend of the year" för mig, vet att många inte delar dessa härliga jul och barndomsminnen med mig och har dåliga minnen från deras barndoms jular. Mina föräldrar var absolutister och drack aldrig sprit, så mina/våra jular har alltid följt i mina föräldrars tecken...DET ÄR BARNENS HÖGTID ♥
 
 

Kommentarer
Postat av: Freja

Åhh, teskedsgumman! Jag har samma minne, förutom att hos oss var det nog min storasyrra som instruerade mig och min bror så vi skötte oss när det skulle klistras på kalendern...

2013-12-21 @ 21:30:58
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Jane

Underbara teskedsgumman.. Nu var ju jag tvungen att se alla avsnitten .Haha
Det är klart att de dina kommer att ha lika fina minnen som du har haft ang Julen.
Det är barnens jul och jag tror att det är väldigt bra om man låter det vara det.
Älskar dig min fina syster / Syrran



Svar: ♥♥ kramis min älskade syster ♥ Ett kärt besvär att titta på alla avsnitten ♥ ska göra det nu ;)
Kort

2013-12-22 @ 01:33:30
URL: http://janesunderbara.blogg.se
Postat av: ansepanse

tack för att du delar med dig av dina minnen, mina barndoms jular var också fina och mina föräldrar var också nyktra
Teskedsgumman, köpte jag förra året :) och tycker nog att den är den bästa av adventskalendrar
kramar

2013-12-22 @ 11:02:15
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0