Packat och så lite mer.....

om vargjakten (rovdjurstjuvjakten).
Nu har jag packat och förberett inför resan till min älskade syster Jane imorgon  ♥...så KUL att äntligen få träffas igen ♥ 
 Bilden lånad från nätet
 
 
Skrev ett svar till Freja igår som kommenterat mitt förra blogginlägg läs gärna hennes svar till mig  http://kort.webblogg.se/2013/october/algjakt-eller-vargjakt.html#comment  och här kommer mitt svar till henne :
 
Jag är oxå uppväxt med jägare som stolt talar om SGT = skjut-gräv-och tig.... förstod att jag inte skulle få många kommentarer på min blogg (förutom från mina vänner här) men just nu har 118 unika besökare läst min blogg och så har jag 188 sidvisningar...Att jakthundar tyvärr blir dödade av vargar som jagat efter dem kan jag förstå, jag kan även förstå hundägarens sorg....men att jakthundar inte driver det de bör göra t.ex älg, räv eller rådjur har ju jag fått erfara då de jagat mina katter, får, kaniner som jag bloggat om tidigare. Det är inte ens en sansad debatt om vargens vara eller inte vara i Sverige...bara ett enda stort VARGHAT...Har argumenterat som du Freja så många ggr...länstsyrelsens representant som kom för att ge oss råd om staket för att skydda våra får såg på mig som en "mindre bättre vetande" då jag sa att det var min skyldighet att skydda mina djur från rovdjuren, stänger jag in djuren så de inte kan fly, ja..då är det min SKYLDIGHET...Insåg att han tyckte att bor man på landet och har djur så ska man HATA rovdjur.....
 
Vill här oxå tillägga att jag känner många bra och djurälskande jägare som inte står för varghat  ♥ .
 
Visar här alla mina läsare.
 
 
Min man kom hem från jobbet och berättade att man tagit illegala björnjägare på bar gärning (dalanytt) Polisen hade skickat ut en helikopter som hittade jägarna och dirigerade polisbilarna dit, björnen var tydligen redan inlastad i bilen, hittade en länk till händelsen:
 
Länk: http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2013/10/bjorn-skjuten-vid-tjuvjakt-30-aring-gripen-av-polis/
 
 

Björn skjuten vid tjuvjakt – 30-åring gripen av polis

 

UPPDATERAD: En man i 30-årsåldern greps på fredagseftermiddagen av polis, misstänkt för att ha tjuvskjutit en björn utanför Överkalix. Ett stort polispådrag, med bland annat en polishelikopter inblandad, föregick gripandet.

På fredag förmiddag fick polisen tips om att en eller flera jägare hade skjutit en björn i närheten av Kölmjärv, väster om Överkalix, rapporterar Norrländska Socialdemokraten. Enligt tidningen var björnen skjuten där männen inte har jakträtt.
Polispatruller skickades till platsen och en helikopter deltog i jakten på de misstänkta tjuvjägarna. Vid lunchtid pågick något av en biljakt med förföljande helikopter då den följde de misstänkta längs skogsvägarna.
I närheten av Bredträsk fick polisen stopp på bilen. I bagageutrymmet fanns den skjutna björnen.
En man i 30-årsåldern greps och ytterligare en person togs med till förhör.
Enligt NSD är den misstänkte mannen inte hemmahörande i Norrbotten.
Björnjakten i trakterna av Överkalix är ännu inte över, till skillnad från vid kusten och ovan odlingsgränsen, skriver NSD.

Vid 23-tiden på fredagskvällen släpptes mannen. Enligt vakthavande polis i Norrbotten utreds frågan vidare av åklagare. Polisen ville under lördagen varken bekräfta eller dementera några uppgifter om orsaken till gripandet, det vill säga om mannen saknade jakträtt på området eller om det finns andra orsaker till gripandet. Vid tillfället för jakten fanns det fortfarande björnar kvar på tilldelningen i det aktuella området.

 

Bild lånad från nätet =`( 
 

 Här kommer ett utdrag från Jan Guillou artikel: Läs den gärna =)

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article12896783.ab

 

När varghatare och vargvänner drabbar samman. I gårdagens Dagens Nyheter hade det efter några timmar rasat in sexhundra kommentarer från allmänheten. Stickor och strån rök som vanligt.Jag vet ingen annan fråga som skapar motsvarande engagemang och ärligt talat förstår jag inte vad det här beror på.

Försöker man se det som ett politiskt problem så är en överväldigande majoritet av svenska folket, senast saken mättes, för vargens existens i Sverige, 71 procent. Siffran blir högre i Stockholm, 81 procent, och lägre i vargdistrikt som Dalarna, 54 procent.

Att politiker som Andreas Carlgren ändå faller till föga för den varghatande minoriteten är svårbegripligt. Han har två gånger slagit knut på sig själv för att tillåta licensjakt på vår svenska vargspillra. Första gången med det befängda argumentet att slumpvis avskjutning skulle vara genetiskt nyttig för vargarna. Andra gången med det demokratiskt än mer besynnerliga argumentet att jägarna måste skjuta vargar då och då för att vi ska få ”acceptans” för vargen i Sverige.

Ordet är påhittat av jägarorganisationerna. Det betyder att om vi jägare inte får avreagera oss en gång om året med legalt vargskytte så kommer vi att övergå till illegal jakt. Utan ”acceptans” kommer vi att utrota vargen oavsett vad politiker säger.

Jag känner inte till något annat område inom politiken där hot om organiserad brottslighet skulle fungera för en minoritet som vill driva ett särintresse. (det är jag som kursiverat texten och gett den fet stil)

 

 Om 71 procent av Sveriges befolkning vill ha varg kvar så får vi oxå visa det och inte smita som Andreas Carlgren lättvindigt gör.

Kommentarer
Postat av: Jane

Nu syns vi snart !!!
KRAAAAAAAM / Syrran

2013-10-30 @ 22:09:23
URL: http://janesunderbara.blogg.se
Postat av: Freja

Ja, vi är definitivt på samma sida i den här frågan! Jägarorganisationerna är nog den starkaste lobbyorganisationen i Sverige, helt otroligt att de får ed sig politikerna som de gör! Tack för svaret och länken och ha det så fantastiskt bra hos syrran!

2013-10-30 @ 22:46:53
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: ansepanse

den är så infekterad, den där frågan om rovdjur i vår svenska natur, jag läste Frejas och dina kommentarer och håller med er båda två
ha det nu RIKTIGT ordentligt roligt och mysigt tillsammans med Jane :)
önskar dig och henne en väldigt trevligt allahelgonahelg
kramar

2013-10-31 @ 10:25:46
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0