Så kloka ord.....

.....av författaren Frida Lindgren. Känner så igen mig.....Så SANT, se upp och trilla inte i fällan. Oftast ser dina nära och kära accelerationen du inte märker själv och försöker stoppa dig, Lyssna på dem! Det gjorde inte jag.......
 

5 saker DU borde veta om utmattning: 

 

1. Utmattning drabbar dem som är starka 

– De som drabbas av utmattningssyndrom är ofta högpresterare med stora inre  resurser. De ställer höga krav på sig själva och upplever dessutom krav både på jobbet och hemma. Den här styrkan är precis det som lägger grunden för utmattning. Det krävs en stark person för att pressa sig så hårt och så länge.

2. Utmattning drabbar de omtänksamma

– Utmattade personer är godhjärtade människor som ofta tänker mer på andra än på sig själva. De tycker att det känns egoistiskt att fokusera på sig själv, men i förlängningen leder det till att de försummar sina egna behov. Det är som att köra en bil utan att stanna och tanka. Utan bränsle tar det stopp. Utmattning är som ett inre motorstopp.

3. Utmattning drabbar dem som har svårt att säga nej

– Eftersom de som drabbas av utmattning ofta är omtänksamma, generösa personer med stora inre resurser vill de ställa upp och hjälpa till. Det som andra ber om är inte så betungande och svårt, och därför finns det inget skäl att säga nej. Men till slut går det inte längre. Tiden och orken räcker inte till. De inre resurserna är tömda.

4. Utmattning är inte depression

– Utmattning har många likheter med depression men det finns några avgörande skillnader. En är att deprimerade personer ofta har gett upp och anklagar sig själva. Det gör sällan de som är utmattade. I stället brukar det finnas en frustration eller ilska över hur livet ser ut och en känsla av att: ”Så här kan det inte fortsätta”. Den frustrationen är bra – för i den finns fröet till förändring.

5. Vägen ur utmattning är att fokusera på sig själv

– Ju mer man prioriterar sitt eget välmående, desto snabbare kan man återhämta sig från utmattning. Genom att ägna tid åt fritidsintressen som får oss att slappna av och vara med människor som gör oss glada fylls de inre resurserna upp igen. Att öva sig på att sätta gränser, säga nej till andra, träna sig i att be om hjälp och att ställa mer rimliga krav på sig själv är färdigheter som är allmänt stärkande och som dessutom förebygger att man drabbas av utmattning fler gånger.

Källa: https://forfattarenfridalindgrenkarlsson.wordpress.com/2015/10/21/kan-utmattning-drabba-migdig/

 

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kloka ord, men jag känner inte igen mig i sånt här. Jag har aldrig varit högpresterare, snarare lat, väljer enklaste vägen, tillräckligt är bra nog. Jag är duktig på att säga nej och har alltid tänkt på mig själv. Rensat i måsten, bryr mig inte om att ha en fin fasad. Jag tror att vi även måste lägga skulden på dagens arbetsliv och inte på individen! Det hjälper inte om jag drar ner på mina prestationer, säger nej, bryr mig mer om mig själv än om andra om min arbetsplats fortsätter sätta orimliga krav på mig, med en lista på uppgifter som ska göras men som är omöjliga att hinna med!

Svar: Jag har varit högpresterande i 27 år, accelerationen har snurrat fortare och fortare, Jag har kunnat säga nej mot vuxna, ifrågasatt men ändå trillat i fällan då jag vill "hjälpa till att lösa problem". Hemma har måstena decimerats men på jobbet har de ökat.....Tappade fritiden för säkert 10 år sedan....blev överutnyttjad med min egen goda vilja. Jag kan se det idag och jag tycker jag gjort ett bra jobb om än för mycket i många år ;) kram
Kort

2015-10-28 @ 20:14:30
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Monica o Jacob

Ja det gäller att vara rädd om sej själv.
Ha det bra:-)
Kram

Postat av: amanda

Hej vännen !
Vi ska vara mänskliga, och försöka att släppa kontrollen,
känslan av att inte vara tillräcklig, inte tillräckligt smart, inte tillräckligt smal, inte tillräckligt framgångsrik.

”Stress gör ditt hår grått”, läste jag idag, och mitt hår har börjat växa det silvergråa, fast jag stressar inte, hahaha....men tur att det finns inga bevis som talar för att stressen orsakar grått hår.

Allt gott till dig, kramar !

2015-11-02 @ 12:34:48
URL: http://amaandar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0