Underbara maj månad

Hörde på radion för någon dag sedan att från den 5 maj har temperaturerna legat långt över det normala och så har det fortsatt. Igår "bangade" jag för första gången och gick in vid 14, gick knappt att andas ute i värmen.
 
Vad har vi att förvänta i juni, juli och augusti  Midsommarblomstren utslagna i två veckor och prästkragarna utslagna sedan flera dagar tillbaka  Ska bli intressant att se...varmaste maj sedan mätningarna börjades, spännande.
Tror nog att mina födelsedagsblommor i mitten av juli blir jag snuvad på, de ser ut att blomma rätt snart. Om vi kan slippa skogsbränder pga torkan så står jag lätt ut med värmen. Inne i huset har vi det svalt, jag köpte mörkläggningsgardiner för något år sedan, de stänger effektivt ut värmen och vi öppnar fönster i huset vartefter skuggan kommer. Har inte behövt använda några fläktar än då det är oftast ensiffrigt på natten
 
Idag frös jag in kattmat i vatten i matlådor, lovat 29 grader i morgon, såg en vän på FB som kylde sin hund på detta vis...Hundar får ofta klåda av att bada varje dag, så vi försöker undvika det, så kan de kylas ned och hållas sysselsatta med en stor isklamp med godis är det väl värt att försöka  
 
Växthusen stänger jag inte om nätterna sedan tre dagar tillbaka, då jag gärna, lätt sover till 10 så har värmen varit över 40 grader då jag vaknat och öppnat dem. Allt växer ändå så det knakar i värmen och en odlare sa att det blir godare grönsaker med skillnad på värme. Testar i år 
 
Lider med alla som måste jobba i värmen, med alla skolelever/vuxna som ska orka, tänka, prestera i skolan...en skola vet vi ju alla består av en massa fönster, säkert tänkt för ljus och rymd, just nu en ohygglig värme....
 
I morgon juni, vi får se vad denna månad bjuder på...
 
Midsommarblomster, bilden tagen den 22 maj..då hade de funnits på gården några dagar 
 
Talgoxen har valt att inreda sitt bo från en av våra hundars leksaker, den hade gått sönder och vi la leksaken på ett bord, sedan har vi sett hur fågeln hämtat mjukdelar från den.
 
Min kära make, travar vinteveden i oändlighet, först ute så den torkar..sedan inne i vedbodarna. Tycker det är vackert med vedtravarna 
 
Inez badar ...
 

Kommentarer
Postat av: emma

blommorna kommer verkligen tidigt i år :)

2018-06-02 @ 11:47:17
URL: http://nouw.se/islycka

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0