Har ni sett serien "Hem till byn"?

Såg den återigen på öppet arkiv för något år sedan.

Så många minnen och tankar som kommer igen, den serien är outstanding och berättar precis hur det gick till när man ville utrota ”småbönder” i Sverige. Pappa älskade alla sina djur, och när det var dags för slakt försvann han från gården, han kunde inte se det han fött upp dö...ingen vanlig bonde var han skulle jag tro men jag älskade honom för det ♥ Första utklassningen av honom som bonde var när mjölken skulle levereras varannan dag, han var tvungen att skaffa kylanläggning och vattnet stod på konstant för att hålla mjölken tillräckligt kyld, sedan var han tvungen att skaffa isolerande skydd så att mjölken inte blev för varm/ eller frös på mjölkpallen efter stora vägen...Jag fanns ofta med på flaket, då de stora mjölkflaskorna skulle på, vi hämtade även upp grannarnas mjölkflaskor efter vägen, som 10-11 åring hade man fått in tekniken hur man greppade dessa tunga kärl som vägde mellan 20-30 kg, man grep tag i handtagen och rullade på dem med en snits ;) Alla hade gårdsnummer på sina mjölkflaskor =)

 

Det som slog ut pappa som bonde med sina femton kor var när det skulle installeras mjölktankar och Arla vägrade att hämta mjölken från den avlägset belägna gården, de skyllde på plogning vintertid och allt möjligt...Men det jag aldrig kunde förstå var att han alltid var så hängiven RLF och Centern? Det var ju de som tog hans livsverk och det jobb han älskade ifrån honom.

 

 Minns när jag och min man som 20-åringar diskuterade politik med pappa, vi körde hö och som småbonde hade dessa små-åkrar blivit ”strängade”, pappa stod på lasset och vi lassade upp hö till honom, han tittade på ”hem till byn” och gillade serien mycket, tyckte allt var så bra och sant, kände så igen sig i hur han sakta blev överkörd som småbonde, när vi då berättade för honom att Bengt Bratt som var kommunist var den som skrivit denna serie ramlade han nästan ned från lasset...Kommunister var ju det farligaste som fanns (enligt mediavärlden och den tidens/även vår tids propaganda) SÅ döm aldrig andra, titta på budskapet, vilka politiska åsikter du än tillhör så finns det kloka människor överallt.

 

Pappa var en hästkarl, denna häst var en "skenmärr" fick hon tillfälle så stack hon fort som sjutton ifrån de sysslor hon skulle göra. Jag hade den äran att få avbryta flera av hennes skenturer under både jobb och ridturer...Pappa hade lärt mig..
 
Pappa lämnade gärna redskapen kvar i skogen när arbetsdagen var slut, då hade han möjlighet att rida dit 1 km bort, vilket han gillade mycket. Arbetet som bonde tog hans mesta tid.
 
Här hjulräfsar pappa en åker, i bakgrunden vår sjö och badplats.

 

 Jag undrar hur mång hö-lass jag och mina systrar åkt i? Så mysigt att ligga i det mjuka höt och kika upp i himlen ♥ Var det kvällens sista lass så visste man att när lasset var inne på skullen så väntade badet i sjön.
 
Pappa ska ut på tur med några av sina barnbarn ♥

Kommentarer
Postat av: Astrid

Undetbara minnen..mina släktingar fick sluta med detta livet när jag var 5 år, saknar så att jag inte fick leva i denna världed längre. Minns så vä Hem till byn sedan, var som att se lite av sitt eget liv...

Svar: Astrid jag fick ge mina barn samma möjlighet och är så tacksam för det, nu gläds mina barnbarn över goset med djuren...Men så sjukt kan jag tycka att det inte ska få finnas små jordbruk...en levande landsbygd är ju alltid bra =)
Kort

2018-03-01 @ 21:39:49
Postat av: Anonym

Fina bilder! Och Henrik och jag på sista. <3

Svar: Kul att du kikade in =)
Kort

2018-03-03 @ 19:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0