Dagen började lugnt...

 
....Vaknade, öppnade dörren i värmen och såg Gustav vid vägen.... såg direkt att något var fel, dels kom han inte som skjuten ur en kanon när jag ropade på honom..utan gick passgång och stannade upp ideligen. Inte min Gustav...något var så fel....Undersökte tassarna och han reagerade när jag klämde på vänstra. Efter 1,5 timmar hade tass o ben svullnat till dubbel storlek. Förstod direkt att han blivit huggormsbiten.
 
 
Ringde djursjukhuset direkt när jag förstod problemet. Svaret jag  fick när jag ringde Evidensia Strömsholm är att katter klarar ormbett oftast bra, telefonisten tyckte jag skulle avvakta tills imorgon och komma in om han blev sämre då...Hur tänkte de där? Giftet hinner ju sprida sig mer och förstöra mer..
Jag ska åka in nu sa jag och katten ska ha dropp för att tunna ut giftet som man gjorde på min andra katt som blev ormbiten för 4 år sedan..Du är välkommen blev svaret! I morgon helgdag och desto dyrare, var det uträknat? Vill inte tro det men ju fortare vård, desto bättre blir ju resultaten.
 
 
Blev tillfrågad av veterinären om jag ville ta blodprov för att kolla hur lever och njurar mår idag efter ormbettet, en liten undran, hur hade proven varit imorgon om giftet fått fortsätta ta över hans lilla kropp? Nu kom jag ändå in tre timmar efter bettet. Gustav väger 3,4 kg, de vägde honom inför smärtlindringen, kul att veta. Gustavs veterinär var en helt UNDERBAR ung tjej och var verkligen mån om Gustavs bästa  Jag berättade inte för henne vad man sagt mig när jag ringde, ångrar det idag, hade varit intressant att höra om hon höll med telefonisten.
 
 Liten kisse fick dropp men han gillade det inte utan försökte ta bort kanylen efter 10 minuter...
Gustav var ändå så lugn när undersökningen gjordes, långt över min förväntan   Veterinären sa - skulle gärna ha en katt som honom.
 
Tre timmar av smek och prat...en kurrande kisse som struntade i kanyler och dropp   vi slutade på 38 ml dropp, fick en orolig kisse på slutet, gissar han var ordentligt kissnödig efter allt dropp.
 
 
 
När vi väl kom hem trodde jag att han skulle rusa direkt till kattlådan, icke...han slet snabbt bort bandaget där droppet suttit, åt mat och sedan blev det gos med vännerna   hundarna    
 
När Rambo blev huggormsbiten  2014  
 
När jag plockade fram kattburen så var det första jag såg resterna av Rambos dropp-plåster efter hans huggormsbett...är så glad att jag inte behöver använda kattburen oftare 
 
 Den låg kvar i botten av buren efter 4 år...
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny Eriksson

Va skönt att allt fixade sig!

2018-05-10 @ 08:45:55
URL: http://burymeinvoilet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0