Har inte avlagt några nyårslöften...

...Men lovat mig själv och kära maken att vi ska ta tag i vardagen mera....
 
Efter mitt utmattningssyndrom har min passivitet bara ökat, inte haft en större vilja eller ork att aktivera mig, fastnat hemma i min borg... Visst har jag kunnat se min passivitet, struntat i den, kanske lite "offerkofta på" för att bara fortsätta vara oengagerad...Sova så länge som möjligt 😴...
 
Har läst hos otroligt inspirerande Rosa Natt om hennes Bullet Journal och i morgon har jag och kära maken tänkt börja med vår egen variant av den...
 
Vi börjar med ett veckoschema där vi bestämmer aktiviteter, veckomatsedel, förbjuden skärmtid osv....
 
Kom just på att jag inte kört bil på ca 1,5 år efter det jag blev påkörd ca 50 meter från vår gård, troligtvis ett fyllo eller någon narkotikapåverkad, bilisten bara fortsatte, chockad satt jag där i bilen som var halvvägs nere i diket för jag försökte undvika smällen.... Så på min lista ska jag köra bil igen under året...
 
Tänk att jag som behövt vara så tuff i mitt jobb blivit en så ynklig figur pga stressen och sjukdom, lite mer livsvärde vill jag ha fortfarande.... Älskar alla dessa bloggar jag läser som ger mig energi att ta tag i sig själv 💗 
 
Utmattningssyndrom, så bra beskrivet av läkaren...Kika här:
https://www.youtube.com/watch?v=c8ysA2iawWk
 
När jag själv drabbades kunde jag inte gå på grund av yrsel...påskafton 2015, trodde jag drabbats av en stroke och satt och rabblade mitt personnummer då kära maken upptäckte mig och blev jätterädd där jag satt vid sänggaveln... Min stress hade pågått under minst 15 år...
 
Halvvägs till Kloker men Glader har jag inte hunnit fram till riktigt än... Visst jag har till stora delar kvar min personlighet, men mina barn funderar nog ofta över vart deras tidigare starka mamma och problemlösare tog vägen?

Kommentarer
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Låter som om du har bra mål ändå. Jag tror inte att man är liten och svag bara för att man har det kämpigt. Det är ju starkt att ta sig igenom det du gör!
Jag har inga nyårslöften annat än att försöka ta hand om mig här och nu och inte tänka för mycket på vad "man borde göra". :)

Bra liknelse med de sju dvärgarna :)

Svar: Tack för dina fina ord ❤️ jag ska ta en vecka i taget, sedan hoppas jag att jag kommit in i nya banor. och allt kommer att rulla på 🙂
Kort

2020-01-07 @ 06:17:01
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: Lisa

Låter som en jättebra idé att börja med en bullet journal. Även om det känns jobbigt måste man engagera sig i något, speciellt hjärnan tror jag . Jag har ju ME/CFS och det har jag haft i ca 20 år. Jag tvingar mig att göra saker så jag inte bara blir passiv även om det kommer surt efter. Hemskt med din bilolycka, det kunde ha slutat riktigt illa. Förstår att du inte velat köra bil sedan dess. Jättebra att du kommer försöka nu igen. Det kommer göra att du känner dig mera peppad att testa andra saker också Stor kram <3

Svar: Tack för din peppkommentar det behövs 👍😀 kram
Kort

2020-01-07 @ 07:07:11
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Jag var utmattad 2016-2017, det påverkade mig väldigt mycket där och då. Trots att det gått ett tag så har jag sviter av saken då jag inte längre är speciellt stresstålig.

Men vad var det där för idiot som bara körde vidare! Snacka om att förstöra någons liv :(. Bara det att du inte våga kört på så länge. Jag förstår din rädsla! Du kommer fixa det <3

Svar: Jag var sjukskriven redan 2013 för utmattning, inte kunde jag sluta stressa 😞 Sedan blev jag förbjuden att gå tillbaka till jobbet av min läkare 2015... Ta det lugnt för som du säger blir man stresskänslig, kram
Kort

2020-01-07 @ 19:40:27
URL: http://https://www.saramadeleine.se
Postat av: Jasmine

Passiviteten kan ibland vara skön, men för mig gör den mig ofta handlingsförlamad - också själsligt. Det är en vidrig känsla och kreativiteten är mitt sätt att försöka undvika detta. Det gör mig så glad att mina inlägg om Bullet Journal inspirerar dig - fler inlägg kommer. <3 Lycka till med din variant av metoden. Du är stark som kämpar på och försöker ta dig tillbaka. Du är värdefull, glöm inte det. <3

Tack för länkningen. <3

Svar: Tack, kul att du uppskattade mitt inlägg med bilder från Yosemite National Park.

Kram

Svar: Det är så det blivit för mig att jag blivit mer eller mindre handlingsförlamad 😔 men idag har jag kört på i 5 timmar i sträck efter dagens ” att göra lista” 😉 kramar
Kort

2020-01-07 @ 20:22:08
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: Jasmine

Svar på din kommentar: Vad härligt att du bockade av att-göra-listan under gårdagen. Heja dig!
Kram

Svar: Din livsglädje och din kreativitet ger mig en så stor spark i baken att ta tag i mig själv igen ❤️ Förr var jag hur kreativ som helst och ÄLSKADE det, ibland blev jag nog lite för mycket 😉 Jag slutade måla 1999, min sista signerade oljemålning... Jag förstod inte då att jobbet fick ta allt.... Lika idag, har varit igång 5 timmar och det är tack vare din blogg jag tänkt till ❤️ Jag var också en som VILLE saker, älskade att hitta på nya ting som berikade mitt liv... Massor av kramar ❤️❤️
Kort

2020-01-08 @ 20:33:25
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: Jasmine

Svar på din kommentar: Tack snälla för orden! Det betyder väldigt mycket att läsa detta. <3 <3
Stor kram

Svar: Här har du en trogen följare ❤️ Jag kommer säkert att behöva läsa dina tankvärda sanningar om livet och få dina "uppåtpuffar" som det hette i skolan för 10 år sedan.... Men jag gillar ordet ❤️ kram
Kort

2020-01-08 @ 21:08:25
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: Elenor

Sitter inne och hör hur stormvindarna river i knutarna och regnet slår på plåttaket. Passade på att sätta mig ner och ha det lite bra med en kaffekopp, sprakande brasa din blogg som jag är så glad att jag hittat till. Hade tänkt starta från början men så fastnade jag på kategorin "utmattningssyndrom" och här är jag nu😉 Det är konstigt att ibland stöter man på någon som genast blir lite mer intressant än andra och som man på något konstigt sätt tycker att man känner igen i sig själv. Så långt kan jag säga att jag också tycker mycket om djur, älskar schäfrar, har järnspis, bor på landet, har haft en långdragen väg tillbaka från min utmattning och antagligen kommer att få lika dålig pension (från Sverige) om några år då det blir dags. I mitt fall beror det på att jag flyttade från Sverige innan jag hann få ihop 40 års boende i landet. Önskar dig en fin vecka vidare och nu ska jag starta från början av din blogg och gläder mig. Kommer säkert med en och annan kommentar vartefter.
🧡


Svar: Men åhhhh den finaste kommentar jag fått någonsin 🧡🧡🧡 Så glad jag blev 🧡 Var tvungen att läsa den högt för min man 🧡 Jag känner också att vi tänker och känner så mycket lika... Jag läser ibland tillbaka tillbaka på bloggen och ser redan 2009 när jag började skriva symtomen på utmattningssyndromet, jag som alltid var frisk blev sjuk allt som oftast.. Skriver min blogg som en dagbok till mina barn och framförallt mina barnbarn, för att de ska veta vem farmor/mormor verkligen var och hur mycket de betyder för mig... För mitt äldsta barnbarn är jag oftast en förtrogen som hon ringer när hon vill ha råd, så glad för det.. Önskar dig en härlig vecka och ger dig en stor kram 🧡
Kort

2020-11-17 @ 16:07:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0