I helgen blir det kallt....

Vi får se var siffran stannar i natt -11 just nu vid 22:30 när jag var ut med hundarna 😉 Köpte en batteridriven handsåg till min kära make från bosch. Så vi kan såga ved till vedspis och grillkåta lätt... Älskar veden han bär in till vedspisen, är man lite kulen drar vi igång den, egentligen är jag det sällan då vatten/luftvärmepumpen håller en jämn värme inne... Vedpannan har haft semester i två år, men blir det -20 så får den arbeta igen då elpatronen drar igång på luft, vatten värme pumpen. Var utlovat i vår region -20 på söndag...
 
Katten vägrar ta sin medicin 😞 Ger vi det i fodret så vägrar han äta upp det... Nu har vi försökt i över en vecka... Men han äter glatt fodret som är rekommenderat till njursjuka katter, dricker vatten och kissar på lådan så jag kan se att njurarna fungerar... Det går inte att tvinga i honom medicinen, han stretar emot direkt... Så vi har bestämt att vi håller koll på honom och ser till att han mår bra...
 
Ett av mina största bekymmer är att hönsvattnet fryser 😞 Men med runt -10 eller -12 är det lätt att tina vattenkärlen med kokhett varmvatten 👍 Alternerar flera vattenkärl och tinar under dagen, vill inte ha -20  😞  Men allt löser sig ändå, vi har varit med om det förr och nu kan hönsen vara ute igen i solskenet, de springer lätt på skaren som håller för 50-kg hunden Bosse... De är instängda bara när det är risk för snöras från taken 😊 
 
Fullmåne ikväll, snön gnistrar 💗
 
Tips på en bra bok jag lyssnar på just nu, handlar om II - världskriget i Sverige och om förintelsen, och förintelsens offer... Aktuellt just nu, sett de två dokumentärerna på SVT-play om de få som finns kvar idag och kan vittna om vad som hände... Eftersom jag jobbat i skolan i många år så har jag och eleverna lyssnat på mångas vittnesbörd om vad de genomlevt i förintelsen...
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Jag tycker att det är så fint ute nu när det är kallare, vi har fått så mycket snö. Det är så mysigt :)

Den boken lät spännande :)

Svar: Visst är det mysigt, så mycket ljusare nu med snön...
Kort

2021-02-01 @ 13:36:35
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★

Katter kan verkligen vara speciella när det kommer till att ta medicin. Min sons pappa lurade i maskmedel genom att låtsas att det var godis ;D .

Svar: Gutti lurade vi avmaskningsmedel med köttfärs... Rambo går inte att lura tyvärr, där är det tvång som gäller och en spruta med lite vatten så han måste svälja....Hans favoritplats var en fåtölj i vardagsrummet och efter vi försökt tvinga i honom medicin ligger han aldrig där mer.. Han har gömt sig på övervåningen, vi ger honom dietfoder, vi tar en dag i taget och han har lagt på sig mer vikt 🧡.
Kort

2021-02-03 @ 12:22:00
URL: http://www.saramadeleine.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0