Så bra

http://www.svtplay.se/video/922585/del-8-av-8-om-att-bli-gammal

Jag älskar ♥....bara älskar ♥

......Julen ♥, årets viktigaste högtid då vi har tiden att umgås, äta gott och bara MYSA ♥ Tänkte visa er en bildbomb som vanligt från min älskade jul med barn och barnbarn...
 
I väntan på tomten ♥.........
 
......med en massa julgodis runt munnen.....
 
Så kom då vår fina tomte, samma som förra året hade hittat hem till oss =)
 
När vi fått våra julklappar bjöd Mille tomten på godis innan han skulle gå ♥
 
Hejdå tomten hoppas vi ses nästa år igen =)
 
Sedan blev det lek med alla härliga julklappar.
 
Efter det spelade vi "Rappakalja" även Mille var med och skrev, gissa om våra förklaringar på tokiga ord blev knasiga ;)
 
Vill bara berätta att den gröna pjäsen som står kvar vid start är sonens ;)
 
Här håller dottern på att skratta ihjäl sig åt våra tokiga förklaringar som hon ska läsa upp =D
 
Det sista vi gjorde innan vi varvade ned med film var att bygga lite lego (här har vi äntligen fått på Mille finskjortan, som vi försökt med sedan 15 )...trötta la vi oss alla klockan 24.
 
Sotis gillar även julfönstret.....
 
Rambo kikar efter om han har någon julklapp ♥
 
 Kusinmys ♥♥
 
Vad vore julen utan hyacintdoft?
 
och utan ljus och tomtar?
 
Men det som slår allt detta är ju så klart mina barn och barnbarn ♥♥♥♥
 
 
 
God fortsättning vänner önskar jag er ♥
 
 

God jul

Hoppas ni får en underbar, lugn och skön jul ♥
 
Bild från idag =)
 
Snöpudrad häst ♥

Titta på......

.....mina underbara kollegor som bjuder på sig själva för att roa ungdomarna på skolavslutningen i fredags =)
Hittade filmen på youtube ;)
 
 
 

Åhhh...julkänslan bara....

....kryper in i hela kroppen, snöat nästan hela dagen med stora vita flingor.
 
-7 så vi får behålla julsnön ♥
 
Solen kämpade tappert med att få lysa upp vår decemberdag.
 
...och den lyckades ♥ bilderna är tagna från vårt sovrumsfönster =)
 
Här ser du kära syster Jane hur vår tunga telefon/bredbandstråd vilar mot ladugårstaket....
 
Saknas tre julklappar till mig i högen ;)
 
Städat gästrummet där barnen/barnbarnen ska sova, den gamla julkyrkan som var den första julsak jag köpte när jag flyttade hemifrån får pryda deras rum ♥ (Jane, lampan du gillar syns i fönstret ;)  )
 
...och den stora julstjärnan på fot får lysa upp vår hall..
Nu har kära maken och jag bara golvtvätt av kök och hall kvar, det tar vi imorgon, så även finputset av juldekorationer ♥
 

Vinter till fullo ....

....hos oss, älskar vår vackra vita vintervärld, hela gården ser ut som ett julkort ♥ 
 
På väg hem med hundarna efter morgonsvängen, kl.08:00 igår
 
Vårt vackra "vårdträd", den magnifika lönnen i vinterskrud.
 
En sagolik himmel ♥
 
Vilken vacker jul vi får ♥♥
 
En mycket tjock och tung telefonledning.
 
Idag Har Mille och jag städat som tusan och mycket har vi fått gjort, vi började med alla köksluckor. Mille duschade dem med en "sprutflaska" med såpa och vatten och jag gick efter och torkade dem rena. Sedan gav vi oss på dusch och toalett, Mille städade duschen och jag resten, för säkerhets skull fick han städa naken då allt brukar bli MYCKET blött när han har en dusch i handen ;)
 
Här städas det för fullt ♥
 
Vi tog en paus och satte oss och tittade på alla julkort vi fått, Mille berättade glatt vad han såg och räknade fåglar, tomtar och äpplen på vart kort, när han såg detta kort berättade han för mig......
 
Tomten vilar mot snögubben och så har snögubben en lykta, det är fullt med stjärnor och en fågel på hatten och sen har tomten en  likadan mopp som du har mormor (kärven) Mormor fick ett gott skratt....
 
Vi hade ju julbord för våra ungdomar igår på fritidsgården, lite annorlunda julfärg på dukarna ;)
Färdigdukat och klart, Här brukar vi ha disco och band på scenen. Vanliga helgkvällar kör vi film eller storbilds-TV för ungdomarna, med den ljudanläggning vi har låter det som om man var på bio;)
 
Gillar den här julbelysningen =)

Fullt upp....

...jobbade fredag och lördag kväll. På måndagen både skola och fritidsgård, så även i morgon då vi serverar våra ungdomar julbord som vanligt =) Handlade sista maten till julen idag och gjorde iordning revbensspjällen och la lök i sillen, sedan blir det städning inför julen på fredag och lördag för på söndag kommer son och barnbarn ♥♥ och då ska allt vara klart =)
Har inte hunnit fota vår vackra, vita vintervärld. Carola får illustrera den istället  =)
Sedan några vackra julsånger ♥
 
 
 
 
 
 
 
 

Är jag naiv???

.......För jag har aldrig någonsin förknippat julfilmerna på julafton från Disney som rasistiska....Har Aldrig tänkt på att den söta mörka dockan med flätor som är så försigkommen att hon stämplar sitt OK själv skulle kunna ses som kränkande....de flesta som åker på semester kommer hem med vackra inbakade flätor med pärlor i och betalar för det, helst så bruna som möjligt.
 
Den gröna mannen med ett hjul i baken har jag ALDRIG ens tänkt på som jude (varför ett hjul och kosackdans????).. Tror inte heller att våra ungdomar idag förknippar bilden med en jude....
 
....och så har vi då den lilla blonda dockan, en söt  docka....som kanske är blyg som många små barn är och kanske inte vågar säga mamma till tomten....Finns nog så mycket värre framställaden av (dumma blondiner) ex porrfilmer och ingen reagerar....Men jag är nog naiv....
 
När jag tänker på disneys julfilm och någon frågar vad jag mest tänker på så är det först den schackrutiga färgen, skulle vilja ha den till källargolvet, sedan dockan som skräms av en spindel så hon får vackert lockigt hår, gunghästarna (säljs de längre? ) som lyfts upp direkt efter de målats =)
 
.En ungdom (15 år) sa igår på fritidsgården något som jag tyckte var klokt av en 15-åring när han visade mig Aftonbladets inlägg på sin mobil - det är nog det här som skapar rasister...Vi får inte ha våra traditioner nu mera, skolavslutningar i kyrkor, inte sjunga våra psalmer t.ex. Stilla Natt.....
 
.......och därför får SD komma in i riksdagen (min tanke) =/
 
Bilden lånad från Aftonbladet.se
 
 Titta....vad ser du??
 
 
 
 Denna film som visats i SVT har ingen några åsikter om ....reagerar på barnen som glatt skjuter på varandra...med USA:s fria VAPENLAGAR  och dödsskjutningarna av barnen i Sandy Hook Elementary School i Newtown, Connecticut, där Adam Lanza sköt ihjäl sex vuxna och tjugo barn, barnen var mellan 6 och 7 år, oskyldiga små barn ♥...... Jag tycker nog att vi kan titta mer på vad som händer idag och att vi ska försöka rätta till det som händer nu och hur våra ungdomar mår idag  och inte blicka tillbaka till 30-talet.....=/
 
Jag kommer att lägga in alla kommentarer jag får, tar gärna emot andras åsikter.....
 
 
 
 

Fick en Award.....

Fick en Award från Freja   ♥ : Hon motiverade den så här: Kort som skriver om sitt liv på landet, med jobb, djur och barnbarn, en blogg med fantastiskt fina bilder och med pedagogiska kopplingar till mig…
 

Med awarden följer uppgiften att svara på 11 frågor och att skicka dem vidare till 8 bloggare…

1. Vem bestämmer över fjärrkontrollen hemma hos er?

Jag! de få gånger jag tittar på TV, ju större tv-n blir desto mindre tittar jag (nu en 46 tum) Oftast tittar jag på datorn om jag missat ett intressant program.

2. Om du skulle ha blivit sportstjärna i ditt liv, vilken sport skulle du då anammat?

Jag skulle blivit dressyr-ryttare, När jag var ung for jag fram och hoppade orädd över det som gick att hoppa i skogen men med åren blev jag fegare, så dressyr passar bäst ;)

3. Vilken är den värsta, mest irriterande klyschan du hört?

Det går över tills du gifter dig....jag skulle ju aldrig gifta mig!

4. Om du skulle fått chansen att vara med i en av Bröderna Grimms sagor, vilken rollfigur hade du då helst varit?

Greta, i Hans och Greta....jag hade inte ens som ung varit så dum att jag släppt brödsmulor på backen då jag visste att fåglarna skulle ta dem =) Jag skulle släppt pärlor istället ;)

5. Hur många krämpor har du?

Ingen.

6. Vilken är den sämsta raggningsreplik du någonsin hört?

Kommer inte på någon just nu, men jag brukar ha svar på tal om de är löjliga.

7. Vilken inredare skulle du vilja kom hem och gjorde om ditt hem?

Martin Timell och hans kompisar, vill ha ett uterum som vi själva nog aldrig kan bygga.

8. Vilken plats har du i syskonskaran och hur har det påverkat dig?

Mellanbarn och därför har jag nog alltid varit bra på att ta beslut och veta vad jag vill. Som mellanbarn har man inte samma uppmärksamhet på sig som den äldsta eller yngsta.

9. Vilken är för dig den värsta statusuppdateringen på facebook?

Nu ska jag laga …... och till frukost åt vi.....alla dessa tråkiga ”måste skriva något” inlägg. Själv är jag en dålig uppdaterare på facebook, vill någon veta vad jag gör får man läsa min blogg ;)

10. Värsta maträtt?

Blodpudding och fläskpannkaka med stora fettbitar (fick det som liten och man var tvungen att äta upp allt)

11. Gör du något annat i smyg som du inte vill att andra ska upptäcka?

Snusar, när barnen var små gömde jag mitt godis under kudden och trodde att de inte visste om mitt gömställe, idag retar de mig för det ;)

 Skickar awarden vidare  till alla ♥

 

Snön vräker ned och det är -7 till söndagen skulle det slå om och bli blidväder, tror inte på det idag.

Nytt fågelhus och det är välbesökt ♥
 
Bild på syrenen en kall solig dag =)

Lucia

Blev väckt av kära maken 05:30 sedan tog vi en kopp kaffe ihop innan det blev dags för kära maken att fara till jobbet. -21,5 stod termometern på så det var bara att sätta i motorvärmare och ta en snabbpink med hundarna.
 
Luciatåget på dagis var så bra och jag är helt imponerad över hur bra de kunde alla sångtexter Lite mingel med glögg, kaffe och pepparkakor innan det var dags att bege sig hemåt igen. Mockade stall och gick en sväng med hundarna innan det var dags att fara till jobbet. Rödkindade ungdomar som tyckte det var l i t e för KALLT mötte mig, men de tinade upp av lite luciafika.
 
Mormors egna lilla sömndruckna tomte Innan luciatåget.
 
På väg hem från dagis, marschaller och gryning.
 
Efter lite handling och jag var på väg hem såg jag att dotterns bil låg bakom min...hon skulle handla de sista julklapparna i storstaden när Mille var hos mig.
 
Har gjort ett julfönster och Mille älskar att leka med det, här har tomtarna samlats på torget, julgran och julklappar har han satt dit =)
 
Han leker hela tiden i fönstret, han har inte rört en bil sedan det kom upp ;)......
 
..........Förutom en stund då han lekte med propplösaren, så kul, golvet fick oxå en behandling =)
 
I år har jag brutit en tradition, har klätt granen redan nu...tycker den är mycket mysigare med julklappar under, har köpt tolv hyacinter och fem är utslagna så det luktar ljuvligt i hela huset...tycker om att bli äldre för då vågar man bryta traditioner och gör som man vill ;)

Undrar om denna december

....är den kallaste på årtionden och kankse oxå mest snörika. Här pendlar det mellan -6 och 15 grader, just nu har vi -16.
Det behövs ingen bomull i fönstren som snö...
 
Vår Nobelfest blev fin som vanligt med god trerättersmiddag och roliga uppträdanden. Några glada ungdomar som fick motta pris i form av medaljer och pengar för duktiga prestationer i olika ämnen.
 
En dansgrupp på tre som gjorde en fantastisk japansk dans =)
 
Fint dukat, en elev hade tydligen lånat min kamera och tagit bilden, överraskad hittade jag den i kameran när jag kom hem =)
 
Hade feber på morgonen och när jag kom hem så jag ORKADE inte "kruddilutta" håret, lite mer smink, fina klänningen och blingbling så fick det duga ;)
 
Sedan hade jag fyra dagar ledigt, vi fick måndagen som kompensationsdag för kvällen, både personal och elever, så vi kunde titta på riktiga Nobelfesten ;) (som jag förargligt nog missade ;)  )
 
Jag skulle ha varit barnvakt från måndag till torsdagkväll då min dotter skulle åka till Kalmar och göra tentor vid universitetet, med klass 2 varning om snökaos kunde jag övertala henne att stanna hemma och inte riskera livet för "sketna" tentor. Som tur var avstod hon =). Mille fick sova över hos mormor ändå på måndagskvällen.
 
I morgon ska jag på Milles lussefirande på dagis...skulle väl tro att jag behöver vara där klockan 7 som förra året...Nu gjorde jag detta inlägg 12-12-12,nu får man vänta 100 år igen innan man kan skriva så ;)
 
Tack snälla Freja för dina fina ord om min blogg =) ska skriva svar på frågorna du hade senare =)

Snart andra advent......

....och jag som hade tänkt blogga varje dag i min älsklingsmånad.
I fredagskväll jobbade jag på fritidsgården, hade lite feber men stoppade i mig två treo så det gick hyfsat. På lördagen var jag dunderförkyld och dålig men orkade ändå sätta upp adventsljusstakarna.
 
Bild utifrån på ett av mina köksfönster.
 
Vardagsrummet med adventsgran, ljusstake, körsbärsträd och julklappar ;)
 
På söndagen kom kylan, var över -10.
Solnedgång i söndags, bild tagen genom fönstret.
 
På Måndagen hade vi -20 vid gryningen och på kvällen...vinterns första riktiga köldknäpp.
 
Kylan har hållt i sig och idag har det blåst och snöat hela dagen, radion varnade hela dagen om alla olyckor runt om i länet. Blåsten och den fina snön slipade vägarna till is. Hade en kompis som skulle åka till New York idag, hon fick nog sitta på Arlanda hela dagen skulle jag tro för de flesta flyg var inställda. -8,6 för 5 minuter sedan...snöar fortfarande.
 
Ladugårdsvägen är pudrad av all snö som kommit.
 
Hästen har tillbringat det mesta av dagen inne i stallet. Nu när han börjar bli gammal är han inte så förtjust i snön längre ;)
 
Min söta dotter ♥♥ påpälsad i kylan =)
 
I morgon blir det ingen Milledag för då har vår skola sin sedvanliga Nobellfest och disco på kvällen för våra elever på högstadiet.

RSS 2.0