Grillkväll med bästisarna...

En härlig grillkväll i måndagskväll med kompisarna Lotta och Ann, hemma hos Lotta 👍 Vi satt ute i den ljumma sommarkvällen och åt gott....
 
Grillmästaren 👍
 
Hennes växthus dignade av vindruvor...
 
Hennes fina får som håller hagarna rena från sly 👍
 
I dammen trivs gässen..
 
 Gustav 1 eller två, hennes två katter är bröder och så lika att de har samma namn, går inte att skilja dem åt 😉
 
Supergott var det 😋🍽

Vildkatten...

Det är så roligt att följa Vilden med åtelkameran ❤ Vi ser på bilderna att han stannar allt längre i ladan 👍 Vi har en baden - baden står på logen och i den ligger en stor mjuk dunkudde som Rambo ofta sov i, hoppas även Vilden nyttjar den för skön vila 😴 Vi har ändrat läge på kameran så nu kan vi se om det är han som äter fästingpillret...
 
Det är vårt största nöje på dagen att plocka in kameran och kika på bilderna... Nu har vi förhoppningar om att han stannar hos oss och hjälper oss med mössen ❤
 
 
Här ser ni hur bra vi kan ha koll över maten...
 
Finaste lilla kissen ❤
 
Lite törstig...
 
Vi ser att han börjar utforska logen mer...
 
Ut genom kattluckan för jakt...
 
Här kommer Bosse och husse och ska hämta kameran 😊 Denna natten var det två katter som åt så tallriken var tom....
 

Är kattvakt ...

Min bästa vän kom över till mig, gångavstånd mellan villorna.....Lite ost och kex, vi satt ute i pergolan hela kvällen, pratade som vi alltid gjort sedan vi blev bästisar vid 15 års ålder 😊 tills den oranga månen dök upp… Bor hos dotter och svärson då de har semester och de har två katter, nu är katterna inne och vi ska sova 🥰 hoppas någon av katterna sover hos mig i natt ❤️
 
Tyvärr hade vårt Coop inga hårda ädelostar så det fick bli mjukostar...
 
Så underbar kväll, svalt och skönt, vi bröt upp 23:30, åldern tar ut sin rätt 😉
 
 Krukorna med blommor står på deras vedeldade badtunna 😊
 
Gurkor kommer i massor där de klättrar upp för räcket vid poolen...
 
De har ett jättedäck med mysiga sittplatser så man kan välja att sitta i sol eller skugga...
 
 Här kan man slappa vid poolen om man inte vill bada...
 
Härlig sjöutsikt med småbåtsbryggan...
 
Sötaste katten Malin, en räddning från ett katthem 💗
 
Så Katrin,💗 en glad och sprallig ungkatt ....
 
Deras bra kattvakt utanför dörren, den larmar och blinkar när en katt vill in 😻 Nu när det är så varmt går de oftast in och ut genom ett vädringsfönster 👍
 
 

Åtelkameran...

... funkar kanon 👍⁠ Vi har nu sett att det är bara "Vilden" (som vi döpt honom) till som äter maten... 👍 v⁠i har avmaskat honom med easypill och idag var kära maken till apoteket för att hämta ut fästingmedlet jag fick utskrivet av veterinär.. Tyvärr hade de inte tabletterna hemma utan vi kunde hämta dem på måndag...
Nu ser vi ju inte honom som vi gjorde förut, men vi får ju bilder ändå, bild från i morse...
 
Vaksam är han, bild från i morse...
 
Bild från igår...
 
När det är mörkt blir bilderna svartvita, kul med all information man får på varje bild...

I fredags....

.... Fyllde jag år, det blev en så UNDERBAR dag med barnen och deras familjer bästa vännen och hennes sambo ❤ så genomtänkta presenter för en som har allt men saknade just det de gav mig ❤😁
  
Smörgåstårtan var jättegod och sedan hade dottern bakat en söttårta som även den var supergod..
 
Dottern hade arrangerat en fin blombukett från sin trädgård...
 
Vi  satt ute länge på kvällen, kvällssolen lyste upp hässlöklockorna 😊
  
Igår köpte vi en åtelkamera för att se om vi har fler vildkatter på gården... I förrgår såg jag en röd katt i vår vedbod som flydde direkt när jag gick ned på gården... 
Vi måste veta om vi har fler än en katt på gården då jag idag ringt veterinär och beställt fästingsmedel, vi har sedan tidigare avmaskningsmedel... Är ju farligt att överdosera gissar jag så inte samma katt äter två tabletter... Vi har gjort små bollar av "easypill" som snabbt blivit uppätna....Hunden hoppar och skuttar gladeligen när vi bär ut de små bollarna för de är så aptitliga....Har vi fler vildkatter här får vi klura vidare, men mätta ska de bli ❤️
 
 
 
 
 

Åska i dagarna tre 😫... Och en god överraskning..

Ett blixtnedslag igen på gården, det small som vanligt öronbedövande direkt efter blixten... En granne åkte förbi vår gård och såg och konstaterade som vi en träff igen, hon skrev på messenger "Måste ha slagit ner i närheten av dig nyss 😱 Åkte förbi vid dig och det lös upp och small direkt 😨 "   I två timmar rullade åskan fram och tillbaka, jag försökte lugna Bosse och drog ned rullgardinerna så han slapp se blixtarna för sedan vet han att dånet kommer, sedan låg han stressad vid min sida, flämtade o sökte tröst ❤️
 
Knäppte på en ljudbok, när jag lyssnar på en ljudbok utan hörlurar, den lugna rösten från uppläsaren lugnar både honom och mig är en erfarenhet sedan tidigare... mörkret där både han och jag slipper se blixtarna.... vi genomlevde även detta vidriga åskväder.. Var nyss ut för nattispinken... Gissar vi får åska i natt 😫
 
 
Vi slapp åska i natt, 30 grader varmt ute vid 12... 27,4 inne ...
 
Skaffade appen "blixtvakt" den visar var det förekommer åska och tydligen också om blixten slår ned i närheten hos dig....
 
 Nu blommar det för fullt 😊
 
Doftrosen...
 
Jasminen...
 
Hässlöklockorna...
 
Fick ett meddelande på messenger " Du har post att hämta 😄" ...... Tack min fina granne och kära vän  Kicki ❤ fick över 5 liter svamp ❤ Nu rensat och klart, nu ska här smörstekas kantareller och förvällas svamp 👍 
 
Tog över tre timmar att rensa, men så tacksam för all svamp 💗 30 grader varmt, men lyssnade på en bra ljudbok och hade en fläkt som blåste svalt 😊
 
Nu ska vi bara "go äta svamp" 😋🍴 ❤ Fick även svamp av fina vännen kicki förra året, så härligt med goa grannar och vänner ❤ 
 
 
Mycket knas på blogg .se den senaste tiden, kommer inte in på kvällarna... Oftast får jag denna bild...
 
 
 

Kastade ut denna fråga på facebook?

"Hoppas jag kan få svar från er vänner på en fråga, är det någon av er som fått anti fästingtabletter utskrivet till katt? Det finns ju till hundar, vi ser hur vildkatten kliar sig och gissar han är full med fästingar... Skulle vara så lätt att få i honom fästingskydd och maskmedel i råa köttbullar..".. (trodde jag 😞 )
 
Fick svar " Ja vi ger till våra, Det har inte funnits så länge tror jag 2-3 år typ. Credelio heter de jag ger mina. Man ger 1/månad. ☺️ " och hoppet vaknade att vi skulle kunna lindra kattens fästingplåga....
 
När han är mätt och tvättat sig kliar han sig oavbrutet...
 
Här ser man även en fästing på halsen 😞
  
Igår testade vi att lägga masktabletten i köttfärs, tyvärr åt han inte upp den, så vi får testa något annat.... Fick tips om något som hette Easypill, har skickat efter från Apotea två förpackningar, ringde inte idag om fästingmedel.... All djurmedicin är mycket dyr och vi vill se att det fungerar innan jag ringer och har hittat en metod som fungerar och att det inte bara hamnar i sophinken igen... Har säkert 8 ggr kvar med maskmedel hemma så vi kan göra flera test... Enligt apotea,som låter klokt bör man göra en liten bulle med bara Easypikll som ska vara gott, se om katten äter den och om den tyckte om det så lägger man i en tablett 👍
 
Fler svar från vänner och tips till andra 👍
 
Om man mosar den och lägger i sardiner eller nåt som smakar riktigt gott 😄
 
"Krossad tablett i tonfisk eller makrill (eller liknande annat stinkigt) 🙂 "
 
Vi har testat Easypill, en mjuk massa som man kan baka in tabletten i. Kattpojkarna tar det utan problem, men på kattmamman funkar det inte.😼 Det enda som funkar på henne är mosad tablett i smör kletad på liten tass… (I maten funkar det inte på henne).
Easypill finns på Lantmännen och på nätet." 
 
 
 
 

Många tankar.. och ännu vildkatts framsteg...

En sommar vi inte kan klaga på hitintills 😄 Oftast behagligt att sitta ute, särskilt om kvällen... Himlen vid solnegången är vacker...
 
Idag lyssnade jag på en ljudbok som handlade om en chef inom polisen som haft cancer, där skrev författaren att hade man haft cancer så kunde både hungerkänslor och smaken förändras... Googlade och det stämde, jag fick äntligen svar på mina tankar, Idag smakar allt hemskt om det är kryddat, allt det jag tidigare tyckte om att äta, idag kräks jag om jag äter det 😫 Idag trycker jag i mig smooties med bär, havregrynsgröt med äppelmos, youghurt med sylt och havregryn, igår åt jag faktiskt en pytteportion av mos och fisk med dillsås. Vi provade färska hamburgare idag, tvärstopp... två tuggor och sedan nej om jag inte ville spy av smaken 🤢
 
Minns hur jag och kära maken grillade/ rökte fisk och korv var dag och åt våra middagar ute och vi började i slutet av mars och höll på hela sommaren och det blev så gott.... Det var innan 2018 och cancerdiagnosen.
 
Idag när kära maken var och handlade så kom vildkatten och åt... Förstod att kära maken skulle hinna hem innan katten ätit färdigt, mycket riktigt hörde jag snart mullret från bilen.. Stod i köksfönstret och skulle registrera hur katten reagerade, han fortsatte äta, kikade i andra fönstret och kära maken satt kvar i bilen då han sett vildkatten... Efter 5 min öppnade han försiktigt bildörren, katten fortsatte äta, han öppnade passagerardörren för att ta ut matkassarna, katten kikade upp och fortsatte äta... avståndet var 10 -15 meter från bil till trädäck.. Kära maken gick över den grusade grusgången som knastrar in i huset och katten var kvar 💗
Båda jublade, då vi inte trodde katten skulle ha så stort förtroende redan 😄
 
Nu har vi även flyttat in mat och vatten i ladan, när vi ser att han äter där så slutar vi att mata honom på trädäcket... Då kan vi även avmaska honom och han har en trygg och bra viloplats att tillbringa på då höstregnen och snöstormar kommer...
 
Härlig kväll, vi satt ute till 20:00, sedan kommer myggen 😊 Bosse leker med sin älskade boll..
 
Kvällens vackra himmel 😊
 
Kvällskymmning två dagar sedan 😊
 
 
 
 
 
 
 

Vi ser framsteg...men långt kvar...

Idag när vildkatten kom och åt hände något roligt, en höna hade flugit över staketet, hon gick småskrockande och letade godis i gräset på gården...
Katten följde henne mycket intresserat och sedan gjorde han ett anfall mot henne... Hönan blev överraskad och skrockade högt...
Mina höns är ju inte på minsta vis katträdda efter det snälla Rambo jagade möss i hönshuset... Hon gick rakt mot vildkatten och den bestämde sig för att henne kan man inte jaga utan tog det säkra före det osäkra och flydde in i vedboden..
 
Så söt han är 💗 Tar bilderna från köksfönstret med zoom, så kvaliteten blir ibland inte den bästa..
 
.
Bilden från igår, mätt och belåten så har han tvättat sig och vilar en stund... Vi ser hur han kliar sig emellanåt, troligtvis full med fästingar 😞 Säkert även full med mask, skulle så gärna lägga ut lite köttfärs med maskmedel i, men skatorna är där direkt.... Får vi in katten i ladan så löser det sig för där vågar sig inte skatorna in...
 
En av våra unghöns sa ifrån åt katten att så beter man sig inte.. Katten tog det säkra före det osäkra och rymde in i vedboden 😁 Ni ser den tuffa hönan till höger i bilden..
 
Sedan gick katten lugnt och utforskade vedboden, tvättade sig och vilade en stund ❤

Ikväll var jag detektiv....

...Dagen har varit outhärdligt varm i mitt tycke...Jag har tillbringat dagen mest inomhus och haft en fläkt som svalkat mig... 25,8 grader i skuggan vid 18...
 
Fick vänta tills nästan 22 innan vildkatten kom, lockade på den och den stannade upp i ätandet och såg på mig 😊
 
katten åt sig mätt, jag gick som vanligt och tittade om den försvann upp mot skogen igen.. På taket till grillkåtan syns spåren efter kajor och skator, de kan ordagrant "skita ner"...
 
Det gjorde han inte ​👍​ Den sniffade på stolarna jag och kära maken sitter på i skuggan, sedan vandrade den vidare över gården 💗
 
Han tog samma stråk som Rambo alltid gick, satte sig ned i paddocken och väntade troligtvis på en sork i en halvtimme... Sedan försvann han ut i hästhagen och precis som våra fd katter finner han säkert de bästa mus/sorkhålen... Gissar han haft span på Rambos bästa ställen...

I dag såg vi framsteg....

I natt sov jag dåligt,  vaknade 02:30 varför vet jag inte?  Kanske för jag hade en så spännande ljudbok och satte fram avlyssningen 30 minuter i taget gång efter gång...men gissar det var för att vår vildkatt inte besökt oss igår...
Skatorna och kajor besökte oss dock hela kvällen och åt kattmaten, jag skrämde bort dem och kanske jag skrämde bort vildkatten också....
 
Ikväll kom vildkatten åter, när han ätit klart, tvättat sig och vilat och vandrat vidare så tog vi in både vatten och mat...
 
Vid 23:50 kikade jag ut och vildkatten var tillbaka och letade efter mat, jag gick ut med en full tallrik och ruskade den... Katten stannade upp och kikade på mig 💗 gick några steg... jag fortsatte ruska på mattallriken och lockade, den gick några steg till bort... när jag var för nära hoppade katten ner från trädäcket, jag ställde upp kattmaten och vände direkt och gick in ... När jag kom in satt han redan och åt 💗 Blev så glad över framsteget så kära maken som sov väcktes i mitt glädjerus 😊 Han blev lika glad som jag såklart.... När katten var mätt tog han en annan flyktväg än tidigare, smet inte igenom den täta syrenen utan gick lungt efter vår gräsmatta... Gissar att katten blir lättare att hålla kvar på gården då höstregnen och kylan kommer och att vi kan flytta in maten i ladugården...
 
Vi var för två dagar sedan ute och kikade efter kantareller... Vi hittade några små och förtorkade... Våra grannar har tydligen en annan skog då de redan hittat massor...
 
Våra hundar, nu bara Bosse är så klart alltid med på våra "sökrundor" 💗
 

RSS 2.0