Vatten..vatten..regn...regn...

...så kan man sammanfatta vardagen och veckan. Är just nu i en "bloggtorka" så inläggen blir få.
Höstlov nästa vecka, det brukar innebära att jag åker till min älskade syster Jane, men så blir det inte detta år =`( Bosse behöver fortfarande ta det lugnt och kära dottern ska inte behöva ta ansvar för hans utesvängar då kära maken jobbar. Så nu siktar syrran och jag på sportlovet istället =)
Hoppas ni myser inne i mörkret och regnet och att ni får en härlig helg! Själv ska jag på en mysig fest hos min bästis i morgon ♥ God mat, bastu och snack halva natten ♥ =)
 
Bilderna tagna med mobil.
Bild från igår när jag var hemma och rastade hundarna, svanarna ropade ett sorgset "hejdå" när de flög över gården på väg mot varmare trakter.
 
Förmiddagens hundsväng...skogen flyter, regnat har det gjort nästan hela dagen.
 
Ett litet löv flyter i vattenpussen, det vita är himlen som syns mellan granarna.
 
Sotis trippar försiktigt fram till matte och undviker noga att bli allt för blöt ;)
 
Kom nu morsan...nu går vi in från detta blötväder =)
 
Bild tagen från stallet, gegga, och vatten =( Plockade trodde jag bort alla tegelbitar från takbytet i våras...men de rackarna som blev kvar kryper fram nu i leran....
 
Nedanför vår trappa...stövlar är det skodon som passar bäst just nu.
 
Sotis och Rambo kan alltid sova gott , mjukt och torrt på logen i allt hö, här väntar Sotis på att vi ska gå in efter det jag mockat stallet.
 
 
 
 
 
 
 

En helt vanlig höstdag...

.....i mitten av oktober, har varit en köldknäpp under veckan så många löv har fallit....En solig och vacker fredag...
 
Lövmattan idag..
 
Berättade för Mille att när jag var liten så kastade vi oss i lövhögar, mille började kratta....
 
Han tog även snöskoveln till hjälp....en stor hög blev det.....
 
Härligt.....
 
...att kasta sig i lövhögen =)
 
...sedan kastades löven hit och....
 
...dit.
 
Inez tittar förundrat på människobarnets lek ;)
 
Oktober när det är som vackrast ♥
 
Mina härliga höstastrar =)
 
På kvällen bjöds det på ett överdåd av färger....
 
 
 
 
 
 
 
Mörka moln fast solen sken.
 
Vi har stallat upp Lokie, vilket innebär att han kan sova i sin box när han har lust, vill han vara ute så går han som han vill, här väntar han på kvällens kraftfoder och hö ♥
 
 

Solig lördag och....

....regnig söndag, mörkt och trist, sonen ringde och piggade upp dagen, de skulle komma över och gratta pappa/farfar i efterskott ♥ Vi gjorde schweizerkorv i ugn och den uppskattades av ungdomarna =)
Vi är inne i oktober och träden har förvånandsvärt mycket löv kvar trots några frostnätter.
 
Bilden tagen i fredags..
 
Höstastrarna .....mysigt med något som blommar fortfarande ♥
 
 

Ett år sedan idag...

.....vi misste vår älskade katt Gustav. ♥♥ så saknad ♥♥ En stor personlighet försvann  ♥♥
 
♥  Gurra  
 ♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
 
♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
♥  Gurra  
 
Hittade en vacker dikt på facebook.

Jag stod vid din säng i natt, jag kom för att titta till dig. 
Jag såg att du grät och hade svårt för att sova. 
Jag viskade försiktigt för att trösta dig när du torkade bort en tår: 
"Det är jag, jag har inte lämnat dig, Jag har det bra och jag mår bra 
Jag är hos dig". 

Jag satt bredvid dig när du åt frukost, jag såg när du spillde ut lite kaffe. 
Du tänkte på alla gånger du sträckt ut din hand för att smeka mig. 

 Jag var med dig när du besökte min grav i dag, 

du sköter den med sådan omsorg. 
Jag vill försäkra dig om att jag inte finns där. 

Jag gick med dig hem och såg när du fumlade med nyckeln. 
Försiktigt la jag min tass mot ditt ben, log och sa; 
"Det är jag" 

Du såg så fruktansvärt trött ut när du sjönk ner i fåtöljen. 
Jag försökte så hårt att få dig att förstå att jag stod vi din sida, 
att det är möjligt för mig att vara hos dig varje dag. 
Jag säger uppriktigt till dig; "Jag lämnade dig aldrig". 

Du satt mycket tyst, sedan log du, 
jag tror att du då, i kvällens stillhet förstod att jag var hos dig. 
Dagen är över, jag ler när jag ser dig gäspa och säga; 
"Gud välsigne dig, vi syns i morgon". 

När tiden är inne för dig att gå över till andra sidan, 
kommer jag att springa dig tillmötes och välkomna dig. 

Och då kommer vi återigen att gå sida vid sida. /Okänd 

 
 

Mormorsdag idag....

....Mille kom klockan 11. Så vi började med att leka tjuv och polis i skogen. Vi smög efter farliga bovar ;)
 
Bilderna tagna med mobil:
 
Mille kollar så bovarna inte gömt sig i gamla skrotbilen.
 
Sedan smög vi framåt och gömde oss bakom träden....
 
Självklart var "polisschäfern" Inez med. Hon är ju en äkta polisschäfer tycker Mille då hennes pappa är polishund i vår storstad och hon är uppfödd av en polis ;)
 
Mille planerar nästa steg i sökandet ;)
 
 
 
Vackra Inez ♥ 
 
Väl hemma på gården igen så byggde jag en pilbåge med hjälp av Mille, den gick faktiskt bra att skjuta med =) Inez fick då vara i hundgården då pinnar är hennes favorit intresse ;)
 
 
 

Så var jobbarveckan slut....

...regn och höstmörker hela veckan, inget annat att vänta i oktober ;) men ikväll skymtade solen fram och dimman steg. Hästen har flyttat in i stallet när det regnar som mest och vi fodrar honom inne, han har ju frigång till stallet så han går som han vill ;)  Bosse är BÄTTRE ♥ Nu har vi slutat ge honom inflammatorisk medicin och smärtstillande. På eftermiddagens promenad syntes knappt någon hälta =) Om två månader kan kanske våra älsklingar busa ihop igen =)
 
Mobilbilder från idag:
 
En jättelik vattenpöl framför trappan efter skyfallen....
 
 
Kära maken ropade på mig, "kom ut får du se så vackert det är ikväll" sa han, ta med dig kameran. Det gjorde jag men batteriet var dött i kameran så det fick bli mobilen ;)
Spår efter skyfallen även i hästhagen, som tur är bor vi på sandmark så efter två timmar brukar allt vatten vara borta från gården =)
 
Fina Inez ♥
 
Höstastrarna stod så vackert och paraderade i morse, nu var de knäckta och tilltuffsade efter regnet.
 
Lövmattan blir bara större och större.....
 
 
Snart är vi där ;)
 

Hua... vad jag fryser än....

....Idag har vi haft skogsdag igen med våra nuvarande  åttor. När vi var på väg till skogen regnade det och så fortsatte det av och till. Hade massor av kläder på mig men man blir "genomtjälad" ändå. Härliga ungdomar klagade varken på regn eller kyla =) 
 
Bild från i morse på Bosse och Inez , de låg och myste ihop när jag fikade.
 
Vi var vid vår mysiga skogssjö så jag hade nära hem ;)
 
Vackra färger även i duggregnet.
 
Vi hade en härlig brasa att värma oss vid =)
 
Lunchsvängen, en massa löv har fallit efter frosten.
 
Nästa vecka börjar älgjakten, bara att hålla sig från skogen då.
 
 
 
 
 

Lördag och uppe med tuppen....

...för klockan 06:30 kom Mille då mamma skulle jobba. Blev frukost och en film om "långa farbrorn". Vid halv 10 skulle vi få en leverans hö till hästen. När en vän till mig som säljer hö svängde in på gården så fick han växelspaken i handen, vi fick hjälpas åt att rulla in traktor och vagn på gården så inte vagnen stod kvar ute på vägen. Efter fix och trix fick maken och mannen till en provisorisk växelspak så traktorn gick att köra igen. Ett spännande äventyr för Mille som sprang med verktyg mellan morfar och mannen. Sedan fick vi slutligen in vårt hö på logen.
 
Sedan bestod dagen av att Mille och jag fixade jordningssladden till el-agregatet och kollade att allt fungerade, vi lagade även staketet där det behövdes medan morfar körde röjssåg i hagen.
 
Några bilder från vår dag....
 
Bosse myser bredvid husse som skalar potatis, han fixade lunchen.
 
Inez har lagt sig att vila under köksbordet, när stolarna är inskjutna kommer hon in där men inte Bosse, han är för stor. Dit går hon om hon vill vara ifred ;)
 
Mille lekte en god stund med sina leksaker efter hö-äventyret.
 
Suddig bild på glad häst som gillade sitt nya färska foder =) Igår körde vi ut det som var kvar av fjolårshöet, även då var Mille med och hjälpte till ♥
 
Efter allt utejobb när mormor skulle laga middag ( min kyckling som mina barn och barnbarn älskar) så låg Mille och kikade på TV i kökssoffan. Byxorna hade blivit blöta så han fick mysa under en varm filt..
 
Även en bild idag på farmors hjärta/prinsessa ♥ 
Det vackraste jag vet ♥ Hon är lika fin på insidan mitt underbara barnbarn ♥ 13 år redan...vart tog tiden vägen?
 
 
Klockan 19 ikväll kom en gosig Sotis in, som jag sagt tidigare har hanhundarna (tidigare Arne och nu Bosse) inget val, Sotis tar det gos han vill ha vare sig de vill det eller inte ;) Inez försöker han inte ens gosa med då hon inte är särskilt förtjust i hans gosmetoder och går undan.
 
Härligt tycker Sotis och kurrar högt medan han buffar runt på Bosse ♥
 
När Bosse tyckte gosstunden var färdig och gick in i sovrummet blev han varse att Sotis inte tyckte att så var fallet, så Sotis följde efter och mer gos blev det =)
 
Lördag, tvättdag...och mellan utejobben laddade jag tvättmaskinen..men...glömde sätta på den.
 

Vi har Sveriges bästa skolmat....

....som lagas på plats så maten är alltid nylagad ♥ deras fiskgratäng är det godaste som finns, lovar att det inte finns en enda restaurang som kan slå dem ♥ Förutom ett stort salladsbord och alternativa rätter så har vi världens godaste vitlöksås som lagas på plats var dag =) Idag hade vi två olika anrättningar av köttfärssås, en med grädde och en utan, riven ost till de som ville ha. Jag tog den med grädde, så ljuvligt god och den bara smalt i munnen ♥ Min lista här på alla goda rätter de lagar skulle bli lång om jag räknade upp allt =)
 
Våra ungdomar har många spännande kryddor att välja mellan, de har lärt mig att använda chili explosion, fast jag fegar ur och tar lite mindre än de ;)
 
 
 
Lite fler kryddor....
 
Sist men inte minst världens GLADASTE och TREVLIGASTE "mat-tanter" som det hette förr (tjejer vill jag kalla dem för) ♥ De bidrar också till att våra luncher är något vi ser fram mot med glädje =) 
 
Efter min goda lunch visade en av mina elever upp sin vackra hund ♥ de hade väntat på mig ute i ösregnet en god stund.
 ♥ En så fin och go matte denna vackra hund har =)
 
 En av de bästa förklaringar på ADHD jag någonsin läst och som kanske också kan ge mer förståelse 
 
 

 

Solen fortsätter.......

.......förgylla våra dagar.18 grader varmt igår vid 17.
På morgnarna är det motorvärmare och cupefläkt som gäller då frosten bitit sig fast rejält i bilrutorna.
 
När jag åker till jobbet och kommer ner mot samhället ligger dimman tjock. Några bilder från i morse tagna med mobilen.
 
 Soluppgång.
 
 
 
Bosse fortsätter sakta bli bättre, gissar hältgraden nu till en etta. Bosse får fortfarande inflammatorisk och smärtstillande medicin, då han fortfarande hade lite svullnad i leden kvar.
 
 Goskissarna sover i min säng var natt ♥ ♥ Bild från igårkväll.
 
 
 

RSS 2.0