Vi räknar dagarna och fotar....

Vildkatten hos oss för femte dagen i följd ❤, vi ställer ut mat och vatten var dag, idag när han satt och åt började Bosse skälla från trappan, var väl en stackars cyklist som passerade vår gård... Katten brydde sig inte 😊 Katten har lärt sig rutinerna på gården, gissar den varit här längre än vi vetat om ...Skatorna äter upp hälften av kattmaten jag ställer ut men det ger mig lite motion att skrämma bort dem en gång i kvarten och så äter de upp hälften av våra ägg, fräckare och klokare fåglar än skator finns nog inte 😞 Vi har hopp ändå om en ny vuxen katt 👍 trevar oss fram i förtroende hos vildkatten... 
 
Katten har vår ladugård alltid att gå in i och sova mjukt på hö och slippa regn och blåst, vi har katthål så de kommer in, en av de saker jag hoppas mest på är att katten kommer att trivas hos oss, men mest av allt vill jag att den ska få vårt förtroende och sova i min säng ❤
 
 
Tar bilder var dag då den kommer till oss 💗 men lägger återigen ut denna på en mätt och belåten katt 💗 Läs förra inlägget då vi först upptäckte den... 

Dagen efter....

... Min kära make åkte till Evidensia Strömsholm då vi var tvungna att ta bort vår älskade katt Rambo 💗 pga av hans njurproblem, han var mycket dålig. Då Evidensia Strömsholm stängt sin dygnet runt jour pga personalbrist var vi tvungna att vänta en dag till för att Rambo skulle få sluta sitt lidande... Dagen efter stod kära maken klockan 06:00  vid fönstret och såg en katt slinka in på gården.. Ordagrant sa han " jag trodde jag skulle skita på mig då katten var en kopia av Rambo", men det var bara till en början, de var lika i ansiktet med sin färgtäckning sedan såg kära maken att katten var grå på resten av kroppen...
 
Dagen före midsommarafton tittade jag ut och såg en katt som låg på vårt trädäck, gick ut och vi satte ut kattmat lockade och strax efter dök katten upp och åt ...
 
 
Den kom strax efter och åt... Blev lite katttvätt och vila på trädäcket när den är mätt.... En vildkatt då inga av våra grannar känns vid den, katten har besökt dem också...Vi kommer att fortsätta mata den och hoppas den stannar hos oss för vi behöver verkligen en katt 💗 
 
Så fin, vi gissar det är en hankatt pga storleken 💗 Tar så gärna emot en vildkatt till på vår gård 💗
 
Vi har hitintills inga rått/mushål på hönsfodret sedan vår kära katt Rambo försvann ❤️ så jag gissar den livnär sig hos oss var natt 👍
  
Fjärde kvällen ikväll den besöker oss, den vet att efter 20-21 är hunden inne och då dyker katten  upp ibland även på ,morgonen.... Midsommar firades med son och barnbarn i grillkåtan, idag besök av dotter och E.....
 
Vår fina Bosse, alla våra djurs beskyddare för alla djur på gården som han älskar 💗... Vi inser att det kommer att bli problem med vildkatten, den tillhör inte gården enligt honom... Han älskade ju Gustav som kom som kattunge, där var det fadersbeskyddande ❤️ 
 
(Igår) Vildkatten åter hos oss idag, när jag gick ut var den försiktigt avvaktande, jag skulle kolla så inte maten var slut, då smet han till till andra hörnet av grillkåtan, inte alls så rädd som tidigare och idag upplevdes han mer nyfiken 👍 Kära maken höll koll och kikade i köksfönstret även där hur den betedde sig.... Hopp, hopp
 
Hur vi ska få ihop en vildkatt och en hund tål att tänkas på, vår förra vildkatt Sotis var van vid hundar, det såg vi direkt vi tog in katten i huset och den gosade direkt med vår dåvarande hund Arne Länk, Då trodde vi pga storleken att Sotis var en honkatt, då visade det sig senare att det var en kastrerad hankatt
 

Dagarna går...

... I mitt jobb fick jag många kurser i hur reportrar som tränger sig in och hur man utnyttjar föräldrar i sorg och chock, jag var skolans reprensentant för posom (krishantering, står för psykiskt och socialt omhändertagande vid stora katastrofer) i vår kommun, att vi behövde den gruppen i Sverige såg man efter den svåra bussolyckan i Norge, då chaufför och många barn dog.... Hanterade många fall under den tiden t.ex tsunamikatastofen....
 
Visst tycker jag det är rätt att media granskar sanningen (bara sanningen och inte reportras egna teorier) ska fram, i en tid då pengar tillåts betyda allt, ni som följt mig tidigare vet att jag inte har tilltro till något parti i dags läget....men att ta med föräldrar i media inom en vecka är för tidigt, som jag skrev tidigare är de i sorg och chock, har inte bearbetat vad som hänt, kanske ångrar senare vad de sagt.... 
 
Jag följer Media. med blandade känslor, föräldrar som förlorat sitt barn, sorgen, och eftersom bilder släppts så delar jag även en...
 
Min brors enda barnbarn, för mig finns det bara en ståndpunkt....HVB hemmet brast i sitt uppdrag, deras vinster betydde mer än barnen de sagts sig vårda och värna om.....JW morfar möter dig 💗
 
.
 

Så svårt...

...  att berätta för min snart 89 årige far att hans sons barnbarn har dött? Jag har tvekat i en dag men insåg till slut att far måste få veta, min syster hade meddelat vår mor 😭 Som jag skrev tidigare, man reagerar av en tidningsrubrik, men det var i Hagfors och man lider med de anhöriga men ingen jag känner där... Så vänds allt....
 
Jag hatar medias grottande i alla nyhetsrubriker som de försöker livnära sig på länge.. Idag såg jag på Aktuellt, efter alla debatter i regeringskrisen togs då återigen " Hagforsfallet upp med den drunknade 5 - åringen" Om det nu är sanning som de visar i reportaget att man kräver ersättning för särskilt "rymningsbegnägna barn"  med extra personal och de får pengarna och gör stora vinster på det genom att inte sätta in extra personal, Här fanns vid tidpunkten enligt SVT en vaken och en sovande personal.. var finns tjänstemannaansvaret????? Ett barn är förlorat, min brors enda barnbarn och föräldrar som sörjer i resten av sitt liv när de lämnade det käraste de hade till en vad de trodde var en trygg vård... Läs förra bloggen...
 
 

I förmiddags läste jag....

... En femårig pojke var försvunnen och en polisinsats hade inletts för att hitta barnet... Modershjärtat satte sig in i den hemska situationen direkt, stackars föräldrar... Följde utvecklingen på nätet och hoppades att barnet snarast skulle bli hittat, vid liv 💗..
 
Sedan flöt dagen på med de sedvanliga sysslorna... Sedan meddelade man att barnet funnits troligtvis drunknad i närheten av där han försvann... Så sorgligt, så otrolgt grymt att ett så ungt liv tog slut 💗
 
Vid 18 ringde mobilen... Min syster ringde och frågade om jag följt nyheterna om barnet, svarade ja... Barnet (som troligtvis drunknade) var min brors enda barnbarn 😭  Min bror som dog i covid 19 förra året 😭 Han älskade sitt barnbarn och var så stolt över honom 💗 Hur reagerar man? Hur tar  man in fakta, kan inte förstå, känslorna har varit många när man sakta försöker bearbetar vad som har hänt... Brister i passning av ett så litet barn är tydlig i HvB hemmet, det är solklart, varför var dörren olåst? Hur många barn finns som är så små?
 
Barnet hade en form av autism och skulle utredas där på HVB- hemmet om det fanns fler problem att beakta för att hjälpa honom och föräldrar i framtiden och skolan som jag förstått det... Tårarna faller för JW och för föräldrarna ...
 
När jag tittar på nyheterna ikväll så blir det ännu mera tydligt hur journalister spekulerar om fakta som de inte har någon kunskap om, de bara spekulerar...  Bara de stackars föräldrarna  som har kunskapen som nyss misst sin älskade son 💗 Jag kräks på svensk media just nu 🤮 
 
Inte trodde jag att jag skulle få den sorgliga nyheten 😥... Tänk på det när ni läser en nyhetsnotis, vi är aldrig skonade 😭.... 
 
 
 
 

Så blev det sedvanligt midsommar....

... Väder, igår åska med massor av regn och hagel, åskan gick runt oss som tur var.. Haglen flög från fönsterbecken som nypoppade popcorn...
 
Med en liten glipa i fönstret uppe på natten så hörde jag hur hårt det blåste, på em kom regnet, hönsen brukar ofta trotsa regnet och är nog de regntåligaste höns vi haft... Idag gav de upp och satte sig på sovpinnarna tidigt.... En vanlig svensk sommar och trots alla miljöalarmister som startade på vår otroligt varma sommar 2018 så har det inte hållt i sig utan blivit kallare, i varjefall i vårt län... Min mor vet hur varmt det var sommaren 1955 när hon bar på mig och min tvillingbror, även den sommaren var otroligt varm... 
 
På 30 minuter blev det dessa regnmassor på gården efter åskan i söndags.... Idag orkade jag inte ta bild på de igenregnade fönstren 😞
 
På sina ställen var marken vit efter haglet...
 
När jag nattade hönsen vid 20 fanns haglet kvar vid ladugårdsväggen, det var inte varmt och sommarmysigt 😔
 
Är så tacksam för att vår kommun har sagt nej till vindkraftetablering i vår kommun, den förstör för alltid miljön, djurlivet, insekter, fågellivet och för människor... Hur långt tänker man när man låter storstadens tänkande (politiker/väljare) på deras egen bekvämlighet regera landsbygdens livsmiljö och djurliv 🤔? Efter 2018 blev det vanliga somrar igen, kallt  och regnigt...  Vi får njuta av de få värmedagar vi får.... Allt går i cykler och det har jag upplevt under hela mitt liv och har aldrig ramlat in i klimathysterin...Klimatförnekare är jag inte för klimatet påverkar mig dagligen och jag har levt med klimatet i hela mitt liv på gott och ont, vill jag ha sol eller snö kan jag bara önska, men det blir oftast inte som jag vill...
 
 
 
 

I denna ljuva sommartid...

... Nu är sommaren här, igår var det nog den varmaste dagen i år och gräsmattan nyklippt, vi satt ute till 20:30 sedan dök några mygg upp... Idag var älskade äldsta barnbarnet här 💗 Nu med eget körkort och bil 😊
 
Älskar kvällarna när skuggorna vandrar in från gården och visar sig på tak och väggar 😊
  
Så mysigt att sitta ute på kvällarna  😊
 
Bosses första bad idag 💗...
 
Utan Inez som lockade honom till att bada... 
 
Lite blommor 😚
 
 
 Bloggen knasar just nu 😞 Lägger inte in fler bilder.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

I förra veckan...

... sa jag till kära maken när vi satt ute, har du märkt hur mycket mer fjärilar vi har? Det tyckte han också...
I sorgens och saknadens stund så fastnar jag i allt som kan trösta.... jag reagerade direkt på denna bilden på FB idag, det man vill tro på tröstar, så från igår fick vi ytterligare en fjäril på gården 💗 Många kanske tycker det är flum, men flum behövs ibland, men när jag nu är ledsen lyfter detta mig 💗 Med alla våra älskade djur som hästar, hundar, katter, får, marsvin, kaniner och höns som vi misst, så är det inte undra på att vi har massor av fjärilar 💗
 
Men jag är inte ensam om att tro på en massa flum som dagligen leveras på nätet, många tror på vad tidningarna Afonbladet och Expressen leverar som nyheter och svt 1 och tv 2 som larmar  dagligen om miljökatastrofer. Den pålagda skatten vi fick för att föda dagens poilitikers nyhetsmedia och ett ensidigt flöde.. Man dödar inte den hand som föder en tycks journalisterna idag gå efter...Själv är jag oerhört kritisk....Ett inlägg kommer senare när orken kommer ifatt...
Då jag är van med kritiska granskade, djupgrävandemedia från riktigt granskande journalister från barndomen, ungdomen och senare som vuxen är jag orolig över utvecklingen...
 
 

Totalt tom...Trött... sorg...

I natt sov jag inte en blund, Rambo jämrade sig med jämna mellanrum och hade ont, ringde Evidensia Strömsholm igår vid 16:00 för att se om de fått fler veterinärer och de öppnat dygnetruntjouren igen... Men nej! Men vi fick tid klockan 8 i morse, ringde strax efter 7... Bosse visste att något var fel och följde kattburen och "grymtade" tills husse stängde dörren, Han har grymtat likadant var gång de senaste två dagarna han hittat Rambo liggandes i gräset... När Inez var sjuk slutade han att "tränga" sig på henne och lägga sig bredvid henne, han respekterade nog och förstod att hon ville vara ifred.. Nu är han totalt ensam från fyrbenta kompisar, han vande sig med flera från det han var valp 😭
 
Jag tror djuren känner på sig när slutet är nära, finns säkert lukter som inte vi kan känna... när vi åkte med Gustav II när han blev påkörd var både Inez, Bosse och Rambo med till dörren.... 
 
Tomheten är total idag! När vi inte kan skaffa en eller tre kattungar då de blir överkörda på vår trafikerade väg utanför gården så måste jag ha ett break från sorger ett tag, över tre år sedan min sista kattunge, som inte fyllt två år blev påkörd och fick så svåra skador så vi fick ta beslutet att han fick sluta sina dagar... Synerna man aldrig glömmer 😭
 
Jag har tittat efter Rambo idag, det finns i bakhuvudet att han ska finnas någonstans på gården, det gick för fort för att jag ännu ska kunna fatta det 😭
 
 Om nu vi människor har en himmel vi kommer till så har självklart djuren det, då hittar Rambo bästisen Sotis där och de fortsätter leka där de slutade, det var dotterns slutord till Rambo när hon tog farväl.. Att de får träffas igen 💗
 
Vi hade det lika tufft 2013 då vi fick ta bort vår katt Gustav i oktober, sedan blev det vår hund Arne i november, med nästan en månads mellanrum 😭 Jag ska nog inte ha djur, det blir för tufft med sorgerna... Men samtidigt skulle jag inte vilja vara utan någon av dem ❤ Älskar man så sörjer man... Livet är ju sådant och ingen är beredd då något händer 😞
  
Många tacksamma år fick vi tillsammans 💗
 
Sov gott gjorde du överallt 💗 fotpallen trodde du vi köpt till dig som "kattsäng" 💗
 
Hur gott sov du inte överallt i din trygghet till gården 💗 jag vägrar skriva det engelska ordet... Sov gott nu Rambo 💗 Vi ses igen...
 

Sitter här och gråter...

Att återigen inse att tiden vi haft tillsammans med ett älskat djur har tagit slut 😭 ... Nu kom nästa tuffa beslut, vår katt Rambo, vår klippa, får somna in i morgon på Evidensia Strömsholm, njurproblemen har tagit över.. 
Rambo har inte varit inne på två dagar och ätit eller druckit, druckit har han gjort ute i hönsens vattenhinkar.. Han ligger ute i skuggan och ignorerar oss när vi pratar med honom, han svarar inte alls som förut... På eftermiddagen gick han in i svalkan i källaren och jag har ställt in mat och vatten...
 
Evidensia Strömsholm har ju stängt sin jouravdelning pga personalbrist annars hade vi tagit beslutet idag att han fått sluta sitt lidande...
 
Så tungt och tufft att vara en vettig djurägare och ta de svåra besluten, tog jag beslutet för tidigt? Hade det blivit bättre? Hade det blivit sämre och Rambo fått ha ont och lida mer? Svaren man aldrig får... Det enda jag vet är att djur får somna in lungt och tryggt med någon de älskar vid sin sida...
 
Första gången jag träffade dig Rambo 💗
 
Du och Mille är jämnåriga, ni delade barndomen tillsammans 💗 Mille tog ett tårsamt farväl till dig idag, mormorshjärtat grät med hans tårar.. Men att dela sorgen är viktigt...
 
Du tillbringade  ditt första år ofta hos oss, vi var kattvakter eller så kom du och din familj (vår dotter
 barnbarn och fd svärsonr) på besök 💗 Här har du och gammelGustav span på ekorren som äter solrosfrön...
 
Sedan flyttade du hem till oss och till din bästa vän genom tiderna var Sotis 💗 Vildkatten som valde oss som ägare...
 
Du är nog den finaste katt vi haft, din kärlek till oss och dina vänner var oändlig 💗
 
Här vill du och Sotis gå ut 💗
 
Från att ha tre katter så har vi från i morgon ingen 😭 Vi behöver självklart en jagande katt, hönsfoder drar till sig en massa råttor och möss... Vår närmsta granne tar emot djur av alla de slag som länsstyrelsen omplacerar från vanvård/dödsfall... Men skaffa en katt som är vuxen och trafiksäker och van vid hund blir inte lätt, vi har fått allt för många kattungar överkörda genom åren 😕 Alla våra tre katter som överlevt trafiken har kommit som vuxna till oss
 
💗💗 Mitt hjärta är i bitar, först Inez och sedan du Rambo inom så kort tid 💗😭
 
 
 

Mitt val...

När jag tvingades pensionera mig vid 61 års ålder då jag inte fick jobba kvar på det jobbet jag älskade av läkaren pga utmattningssyndromet så valde jag att ta ut tjänstepensionen på fem år, gissar att man inte kan göra det så länge till, det jag slet och blev sjukriven av ska inte tillfalla staten om jag dör, det ska gå till min familj 💗 
 
Med den garantipension jag fick vid 65 år var 6565 kr 2020, efter 28 år i skolan och fler jobb innan det,  vi klarar det då gården är betald, vi betalar våra sopor (månadstömning, liten tunna) Elräkningar, fiber och mobiler, så tvingas vi betala skatt till media som jag tycker är skit... Fett har vi det inte 😞 Men det går runt....
 
Vi har ett sparkonto där  vi pioriterar t.ex. våra djur och veterinärvård.. där tummar vi inte på vad som krävs...
 
På FB ser jag hur årets svensk för "vid din sida" hyllas, och det ska hon göras 💗 Hennes betydelse för att de gamla får mat, ibland någonstans att sova tryggt... Inser hur lyckligt lottade vi är i vårt trygga boende på landet...
 
Våra politiker vräker bort miljarder av våra skattepengar, till länder som aldrig lär sig sköta  sin ekonomi, som spanien som inför medborgarlön eller så sänker man pensions åldern som i italien, men inte i Sverige, här ska vi jobba längre....
 
 
 
 
 
 
 

RSS 2.0