Valpen dag 7 ♥

Våra tidiga morgonrutiner håller i sig,
Redan igår märkte jag att när Bosse är utvilad så reser sig ett öra.
 
Nu hör jag mycket bättre matte ;)
 
Fick ett tips av Monica som jag tyckte var bra, att hänga en lång lina efter valpen som man kan trampa på om den närmar sig något farligt. Bosse är MYCKET tuffare än vad Arne och Inez var som valpar och har bl.a tänkt att gå in och hälsa på hästen ett par ggr.
Fast jag går hemma så ser jag hur mycket han växt på en vecka. Nu är hans framben grövre än Inez.
 
Det är andra gången som Bosse sätter in en tass i benet och drar =) Tror att det är en kul lek han själv hittat på ♥
 
Idag skulle jag ha hem hovslagare och sko hästen. Men både hovslagaren och jag var överens om att i den myckna snön går han bäst "barfota". Lokie slipper även stora "snöklampar" som sätter sig i skorna och som vi brukar få knacka bort flera ggr om dagen. Risken är ju även stor att han vrickar sig då. Snälla hovslagaren sa att jag kommer till er direkt om det blir tö och is =) Det fanns inget att ta på 3 hovar för de var kanonfina, en framhov klipptes lite i tån, sedan var hästen klar. 10 minuter tog det, jag hade pälsat på mig som attan för det blir så kallt att stå stilla i ett stall i över en timme, nu hann jag bara bli varm =)
 
♥ Lokie ♥
Snöat i tre dagar nu, vi har säkert fått en dm på ett dygn, trafikkaos i länet då det även har regnat trots -4. Hörde när jag var ut och mockade sirener och det var mycket riktigt en krock med flera bilar inblandade en mil bort. 
 
Önskar er alla en trevlig helg och kör försiktigt =)
 
 
 
 
 

Valpen dag 6 ♥

I morse var vi trötta, ut en sväng klockan 05:30, välling och sedan sov vi några timmar till. Nu ser jag att när vi är ute så har Bosse oftast ett öra halvt uppe =) Vi tog en tur in till samhället och handlade, jag hade lilla bilen idag så de fick sitta i baksätet och det funkade kanonbra =)
Urtrist väder, det snöar massor =/
Det börjar fungera bättre mellan Sotis och Bosse ♥ men Rambo är fortfarande lite skrämd av Bosse. Jag tror att det beror på att han blev jagad av jakthundar 2 gånger i höstas =( Men det ger sig säkert med tiden.
 
Några bilder från idag =)
 
 
 
 
 
 
 
Underbara Inez ♥ så snäll och omhändertagande 
 
 
 

Valpen, dag 5 ♥

Uppe vid 6 som vanligt, ingen "olycka" inne i natt =) duktiga lilla plutten ♥ När jag släppte ut honom kändes det som att han kissade i en kvart ;) En uggla skrek förargat på katten Rambo när han gick ut, både jag och maken tyckte det lät lite kusligt =).Lite ljummen och go majsvälling till frukost åt Bosse, sedan gick vi ut.
 
Bosse har börjat sniffa ordentligt i spåren efter nattens djurbesök.
 
Vi har ju skogen bakom stallet så det blir inga långa svängar för Bosse. En så liten valp ska ju sova så mycket som möjligt och får INTE motioneras.
 
Idag fick jag de sista 2 tonen hö till hästen, hundarna var inne medan jag tog emot balarna. Med spänd förväntan gick jag in för att se om något litet "ofog" skett ;) Men inte då, två hundar låg i hallen och väntade på mig ♥♥
 
 Lånad från nätet =)
 
Lunchsvängen idag, Bosse kör ned hela huvudet i snön, det ser så roligt ut =)
 
 
 
 
Bilder från igår:
 
 
 
 

Valpen, dag 4 ♥

Vi var uppe med tuppen idag oxå, med maken alltså ;) före 6.
Det hade blivit en bajshög och kisspöl under natten, men Bosse sover lugnt och gott hela nätterna. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Valpen, dag 3 ♥

....Jag fick ledigt denna vecka =) Vi gick upp med husse före klockan sex eller rättare sagt så var det husse som lockade på Bosse och då vaknade jag. 
 
Igår klippte vi klorna på hundarna, roligare saker hade ju Bosse varit med om. Men han tyckte det var kul när vi klippte Inez klor och vi hade all möda i världen att få honom att sluta terrorisera henne när hon låg på golvet. Arne klippte jag klorna på när han stod upp, det funkade bäst på honom.
 
Katterna är fortfarande lite avvaktande mot Bosse, de är skeptiska till hans "burdusa" hälsning på dem. En snyting har han fått från dem var.
 
Vi tog en tur till affären idag och Bosse var helt obekymrad av bilresan, sov gott när jag kom ut från affären. Eftersom alla våra hundar har älskat att åka bil så gör han nog det oxå snart =)
 
Är så glad över den nya hundmadrassen där även jag ryms att ligga och gosa med hundarna =) Vi låg i en timme och myste i eftermiddags. Sedan kom min bästa vän och sambo och ville träffa Bosse. Hon berättade att det står på tavlan på jobbet att jag är hemma för vav ;)
 
Några bilder från dagen:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Valp dag 2 ♥

Inget gnäll i natt heller utan en valp som sov gott till klockan 5 då det var dags att gå ut och bajsa. Sedan sov vi en timme till för dottern skulle komma med Mille vid 06:30 då hon skulle jobba =) Idag bytte jag ut den lilla madrassen till en stor så att båda kan rymmas lätt på den utan att trängas =)
 
Två sötnosar som sover gott 
 
Ni ser att det finns gott om plats, här ska de båda kunna ligga tillsammans även när Bosse blir stor =)
 
De fick vara i hundgården en kvart då husse mockade.....
 
Här fyller husse och Mille på fågelmat, hundarna tittar intresserat på 
 
Idag busade Mille och Bosse så det stod härliga till 
 
Favoritleksaken, den genomgjutna bollen.
 
Bosse fick ett gosedjur så han inte skulle känna sig så ensam första natten, här är det bus med gosedjuret 
 
Valptänder är sylvassa, det har Inez fått smaka på ett antal gånger, nu är Bosse helt hemtam och sover kvar även om vi eller Inez lämnar rummet, igår "pallrade" han efter oss överallt.
 
Har ännu inte fått något besked om jag kan vara hemma i veckan, hoppas, hoppas.

En film på Bosse =)

Kunde inte låta bli att filma Bosses lek idag =)
 
 
 

Lugnet lägger sig....

.... Vilken underbar dag  ♥
Klockan 07:30 började vi vår långa färd efter vår efterlängtade valp, vi hade satt GPS:en på "snabbaste väg" Vilket blev den långsammaste vägen. Så här såg de flesta av våra mil ut:
 
Isvägar med skog, skog, skog, skog, skog, skog, skog, skog, tre älgar och två rådjur (nåja, några skidåkare såg vi oxå) förgyllde skogen ;)
 
När vi kom till Hagfors hade vi 20 minuter kvar innan vi var framme till det efterlängtade målet ♥
 
 
Intill denna skylt blev det en hamburgare, kära maken beställde Mexiburgare, kan lugnt säga att de var STARKA i smaken =)
 
När vi väl kom fram möttes vi av denna underbara syn ♥
 
Trötta och sovande UNDERBARA valpar som nyss varit ute och busat =)
 
Vår Bosse sover gott med syrran ♥♥
 
Den största av valparna ♥ en riktig snygging =)
 
♥ En sötnos till ♥
 
Var för ivrig och fick inte många bra bilder på valparna och inte en enda bra bild på deras vackra moder =(
Tjejen som fött upp valparna gillade jag direkt, det kändes som vi kännt varandra jämt =) Vi hade samma åsikter om djurhållning, hon hade även får och hästar ♥
 
När vi skulle åka hem efter en timme hos uppfödaren så satte vi GPS:en på "bästa väg" 10 mil längre men bra vägar =) Lilla Bosse tyckte mitt knä var för litet och lade sig på sätet för sig själv och sov lugnt de timmar det tog att åka hem ♥ Snackade med syrran Jane en god stund, hon är så glad för vår skull ♥
 
Ett litet knyte kikar yrvaket upp på mig och undrar vad som händer då husse bromsat in vid ett rödljus =)
 
När vi väl kom hem så fick Bosse kissa innan det var dags att gå in, Inez var lite avvaktande först och undrade vad som förväntades av henne? Lite morr, NEJ! sa vi.....en kvart efter så tvättade hon Bosse, han fick sova hos/på henne, när hon hade en leksak och Bosse ville ha den så släppte hon den direkt ♥ Goa, älskade ♥ Inez ♥
 
Dottern blev direkt häpen över hans storlek och poängterade att han hade lika grova ben som Inez, det stämde. Mille kom fram till valpen efter en timme eftersom han varit upptagen av lek. I 10 minuter lekte han med honom, tyckte att Bosse var söt och sedan återgick han till leken ;) Mormor och morfar har hundar, vardagsmat för honom =)
 
Lite bilder från em och kväll:
 
Inez tvättar Bosse ♥♥
 
♥ så SÖT ♥
 
På kvällen blev det "Fångarna på fortet" Milles och mormors favoritprogram =) Två sötnosar sov gott vid vår sida ♥
 
Så härligt med en varm och go kompis att luta huvudet mot tycker Bosse ♥
 
Nu har vi varit ute och kvällspinkat, två hundar sover gott, så även husse efter en händelserik dag =)
 
 

Idag.....

.....har vi förberett allt för lilla valpen och kära maken har införskaffat valpfoder som valpen är van vid på granngården och......
 
 
 
Leksaker och ben att gnaga på, fanns ju en hel del redan som Inez har och som ligger överallt i huset ;)
 
Ett halsband till lilla Bosse (vi tror han får det namnet) Jag vill ha riktiga namn på djuren ;) Vi gjorde några nya hål då vi inte vet hur stor han är ♥
 
Nu får ni även hålla tummarna för att jag får VaV (vård av valp) i en vecka, om jag får ledigt beror på om det finns vikarier. Har lite komptimmar att knacka =)
 
I morgon startar vi färden mot Värmland redan 07:30, det blir en lång resa och vi vill komma hem i bra tid på em. Dottern ställer som vanligt upp som djurvakt ♥
 
  -12 just nu, kallt hela veckan, och lätta snöflingor har dalat ned var och varannan dag men avlöst av solen och mycket fina dagar.
 
 Bilden lånad från nätet.
 

Lycka ♥ ♥ ♥ ....

....idag hittade jag en schäfervalp som både jag och kära maken föll för, blir troligtvis en stor och robust hane =) vi ska åka och hämta honom på fredag ♥ Gissa om jag kommer att bombardera bloggen med bilder på honom och Inez ;)
 
 
 
 Bilderna är lånade från uppfödaren, visst är han söt ♥
 
Så här vackert var det igår när jag kom hem från jobbet och Inez och jag skulle gå runt hagen och skaka snö från trådarna =)
 
Söta, goa  ♥  Inez  ♥  som snart ska få sällskap igen  ♥ 
 
Himlen brann.

KALLT....

.... i en vecka nu, i morse när jag vaknade var det under -12 . Började direkt att elda så värmen fick stanna kvar i huset och det skulle vara varmt och gott när dotter och Mille dök upp. Det blev lite lek för Mille ute och Inez fick jobba med det hon älskar mest, att leta och söka ♥ Sedan fuskade vi med maten och sponsrade våra trevliga pizzaägare  ;) Vid 17 började små snöflingor att dala igen, få se hur mycket snö vi får denna gång.
 
EN TREVLIG HELG ÖNSKAS ER ALLA
 
Morgonbild
 
Solen på väg upp för att förgylla dagen ♥.
 
Äntligen kan man ha vinterkul tycker Mille och säkert många andra barn =)
 
Milles och Inez leksaker för dagen ;)
 
Allt är härligt blått =)
 
Mjuka och goa kissar ligger gärna varmt och mjukt ♥
 
Bild från igår när morfar och Mille körde snöslungan på gården, jag var barnvakt och hade bett Mille att vara på trappan när morfar körde snöslungan vid stora vägen (jag är en höns-mormor). När Jag hörde att kära maken var vid vägen kikade jag ut, där satt Mille och borstade trappen ♥ Goa älskade barn ♥ Maken funderade varför Mille försvann, men fick förklaringen av mig =)
 
Inez bädd i tisdags, hon har ALDRIG förstört något sedan hon kom till oss, hon saknar Arne och i veckan hade hon massakerat sin bädd =( Den goa fleccefilten hon fick i julklapp hade hon tagit bort, som tur var hade hon inte svalt någon skumgummi.....
Vi letar efter en hanvalp...men det måste få ta sin tid då vi vill ha sunda och mentalt bra hundar.
 
 
 
 

Snön.....

......kom i fredags och det rätt rejält.
Mille Kom till mormor och blev som vanligt en arbetare som körde plogbil runt hela vår gård.
Så kul med snö.
 
Här kastar Mille i is-klumpar i vattnet som Inez  beredvilligt plockade upp igen, det ville nu inte Mille utan försökte gömma dem för Inez.
 
Alla träd och grenar hade iskristaller, som rasslade så vackert i vinden.
 
På lördagen fortsatte det att snöa.....
 
Här ser ni två killar som inte bangar för lite snö ;)
 
I måndags var det -14 och jag var så klumpig att jag låste bildörren på jobbet, låskolven hade frusit och jag fick inte upp låset sedan. Som tur är har vi snälla vaktmästare som fixade låset så jag kunde åka hem som vanligt till djuren  på lunchen.
Har en underbar hyacint som blommar fortfarande, den fick jag av min snälla svärson i julas =)
 
Inlägget skrevs idag från surfplattan och bilderna la jag till när jag kom hem då de låg på datorn =)

Så fort....

....de 18 lediga dagarna svischade iväg. Vaknade 05:30 och hann  mocka stallet och även städa och tvätta golven, innan jag for till jobbet imorse. Men mitt jullov har varit mycket lugnt och skönt, tack vare regn och rusk har jag latat mig mycket mer än jag brukar och en massa gamla TV-serier avverkades bl.a Raskens, Fru Marianne, Kejsaren av Portugallien m.m.
 
 
 
 
 
 

Min älskade Inez....

....är den klokaste, smartaste hundtjejen i världen  ♥ Hon har alltid varit duktig på lydnadsdressyr, sök och att leta upp saker =) Nu har jag tagit letandet till en svårare nivå och denna kluriga, smarta och mycket envisa tjej hittar alltid sakerna som jag klurigt gömt på/i rör eller på/under stenar  m.m. ♥ Det blir ju mer aktivering av den hund vi har kvar nu när de inte är två och aktiverar sig tillsammans med lek och kämpande om olika saker. Var kväll när vi nattar hästen så gömmer jag saker på ett i mitt tycke fiffigt ställe, när vi är klara i stallet ligger hon ALLTID utanför stallet med saken jag gömt väntandes på beröm och så överlämnar hon den till matte ♥ I morgon ska vi börja lära henne apportering =) I förrgår fick hon en gris som hon älskade pga lätet,  igår var det även grisen jag gömde och som hon envist letade upp =)
 
Den låter som en riktig gris och är inte alls lika gällt pipande som andra hundleksaker.
 
Lite omild behandling fick den och slutade sina dagar igår i soppåsen. Hundar kan vara dyra i drift ;)
 
Sotis älskar att trängas med mig överallt, är det inte vid datorn så är det vid TV-n eller i sängen....
Vid datorn...
 
...rörde på musen och en trött katt blev väckt ;) Inte den snyggaste bild jag har tagit på Sotis =)
 
Myyysss ♥ Husse och matte kollade på Rasken på nyårsafton, Sotis sov gott med en godispåse som ryggstöd ♥
 
 
Här blev det en "nyårsdagstvätt" av bästa kompisen Rambo ♥
 

RSS 2.0