Jiiihaaaa..

....nu är det helg för mig ♥ med massor av roligt framför mig =) En bra vecka till ända, den nya klassen är så härlig ♥ satt kvar i matsalen idag i över 30 minuter och hade världens roligaste konversation med några elever =) Ser fram mot ett mycket härligt år ♥
 
Går inte att förneka längre =`( vi går mot höst....
(Bilder tagna med mob idag)
 
Vackert men ändå dystert...
 
Löven faller sakta men säkert.....
 
Dessa kloka ord tillägnar jag min man, barn, släkt, vänner, djur och alla ni som finns runt mig och förgyller mitt liv ♥
 

Dimmig morgon

......och det var helt underbart vackert och trollskt i skogen på morgonsvängen  ♥ Stannade flera gånger och tittade hänfört på dimman som rullade in =) Sotis var som vanligt med på skogssvängen, han är som jag berättat tidigare minst av våra katter men han regerar hundarna totalt, i morse försökte Arne gå om honom och åkte på en snyting, sedan höll sig Arne efter Sotis hela svängen. Inez tar en vid cirkel i terrängen runt honom när hon ska förbi ;) Han är inte elak men talar om vart skåpet ska stå och smäller till dem med tassen (utan klor) men de vet att han har klor.
 
Jobbade 07:30 - 17:00, så även i morgon =) Sista dagen med finväder och varmt för en tid =( Hoppas ni har härliga dagar.
 
Bilderna idag får tala för sig självt, alla är tagna med mobil från svängen i morse kl. 06:20 =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hua, så fort det går...

Då har redan måndag och tisdag skramlat iväg med en hiskelig fart. Solen skiner från klarblå himmel och det blir MYCKET varmt på jobbet, skolor består ju bara av en massa fönster ;)
 
Bilden lånad från nätet.
 
Arne fick igår ett nytt dietfoder och medicin som ändrar bakteriefloran i magen, fixar han den maten så får han äta den resten av sitt liv. Vi har precis börjat tillvänja honom med fodret så jag kan ännu inte säga hur det går...Men han är pigg och glad som vanligt  ♥. Han har ju levt på ris och fiskbullar i en vecka ;) Fiskbullar är riktigt gott tycker han.
 
Pigga hundar på morgonsvängen igår ♥
 
Till helgen ska jag först på ett-årskalas till lilla, söta Gabriel. Sedan blir det kräftskiva, snack och bastu med min bästa kompis + övernattning ♥
 
Nästa vecka kommer jag att lysa med min frånvaro då det blir lägerskola i dagarna tre med våra nya 7-or =)
 
 Paddla kanot ska även våra ungdomar få göra =)
 
Puss och kram Jane ♥

Vilken härlig helg...

....Med gassande sol från en molnfri himmel, just nu när klockan är 18:24 är det fortfarande 21 grader ute och 25 inne =)
Nätterna däremot är mycket kalla och ensiffriga, i onsdags t.ex var det bara 2,5 när maken gick upp vid 5 ;) jag sover i allafall gott med mitt öppna fönster. 
 
 
Arne och Inez har det skönt i skuggan i hundgården på eftermiddagen =)
 
Mina sötnosar  ♥ ♥
 
Blommor och sol =) Låg på gräsmattan bredvid hundgården och fotade.
 
 
 
 
 

Blir en bra...

....lördag, maten är redan i ugnen, solen skiner från molnfri himmel, Arne är pigg och glad och snart kommer dotter och barnbarn. I em blir det hästhoppning på TV och morfar och Mille ska klippa gräset ♥
Igår rensade dotter och Milles pappa ut alla grejer de hade på vår loge, inte något hade blivit förstört efter två år på vår skulle. Inte ett enda råtthål på någon påse eller kartong heller, det kan vi tacka Rambo, Sotis och Gustav för  ♥
 
 Rambo ♥ (min dotter har tagit bilden med mob)
 
Gamla, goa 16-åriga Gurra ♥ (min dotter har tagit bilden med mob)
 
Sotis ♥ (min dotter har tagit bilden med mob)
 
En härlig soluppgång ♥ (min dotter har tagit bilden med mob)
 
 

Fredag.....

....och jag har även i år fredagarna lediga  ♥ HÄRLIGT  ♥
I onsdags besökte jag tandläkaren, inte ett hål men 5 frakturer, inte kul =/ det besöket kostade 3027 kronor, synd att jag inte har den timpenningen ;)
Solen strålar utanför fönstret, nu ska jag gå min sedvanliga skogstur med hundarna, undrar vilken väg vi ska ta idag? vi har många härliga stigar att välja mellan och hundarna älskar när jag varierar turerna ♥
 
 Inez ♥ Bild från igår klockan 06:30 (bild tagen med mob)
 
Arne ♥ Bild från igår klockan 06:30 (bild tagen med mob)
 
Mille kom en stund på eftermiddagen  ♥ Här testar han hur långt brandbilen kan spruta vatten (bild tagen med mob) Tidigare hade vi plockat ca 5 dl kantareller =) Men det är mycket DÅLIGT med svamp.
 
Mille och mamma   ♥ ♥ (min dotter har tagit bilden med mob)
 
Lokie på en skogssväng ♥ (min dotter har tagit bilden med mob)
 
 
 
 
 

Mitt i veckan....

.....och nu känns det som jag inte varit från jobbet någon gång ;) Men vi har haft fina och soliga dagar och vi har utnyttjat dem till fullo med eleverna. Har nu börjat jobba i en 7:a, igår fick de göra sina egna tunnbrödsrullar och så bakade de en kladdkaka som de fick ta med till vår utflykt...solen gassade från molnfri himmel och vi bara njöt av den fina dagen =) 
(alla bilder i detta inlägg är tagna med mobil)
 
På denna äng bredvid sjön bredde vi ut våra picnicfiltar, åt gott, lekte, dansade och hade kul =)
 
I morse var jag synnerligen pigg, innan klockan 8 när jag åkte till jobbet hade jag tvättat två maskiner, gått en hyfsad sväng i skogen med hundarna.
 
Idag var vi oxå ute hela dagen i solskenet med hela skolans högstadium, men idag hade vi vuxna förberett 9 olika stationer där ungdomarna fick kämpa tappert ;) Vad tror ni min station bestod av ?????? så klart ...hästskokastning =)
 
Första 10-poängaren bjöd en tjej sitt lag på ;) Blev två till 10-poängare =) Tror jag hade den svåraste stationen, har ni provat att kasta hästskor? Sedan trasslade jag även till det för de stackars ungdomarna med med fem olika skostorlekar och vikt ;)
 
Några bilder från morgonsvängen....Morgonljus silar in mellan tallarna, bara älskar vår vackra skog  ♥
 
Tror det går åt rätt håll med min älskade hårboll Arne ♥♥♥ Nu får han behålla maten och har blivit pigg och glad igen....Men...men...vågar inte ta ut någon glädje i förskott, han går ju just nu på diet .... när vi kommit tillbaka till den riktiga maten och han får behålla den....då kommer jag att jubla här på bloggen.
 
Som ni nog säkert noterat så är det massor av rönnbär i år, tror vi får mycket med snö även denna vinter...
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Helgen....

I lördags åkte dotter och jag in till "stora staden", hon behövde shoppa lite kläder och jag skulle titta efter en present till lilla Gabriel. Som vanligt blev det gott fika och lite lek för Mille.
 
Mille somnade som vanligt efter 20 minuter i bilen.
 
Min goda räksmörgås.
 
Mille föredrog annat fika ;)
 
Här kikar Mille in till mamma i provhytten ;)
 
Idag invigde vi lergrytan, mums så gott det blev med våra egna odlade grönsaker och potatis...I botten ligger det en kyckling =)
 
 Tycker squashblommorna är så vackra.
 
Gurkorna kommer med stormfart, en togs in och den la jag in i...
 
ättikslag med persilja, så gott =)
 
Oron är nu stor för vår älskade Arne, i tre år har hans mage krånglat av och till, han äter ett specialfoder som kostar "skjortan" men det hjälper inte helt, magproblemen återkommer =/  Igår fyllde Arne 11 år, vi kunde inte "fira" honom med något gott för just nu går han på diet. Idag är jag oroligt undrande om detta är den gången då vi inte kan häva hans problem, att han är så pass gammal att hans inre organ börjar ta slut. Håll tummarna för min älskade "hårboll"
 
 

Första jobbarveckan...

.....till ända. Min bästa kompis är det mest omtänksamma som finns  ♥ i onsdags åt vi tillsammans på en Thairestaurang, på torsdagen blev jag bjuden på en UNDERBAR gulaschsoppa hemma hos henne, igår vid 20:00 ringde hon och frågade - hur länge jobbar du imorgon? Vill du ha lunch? En jättegod lunch avnjöts hemma hos min bästis idag oxå  ♥  Måste bara säga att jag älskar att åka i hennes cab med naturlig AC till skillnad mot min egen bils tvärdrag (den har AC men jag tycker det känns som tvärdrag)  ;)
 
 
En jobbarkompis började prata om att hon lagat massor av mat i sin gamla avdammade lergryta nu i sommar...Allt som gör att mat lagas enkelt, fort och gott utan allt för mycket arbete fångar alltid mitt intresse ;) Finns de att köpa nu undrade jag? Nej.... men du hittar säkert någon på loppis trodde arbetskamraterna....Dagen efter fick min bästa vän höra att jag var ute efter en lergryta, men.. sa hon, du får ta min  ♥ och den fick jag med tillhörande kokbok, hon är min bästa vän sedan jag var 15 år, Vi har delat ALLT från första kärlekar med alla dessa bekymmer ;) till barnafödande, vi fick barn med 28 dagars mellanrum osv... hur mycket hon betyder för mig tror jag inte någon förstår  ♥ ♥
 
Här ska testas som ni nog förstår ;) (bild lånad från nätet)

Direkt efter jobbet idag var jag barnvakt då dottern jobbade till 21:30, lite utelek först och sedan handlande, goa Mille tyckte vi behövde det och det...det tyckte jag oxå ;) En "doktorsväska" blev inköpt och jag blev patienten ;) Jag har haft mycket hög feber, fått sprutor och vi ska inte tala om hur väl mina reflexer kollats i knäna med lilla "hammaren".
Klockan 21 knoppade en liten läkare in ;)
 
Någon börjar bli liiiiiiiiite trött ♥♥ Bild tagen med mobil

 


Sommar idag igen....

.....sol från molnfri himmel  ♥ Varmt på jobbet =/  Nytt lektionsrum i år, köpte nya blommor och lite extra mys och lull, lull, letade fram lite gamla tavlor som vilat på vinden som dämpar ackustiken..
 
Syrsor som spelade öronbedövande högt när jag kom hem  ♥ ljuvligt, härligt  ♥ Hundarna har inte vant sig än att matte ska jobba, ledsna ögon när matte säger nu går vi in, hejdå gullhundar  ♥ ♥ men jag ser i ögonen på dem "din svikare"  =/.
Men var morgon tar vi en härlig lång morgontur i skogen  ♥ sedan blir det en kort pink/bajs sväng var lunch  =)
 
Ikväll blev det en härlig fikasväng till vår härliga skogssjö där syster med sambo med ny husbil fiskade regnbåge  ♥ 
 
Tidiga kvällar nu, somnat före 22 var kväll denna vecka...tidiga kvällar hela sommaren och tidiga morgnar  ♥ gillar min nya dygnsrytm  =) 
 
 ÄLSKAR vår skog ♥♥ bild från i morse kl 06:00
 
Min nya utsikt från jobbet =)
 
Busiga hundar ♥ Bilden  från igår och en annan skogssväng ♥
 
♥♥ Bild från igår då det blev en låååång sväng i skogen på morgonen ....
 
 
 

Lika roligt....

....som vi hade förra årets första jobbardag  hade vi i år oxå. Vi hälsades välkomna tillbaka och våra nya medarbetare hälsades välkomna =) Sedan delades vi in i fem grupper igen.
 
Grupp 1 stod för dukning och välkomsttal, det gjorde de med bravur. Deras välkomsttal bestod av charader så vi fick själva komma fram till vad de ville säga oss =)
 
Så snyggt dukat för ca 50 personer ♥  
 
Allt hade de tänkt på ♥  
 
Närstudie ;)
 
Grupp 2 skulle göra en förrätt med basilika i, den var suveränt goood, en fransk rätt där det bla var honung med 
 
Grupp 3 var jag med i och det var huvudrätten vi skulle göra något med kyckling, vi gjorde en suveränt go kyckling i ugn, med grädde, creme fraiche, soyja och en krydda jag inte kommer ihåg men som gjorde smaken lite annorlunda ♥ Glömde så klart ta en bild på den när den var färdig men tog ändå på salladen ;) Till kycklingen serverades även färsk potatis =)
 
Grupp 4 gjorde efterrätten, mycket god med bär, frukt, choklad och en havregrynspaj ♥
 
Grupp 5 stod för underhållningen och vi skrattade så vi grät åt deras roliga filmklipp och tävlingar ♥
 
En jättekul dag och roligt att träffa kollegorna igen ♥ Mätt fortfarande och TRÖTT ;) Gick upp klockan 6 i morse, tog en sväng med hundarna i skogen innan jobbet ♥
 
I morgon mer allvar, mycket att planera inför skolstarten.
 
 
 
 

Måndag....

 
I hela mitt liv har jag tyckt sämst om måndagar och mest om fredagar  ;)
 

Sista dagen imorgon.....

.....sedan börjar allvaret igen. Vet att efter en vecka så känns det som man aldrig lämnat jobbet. Här har det varit åska omväxlat med regn de senaste dagarn bara 15 grader, känns lite mer som hösten närmar sig och då blir det mer ok att börja jobba igen.
 
Åska på ingång.
 
Inte ens en vecka sedan vi hade dessa temperaturer =)
 
Vilken sommar vi haft, så UNDERBART vacker =)
 
Lätta moln och glitter i var sjö...
 
Underbara kvällshimlar med syrsor som spelar dagen lång men mest på kvällen, vaknade inatt och hörde då deras spelande i mörkret.
 
Tittar jag sedan ut så ser jag de underbara lampor som jag fick av dottern i födelsedagspresent, 9 stycken som jag önskat mig så länge =)
 
Inez hittade en liten groda en kväll, hon bara undrade vad det var som hoppade, sedan strosade hon vidare.
 
Gurra igårkväll när regnet öste ned, tog en tupplur på hallmattan, han har gett småkatterna så mycket stryk och han tänkte inte på att han började bli gammal, nu får han igen av Sotis som ser sitt övertag, när han ätit motas han bryskt ut av Sotis. Jag försöker förhindra det och lyfter ut Sotis för att gurra ska kunna lägga sig och sova inne...men det gör han inte längre =`( Vår ytterdörr är öppen från det vi vaknar tills vi lägger oss så hundarna kan få svalka på trappen och katterna kan gå som de vill =) 
 
Vi får så mycket och stora tomater, tyvärr så har en gren gått av pga tyngden trots att vi bundit upp den =(
 
Var lite fånig här ;) men var tvungen att lägga dit en mobil för att man lättare ska kunna se storleken, de mognar fort nu och vi måste plocka in dem i det här stadiet annars tar sig skatorna in och äter upp de mogna.
 
Förut satte jag in ordspråk, nu tänkte jag sätta in roliga, kloka ord med ibland lite kul bilder =)
 
Glömde ju visa skylten jag köpt till vår ytterdörr, bor man som vi efter en trafikerad väg så händer det att vissa vill hälsa på när inte vi är hemma, de besöken har inte varit så ofta pga att hundarna talat om att de finns här..men tror denna skylt kan avskräcka lite mer ;) Vad tror du?
 
 
 
 

Är det verkligen så ?....

 

Varför vill ni inte ta vara på tiden med era barn?

  Vi är pedagoger på en stor förskola i Blekinge som känner att det nu är dags att säga ifrån. Vi känner att vi som har insyn i hur det egentligen ser ut på förskolorna i dag nu måste agera. Vi läser dagligen insändare från er föräldrar om ert missnöje om hur ni får lämna era barn på förskolan och krav på mer vistelsetid på förskolan.

Vad har hänt? Varför vill ni inte ta vara på tiden tillsammans med era barn? Helt plötsligt är egentid ett ord man hör och läser om ständigt. Vem har egentid den dagen man bestämmer sig för att skaffa familj? Varför skaffar ni barn om ni inte vill vara tillsammans med dem och ta vara på den korta tid då de är små?
Man måste väl ändå begripa att skaffa barn innebär en stor förändring i livet, att man måste sätta någon annan än sig själv främst och att egentid kommer i sista hand? Vart har föräldrarnas ansvar tagit vägen? Helt plötsligt har barnen blivit samhällets ansvar och föräldrar pratar om sina ”rättigheter” att få lämna sina barn. Ska ni i stället inte fokusera på era skyldigheter och ert ansvar som man tar den dag man bestämmer sig för att skaffa barn?
Barngrupperna i förskolan i dag är väldigt stora. Det beror bland annat på att man nu väljer att lämna sina barn på förskolan när man till exempel är föräldraledig med syskon, när man är hemma för vård av barn (syskon) och att tiden för arbets- sökande har utökats till 30 timmar i veckan (det finns inte arbete att söka aktivt i 30 timmar/vecka). Snart står ni där och har fått arbete 40 timmar/vecka och lämnar barnen 50 timmar/vecka i stora barngrupper med hög ljudnivå och stressad miljö. Man måste inte lämna 30 timmar i veckan utan det är ett erbjud- ande vid behov. Inget annat.
För att barnen som måste vara här ska få uppleva en bra verksamhet och vi ska leva upp till vår läroplan krävs det mindre barngrupper. Mindre barngrupper blir det automatiskt om ni tar ert ansvar som föräldrar och lämnar era barn på förskolan enbart då ni måste.
Förskolan kan aldrig ersätta familjen. Barnen missar ingenting av värde på förskolan som ni inte skulle kunna erbjuda dem hemma! Börja ta ert ansvar som föräldrar och njut av tiden då era barn är små!
Med hopp om en tryggare, säkrare och lugnare förskola där alla barn får möjlighet att synas.
Pedagoger i förskola

 

Hittade denna artikel här : 

 
http://www.bltsydostran.se/opinion/insandare_blt/varfor-vill-ni-inte-ta-vara-pa-tiden-med-era-barn(3145363).gm
 
 
Våra barn är ju den största gåva som givit oss...Jag
 
jobbade så lite som möjligt när min barn var små, deras
 
uppfostran och värderingar ville jag och deras pappa ge
 
dem, så sorgligt kan jag tycka om många föräldrar inte
 
vill stå för det idag....förstår det inte  =(
 
 
 Bilderna är dåligt scannade..men de fick vara med ändå
 
=)
 
 
Vår son var bara hos dagmamma i 2 år sedan valde jag att vara hemma hos honom tills han började skolan (den möjligheten fanns då  även om man fick vända på var krona). 
 
Vår älskade son med en älskad kattunge 
 
 En stoltare bror fanns inte ♥ så mån om sin lillasyster ♥ En uppfostrare till =)
 
När dottern var liten jobbade jag bara 50 % hon ville bara vara hemma på gården med alla sina älskade djur och ville inte åka till dagis/förskolan...många ggr grät jag i bilen då jag lämnat en gråtande dotter =`(
 
Lycka är ett föl i hagen, lugn och ro  ♥
 
......eller en ridtur med mamma, hon får ta unghästen med på släp ;)
 
 
 

F-n, f-n =/....

....Inser att jag inom den snaraste framtiden behöver uppsöka tandläkare...plomberna jag tappade för över ett år sedan börjar ge sig till känna, ilningar när jag dricker något kallt, äter något varmt, kör dit tungan...Nu ska den värsta tanden bort, vägrar sätta i en fyllning till som inte ens håller ett år =/
 
Regnat idag, svalt och skönt tycker hundar och häst...tror inte katterna håller med för de har varit inne hela dagen.
 
Bild från igår då "brandkårspolisen" knoppade in efter halva vägen till resmålet med solglasögonen "lite" felvända  ♥ ;) (bild med mob  )
 
 Sista kvällsvängen med hundarna igår, så varmt och soligt  ♥ (bild med mob  )
 
 Mina goa kissar som är så söta, de tror de är gjorda av socker så de vågar sig inte ut i regn (bild med mob från idag )

Tänkvärda....

......ord, hittade dem på facebook, ska försöka komma ihåg att ta det lugnare och se till att ödsla den mesta energin på det som ger mig mer energi =)
 
När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för Dig att hantera, när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonnäsburken och två koppar kaffe: En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar. Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.
Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna. Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det. Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Sanden fyllde upp resten av tomrummen. Han frågade ännu en gång om burken var full. Återigen svarade studenterna med ett enhälligt "ja".
Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade. Nu, sa professorn medan skratten klingade ut, vill jag att ni tänker er att den här burken representerar ert liv. Golfbollarna representerar de viktiga sakerna som familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv. Småstenarna representerar andra saker som betyder något, som hem, jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna. Om ni lägger sanden i burken först, fortsatte professorn, går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen. Samma sak är det med livet. Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig. Så, var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet. Umgås med dina barn. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till åt det som gör dig passionerad. Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om "golfbollarna" först - sakerna som verkligen betyder något. Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand. En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar. Professorn log och sade; -Jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän.
 
 Bilden är lånad från nätet =)

Åskar i fjärran

Datorern är utdragna. Skriver detta inlägg med min iPhone, hade ingen " padda" lärde sonen mig när han var hemma sist ;) Lite kyligare idag, kära maken och jag gjorde en utflykt och kikade på hur mycket mina barndoms trakter förändrats och det hade de. Mycket avverkning av skogen, trist och fult =(
 
Bilden är lånad från nätet.
 
Arne gick in i duschen och gömde sig medan åskan gick
 
Där låg han hela kvällen så länge åskan pågick.
 
Medan Inez låg lugnt och sov på trappan medans det blixtrade och mullrade.
 

En blogg hos Asta....

....fick mig att riktigt tänka till, den började så här : "Vem skulle du rädda om du bara hade tid å möjlighet att rädda en av dem från att drunkna, Anders Breivik eller grannens hund?"  Hypotetiskt skulle jag ju inte veta att det var Breivik som låg där, så jag skulle göra så gott jag kunde för att rädda de två nödställda och samtidigt ropa på hjälp.
Har under sommaren skrivit en del på FB och länkat till stoet Amanda som blev uppskuret i könsdelarna.....
 
OBS: mellan tisdag kväll och onsdags förmiddag då blev vårat ardennersto uppskuret från ändtarmen och ner över ljuvret!!!
Detta hände i Rolfstorp så har ni beteshästar i närheten så håll extra koll på dom!!! (Håkan Svenssons foto)
 
Mitt svar till bilden: Det otäcka är att detta måste vara en hästkunnig person med tillgång till lugnande medel för hästar...En häst tillåter ju inte denna behandling om den inte är bremsad eller fått lugnande....såg även på killens hemsida att hon blev tvåa vid en premiering på Strömsholm förra hösten..Idag har hon ett 2 månaders föl vid sin sida och är dräktig.
 
Sedan några dagar senare får jag se en länk från ägarens sida som upprörde mig mycket pga att veterinärer utalat sig mycket konstigt i mitt tycke, lägger in länken (Kunde tyvärr inte få in den bättre) och mitt svar till ägaren:
Titta på detta videoavsnitt, bara tillgängligt 30 dagar till.
 
 http://www.tv4play.se/program/nyheterna-halland?video_id=2411217
 
 Tror ni att hästen skulle kunna skada sig så själv??? utan att få ett märke på någon annan del av kroppen ???? =/ Inte jag ialla fall...(Håkan Svenssons foto)
  
Länken jag gav till vänner och mitt svar till ägaren på fb:
Vill att ni alla djur och hästälskare ska få se detta mest vansinniga inslag jag sett...Lämnar även här min kommentar till ägaren:

Tittade på Tv-avsnittet du länkat till, måste säga att det var det DUMMASTE jag hört att hästar skulle kunna skada sig så själva. Hur i hela friden skulle Amanda kunnat skära sig så utan att skada något mer på sin kropp ?????? jag hoppas du får en förklaring på hur många hästar som skadat sig så och vad i en hage som kan skada en häst så...Har haft hästar i hela mitt liv och vi har då aldrig fått någon liknande skada på våra..... Hoppas de får tag i den som gjort detta....har även länkat till din bild och varnat andra. Mina tummar hålles för er, stoet och fölet...

Kommer att lägga ut denna länk nu så fler hästmänniskor får se dessa idiotiska påståenden =(
 
Uppmärksammade hästknivskärningar i sommar: 
http://www.expressen.se/kvp/stoet-amanda-skars-med-kniv-i-underlivet/ http://hd.se/orkelljunga/2013/05/27/vansinnesdad-mot-ung-travhast-pa/ http://hd.se/hoganas/2013/07/26/vill-varna-andra/

Skillingaryd, juli: En häst fick rivsår över hela kroppen, troligtvis efter en kniv, när den gick i sin hage en natt. Fler händelser under denna sommar

 
Här kommer ett utdrag från Astas blogg:
Jag har ofta funderat över det där, med människans överlägsna värde över djurens. 
Hur mänskligt liv anses okränkbart på ett vis som inte gäller andra arter på jorden. 
Genom vår intelligens, vår förmåga till samarbete och anpassning, vår motorik och vår själ har vi en alldeles egen status på den här planeten. 
För de flesta.

För mej är det inte så. Inte lika självklart så i alla fall.
 
Kan bara hålla med Asta, jag anser att djurens, barnens och allas värde ska vara lika. Med denna djurskärare och flera artiklar jag läst tidigare i år där bla ett stos könsdelar skars helt bort och var borta, troligtvis blev de en souvenir för "psykopaten" som gjorde detta...stoet dog, vem kunde tro något annat.  
 
Så vem skulle jag rädda?????
 

Redan den 4 augusti...

...Maken skulle börja jobba imorgon, men det blev ändrat för alla andra där han jobbar har semester till onsdag, så det blev två dagar extra ledigt, han grät inte precis ;) Idag har det varit lika varmt som tidigare, nu vid 20:05 är det fortfarande 20:3 ute och 28:5 inne =) Dotter och barnbarn svalkade sig med bio idag, sedan blev det en ridtur till kvällen. Bilderna är tagna med mobil nu ikväll...
 
Jag har köpt billiga och "noppiga"  mattor på Ikea, katterna och hundarna bara älskar dem och sover på dem jämt, denna matta är nytvättad och skulle in till badrummet ;) Fick vänta med att lägga in den tills Rambo sovit klart.
Skogsvägen har antagit augustifärger och växter.
 
Lokie färdigsadlad och.....
 
...den lilla ryttaren på plats, med spritt nya stövlar =)
 
Hundarna fick svalka sig en timme i hundgården på kvällskvisten...Arne tittar efter dottern och Mille.
 
Sista doftrosen , de andra är alla utblommade..
 
Kattgos, de här två killarna älskar varandra 
 
Min älskade Sotis, vildkatten som valde oss och stannade kvar ♥ En fästingusling sitter på kinden.
 
Här kommer den lilla ryttaren tillbaka det blev en sväng till vår skogssjö...
 
Säker i sadeln är han oxå och tycker det är roligt att rida, idag blev det lite trav oxå =)
 
 

Ännu fler....

.....badbilder, dessa är från idag, 28,8 i skuggan och lika mycket inne, det blev en sväng med barn och hunden Inez till sjön för svalka..Arne ville inte följa med, han stannade hemma och vaktade sin mat ;) Själv tog jag sommarens första dopp idag ;) Inez och Mille hade kul ihop hela tiden de badade  ♥ Låter även dessa bilder få tala för sig själva =)
 
 
 
 
  
 
  
 
  
 
 
  
 

Tema...Bad...

...Har kikat in hos Freja och gillar de olika teman hon följer...själv har jag glömt ett av alla hundra användarnamn och lösenord jag har här på nätet och det till mitt googlekonto, så jag kunde inte ansluta mig till de härliga utmaningarna var dag =/ Så idag blir mitt tema BAD och bilderna får tala för sig själva =) Bilderna är tagna med mobil och digitalkamera...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Idag....

.....bestämde vi oss för att se vad som fanns under potatisblasten =) Många hade sagt åt oss att det kanske inte skulle bli så mycket potatis utan att vår kraftiga blast tagit det mesta, men så var det inte =) Bilderna från idag är alla tagna med mobil...
 
Mille var ju med och satte potatisen och självklart skulle han vara med när vi tog upp de första...han tyckte det var jätteroligt att leta på potatisarna i jorden.
 
Så fin potatis och stor =)
 
Här rengörs potatisarna före koket, Mille är så klart med =)
 
Klippning av vår gräsmatta ;)
 
 
När morfar flög med sin helikopter fick Mille vara i hundgården, morfar kan inte köra så bra än så han var rädd att Mille skulle få den på sig. Nöjd stod Mille där och tittade på. 
 
Här flög Kära maken riktigt bra =) Högt upp över taken.

RSS 2.0