Det man inte har i huvudet...

...... Får benen ta 😆

Ska berätta om en dumhet som kostade mig ett svart lår ( största blåmärke jag haft) 

En dag fick jag för mig att jag skulle prova min gamla loksele på en av hästarna...sagt och gjort..travade ned till logen för att hämta den...väl inne på logen såg jag att vi hade ställt 10 stycken plywoodskivor med måtten 120 x 240 lutade mot selen... 🤔

Funderade en stund på om jag skulle släpa bort skivorna en och en till en annan plats men..men...människan är ju av naturen lite lat, så jag förkastade tanken fort...lutade den första skivan mot mig...det funkar nog tänkte jag...lutar skivorna mot mig, lyfter upp selen och puttar tillbaka dem sedan, det gick bra till skiva nr 8..tungt var det och skivorna började svaja lite... 😳

Har ju aldrig varit typen som ger mig 👍...så..jag lutade nästa två skivor till mot mig och då...alla dessa tunga skivor kasade hårt och sakta nedför mitt ben, ont gjorde det 😱...lyfte selen och gick haltande därifrån (med skivorna liggande på golvet nu )

Berättade om mitt missöde för min man...hans kommentar var: - Jag skulle aldrig komma på tanken att göra så, de är ju alldeles för tunga för att hålla emot....

Ja! vad fan svarar man på det? Mitt svarta lår var ju ett klart bevis på att han hade rätt 😂

Den här hjulräfsan körde jag ofta som ung, jag räfsade ihop hästarnas mat med den och la i strängar... Kornas mat hässjades... På bilden min älskade fosterpappa och vår häst Fatima...De här lokselarna var tunga att lyfta upp på en stor häst när man var 12 år...
 
 
Dock ingen loksele på  ponnyn här som jag kör...Bröstselarna är betydligt lättare... 
 

Fortsättning på fåren....

..... Våra får fick leva på vår gård tills de blev gamla och de fick som våra hästar dö i trygghet på gården, inget av våra djur lämnar vår gård levande, kan inte ens tänka mig tanken att något av mina djur skulle åka bort i en slaktbil med andra djur, kanske känna ångest, de dör på en hundradels sekund när de tittar ut över sin trygga värld, Har du en gång skaffat ett djur måste de få ett värdigt slut...Trots alla tårar, saknad, över att tiden tog slut med ett älskat djur, så var det just det ansvaret jag tog till mig när vi skaffade det....  Våra får fick inte heller lamm då jag ALDRIG skulle kunna slakta något lamm, det gick kanske mot djurens natur där de precis som vi har biologiska klockor, men risken att få ett bagglamm vågade jag inte ta...
 
Våra får hade frigång, så de kunde välja själva på dagarna om de ville vara inne eller ute, jag kan säga att de var aldrig inne 😉 Vi stängde in dem 21 på kvällen samtidigt med hästarna och sedan kom de ut klockan 06:00 på morgonen
 
Vi blev tvungna att sluta med får för byråkratin blev så bökig med alla prover som skulle tas, skickas in och analyseras .... varken jag eller min man hade yrken där de gillade att vi tog ledigt titt som tätt för dessa prover eller fårklippning... Vi motarbetades...Jag blev arg och ringde länsstyrelsen och frågade om man ska tvinga bort oss mindre jordbrukare som vill ha öppna landskap, tjejen jag pratade med höll med mig till fullo, galenskaper tyckte hon, men regler och lagar var tvugna att lydas...  Våra får blev inte människomat den dagen de var för gamla och togs bort, när de var döda tog killen som hjälpt oss att avsluta deras liv på gården kroppen med sig hem och de blev hundmat...
 
Med så mycket ull sov de oftast ute på dagen även när det snöade, snön låg kvar på dem då inte värmen från kroppen kunde komma ut och smälta den...
 
Vi har ett så stelbent och byråkratiskt samhälle som inte kan se till nyttan djuren på landsbygden gör och håller artrikedomen uppe och vi får behålla insekter som är beroende av vissa växter... När fåren kom till oss hade de stora plastbrickor i örona, de klippte vi bort direkt (fick man inte göra) Jag vet att med dessa plastbrickor så kan man se var djuret är fött osv.. men våra får skulle ju aldrig till ett slakteri och bli människomat... Är rätt säker på att ett slakteri aldrig skulle tagit emot våra får utan identifieringsbrickor... Så varför kunde vi inte fått fortsätta med får och att de fått gå här och njuta av livet på vår gård? De var  "gosedjur" och nyttiga i naturen för oss hobbybönder som älskar alla våra djur lika högt som våra älskade hundar och katter...Byråkrati och trottoarbönder satte stopp för oss....
 
Tämligen nyklippta ute på sommarbete som de delade med hästarna 💗 Saknar mina får...
 
 Att vi fick galna kosjukan berodde ju bara på oss människor som experimenterade med djuren... Kor fick animalisk föda (köttmjöl i fodret) kor som bara äter vegetabilier... Ett ekonomiskt experiment  för att komma undan med billigare foder, precis som nu vid coronaviruset står människan bakom och försöker rubba naturen....
 
 
 
 

Mina får....

Dagen har bestått av regn, däckbyte, äggjakt med skatan, hon hann ta ett och jag plockade fem... vi ska försöka hitta på någon finurlig lösning så hon inte kommer in i hönshuset... Lägger in en blogg från 2011 om mina härliga får då det inte finns mycket att berätta om dagen 💗

Får är snälla djur....

...men jag trodde att de var de tråkigaste djur man kunde ha också. När min man föreslog att vi skulle köpa några får för att hålla undan slyn trodde jag först att han skojade...Nejdå! han menade allvar och vi åkte till våra kompisar som har både biffkor och får för att köpa något ulligt på fyra ben... Vi köpte två tackor som annars skulle mist livet till hösten och hamnat i frysboxen pga juverinflammationer, de kunde alltså inte lamma mer och hade förverkat sin uppgift på jorden 😥 Vi döpte dessa två tackor till Malin och Molly. En rymning gjorde de efter två dagar, sedan var de vår gård trogen...När jag gick ut i hagen kom alltid Malin, hon blev tamare och tamare...

 
Här ligger malin och vilar en sval och skön höstdag....

Till slut blev hon tamare än en hund, när jag satte mig i hagen la hon sig alltid bredvid mig så att vi kunde gosa, hon var lika kelig som en katt 💗
 
Alltid lika gosig...💗

 
Så jag älskade detta underbara, goa får 💗

Hon är även det enda djur som skaffat mig ett gips, det hände när vi skulle klippa fåren. jag var med och höll i...en fårklippares största mardröm är djur med NAMN, de är oftast så tama så de protesterar mot att tvingas till något 😉 Malin började sprattla på klippbordet och karlarna skrek SLÄPP åt mig...Aldrig! var ju rädd att 100 kilo får skulle drutta i backen, hon sprattlade och fick in en fullträff på min tumme...såg hur det bucklade upp en bula och försvann. Jag kanske bröt tummen sa jag, vickade lite på den, den rörde sig..det är ok sa jag och vi fortsatte klippa en timme till... Jag märkte först när jag skulle lyfta säcken med ullen jag och dottern samlat ihop när klippningen var färdig, att tummen bara ramlade rakt ned.

Gick in till min man och la tummen platt i handflatan och sa att något blev galet...Vi åker till akuten sa han, ALDRIG sa jag igen...tänker inte sitta där halva natten, jag åker till läkarstationen i morgon istället...Hade inte ont, sov gott, men vaknade några ggr och fick rätta till tummen som fastnat i täcket 😆 Nåväl, visade tummtricket med tummen platt i handflatan för läkaren ...efter 5 minuter på läkarstationen fick jag åka in till central-lasarettet och operera ned ledbandet som sparkats av, gipsad i 7 veckor.

 
Första gipset...mina elever tyckte det var jättekul att skriva autografer på det 😄

När jag fick ta av gipset den 7 juli sa de åt mig att ta det lugnt...det gjorde jag INTE, dagen efter körde vi in 5 ton hö och jag stod på skullen och tog emot allt... 😉
Tummen blev bra i alla fall! Vi skaffade fler får, först kom...
 
Frida och Sara 💗💗

 
...och sedan Ulla med lammen Elin och Hanna 💗 💗💗...och alla blev de en fårklippares värsta mardröm, tama och med namn 😂

Kommer alltid att minnas särskilt Malin och hennes tillgivenhet, när jag blir pensionär ska jag ha får igen Så UNDERBARA djur... 💗
Kvaliteten på dessa bilder är inte så bra.
 
bild från ikväll 20:00 och snön fortsätter vräka ned 😫 Typiskt aprilväder...
 
Min bror fördes med ambulans till Danderyds sjukhus igårkväll då febern steg och andningen blev svårare 😢 Håll tummarna....

Solen sken....

.... Och vi satt ute hela dagen, lyssnade på poddar och pratade... Var dag kommer det folk ridande förbi gården, ett säkert vårtecken och jag talar en stund med de ridande oftast grannar till oss...
 
Syrenerna är på gång...
 
Titta hur fint avbetat gräset är inne i hönsgården jämfört med utanför...
Idag blev jag sur, skatan hade varit in i hönshuset och käkat upp två ägg i ett rede... Vår och sommarhalvåret får jag springa flera ggr om dagen och titta efter ägg så inte skatan tar dem... Hon är en slug rackare och jag såg när hon flög ut från hönshuset...
 
Fullt med vitsippor i skogen 💗
 
 
 
 

En vecka sedan....

En vecka från bloggen, men med det fina vädret har vi varit ute hela dagarna, grävt land, röjt sly, odlat och njutit i solen 😊  har gått in vid 19:30 om kvällarna och så har nästan varje dag sett ut... Brunbrända har vi blivit i solskenet...Sädesärlan såg vi för första gången i onsdags, vippade runt på gården...
 
Vi har satt morötter, persilja och dill, gräslöken tre tuvor kommer år från år, i krukorna timjan jag räddade innan kära maken grävde om landet..
 
.
Trött solkatt...
 
Ligger han inte på SJ pallar så..... 
 
.... ligger han i den
 
.. Om han inte knyckt någon av våra stolar....
 
Bosse sover ute en kväll i skuggan...
 
De sista kvällssolstrålarna...
 
Hela vår gård och runt den är täckt av vitsippor...
 
Mille ringde i torsdags och frågade om han fick komma till oss...Att längta efter sina barnbarn i dessa tider är så grymt och svårt ❤️😭 Så igår fick Mille komma hem till oss, vi lekte ute, med avstånd... Nu kommer sommaren och vi kan umgås ute igen ❤️ Vad var det första den lilla arbetsmyran ville göra? Köra grästrimmern ❤️😁
 
 Lönnen blommar och det är minst 50 humlor i den, låter som en motor när det brummar i den hela tiden 😄
 
Idag när vi satt ute ringde min lillasyster och berättade att vår bror idag fått beskedet (hans födelsedag, två år äldre än mig) att han är smittad av covid 19 😭 Han har varit sjuk en längre tid med cancer och svår cool, så jag hoppas innerligt att han tar sig igenom sjukdomen 💗...
 
Jag är så förbannad över att man inte satte folk i karantän direkt efter sportlovet så smittan inte spridit sig så fort utan vi fått fram skyddsutrustning till all vårdpersonal... Min bror är troligtvis smittad av hemtjänsten som hjälpt honom med hans cancer hemma utan skyddskläder... Jag lastar inte hemtjänsten för de går med samma risk för att smittas dagligen hos deras vårdtagare... En skandal att man inte skyddar folk bättre....Min bror och lillasyster bor i Stockholm....
 
Har ni sett detta? Handlar mycket om hemtjänst och äldreboenden om ni inte vill titta på hela så börja vid 22:40 in i programmet....

Blir bara så arg.....

Tittar på Aktuellt ikväll, ingen större smitta under påsken 🤔 Hur kan man utläsa det redan nu? Vad händer inom tre veckor, jag tycker man kan se ett mönster på tre till fyra veckor till de mest insjuknande som hamnar på IVA.....Lärare kan inte hålla förordningen som folkhälsomyndigheten kräver, min bästa kompis som nu måste ta tjänstledigt pga riskfaktorer då hon tillhör en riskgrupp, måste ta tjänstledigt utan lön, hon får rekommendationer från FHM att inte träffa sina barnbarn men i jobbet ska hon ta hand om andras barn? Hur tänkte politikerna där? Här fanns det ett förlag som ännu inte går att söka, jag undrar om det bara är "luftslott" och löften...

....https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12580339…

....https://www.svtplay.se/…/2…/aktuellt/aktuellt-16-apr-21-00-2


Bara en tanke i kvällen...

Visst är det tragiskt att Adam Alsing dött i covid 19...Men alla andra 1223 som dött ska de bara bli en siffra?
De var ju alla en älskad mamma, pappa, morfar, mormor, farmor, farfar, barn, hustru, kär make... de alla var ju nära och kära för sin familj ❤️ Ska de käraste vi har bli ett diagram eller en statistik, i ett cynisk experiment som folkhälsomyndigheten bedriver? Jag är RÄDD att vi utplånar en hel generation då smittan kunnat sprida sig hos våra äldsta.... Alla insatser kom för sent! Vi har hitintills ett smittfritt äldreboende då de två veckor före regeringen införde besöksförbud till äldre inom äldreomsorgen... Vår kommun och två till i vårt län har till dags dato lyckats skydda våra äldre och svagaste ❤️
 
Jag önskar Adam att du får vila i frid som jag önskar er alla som dött i covid 19, ni familjer  som upplever denna stora tragedi när en kär familjemedlem lämnade er 😭 Kan bara lämna er en styrkekram, mina föräldrar är 80 + 

Ikväll är jag glad...

Vi gick ut till hönsen vid 20:30 för att se om lampan i hönshuset fungerade... När jag öppnade ytterdörren stod en råbock och två rågetter 30 m från trappan, hundarna upptäckte dem direkt men ingen av dem sa något 💗 Vi smög tyst ned mot ladugården.. Då hörde jag det! Som jag längtat! Räven skrek i skymningen 💗
 
Lampan fungerade i hönshuset, den går på timer efter solens upp och nedgång...Tänds en stund och släcks sedan så hönsen kan sova...
 
Var in och svarade på kommentarer, gick inte...Här var meddelandet jag fick...så go vänner kikar in till er i morgon....
 
 
 
 
 
 

Fick idag en aha upplevelse....

I vårt hus spökade det i många år, bara vänliga spökerier, när de drog möbler runt på övervåningen klockan tre på natten ropade vi sluta för vi måste sova för att orka med våra jobb, direkt tystnade det...
 
Sedan gick jag och en kompis till ett medium vi var inbjudna till, fnissade gott, mycket skeptisk eftersom mediet kom från en stad långt från oss och vad skulle hen berätta..
 
Han visste allt om mig, mitt fuskande i spel, mina magproblem och att jag tappat en plomb i en tand för flera år sedan och han visade exakt rätt tand, m.m ...
 
Har så funderat vem som kom till mig och berättade att jag fick sluta att värna om andra och börja ta hand om mig själv, jag lydde ju tyvärr inte rådet jag fick.... När jag läste Helens blogg blev det solklart för mig, det var min mormor.... Som fosterbarn fick jag bara träffa min mormor en enda gång, vi fann varandra direkt, vi var tvillingsjälar ❤️ Självklart är det hon som månar om mig som den mormor hon inte hade fått vara till mig tidigare ❤️ Helens blogg rätade ut mina frågetecken, jag tänkte för snävt i den sedvanliga närliggande boxen... 
 
Så jag önskar att jag och mormor fått träffa varandra fler gånger, men egentligen behövdes det bara en gång för att vi skulle lära känna varandra... När jag och kära maken sov över hos henne bad kära maken oss att sova vid fyra på natten då vi fortfarande pratade om ALLT i våra liv... 
 
Fina mormor Signe, om vi ändå fått mer tid ❤️
 
 
 
 

Påskafton...

Vi hade precis släppt ut hönsen på gården då dottern ringde och sa att kan ni inte komma över en stund... Sagt och gjort, vi motade in hönsen till deras hönsgård och åkte iväg.. Alla var samlade ute på trädäcket och vi satt med bra distans till varandra och pratade, SÅ UNDERBART att träffas 💗 Det räddade min påsk... När barnen skulle gå in och äta påskmiddag åkte vi hem med en rejäl bit påskcheesecake som vi gladeligen tryckte i oss...
 
Dotterns katt Katrin har fått börja att gå ut de senaste tre dagarna, hon undersöker allt. här grillen...
 
Fått något skräp i tassen...
 
Det blev lite kallt och prinsessan hade lånat en mjuk och härlig filt 💗 Synd att inte solen strålade som igår då det var härligt glitter i vattnet, ungdomarna har en härlig sjöutsikt....
 
När barn och barnbarn var små så köpte vi alltid det största påskägget i butiken, där i la vi godis och även presenter ( påskäggen sparade vi år från år, la hellre pengar på innehållet än nya ägg )  Sedan fick barnen/barnbarnen börja äggjakten när de vaknade, det började med en lapp vid sängen, med en liten kluring om var nästa lapp fanns och så fortsatte det med minst 6 till tills de hittade sista lappen... Påskäggen var ibland gömda i stallet, på logen, på höskullen,  i hästtransporten osv.. I år fick barnbarnen inga påskägg av oss  då jag inte trodde vi kunde träffas men de fick den summa pengar som brukar ligga i ägget (svårt att hitta presenter nu, de har blivit för stora), det är även så svårt att hitta sockerfritt godis i våra butiker till Mille... 
 
Det blev inte så här som vi befarade tidigare... Men efter det vi kommit hem så började det regna efter en timme... Bilden lånad från Aftonbladet
 
 
 

Igår....

....Fyllde vår UNDERBARA schäfertik 10 år 💖, hon har ett hjärta av guld och av våra tre sista schäfrar är hon barnens favorit 💗 Hon fick en gourmetmiddag som en hund älskar med wienerkorvar, råa ägg och tärnade ostbitar 😉😋👍 Bosse fick också men inte lika mycket...
 
La upp det på min FB sida och så hyllad hon blev med gilla kommentarer och grattiskommentarer...(Suddar alltid namn för anonymitetens skull)
 
Långfredagen blev solig men lite blåsig och när solen gick i moln vart det kallt, vaktade hönsen några timmar och kära maken tog upp staketet efter hästhagen vid vägen.. I över 30 år har det suttit staket där... Lite sorgset att en djurepok är slut på gården...
 
De bästa markberedare och gödslare som finns 💗
 
Så dök höken upp som vanligt, mer närgången idag så då valde jag att släppa in hönsen i den trygga hönsgården med tak...
 
Här seglar den över trädtopparna, bild från igår...
 
På kvällen hade vinden mojnat så vi besökte dotter och svärson med ägg till imorgon, de höll på att rengöra poolen, vi satt ute och pratade i över en timme, så mysigt att kunna träffas lite igen..
 
Gick in i deras uterum och tog en bild in på deras härliga gröna växter som finns högt och lågt i ett av deras vardagsrum...
 
 
Dottern hade gjort sin sedvanliga påskcheesecake... Hon har lovat att komma med en bit till oss 💗
 
De sedvanliga ägghalvorna ska jag och kära maken ha imorgon + en Janssons frestelse + sill och rökt lax, men den sedvanliga middagen med kyckling skippar vi när vi inte har barn och barnbarn här....
Igår blev det en dipp, med tårarna rinnande kände jag hur sjukt allt är just nu och att inte få träffa det käraste jag har 😭 Hoppas ändå vi kan träffas utomhus en stund i morgon om nu vädret tillåter det, ser inte lovande ut...
 
Glad påsk till er alla ❤️

Halvnaken på kattjakt.....

Fortsätter med mina äldre bloggar om mina fadäser 😊

Har haft världens bästa dag med världens bästa ungdomar, proppade i mig lite febernedsättande på morgonen och det höll sig bra under dagen.... Men så T R Ö T T , höll på att somna på bussen dit och även hem, sedan var det ett möte till klockan 17. Igen-isad bil, suck. Sätter in en blogg igen om en dumhet jag gjort =)
Ha en bra kväll vänner! Kramar

 

Bilden tagen den 10 augusti, hög-gravid.  Här med vår kanin Märta som ska tillbaka till buren.


Fick min dotter den 28 augusti…denna händelse jag ska berätta om hände i juli, jag var rätt höggravid men hade bara gått upp 7 kilo så jag var snabb och rörlig ändå….

Bodde tidigare långt ute på landet i en bondby…Hade mina hästar, schäfer och två underbara hankatter..de var kastrerade båda två så de höll sig mest hemma… Allt hade varit frid och fröjd om det inte varit för….SMURFEN…grannens stora, svarta, icke kastrerad hankatt, ärrad till tusen efter alla slagsmål och bara ett halvt öra på vänster sida …Denna herre hade som ett extra nöje att komma hem till oss med jämna mellanrum och spöa mina två fegisar….Båda mina katter var livrädda för honom, de bokstavligen bajsade på sig av rädsla när Smurfen dök upp, jag fick plocka stinkande kottar från trappan och tvätta kattrumpor stup i kvarten…  

Nåväl min berättelse börjar en varm sommarnatt i juli…fönstren var öppna runt om i huset för att ge lite svalka..,varmt som det var sov jag iklädd endast trosor…
Vaknar vid 03:30 av en av mina katters rädda skrik…upp for jag..sprang ner för trappan ilsken som en furie …upp med ytterdörren och ut…på gräsmattan ser jag Smurfen brottas med min Nisse…springer fram får tag i Smurfens nackskinn och lyfter upp honom i luften…När jag stod där med katten i mina nypor framför mig, de gula ögonen fixerade mig…tänkte jag…Vad gör jag nu då??  Behövde inte fundera någon längre stund för smurfen klöste till mig , jag släppte honom och han sprang hem som ett svart streck…plockade in min lilla katt-älskling och gick upp till sängen och sov vidare..

Dagen efter träffade jag bonden som bodde nedanför vårt hus…han skrattade och sa: blev du arg i natt?? Ja! Svarade jag, hörde du mig när jag skrek åt Smurfen??…Neej svarade bonden, jag stod på balkongen och såg när du kom utfarandes…  
Oooopppsss…färgen steg på mina kinder , tänkte inte på att någon kunde vara vaken vid den tiden och som ni vet är det ju dagsljus på sommaren vid 3...
Ärligt talat tänkte jag bara på att rädda min lilla Nisse…Ja, ja…en fadäs i vanlig ordning 

 

 😉

Så mycket tokigt jag gjort...😄

Vi var några kompisar som skrev om olika fadäser vi gjort i vårt liv som vi delade med oss av till varandra, så här i jobbiga tider kommer jag att bjuda på några av mina...först en från mitt yrkesliv... 

 Vi är bara några som vet sanningen...

Har ju alltid jobbat med ungdomar som har någon form av problem eller med problemklasser..
Älskar mitt jobb och tycker så mycket om dessa ungdomar som jag fått förmånen att lära känna ..

Detta hände på en av mina lektioner med en askulterande (blivande) lärare med från högskolan...

Vi började lektionen, eleverna 14 år intog sina platser, den auskulterande tog plats längst bak i klassrummet för att iakttaga och dokumentera min lektion.... Vi inledde en vanlig lektion som vanligt, eftersom det var svenska så var en av mina mest debatt villiga elever snart igång och ville diskutera en sak.. Han hade en stor trovärdighet bland sina kamrater pga sitt stora ordförråd och kunde svänga sig bra med uttryck och formuleringar som klasskamraterna inte förstod...men för dem lät det bra ...bemötte honom och de andra alltid villigt i diskussionerna....Denna gång var denna elev verkligen ute och ”seglade” i sin argumentation...mitt i diskussionen knackade det på dörren ...en elev lättade på rumpan för att öppna...SITT, sa jag, det tillhörde nämligen vanligheten att någon knackade på...en kompis som ville låna en tia eller en cigg, någon som lämnat eller inte velat gå till sin lektion Eleven slog ner rumpan igen på stolen och vi fortsatte lektionen...

Efter 5 min knackade det från ”materialrumsdörren”...förvånat tittade jag och eleverna på varandra ...Lite sakta och försynt öppnades dörren...in tittade en man, barn och utbildningsnämndens ordförande och några personer till från nämnden kom in i klassrummet...
Jag hälsade på dem och ordföranden sade: Vi knackade nyss på men ingen öppnade, så vi bad om hjälp att få komma in denna väg ...
Vågade kika lite försiktigt på min askulterande...han kämpade för att hålla sig för skratt...blev själv så full i skratt att det var ett under att det inte brast...  

Dessa underbara ungdomar sa inte ett knyst om att det var jag som sagt ifrån om att öppna dörren...de svarade bara beredvilligt på de frågor som ställdes av de vuxna...men nog var de lika fulla i skratt som jag...

OBS! den debattvillige är idag en mycket duktig skådespelare  

Vad den askulterande läraren skrev i sina kommentarer vet jag ej.....

  

 

 

Prioriteringarna i vårt samhälle blir jag ofta rådlös över 🙄🤔 Jag är som jag skrivit en helt politiskt frilansare... Idag finns det inget parti för mig som har de värderingar som jag kan rösta på.....

Idag blev det handling inför påsken...

....vi skrev listan igår, kära maken åkte och handlade på förmiddagen och trodde det var mest folktomt då... det var det dock inte.... När han väl kom hem började proceduren att sprita alla varor, frysvarorna först och de torkades av och in i frysen direkt...
 
Vår enkla påskmiddag är räddad, allt fanns i butiken....
 
Vår handlingsprocedur sedan veckor tillbaka...Helt ok om vi får må gott på vår gård, ringer barn och barnbarn med jämna mellanrum 💗
 
Vår fina Inez som alltid solar magen, alltid en pinne i munnen och så tycker jag hon håller så "mänskligt" i saker och ting 💗 Igår körde kära maken röjsågen inne på gården, vi krattade ihop riset och körde bort det...
 
Jag ser ut som en tomat idag i ansiktet...illröd 🍎 Men en så härlig känsla att våren kommer och går...Förhoppningsvis några fina dagar till enligt väderprognosen 👍
 
 
 
 

Varmaste dagen detta år...

Gick ut och satte näsan mot solen, djuren gladdes lika gott som oss även om hundarna föredrog skuggan...
 
Ikväll hettar ansiktet, blev nog lite för många timmar i solen 😉 Men ville verkligen ta vara på denna dagen då tydligen en kallfront är på väg igen...  Satt nog ute i fyra timmar och lyssnade på en ljudbok och bara kände glädje över värmen, myset och djurens glädje, hönsen äter de flesta gröna stån som sticker upp, jagar flugor och insekter, sandbadar och njuter...
 
Vår kära häst lite påskpyntad för en bild 💗 Min dotter tog alltid en påskbild på honom, antingen åt han morötter med pellets från ett påskägg eller så hittade hon på något annat...
 
 

Min egen lilla Bob....Gutti ❤️

Gutti var den lilla kreativa katten som gjorde allt som katter inte vanligtvis gör... Som ingen av mina katter gjort hitintills... Ingen katt har förstört så mycket som du gjort, du rev ned tapeter, saker som stod i fönstren som jag gillade, det small och brakade var du än drog fram....Men ingen sak i världen betydde lika mycket för mig som du gjorde.. Du var ute och jagade var natt, på vår gård finns det många möss och inte något hål i hönsens fodersäckar, mössen hade inte en chans.....När vi gick ut med hundarna på morgonen var du så gosig och "berättade" hur glad du var att se oss.... Så saknad.....😢
 
Gården ser ut som en swimmingpool, vem leker obekymrat där., min härliga Gutti/Gustav.. 5 april 2018... Jag undrade varför han lekte i vattnet?
 
Då såg jag isbiten han bar i munnen....
 
Plopp, så tappade han den.....
 
Jag hittade den matte. 
Mitt hjärta 💗 Så jag älskade denna lilla katt så full med livsenergi och glädje 💗 Satt det en sömndrucken fluga i taket så klättrade du rakt upp och tapeterna rök, det finns ett talesätt att röda katter är speciella och jag kan bara hålla med....Jag förlorade dig den 24 mars 2019, en älskad katt med en härlig personlighet som inte ens fyllt två år,  skrev en avskedsblogg här
Läste en så fin bok om gatukatten Bob... En rödis...
 
Lånat från Bokus
Berättelsen om gatukatten Bob har gått rakt in i tiotusentals svenska hjärtan.

Alla som läst och älskat boken där James Bowen berättar hur han vid ett lågvattenmärke i livet stötte på och tog hand om den sjuka och sjabbiga gatukatten som han valde att kalla Bob. Katten följde James vart han än gick och James en hemlös och misslyckad musiker som hankade sig fram som gatumusikant och var beroende av sin dagliga dos metadon lyckades med Bobs hjälp ta sig själv i kragen och styra in sitt liv på en bättre bana.

Efter det vet vi att James skrev ner berättelsen om sig och Bob, men hur gick det sen? Vad har hänt sedan dess?

Världen enligt Bob fortsätter James på deras berättelse. Vägen var alltjämt skakig när den första boken kom ut, men med en klok katt vid sin sida kan man komma långt. James berättar öppenhjärtligt om hur Bob fortsatt att vara hans skyddsängel, hjälpt honom genom tuffa perioder och t.o.m. livsfarliga situationer.
 Katten Bob och James kändes igen på gatorna då katten alltid satt där tillitsfullt på James axlar i gatuvimlet....
 
 
 
 
 

Helt sjukt....

... Kära maken var och handlade idag, tre fulla kassar kom han hem med... Mat för två veckor, kära maken har bestämt att en handlar med risk för att en blir sjuk, en måste vara frisk och sköta om djuren ...
 
I affären, även i vårt lilla samhälle börjar det bli glest med vissa varor på hyllorna meddelade maken efter handlingen... Han var även och hämtade hushållsrester till våra höns hos min bästis... Klart avstånd och maten lämnades utomhus....Alla varor i förpackningar spritas, frukter tvättas med tvål och skölj noggrant av... Jag har alltid varit den som varit mest orolig i vår familj om välmående... Barnen är lite förundrade över att pappa är mest orolig i dessa tider och tar till stora försiktighetsåtgärder... Som han alltid köpt min oro, ringt barnen när de varit borta och försäkrat mig att de kommit välbehållna hem ..finner mig så klart i min mans oro, jag köper den fullt ut
 
För mig känns situationen absurd ibland, förstår att många känner igen sig....har ju aldrig tidigare varit med om något liknande... I svinifluensan dog det 10 i Sverige....Idag 4 april har 373 dött på intensiven...
 
Min mamma är 87 och min pappa är 88... De har båda yngre partner de är gifta med och vårdas inte av hemtjänsten... Men livrädd är jag var dag.....För telefonsamtalet .....
 
 
 
Rambo fick symbolisera min uppmaning...
 
 
 
 

RSS 2.0