Karantän...

Idag har alla länder i norden stängt gränserna och skolorna utom Sverige, men nu är det på tal även här för att minska den snabba spridningen av corona...
 
Jag och kära maken har satt oss i "halvkarantän" Vilket innebär att vi har ringt vänner och sagt att vi inte vill ha besök på några veckor, vi handlar en gång i veckan och har då handsprit med oss i bilen så vi kan tvätta händerna direkt vi kommer från affären... Vi har vidtagit dessa åtgärder för att vi båda hade svininfluensan 2010 och jag hostade sönder kroppen totalt, får jag hosta efter det måste jag alltid få utskrivet den starkaste hostmedicinen..
 
Vi har gjort egen handsprit efter recept på nätet, clycerolen var så klart slut på apoteket men vi tog cocosolja istället allt blandades i en vanlig duschflaska...
 
 
Kompisens man kom hem från Spanien igår, han har tagit in på hotell då kompisen tillhör en av riskgrupperna, så nu hoppas vi att han inte blev smittad i spanien...

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hoppas verkligen dom stänger skolorna nu, även grundskolorna. Dom borde stänga gränserna också som Danmark mm gjort.
Vilket bra recept på handsprit :)
Ha en fin tisdagseftermiddag kram <3

Svar: Jag hoppas också det, då kanske vi kan kapa spridningen ett tag så sjukvården hinner ta hand om riskpatienter... Kram
Kort

2020-03-17 @ 15:09:41
URL: http://familjenkaotisk.blogg.se
Postat av: Heléna

Det är verkligen konstigt att Sverige inte följer de övriga länderna i Nordens säkerhetstänk. Corona försvinner ju inte för att man tittar bort och låtsas att man inte ser det! Bra att ni är så försiktiga när ni handlar och har minimerat kontakten med andra. Jag gör också allt jag kan nu för att hålla smittan borta. Så trist för din kompis att behöva ha maken på hotell, men man vill ju verkligen inte riskera något och framför allt inte om man tillhör en riskgrupp!
Hoppas du får en fin kväll! Kram 💖

Svar: De följde ju tydligen engelsmännens råd om "flocksmitta", när engelsmännen ändrade sig gjorde svenska politiker det också... Vi får väl i slutändan se vilken strategi som var bäst, men säger sig självt tycker jag att när skolungdomar och föräldrar kom hem från sina skidresor från utlandet skulle de satts i karantän och skolorna stängts för att slippa den spridning vi nu har... Kompisens dotter ringde båda våra myndigheter för svar, på 113 13 fick hon inget klokt råd han bad henne ringa 1177 och där kom hon inte fram 🥴 kram
Kort

2020-03-17 @ 18:23:49
URL: http://lehdla.blogg.se
Postat av: Elle

Bor i Norge sen många år och här startade man för flera veckor med att begränsa alla större sammankomster, hålla avstånd, tvätta händerna och sitta i karantän om vi varit utanför de närmaste kommunerna. Nu är de flesta offentliga serviceställen stängda fysiskt, affärer, frisörer, restauranger mm mm. Skolorna har distansundervisning vilket ser ut att fungera fint. Alla besök till äldreboende är stoppat med tanke på den stora risken att smitta. Ja det är en konstig vardag men alla är upptagen om att begränsa smittan med tanke på faran för att smitta de som är i riskzonen. Håller tummarna på att du/ni klarar er och tycker att det är förnuftiga beslut ni tagit. Lycka till!

Svar: För mig är Norge ett föregångs land, har tittat på https://tv.nrk.no/serie/broeyt-i-vei så omtänksamma om sina medborgare så var vi här i Sverige när jag var liten och ung, inte mycket som fungerar nu som tidigare... Men i Norge gör det 👍 Snabba beslut om att stänga gränser och skolor 👍 Här har vi som tur är för någon vecka sedan begränsat/ satt stopp för besök på äldreboenden.. Alltid något... Kul du hittade till mig 😊
Kort

2020-03-17 @ 20:11:59
Postat av: Carolina

Jag sätter mig själv i halv"karantän" jag med. Jag går inte till skolan om inte det är nödvändigt och träffar inte personer onödigt mycket. Jag försöker också tänka på att tvätta händerna när jag kommer hem och inte ta mig så mycket i ansiktet/ögonen. Det gäller att tänka till en extra gång :)
Men jag är då inte rädd för självaste coronaviruset, det jag är rädd för är att missa obligatorisk skoltid och missa skoluppgifter och hamna efter igen. Det är inget jag önskar nu när jag börjar komma ikapp igen.. :/

Svar: Förstår dig till fullo, jag är inte heller särskilt rädd men vidtar de åtgärder som jag tror behövs för att inte smittas... I vår vardag rullar allt på som vanligt, det är bara i offentliga miljöer vi försöker skydda oss lite extra...ingen mer pandemi om jag kan slippa, räckte med svininfluensan 🥴 Ta hand om dig...kram ❤️
Kort

2020-03-17 @ 20:15:56
URL: http://knaset.com
Postat av: Elle

Glömde säga att du har en trevlig blogg:)

Svar: Tack 😊 gullig du är ❤️ Har du en blogg? kan du skicka länk till mig... kram
Kort

2020-03-17 @ 20:16:52
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★

Det låter klokt att ni satt er i "halvkarantän". Jag tror det är precis vad man ska göra. Jag gör lika, nu är jag visserligen sjuk denna vecka i förkylning så blev automatiskt inne. Men sen, jag kommer vara i "mitt" klassrum på jobbet och ingen mer stans i onödan. Åka hem och sedan är planen att beställa mat som man bara kan hämta på Maxi för att slippa gå in.

Svar: Stanna hemma några dagar extra då du varit sjuk, minst två är ju rekommendationen...Om skolorna stängs hoppas jag du kan jobba hemifrån i lugn och ro, slippa en massa stress som att vardagsfixa sig och kan sitta i pyjamas framför datorn... Bra att beställa mat och bara hämta, ju mindre vi exponerar oss för smitta tar den kanske slut...kram
Kort

2020-03-17 @ 21:13:21
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Wifeey

Vilket bra tips på handsprit
Glöm inte att torka av allt med klorin med, klorin dödar de gör inte handspriten
Vi sitter oxå utan besök o går endast ut med hundarna

Kram ♡

Svar: Tyvärr kan vi inte använda klorin då vi bor på landet och har eget reningsverk, vi har markbädd, Klorin förstör bakterierna och det kan förorsaka stopp...Här hemma kan vi leva som vanligt då vi inte har någon granne på minst en kilometers avstånd, kul att du tittade in, kram 😊
Kort

2020-03-18 @ 01:16:18
URL: http://wifeey.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0