I onsdags kväll...

... Sa kära maken att vattenpumpen inte lät ok, brydde mig inte särskilt mycket då jag duschat utan problem, varmvattnet flödade som vanligt...
 
När jag spolade på toaletten så reagerade katten på ljudet från pumpen så även jag... På morgonen väcktes jag av kära makens ord - vi har inget vatten...
 
Kikade in på banken och såg att jag betalade för bytet av hydrofor och vattenpump och nya rör i brunnen 2019-11-07, med andra ord höll inte vattenpumpen i 1 år och tre månader, den gamla pumpen höll från 1952 då huset byggdes till 2019  😌 Har försökt leta idag efter garantier på vattenpumpar, har läst mig till 5 års-garanti....
 
Proffsiga hantverkare hade vi men de vet ju inget om varan de köpt, inte vi kunder heller...
 
Idag har vi vatten igen då vi fått ny pump med överhettningskydd, då den förra brann, tur att propparna sköter sin funktion och löser ut... vi våldgästade vänner och dotter för att få vatten till att spola toaletten och laga mat... Så mycket bekvämligheter vi tar för givet idag, den bortskämda generationen som våra barn även är... När el och vatten försvinner pga problem, vi på landet kan ändå hinka upp vatten om vi har egen brunn och värma oss från vedspisen... Kära maken har just nu problem med handlederna så vi struntade i att skotta fram brunnen...
 
Må gott vänner i kylan, fortsättning följer 😊
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Annie - Stora Små Äventyr

Jobbigt att vattenpumpen slutade fungera, hoppas att det löser sig fort :)
Mysigt att elda i kaminen :) Jag vill också ha hus lite på landet med en kamin :)

Svar: Det är inte en kamin utan en liten vedspis som värmer hela nedervåningen 🧡.Förr visste man vad som behövdes när hus byggdes och elen försvann, nu förlitar många sig till politiker och att allt ska fungera... Hoppas innerligt att du hittar ditt hus 🧡.


Kort

2021-02-07 @ 11:33:22
URL: http://biglittleadventures.se
Postat av: Elenor

Fy sjutton den känslan har jag upplevt och den är jobbig och jag hoppas att det löser sig fort och smidigt. Ibland känns det som nyinköpen inte är så pålitliga som man skulle tro i alla fall inte som de gamla som höll i evigheter. Ja vi är sårbara men bor man ute på landet så har man i alla fall chansen att lösa det mest akuta problemen lättare än i en stadslägenhet. Kram🧡

Svar: Visst är det så fina Elenor 🧡.Det löste sig snabbt då hantverkarna kom direkt, men idag (l söndag) löste överhettningskyddet ut? på nyaste pumpen 🤔 Varför undrar vi? Den gamla pumpen gick klockrent i 34 år hos oss ...Är det elfel eller nya pumparna? 🤔Vi har ju rustat om allt gammalt här på gården och vattenpumpen sa tack och adjö, då den gick för tungt och propparna gick..Men jag håller till fullo med dig, grejerna var rustikare förr och höll längre... kram 🧡.
Kort

2021-02-07 @ 11:52:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0