Djurvänner är inte djurvänner...

 
Gick med i en grupp om veterinärvårdspriser.
 
Vi bestämde oss för att vår mycket långhåriga katt behövde rakas då vi inte klarade att hinna med tovorna här på landet (1 vecka sedan), en katt vi tog hand om då han övergavs i mars förra året (6 år gammal idag och även då var nyrakad ).
 
Vad tror du det kommer att kosta frågade jag maken? -1000 svarade han, glöm det sa jag det är ju Evidensia. Vad tror du frågade han? 2500:-, veterinären berättade att priserna höjts rejält, en rakning idag kostar 3555 kr. Hur lång tid tar det att raka en liten kattkropp? Har själv ingen erfarenhet då jag bara haft korthåriga katter tidigare som kunnat sköta sin päls. Det fick kosta, katten behövde bli fri från tovor, det jag är mest rädd för att djur kan fara illa när priserna far i höjden.
 
 
Plockat, borstat ur pälsen efter en ute vistelse.
 
Katten är lejonklippt så han har pälsen kvar på huvudet, benen och svansen.
 
Ytterligare en grupp jag går ut från.. Alla dessa som tror sig kunna bäst, läser inte frågan hur vi hjälper djuren.. Mitt nästa inlägg här.
 
Jag blir så klart ledsen att många här inte tror jag borstar katten när han kommer in, vi gör allt vi kan för att han ska slippa tovor, men som jag skrivit tidigare är detta en räddningskatt som frusit ihjäl om vi inte tagit hand om honom, har noll koll på långhårskatter då mina 10 tidigare katter varit korthåriga "bondkatter" utan tovor.
 
De flesta har gett mig råd, förklarat er vardag med långhåriga katter med tovor, jag har skaffat mig en arsenal av saker för att kunna klara pälsen, men gick bet. Jag skäms inte, har ingen erfarenhet. Ge råd till oss som räddar katter som de flesta gör i tråden, inte ord som varför skaffar du en långhårig katt om du inte kan sköta den? Till mina bondkatter där fem var räddningar, så behövde de bara kärlek, mat och ett tryggt hem. Dessa saker har vi köpt under året för att sköta pälsen, men fått nya tips tack ❤ 
 
 veterinärskyddshanskar från bett och riv från katt (från kina), tovskärare, olika borstar för pälsvård, ocj en trimmer som jag använt för tovbortagning
 
109 gillanden,176 kommentarer 😌 De absolut flesta med råd.. kram ❤   
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Jag förstår att det ärl lika mycket jobbe med en långhårig katt som en hund. Det är beundransvärt att ni tar hand om djur som annars inte hade överlevt. Kram

Svar: Börje är ju väldigt långhårig och här på landet finns det mycket som fastnar i pälsen, så nu har han sommarfrisyr. kram
Kort

2024-05-14 @ 10:17:14
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0