De bästa hjälpredorna ❤️

Grabbarna gjorde klart hönshuset igår, strödde in spån och det luktar så gott när jag går in i hönshuset av det färska spånet. I "hallen" hade de kämpat och slagit bort massor av "knöggel" som blir som sten av hönsdynga och spån.. Så imponerad av deras vilja och slit 💗
 
Bilden tagen ikväll, nöjda höns, ventilen är fortfarande öppen, mina höns som jag ser på dem så lider de mer av värme än av kyla, det mörka på golvet är där de krafsat runt i spånet och kommit ned till golvbrädorna.
 
Det var här barnbarnet slitit med "knögglet" Det mörka på bilden är "höns-skit det fyll snabbt på", Jag är med i flera djurgrupper på FB och där ser jag ofta när man bygger hönshus hur de sätter upp tavlor och gardiner 🤔 Varför? Titta på det blå bärnätet på bilden högre upp, finns nog inget djur som dammar ned så mycket som höns.. Vem sätter man upp gardinerna och tavlorna för? Om man sätter upp en spegel och torkar av den en gång i veckan så kan det aktivera höns (vem är du där?), en gunga i hönsgården, xylofon spel för barn, självklart ska en nyfiken höna hacka och det låter, de kommer säkert att prova igen och igen.
 
Sedan fortsatte grabbarnas arbete med att elda upp fodersäckar, skjuta luftgevär emellanåt. Kalkonen och såsen blev till belåtenhet när de var klara med arbetet.. Hälften som blev kvar frös vi in till julen..
 
Kompisen hämtade pappersäckarna ur stallet och körde ut dem till Mille..
 
Mille skötte eldningen i eldningstunnan.. Vattnade runt tunnan så inte eld kröp ut i botten... Lönen betalades ut till dem 😊 Vi är så TACKSAMMA för all hjälp vi får från unga , energiska, viljestarka, arbetande ungdomar ❤️
 
 Hösten är verkligen här nu, från en solig men ändå kall dag tack vare blåst kröp temperaturen ned, nyss var det 0,0 en kvart efter -0,4 just nu i skrivande stund -0,7.. Det skulle ju vara regn fredag och lördag sa SMHI när jag tittade idag, vädret kan vända snabbt det vet vi, morgondagen får visa..
 
 
 
Självklart en bild på Börje, uppkrupen i soffhörnet, han kom in vid 18, som vanligt nu när nätterna blir kallare, så går han ut vid 05 - 06.. men nu överstiger innetiden över den han är ute. ❤️
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Heléna

Vad killarna har slitit på med hönshuset! Förstår att hönsen är nöjda nu. Jag har ingen förståelse alls för tavlor och gardiner i ett hönshus, men saker som aktiverar dem har jag desto mer förståelse för. så skönt att du har ungdomarna som vill komma ut till er och hjälpa till med diverse saker. Jag förstår att de blev nöjda med maten som serverades! Fina Börje - klart att han föredrar att ligga inne i värmen och mysa. Hoppas du får en jättefin helg vännen! Stor varm kram kära du 🤗🩷🩷🩷 och lite gos till Börje 😻🩷🩷🩷

Svar: Jag som mockat hönshus så många gånger vet vilket slit det är och hur de slitit, efter någon månad blir hönsdyngan som cement på icke strödda ställen. Vi strör överallt men hönsen krafsar bort det, det ligger ju i deras natur att krafsa runt och leta mat.. Milles kompis mamma sa till mig, behåll hans arbetskläder hos er för det är hos er han jobbar bäst, kan ni ge honom sommarjobb? Hon är helt och fullt inne på att han får komma till oss så ofta han vill ❤️ Det värmer mitt hjärta att hon ser det som en bra sak att han kommer till oss och jobbar.. När jag berättade att han verkligen gillade kalkonsåsen sa hans storasyster, men.. han äter ju inte sås.. Det blev två omtagningar idag, glada blev vi att de gillade vad de åt efter allt deras slit. Hoppas du får en fridfull helg med mycket vila, kramar till dig fina vän ❤️ Gosen vidarebefodras till Börje och lika mycket gos till dina sötisar ❤️❤️
Kort

2023-10-06 @ 13:12:40
URL: http://haldhagen.blogg.se
Postat av: Tess

Gud vilka söta hönor hihi kraaam fina du min vän <3<3

Svar: Kommer inte in på din sida, har försökt i flera dagar, får bara meddelande om att sidan inte finns.. Har länkat till dig från min sida, men kommer inte in... Precis som hundar, katter, hästar är var individ en personlighet 💗 kram min vän 💗
Kort

2023-10-11 @ 15:08:15
URL: http://https://blondina.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0