Vet inte hur jag ska göra?

...Men låter nog bloggen vila i 14 dagar...
 
Allt får sin klarhet då och varför jag tog det beslutet...
 
 
 

Tre gråa dagar...

...med plusgrader dag som natt, snön sjunker sakta och smälter bort. Taken på lada och hus är snöfria nu.. Men gården består ännu av hälften isgata. Tur jag har mina isdubbar på kängorna.
 
I söndags kom Mille och han och jag hjälptes åt att mocka hönshuset, nu hade snödrivorna sjunkit undan så vi kom fram med skottkärran. Min duktiga lilla hjälpreda ❤️
 
Så gott det luktar med nytt spån, så fort vi var klara krafsade hönsen runt i spånet.
 
Hönsen börjar även gå ut nu förutom idag när det regnade så gott som hela dagen. De levererar fortfarande bra med ägg, igår 9 och idag 8 👍 ( vi har 15 höns)
 
Gjorde en stek idag, den var stor så jag ringde dottern på jobbet och frågade om de ville ha stek till middag (det ville hon) tänkte det kunde vara skönt att slippa laga middag en dag efter jobbet.
 
Vi besökte kompisar, mys och prat..👍
 
Sista hundsvängen för kvällen var det fullmåne och stjärnklart nu 22:04 blir en natt med minusgrader och förhoppningsvis sol imorgon 😊
 

En stolt mamma och farmor ♥️😍...

...blev jag idag 😍 Till julklapp önskade sig min dotter ett staffli och akvarellblock... Som vanligt skickade hon länkar till det hon önskade sig, vi beställde direkt julklapparna.
 
Jag själv har älskat att teckna och måla i hela mitt liv...tecknat julbilder till eleverna, måtat akvareller och tavlor i olja. Jag och dottern har målat mycket tillsammans, när jag och vänner träffades en gång i veckan för att måla ihop var alltid dottern med från sju års - ålder.
 
Idag tog hon med sina skatter och visade mig vad hon målat under den senaste tiden...
 
 Bild dottern målat från ett foto hon tagit, när hon hämtade sonen hos en kompis ♥️ Käner så väl igen vägen 😊
 
 
"snea backen" var vårt "barndomsbenämnande på denna backe upp till gården, så tung att cykla uppför, efter badstrapatser eller efter skolan och jag glömmer aldrig när jag vid nio-årsålder missade trampan på cykeln i en tävling med min tvillingbror till badplatsen och skrapade upp skinkan under färden ned från backen.... Vi badade som inget hade hänt, stor inflammation blev det där jag satte ett  stort plåster på de mest utsatta delarna.. När jag hade så ont att jag behövde hjälp av mamma var det en pina när hon drog bort plåster från min söndertrasiga skinka...
 
Dottern har fotat och målat från vår gård, första svampstället, och "trollstenarna" 👍😊
 
Jag gissar att dottern inte är nöjd med de bilder jag valt att lägga ut 😉 Men av alla härliga Akvareller hon visade idag visar jag er några få som jag har en stor relation till, så även min dotter. gissar jag..Lägger till en akvarell till.. Fotot fick jag via sms en härlig vårdag då hon och pojkvännen var på utflykt...Kände igen bilden direkt 😉
 
 Alla dessa bilder jag visar ger inte rättvisa i färger och ljus som de är i verkligheten....men håll med om att de är vackra  🥰
 
Men mitt äldsta barnbarn har även ärvt målartalangen, hon fick i julklapp för några år sedan lite "målerigrejer" Nu har hon börjat målat, hennes första skapelse..
 
 Både min dotter och barnbarn är så mycket mer fantasifulla och kreativa än jag var ♥️😍 
 
 
 Att få se deras underbara målningar ger mig den största lyckan och att de delger mig dem ♥️😍
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Att inte ha hungerkänslor....

....Inte känna lust till någon form av mat är min vardag idag...Tittar på Mandelmanns gård och tycker det ser så gott ut allt de lagar i TV-rutan....Vill som de känna en glädje för det vi odlar på gården och njuta av goda måltider.
 Kära maken gör allt han kan för att för att få mig att äta.....Ibland äter jag ..Men ibland säger jag nej"! Kanske senare blir mitt svar....
 
 
Jag var även ern "gottegris" tidigare. Mitt favoritgodis var "turkisk peppar" som var gömda här och där i huset 😉 barnen letade så klart upp mina gömställen och försåg sig 😁
 
 
  
 
Efter mitt utmattningsyndrom, den enormt trötta hjärnan / själen, finns inget som lockar mig längre... det är fyra år sedan jag föll in i sjukdomen helt ochf fullt...inget gör mig ännu sugen idag..
Julaftonens julgodis äter jag inte längre sedan flera år,  inte heller frukten 😞
 
När jag var barn så älskade jag den dagliga frukten ( vi var många barn).. Vi fick välja en frukt ....Apelsin, mandarin eller äpple ♥️ och efter valet åt jag frukten långsamt för att dra ut på njutandet av den goda frukten..Gjorde så även i min ungdom även när jag flyttat hemifrån, drog ut på njutandet av ett äpple i en timme, gnagde som en hamster på det......Önskar så att jag hade den lusten kvar.
 
Idag kör jag ofta 4-7 dieten...hoppar mat! Äta bör man annars dör man! Jag inser att min kropp går på sparlåga! Vill bara få matlusten tillbaka och godissuget! 😞 
 
 

Blev ingen vanlig tisdag...

...Min dag att sköta om djuren på morgonen, jag och kära maken turas ju om...
 
Kokade morgonkaffet, såg besynnerliga bilar glida förbi., med "saftblandare"..i hundratal.. Glad att katterna var inne, då bilarna passerade med några sekunders mellanrum, passerade säkert över 300 stycken...Truddilutter spelades ut från "speakers" på taket...👍😁
 
Jag gjorde mig iordning för en heldag i storstaden med vänner, hundarna satt i trappan till övervåningen och följde var bil....Lite morrningar och Voff för de som åkte för sakta förbi vår gård 👍😁
 
En bil svängde in på vår gård...De ville ta en film på mig då jag drog deras bil...
 
 
Tackade dock nej! Mina kompisar skulle komma och hämta mig inom 20 minuter....
 
Men kul äventyr de ger sig ut på Carbage run Winter, har fotat dem tidigare år i vårt samhälle... Kika här på det jag tror är årets äventyr.  Min närmsta granne drog en bil, gav dem tillfällighet att köra skoter som ingick i deras uppdrag 👍
 
Som vanligt åt vi vänner gott i storstaden, handlade det vi behövde... Jag behövde sköna stolar att njuta i när solen nu värmer och ett skottkärrehjul som kan pumpas, allt hittades på Biltema...
 
När vi gick ut från sjukhuset där vår vän besökt ortopeden efter mat och handling hördes ett öronbedövande muller från en helikopter som startade, en av vännerna som jobbar på akuten  på sjukhuset såg direkt att den var på väg till Uppsala...
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Idag skaffade vi larm..

....till huset, en rekommendation efter husbesiktningen förra veckan och även en billigare premie på husförsäkringen..Larmet inkluderar kameror, rörelsesensorer (som inte vi kan använda pga för stora hundar) Sensorer i dörrarna som larmar om de öppnas efter vi satt på larmet. En sensor som larmar om det läcker vatten och även brandsensorer.. Skyltar att sätta på huset som visar att vi har larm.
 
Månadskostnaden efter vi köpt startpaketet blir 139 kr i månaden efter sänkt rabatt på hemförsäkringen. Rimligt tycker jag! Går det larm skickas det vidare till närmsta securitasvakter som finns i närheten. Har någon gjort inbrott om vi är borta så täcker de det skadade fönstret eller stänger den öppna dörren. Du har en app på mobilen, ser vad som händer hemma och kan larma och avlarma via den.
 
Snöat i natt och nästan hela dagen, plusgrader så hönsen fick gå ut i storrummet utanför hönshuset, snön är för djup nu för att de ska vilja gå ut i hönsgården. De värper massor fortfarande, igår fick vi 11 ägg och idag 9. Har en fullkornspasta som vi inte gillade så den kokar jag var dag till dem + andra matrester, de trivs och kommer hela flocken springandes mot mig när jag kommer till hönshuset .
 
Idag fick jag till rotmoset till fläskkorven perfekt, vi har försökt att få till det där underbart goda rotmoset som mamma alltid gjorde och idag lyckades vi 👍 
 
Så gott 👍
 
 

Natten till söndag kom det över 1 dm snö..

...Vi mätte igår på gården och vi har 45 cm snö nu. Mer snö ska det komma varnar nyheterna.
Kallt har det också varit, inatt hade vi  -15,9
 
Men vackert är det ute nu.
 
Solnedgång igår.
 
Har lampor med sensor som går på så fort det börjar skymma. 👍
 
Blåste igår så det blev lite drev.
 
Katterna sover gott med varandra, men Gustav är oftast ute på nätterna och jagar på logen eller i stallet ❤️
 
Hundarna älskar snön och bryr sig inte nämnvärt om kylan..
 
 Inez klättrar i drivan, staketet bakom drivan är 110 cm högt.
 
 Bosse ligger och tittar på.

Första natten med diabetes1 och osäkerheten....

...med en sjukdom som så många barn och vuxna har i Sverige, en sjukdom det inte ofta ordas om.

Om det är sant vet jag inte, har inte källgranskat men Sverige och Finland anses enligt en artikel har högre antal av D1 än många andra länder... Skriv gärna kommentar om jag har fel!

 

Igår var vi då för första gången barnvakt över natten till vårt barnbarn som låg hela julhelgen/nyårshelgen på sjukhus och fick diagnosen diabetes 1...

Han är så otroligt duktig och noggrann och kollar sina värden.. Vi (morfar och jag) räknar ut insulindoser och hitintills har vi räknat rätt 👍 kollar ännu så länge med dottern 😉 Vi hade igår fredagsmys med vägning av chips, mätning av dip och myst med barnfilmer... ❤️ och mormor och morfar börjar känna sig tryggare i den nya situationen. Har nu införskaffat böcker som jag/vi kan läsa oss till en större trygghet (tror jag)...

 
Mille är ju så van vid att få sova över hos oss när han vill ❤️ Efter dotterns och hans sjukhusbesök i fredags hade han bestämt att han ville stanna hos oss över natten.. Ingenting ska ju förändras i hans värld och den härliga kontakt vi alltid haft ❤️ Men när dottern sa att han ville sova över, tänkte jag först "HJÄLP" klarar vi det?  Vill ju att så lite som möjligt ska förändras i hans värld som ändå står för så mycket förändringar nu i och med sjukdomen... 
 
Men han har ju varit hos oss dagtid och vi har räknat ut insulindoser tidigare till middagar, så jag lugnade mig och sa självklart ska du sova över, så glad nu att jag tog mig över "rädseltröskeln" 😊
 
Jag var upp 2 inatt och kollade värdena, det var lugnt och låg bra 👍 Vid 4 tänkte jag att jag skulle kolla värdet igen, tänkte på dotterns sms vid 22 när jag skickade sista värdet inför Milles sovande.. -Ni kan sova gott inatt alla tre!  Jag tänkte till...hon har kunskapen, kunde slappna av och till slut somna 😊 Blir nog bättre och lugnare för var gång han sover över.. Uppe vid 07:30 och en pigg kille kom ut i köket och ville ha frukost 👍😊
 
Mitt hjärta ❤️ lite bilder..
 
 Mormor hade trampat in en spik i foten, svullnaden växte och gjorde ondare och ondare, vi fick besök av en kvinna som sa - ta groblad de drar ut det onda...
 
Mille plockade groblad till mormor, var även  med morfar och la om foten...
 
Läkte så fort med groblad, läkarhjälpen jag sökt på vårdcentralen hade försämrat tillståndet tidigare, min älskade lilla hjälpreda plockade de största grobladen var kväll ❤️
 
 
Mormor behövde hjälp med jord till blommorna, dyngstacken ger den bästa jorden, att få jobba på mormor och morfars gård älskar Mille ❤️
 
Nästa kärra med blomjord på väg ❤️
 
 
Här sprang en två-åring med blöjan i vädret och körde bilen, plötsligt befann han sig hos vår supervänliga häst ❤️
 
Lite senare fann Mille glädjen i att rida häst ❤️
 
Att hjälpa morfar att trava ved är det roligaste som finns, Mille har sina egna travar...
 
Att hjälpa morfar är lyckan ❤️
 
Vi har två barnbarn ❤️❤️ de är vårt allt förutom våra två barn ❤️❤️ Vi vill så klart ha våra barnbarn hos oss så ofta de önskar, var gång de väljer att komma till oss är den största gåvan, vi får vara betydelsefulla i deras liv, något mer önskar vi inte ❤️❤️
 
 
 
 

RSS 2.0