Idag ringde....

... Min vän som är sjuksköterska på akuten och frågade hur jag mådde 💗 Skäms för att säga att jag kontaktade henne då jag behöver svar, då hon nu har semester 😟 Hon är alltid kvillrande glad och ger råd 💗 jag berättade vilket antibiotikum jag fått och hon rådde mig att köpa dofilus och filmjölk, du kommer att få diarre då denna starka medicin slår ut alla bakterier även tarmbakterierna i kroppen, bara att lyda 😉 Tack fina vän MH 💗 Du är en klippa...
 
Ingen feber idag, 24 timmar med läkemedlet men nu ska det göra verkan, tvättning av den tidigare bölden av kära maken och nytt plåster 💗
 
...  strålande sol på morgonen utan ett moln på himlen, på eftermiddagen korta men regnrika regnskurar...
 
Kära maken plockade svamp igår, han hann rensa hälften innan vi åkte in till sjukhuset på kvällen... idag blev det en god svampstuvning...

Sjukvårdsbesök...

... Kära maken släppte av mig vid ingången, satte på mig munskydd och vandrade in, dörrarna öppnades automatiskt så jag behövde inte röra något utom den där elektroniska tavlan man registrerar sig på (undrar hur ofta de spritar den? 🤔 )
 
In kom jag efter 10 minuters väntetid, sjuksköterskan såg en gul prick, på min 5 cm långa och stenhårda svullnad och började klämma ut massor av var, en inflammerad talgkörtel informerade hon mig.. Läkaren kom och tittade och skrev ut antibiotika... Har du feber frågade sköterskan, tror jag inte svarade jag men jag har inte heller kollat.. Jag vill inte skrämma dig men får du feber, frossa eller yrsel ska du ringa ambulans direkt för när man har en böld på halsen i nacken är det känsligt och du kan även få blodförgiftning... Ok 😕
 
 Kära maken hämtade ut antibiotikan, tog en tablett direkt han kom hem, så stora 😱 Delade den och försökte få ned första biten, hulkade men lyckades att inte kräkas.. Jag mosar andra halvan sa maken och gjorde det och blandade i vatten, jag drack och kräktes... När jag skulle opereras 2018 kom en sköterska med en stor tablett jag skulle ta innan operation, den klarar jag aldrig att ta sa jag, men då fick jag en spruta istället... Ikväll delade vi tabletten på fyra delar, med några hulkanden gick de ned 👍
 
Kollar väl febern tänkte jag när jag kom hem från VC, den landade på 37,8... Fick stränga order av kära maken att ta tempen varannan timme och det gjorde jag, när tempen låg på 38 runt 17 ringde jag sjukvårdsupplysningen, fick rådet att åka till närmsta sjukhus 4 mil bort enkel resa, vi gjorde det, nytt munskydd på innan jag knallade in.. Fick rådet att vända mig till VC i morgon och att de ska skicka en remiss till en kirurgklinik så de får se hur långt ned bölden går och riktigt kunna rengöra den...Alla andra värden var bra och febern hade gått ned...
 
Något som förvånade mig var att jag var den enda med munskydd på VC, ingen annan i väntrummet, inte läkarna som ropade in patienterna, de saknade både visir och munskydd... Min sköterska hade visir.. Inte heller läkaren på sjukhuset hade munskydd eller visir, trodde alla inom vården idag ska skydda sig själva och patienter...
 
Vi mellanlandade på en pizzeria halvvägs hem och åt varsina supergoda hamburare, vi var de enda gästerna.. hemma strax efter 21, glada hundar väntade oss 💗
 
Så här förväntade jag mig sjukvårdspersonalen skyddsutrustade, för deras säkerhet och min skull... Bilden lånad här

Laddar för förhoppningsvis min sista strid...

... Den kommer jag att skriva om senare, men just nu tar den en massa kraft, myndigheter är inte kul att strida mot... Förbereder mig...
 
Idag bad jag kära maken köpa kräftor igen, han hittade inga i butiken så det blev en hummer 😉 Goa käraste 💖 som hittar andra lösningar för att jag ska bli glad 💖
 
För tre dagar sedan kände jag en knöl i nacken, den ömmade mycket, den har växt med ca en cm per dag i både längd och höjd, googlade på knöl i nacken, troligtvis en "fettknöl", har tid på VC i morgon, är inte särskilt orolig då jag fått för mig att cancerknölar inte växer så fort eller gör ont...
 
Dagen kall och massor av regn, våra små nya kycklingar går nu med de andra hönsen och äter gott ute i naturen, nu hittar de hem efter några dagar i den säkra hönsgården, de får jag oftast mota in var kväll... De har en trygg beskyddare... tuppen...
 
Ikväll lite åska, men den drog över snabbt.. men hundarna hann bli oroliga 😢 Nu sover de lugnt 💗
 
Ska hitta ett bra recept... Någon som har tips?

Så mysig em. och kväll ❤️...

Vi åkte för att träffa svärsonens mamma, hon har blivit en jättegod vän, blir oftast att vi träffas en gång om året då hon bor i Kalmar... Vi blev bjudna på gott grillat och potatissallad och vin... Vi fick även härligt solsken och störtregn 😊🌧☔️
 
Gott var det, synd vi ätit några timmar innan  Vi satt vid vårt sedvanliga "karantänbord" som ungdomarna alltid fixar åt oss 
 
De har massor av blommor, bär och frukt i sin trädgård... En riktig oas 💗
 
Någon har nog solat här idag ;) Till höger ser ni räckena till poolen, hörde det pratas om kvällsdopp.... Blir så glad var gång jag kommer hem till dem, deras hem är ett drömhus..
 
Sedan började det störtregna... Inte ens katten ville gå ut... Det gick dock över på en kvart, sedan lös solen igen, vi insåg det var tur att det hann bli färdiggrillat innan skuren och vi satt i inne under tak i deras uterum med glasdörrarna stängda...
 
Våra nya hönskycklingar har aklimaticerats sig hos oss (fick dem i söndags), idag vågade de sig ut i den takförsedda hönsgården och åter in i trygga buren en stund... när vi kom hem runt 20 var de fortfarande ute i solskenet och åt det fantastikt goda gröna då de aldrig varit ute förr, nässerlfrön, blad från olika växter.... Stängde in tonåringarna vid 21, då var de trötta och låg i "barnkammaren" Tänkte ge upp höns ett tag då gården har för smarta skator och knycker de flesta äggen... Nu har vi KRIG skatorna och jag.....
 
 
 

Nytt uterum/mysrum...

Vi köpte paviljongen Sankt Hans år 2018, hela 18 kvadratmeter med tygväggar vi kunde skydda oss mot solen .. En blåsig sommar och taket blåste sönder, ringde våren 2019 och ville beställa nytt tak, det visade sig att man fick taket gratis, det blåste också sönder, fasiken så svårt att få på taken och av när man är bara 158 cm som jag (därav mitt bloggnamn kort om någon undrat)...jag fick ha en käpp med klyka för att hjälpa till...
 
Sankt Hans paviljong....
 
Tröttnat på tygtak och sa till kära maken att jag vill ha ett permanenet fast tak... Började söka på fristående uterum och fastnade för detta, inget uterum utan mer en typ grillkåta, med fast eldstad i mitten. dörrar köper man extra till för att stänga ute vintern.... 
Min man blev eld och lågor... Här kan vi tillbringa alla årstider, ved har vi massor, en stor fotogenlampa i källaren och massor av ljuslyktor...Inget elektriskt ljus får finnas där... Här ska vi bara mysa 💗 Är så uppåt nu med tanke på att denna permanenta byggnad ska få förgylla vår vardag, men jag väntar ett tag till att beställa, berättar senare varför 😉 Hoppas ni hade en fin helg 💗 

lördag 18 juli

Igår gjorde jag en supergod lag till kräftorna 😋 Gick och tog mig en sked då och då för den var så perfekt.. Hälften av kräftorna blev över till idag 👍 Mums 😊 
 
Vi fick även fem hönskycklingar idag ❤️Men de får vara i barnkammaren någon vecka 🐥
 
Så supergoda... Har sparat receptet..
 
Har massor med dill och kronor...
 
Räcker till många kok med kräftlag...
 
Massor av hallon blir det, har rödhakar som mumsar glatt i hallonhäcken..
 
 Hässleklockorna blommar för fullt...
 


Kram mor och far 💗

Pratade med båda mina föräldrar igår... Pappa hade fått mediciner som slog ut varandra, vandring, in och ut från sjukhus, har tidigare läst att läkare inte kollar tidigare medicineringar och hur de fungerar mot varandra... han har tagit fyra covid 19 test nu för att få läggas in på sjukhus...Hitintills fri.... Men för vart sjukhusbesök gör det mig orolig, pga att han kan bli smittad inom vården som min bror blev....
 
Mor mådde bra och styvfader, så skönt att höra, jag gissar att ingen av er inte förstått hur mycket jag tycker om både min styvfar och styvmor.... 
 
Att ha föräldrar på 80+ är en ständig oro just nu...Visst går det framåt med hur behandling ska ges med dubbla doser cortison och blodförtunnande, färre dör, men fortfarande för många...Mina föräldrar ska inte ges morfin och palliativ vård om de får covid 19 utan att någon läkare undersöker dem... Jag vet att jag och mina syskon strider för dem.... Vi älskar dem 💗
 
Här i vårt län får man inte testa sig utan symtom, vi får åka tolv mil fram och tillbaka OM VI HAR SYMTOM.... Politiker ljuger om testningen, antikroppstestning finns inte på världskartan i vårt län... tycker ni det är ok? Att hela svenska befolkningen får testas när de vill, är en stor lögn? Mitt redan dåliga förtroende och politikerförakt har spätts på kan vi milt säga.... Att ljuga och vi möts med dessa lögner är som att spotta mig och så många andra i ansiktet....Men vi bor ju inte i Stockholm.... Resten  av landet känns det som våra politiker glömt bort....
 
Firade min bästa vän idag, hon hade gjort en liten smörgåstårta till oss var...så gott 😋
 
Mina födelsedagsblomster, doftrosor och de stora hässleklockorna slår alltid ut till min födelsedag
 
 

Min födelsedag...

Hur skulle vi fira den? Äta smörgåstårta som vanligt hos dotter och svärson? Lite uttjatat firande vi haft de senaste 20 åren och som dotter och svärson fått tagit över i Coronatider då de har mer utrymme.... Hittade en herrgård och föreslog det för maken... Nej svarade han vi gynnar bygden 😚 Sagt och gjort dagen efter ringde jag vår herrgård och beställde mat, avstånd mellan borden och allt blev bara så perfekt... Våra barn och barnbarn satt 3 meter från vårt bord, de andra gästerna 6 meter bort.. En UNDERBAR födelsedag med tre rätters lunch, presentöppning och goa barn och barnbarn...
 
Här är vår fina herrgård...
 
Handsprit bjöds här...
 
Förrätten, här satt jag och kära maken, barnen och barnbarn satt vid ett annat bord..
 
Utsikt...
 
 
Huvudrätten, viltwallenbergare med massor av gott... Glömde dock ta bild på efterrätten 
 
Så många byggnader som tillhör herrgården, gissar detta hus är några av övernattnigsboendena....
 
Mille fotade mormor och morfar....
 
Handelsboden, sökte efter en present till min bästis som fyller i morgon.. 
 
Var för första gången in i en butik idag sedan i mars, det blev presentkort till kompisen.... Kvällen avslutades med ett glas vitt vin i hammocken, vilken härlig dag det blev ändå, så glad ikväll 😄
 
 

Så annorlunda vår, år och sommar...

... När man behöver sina närmaste som mest, som vid min brors död så sitter vi alla milsvids ifrån varandra och kan inte träffas och ge varandra en kram till tröst,  😭 Man förskjuter sorgen, orkar inte ta till sig den, det blir för tungt... Så många vi är som som måste genomleva detta just nu... När vi syskon pratar i telefon försöker vi trösta den andra, vara starka... Visst har vi gråtit, men karskat upp oss snart med försök till tröstande ord på telefonen för att hjälpa ett ledset syskon, så osundt sorgebetende 😞
 
Har inte orkat prata med mina föräldrar sedan vår bror/deras son dog i covid 19... Orken tar slut när man inte kan bearbeta sorgen på ett sunt sätt familjevis, få gråta ut i varandras armar, prata minnen och se i våra i ögon samma sorg, tillåtas sörja ihop...
 
Så många familjer som är drabbade som vi, vi ska helst bevittna begravningarna digitalt pga karantän, min brors begravning infaller på dotterns födelsedag då den är framskjuten till slutet av augusti....
 
Kram fina bloggvänner 💗 Hoppas ni mår bra, jag är inte tillbaka på bloggen än.....
 
Ett rejält åskväder har vi haft med massor av regn....
'
Rosorna luktar UNDERBART och blommar för fullt....
 
Katten föredrar att vara utomhus och sover gott i grönskan på sommaren... 
 

RSS 2.0