Sommartid....

 
....och för första gången på månader fick kära maken väcka mig då jag sov så gott vid 05:50, i vanliga fall (vintertid) har jag studsat upp 05:30 pigg och utvilad. Mörkt var det oxå när jag gick upp men det hann ljusna tills det var dags för morgonsvängen i skogen.
 
Sedan blir man påmind hela tiden om hur tidigt det är, bilklockan står kvar på vintertid ( den andra bilen har haft sommartid ), på jobbet ser man att man är där redan 06:20...
 
 
Vet att det bara tar några dagar så har man den nya dygnsrytmen i kroppen igen =)
 
Hörde att 30 personer per år dör av sommartidsomställningen, tycker vi behåller den året runt istället så slipper vi några dödsfall.
 
 
 

En härlig helg...

...i vårens tecken med fjärilar och andra flygfän som vaknat. Soligt, varmt och skönt.
Tog några bilder från skogssvängen i eftermiddags.
 
Spännande i skogen, mycket att undersöka för Bosse.
 
 
Sötaste Inez ♥
 
Bosse strosar nyfiket runt i skogen.
 
Ser ni att Bosse ljusnar igen? Ska bli kul att se vilka färger han får som vuxen. Inez var helt svart när vi köpte henne, titta här: http://kort.webblogg.se/2010/december/7-dagar-kvar.html
 
Bosse har säkert varit in och hälsat på Sotis i snåren ♥ =)
 
Bosse är snart ifatt Inez på höjden ;)
 
Hemvägen..
 
Önskar er alla en härlig vecka och att vi får behålla solen och värmen. Ska försöka somna i tid ikväll, brukar vara trögt att gå upp de första morgnarna när vi ställt om till sommartid ;)
 
 
 

Idag var Rambo...

...billig kan jag lova, jag och kära maken satt ute och njöt i solen, hundarna pysslade med sitt på gården...då ser jag Rambo i krypande jakt ställning, han tar ett mycket vigt och snabbt pantersprång från backen ända upp till fågelhuset och kniper en fågel som sitter på andra sidan av fågelhuset och inte sett den jagande katten...ibland är jag snabb och upp for jag ur stolen för att kunna rädda fågeln, Rambo vet vad jag är ute efter och försvinner in i syrenhäcken, jag efter....men en katt är snabbare..svärandes så hela gården luktar svavel är jag tvungen att ge upp =`(
 
En underbar dag med 15 grader i skuggan och T-shirt ute hela dagen, även vid 16 då det blev en sväng i "storskogen"...Har inte gått där sedan den 22 november, då gick jag där med Arne för sista gången...
 
Jagarkatten Rambo..med jagarkatten Gurra bakom här har de båda span på en ekorre.
 
Arne ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
 
Arne ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
 
Arne ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
 
Arne ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
 
 
 
.
 
 
 

Fredag.....

.....och jag sov gott till 07:15 då kära maken rastade och gav hundarna mat i morse innan  han for till jobbet =)  Vaknade tidigare inatt strax efter klockan 01 då Inez skarpt skällde och varnade för att en bil vände på vår gård...Klappade om henne och efter det fick hon gå ut och se till att ingen fara fanns längre och sedan la jag mig att sova igen ...
Så skön vårdag vi haft idag, torkställningen sattes upp och tvätten hängdes ute =)
 
Lite bilder från dagen: 
cykelstund ♥
 
Milles fikamys är singoallakakor och choklad... Inez mys är ett ben hon snott fråm Bosse ;)
 
Skugga är bättre än solen tyckte hundarna...
 
Det bästa jag byggt, tycker en nöjd kille =)
  
Provkörning av traktor =) Den startade inte nu heller =/
 
Inez är min polis-hund deklarerade Mille, jag fick Bosse =)...
 
 
 
 

HIPP, HIPP... HURRA....

För vår Bosse som blir 4 månader idag ♥ ♥
 
Bilderna är från min lunchsväng...
 
Bosse är lite väl "moppsig" på Inez och .....
 
...då åker han alltid på en rallarsving i backen...så han ska veta var skåpet står....
 
Inne blev det bus med en leksak....
 
....oppsss....där slant den ur Inez mun ;)
 
Vem har den röda leksaken? Bosse fick faktiskt låna den av Inez en stund...
 
♥♥ Grattis vår lilla "jättebaby" ♥♥
 
 

Så var helgen slut...

....den går alltid i en rasande fart. Denna helg var Mille hos oss och sov över, gladiatorerna var inget program för honom, mormor fick titta själv ;). Vädret hade kunnat vara bättre, det blåste kallt och kom några regnskvättar.
Men Mille provcyklade sina cyklar, den här tycker han bäst om men det är punka på den så den var svårcyklad ;)
 
 
 
Vurpa...
 
 
 
Sötnöten ♥
 
Sedan rusade Mille runt med gräsklipparen/snöslungan beroendes på årstid ;)
 
Lunchsvängen idag var härlig med strålande sol =)
 
Bosse myser i mossan, imorgon blir Bosse 4 månader ♥
 
Pinnar, pinnar, pinnar.....
 
Lugnt låg de bredvid varandra och gnagde på varsin pinne ♥♥
 
Mys i solen ♥
 
 
 

All snö är borta....

...efter nattens hårda blåst och mildgrader. Det har även blåst rejält hela dagen men blåsten börjar mattas av nu till kvällningen. Solen har lyst hela dagen ♥ Tulpanerna ser  ut att ha klarat både snö och minusgrader =)
Hästen har frigång ut till paddocken igen, på vintern får han ju gå lös inne i stallet och sover i sin box men med ytterdörren stängd, nu kan han välja om han vill sova i boxen eller ute i sanden.
Bilderna är från eftermiddagens bus klockan 17:30 när vi skötte om hästen och en liten skogssväng =)
 
 
 
Bosse ger aldrig upp han jagar....
 
...och jagar....
 
...och han vet att han är chanslös mot Inez snabbhet....
 
Ett stort språng över källargången...detta blev verkligen en action-bild =)
 
Liten "skit " börjar bli trött =)
 
Sotis följde med oss på skogssvängen.
 
Vår fina jättegran som föll i en hård blåst i vintras =(
 
Vi hade gammalt hässjevirke lutat mot den och nu ser det mest ut som plocke-pin.
 
Önskar er alla som kikar in här en trevlig helg och så hoppas jag att solen lyser på er hela helgen.
 
 
 

Löständer...

...har vi inte hittat, trots att Bosse har fått många nya tänder. Brukar spara valparnas tänder precis som jag sparat barnens tappade mjölktänder ;)
 
Ibland undrar jag hur jag kan ha förmånen att få jobba i de bästa klasserna ♥ Idag imponerade ungdomarna återigen på mig med världens bästa dikter, så mycket känslor de förmedlade i dem, jag blev grymt imponerad =)
 
De fick en belöning av mig idag ......men..... det är ungdomarnas och min hemlighet ;)
 
Efter hundsvängen när jag kom hem la jag mig och vilade och lyssnade på en bok i två timmar, mysigt =) nu börjar min helg =) .
 
Bosse kan gnaga på ben i timmar, är nog skönt att gnaga i "tandbytartider", benen blir ofta blodiga av hans lösa tänder. Köpte flera stora förpackningar när jag var till stan....
 
Inez gnager aldrig på benen som hon får då det ska vara rättvist mellan hundarna ;) Däremot hörs ett morrande så fort Bosse bara sneglar på henne. Det slutar alltid med att Bosse även gnager upp hennes =)
 
Tycker nog att den här bilden stämmer i mångt och mycket för både hundar och barn ♥ 

Vinter igen....

......och fy fabian vad det har snöat under dagen. När jag ringde min goa, älskade syster Jane så försökte hon lura mig med att hon suttit i solen och solat hela dagen och bränt sig, hon hade även plockat in en stor bukett påskliljor ;) Det gick jag inte på, de hade samma snöoväder som vi.( hon bor ju "bara" 16 mil bort)
När kära maken kom hem efter jobbet berättade han att det var denna vinters värsta väglag han kört i, han fick köra en omväg från jobbet då en lastbil blockerade vägen, fyra mil efter det stod tre lasbilar fast i en uppförsbacke, hem kom han i alla fall 
 
Igår eftermiddag och kväll var jag så trött att jag la mig redan klockan 20, Vaknade strax före 2 inatt och tänkte nu är det nog kört att sova mer, men icke, somnade om och sov till 05:30, ovanligt pigg idag =)
 
Idag några bilder på mina djur som jag fotade innan jag åkte till jobbet:
 
Efter en timme ute, ville hundarna sova, Hejdå älsklingsvoffar! ♥ (Bosses öron är nu uppresta och han har fått en hel del nya tänder) ser ni hur fint Inez svans draperar Bosse?
 
Hejdå älsklingskissarna ♥ De ville inte ut i snöovädret utan föredrog vår varma säng 
 
 
 

Bara en vanlig.....

.......morgon klockan 6 när jag gick ut för att mocka stallet. Trädtopparna brann i mogonsolen.
 
 
 
 
Jakt-katten Rambo valde att vara ute i natt, när jag kom ned till stallet låg han och sov på en av rundbalarna. Sotis tillbringar oftast nätterna hos mig i sängen =)
 
Vad var det där?
 
Jo, en utvilad Sotis som vill busa ;)
 
 
 
Bus katterna hade roligt och for upp och ned från balarna när de jagade varandra =)
 
Filmade en stund på morgonsvängen, orrarna spelade för fullt och jag undrar om det hörs på filmen =) Ingen snö idag utan solsken men med blygsamma 4 grader
 
 

Det blev inte...

....så mycket snö som de förutspådde till helgen. Det har smält bort under dagarna. Inatt snöade det igen och det tunna snötäcket är kvar även ikväll och rätt kallt har det blivit. Mer snö och kyla utlovat till veckan, kan bara hoppas att meterologerna har fel.
 
 Idag blev Bosse 16 veckor =) Ingen olycka inne på två veckor, lillskrutten är rumsren =)
 
Bilder från morgonsvängen:
 
Morgonbus ♥ Här går det undan =)
 
Bosse och Inez tar alltid en liten slurk iskallt gott skogsvatten när vi är ute ♥
 
Tafatt ♥ lite suddig bild tyvärr.
 
Stora myrstacken är spännande tycker Bosse ♥
 
Han får inte vara lika nyfiken sedan när myrorna vaknat ;)
 
Inez förbereder attacken på Bosse, han vet det och planerar ett motdrag ;)
 
 
 

I morse....

...när jag gick ut strax före 7 med Bosse möttes jag av ett öronbedövande kvitter ♥ Bergfinkarna och bofinkarna har kommit och de brukar stanna en vecka hos oss innan de drar vidare =)
 
Det kom bara lite snö inatt och den har försvunnit i dagens solsken och blåst =) När vi gick ut på lunchen blåste det "isvindar" jag hade ingen mössa och det blev mycket kallt om öronen. 
 
Ska ha en massa bilder på bergfinkarna men hittade dem inte, så vi tar några "längta efter vår och sommar" bilder =)
 
 
 
 
 
 
 

Det blev....

...hyfsat väder så jag och Mille kunde undersöka skrotbilen, nog blir den plattare för vart år. Den har stått här ute i skogen över 40 år fick jag höra för en tid sedan, när dottern var liten har hon berättat för mig att hon lekte i den och "körde" =)
 
Ni ser vårt stall och hus skymta i bakgrunden, så det är väl en tidigare ägare till gården som parkerade bilen för gott här.
 
Mille hittade mitt avslagna kvastskaft på trappan (skulle knacka bort lite hundhår från sopborsten på räcket och vips...så gick det av) Mille skulle ha skaftet som vandringstav, men efter lite knackande på skrotbilen gick det av igen ;) så det fick bli en växelspak till hans lastbil.
 
Mille brummade och körde ett bra tag, jag fick jobba med att laga skrotbilen ;) Lastbilschauffören har stövlarna på fel fot och mormors avlagda vintermössa ;)
 
En övergiven lastbil ;)
 
Bosse och Inez körde den vanliga tafatt-leken i skogen, här blev de trötta och vilade i den mjuka mossan =)
 
Detta är den stora madrassen som jag haft under skrivbordet, idag flyttade jag ut den till köket och nu ser jag verkligen hur stor han blivit min lilla baby ♥ Han "råkade" bara springa igenom en stor vattenpöl på väg hem från skogen, så lite blött blev det på madrassen ;) Hundarna har fått ta våra "sidenlakan" då de är lätta att hålla rena från hundhår och då jag och maken aldrig velat sova på dem ;)
 
Vi har precis nattat hästen, blåst har det gjort ett bra tag men nu började det regna, ska ju övergå till snö under kvällen, 10 cm snö är utlovat till natten =/ Men eftersom det inte finns någon tjäle i jorden och sjön sköljde förra helgen så försvinner snön kanske fort =)
 
Nåja...så här kallt ska det väl inte bli i helgen.... Ha en härlig helg alla! =)
 
 
 
 

Månen....

....hade en fuktring runt sig ikväll, förebådar nog snön som ska komma till helgen. Stjärnklart och nära noll vid sista hundrastningen strax efter 22.
Nu är det helg för mig som vanligt, har lovat mig själv att jag ska lägga mig igen efter morgonens pink och baj av Bosse klockan 5,  är så T R Ö T T
 
Mille kommer 11:30 så jag hoppas vädret kan hålla sig någorlunda varmt och soligt så vi kan ta en sväng i skogen och se hur "skrotbilen" klarat vintern ;) 
 
Bilden lånad från nätet, orkade inte ta en bild ikväll ;)
 
Ordspråk: Vad du är lycklig du måne klara, som får så högt över jorden fara och blott se på / Christina Lagerlöf 1787-1855

Orrspel

.....hörde jag i morse, de spelar på samma ställe varje år och jag hör dem när jag är ut med hundarna runt 06:30 ♥ Ett vårtecken jag alltid längtar till =) Årets varmaste dag med 15 grader och sol, så härligt.
 
Orrspel...(bilden lånad från nätet)
 
Måste få berätta om en händelse från några år tillbaka, jag var ute och red på min goa häst, ett underbart sto, hon var även en mycket livlig och glad häst men även 100% pålitlig.
 
Jag var ute på en härlig långsväng i det vackra vårvädret och vi travade glatt framåt, såg något i ögonvrån som dalade nedåt. Stannade hästen och tittade bakåt och där stod en stor och grann tjädertupp med stjärten uppslagen. Så nära hade jag aldrig varit en tjädertupp tidigare och gillade verkligen synen av denna vackra tupp.
 
Då ropade en sommarstugeägare till mig - han har jagat er i över en km, rid iväg fort som tusan, vi kan inte vara ute på våra tomter utan att denna spelgalna tupp anfaller oss. Kikade en sista gång på grannlåten innan jag galopperade in i skogen, där skrämde vi iväg ett rådjur. Min klippa till häst hade inte brytt sig ett dugg om denna jagande, hoppande och spelgalna tjädertupp, rådjuret fick ge vika utan att hon brydde sig ett dugg om att det plötsligt dök upp
 
Tjädertupp (bilden lånad från nätet) Orr och stora tjäderhönor flaxade ofta upp från marken under våra ridturer i skogen, det låter mycket när de lyfter så våra hästar blev tämligen vana av både det ena och andra ;)
 
Hon var bara så UNDERBAR och härligt trygg ♥ (som Lokie också är)
 
Vackraste underbara ♥
 
Köpte henne som 4-åring och fick behålla henne i 18 år ♥ Så härliga år vi hade ihop =)
 
 
 
 
 
 

Våren har kommit....

...så även koltrastarna, gässen och svanar, ur gräsmattan börjar tulpanerna kika upp. Hoppas de inte blir förstörda av snön som är utlovad till nästa vecka.
På kvällarna håller kattugglan oss sällskap med sitt ropande, nu har Bosse vant sig vid ljudet och bryr sig inte.
 
I söndags gjorde vi en tur till storstaden och handlade in lite behövliga saker, när vi var till ÖB hade det ramlat ut en massa talgbollar ur en låda, - gå och handla du mormor så plockar jag upp här sa MIlle, det gjorde han och när vi kom till hundbenen hade även där en del ben ramlat ut på golvet så Mille städade upp alla benen oxå =) När vi kom fram till kassan berättade jag för kassörskan vilken hjälp butiken fått av Mille, hon tackade för hjälpen och drog av 10% av priset på leksaken han fick ;) Mille berättade för henne (med sin "karlröst) att han jobbade i en leksaksaffär, hund och fågelaffär ;)
 
Bosse är nu rumsren, i måndags höll han sig tills jag kom hem på lunchen och inga olyckor händer inne längre =)
 
Härligt att det är ljust på morgnarna så jag kan ta mina morgonturer i skogen igen. de två första bilderna är  från i morse klockan 06:30
 
 
 
 
 
Lunchsvängen, i skogen är Bosse lös och har blivit jätteduktig på att komma när jag ropar =)
 
 
 
På gården har han av säkerhetskäl en lång lina eftersom vi bor så nära vägen, men den hindrar inte hans rörelsefrihet.
 
 
 
Mille och dottern kom en kvart efter jag kommit hem, Mille lekte, dottern pysslade om hästen, hundarna busade runt och jagade varandra och jag satt i solen och njöt av allt runtomkring mig =)
 
En härlig eftermiddag =)
 
Bosse kollar vad Mille gör.
 
Solkatt.
 
Vad gör du här uppe Rambo?
 
 
Bus med Inez
 
Bus med Bosse
 
Lite trött efter allt jagande av Inez.
 
 
 

Jag och affärer....

....men ibland lyckas jag ;)
 
I onsdags precis innan vårt arbetslagsmöte ringde det, jag hade lovat en jobbarkompis att hjälpa henne att bära upp fikat till möteslokalen så jag var nämnvärt road av att bli uppringd från Telia =/
 
- Hej jag ringer från Telia och erbjuder dig ett bredband på 100 MB, ( just nu har vi 8 MB) och en ny router ...Jahaaaaa, svarade jag tämligen uttråkad,. du får kolla om det funkar där vi bor på vischan var min enda kommentar...Jag har kollat sade försäljaren efter att ha fått mitt postnummer, fungerar pefekt...
.jahaaaaa, svarade jag lika uttråkad, -du får den senaste samsung surfpattan gratis berättade försäljaren glatt....Jahaaaaa, svarade jag, men jag har redan en...
- Jag ser att ni betalar fakturaavgifter för ert bredband fortsatte försäljaren, jag tar bort den avgiften...Du... sa jag vi betalar även fakturaavgift för min surfplattas bredband så då får du ta bort den oxå...Okej sa försäljaren...
Vår månadsavgift var tidigare för bredband 360, när vår affär var avklarad hamnade vi med snabbare bredband,ny router, ny surfplatta och 78 kr bort i faktura avgifter på 361 kr i månaden ;) Tyckte nog att jag gjorde en bra affär där ;) att  jag sedan band mig på 24 månader för Telia-abbonemang tyckte jag var lite roligt, har använt Telia i 30 år och hade inte tänkt byta ;)
 
 

Gott om tid....

...har jag ont om just nu. Två "olyckor" har det blivit under denna vecka och det beskyller jag jobbet för och att jag på måndagar jobbar 5 timmar innan jag får lunch och kan komma hem och rasta hundarna. Anser att Bosse är rumsren nu och att han inte kan rå för mina arbetstider och att han inte kan hålla sig hur länge som helst.
Tisdagen var en stressig morgon trots att jag går upp klockan 5 och börjar 07:30, hann göra undan alla sysslor hemma, mocka stallet och gå i skogen med hundarna... men hann ändå inte att äta frukost, tänkte att jag köper en macka på fiket på jobbet, tji fick jag, det var stängt...men....
i personalrummet möttes jag av denna underbara syn ♥
 
Världens godaste smörgåstårta och....
 
.....Semeltårta ♥
 
Bild från veckan, närmare bestämt från i tisdags.Bosse växer, blir mörkare för var dag..motoriken blir också bättre och nu skuttar han lätt efter Inez över stock och sten =)
 
Har kontaktat tre företag och begärt offerter för att göra om vårt stalltak, det sista företaget kom i morse, fortsättning följer =)
 
Önskar er nu en härlig och vårlik helg, här har massor av snö försvunnit i blåsten med mildgrader =)
 
 
 
 
 
 
 
.

1:a mars....

....tycker trots regn och snöglopp att vi kommit närmare våren. Sitter just nu i ett mycket "hundhårigt" hus, Inez fäller och tussarna sticker ut här och var på henne, jag borstar men det är ändå massor av hår som hamnar på golvet. Bosse fäller även han en massa valpull. I morgon blir det en riktig städning, konstigt nog så när jag är ledig och hemma kan jag gå och skrota runt och bortse från oredan, men när jag jobbar vill jag att det ska vara någorlunda fint när jag kommer hem ;)
 
Bosse har fortfarande inte gjort någon olycka inne, tre dagar har han fixat att bara kissa ute. Undrar hur det blir när jag jobbar nästa vecka, tror inte han klarar att hålla sig tills jag kommer hem på lunchen.
 
Konstigt nog så fällde Arne inte så mycket hår trots sin päls,Vi fick borsta bort det lösa håret, här borstar maken Arne som oftast tyckte det var skönt och fåglarna fick massor av mjukt byggmaterial till sina bon =)
 
Min underbara hårboll ♥ med sin älskade katt Gurra ♥
 
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
 
 
 
 
 

RSS 2.0