Nu blir det tyst på gården...

Vår fina och stolta och stora tupp (säkert vägde han 6 kilo) Låg död i hönshuset i morse 😥, igår var han pigg och glad och som vanligt, tror inte en hönsålder är särskilt lång och han var över 5,5 år... Inget mer galande på gården 😥 
 
För någon vecka sedan då jag gick ned till hönshuset hade han fastnat med en av sina stora sporrar i en sittpinne och hängde upp och ned... Jag lyfte upp honom och satte ned honom på golvet och då sprang han ut helt oberörd... Men jag inser att han nog blivit lite taffligare med åldern..... Hur det än är sörjer man vart djur som försvinner 😥
 
Här en bild på honom runt ett-årsåldern 💗...
 
En magnifik och vacker tupp av rasen Bresse 💗...
 
Här är han och några höns med mig när jag grillar 💗...
 
När vi satt i hammocken gjorde han oss ofta sällskap 💗
 
Så trist att mista denna snälla och fina tupp 💗
 
 
 

Två julklappar klara...

Ja, ja sa en av mina bästa vänner för två veckor sedan du brukar ju ha dina julklappar klara i oktober 😉
 
Förra tisdagen sedan ringde barnbarnet Mille, - mormor jag har en gåva till morfar, vill ni komma och hämta mig? Självklart svarade jag.. Klockan 19 var vi på plats efter hans teater repetion på kulurskolan och sedan hängde morfar upp hans cykel på bilen.... Mörkret kommer... Jag känner så väl igen mig i mörkerrädslan jag haft i hela mitt liv, men jag hade inga gatlyktor på bonnlandet som lyste mig hem....
 
Presenten var en jättegod sockerkaka han och en kompis bakat på hemkunskapen 💗 Att vi får finnas kvar i hans liv efter ett och halvt år med covid 19 känns så bra 💗 där inte vår gemenskap fått funnits naturligt som tidigare 😥
 
Hösten ramlar på...
 
Inga löv på lönnen nu....Ett fasligt sopande på trädäcket...
 
Löven samlas i drivor...
 
 Kvällshimlarna blir mer och mer vackra...
 
💗
 
Det här var nog inget våra politiker tänkte på 🤔 och med höjda elpriser är vi nog många som tänker elda i våra vedpannor/vedkamminer igen då elpriserna även skenar i höjden, med dålig pension så stängs vattenvärmepumpen av och vedpannan tas i bruk igen.... kortsiktigt tänkt av våra klimatsmarta politiker 😡

Blev så glad....

😁 Nu fanns de vackra flanell lakanen jag väntat på i ett år åter inne... Skickade efter dem direkt! 👍 De är ju inte bara jul-lakan utan kan användas hela vintern....
 
"De påslakanen symboliserar allt jag älskar med vintern... En vacker fullmånekväll med snö på landet 💗 Har alltid haft svårt att gå in fullmånekvällar vid - 20 och snön gnistrande med långa skuggor, för mig lika vackert som en högsommardag med en glittrande sjö... Det är därför jag älskar alla våra 4 årstider, alla har sin charm"...
 
 
Skrev om lakanen här förra året 
 
Visst är motivet vackert? 💗

Vilden finns kvar hos oss...

Vilden finns kvar hos oss och nu tillbringar han nästan hela dagarna på logen vid dåligt väder 😊❤ Har inte velat trötta ut er med alla bilder vi får var dag utan ger er en månadsrapport 😊 
 
Jag mötte honom när jag gick ut för att stänga till hönsen för nårgra dagar sedan... Jag stannade och lockade och katten gick rakt mot mig, sedan försvann han ut från gården... Jag var så glad att han inte tvärvände och sprang ned mot paddocken utan vågade gå rakt mot mig 👍❤
 
 
När jag stängt åt hönsen fyllde jag på hans mat... Fem minuter efter jag gått från logen var han tillbaka (Såg det på åtelkameran då jag kikade på klockan direkt jag kom in igen)... Han har full koll på oss ❤ Vi har en röd katt som är stor och besöker oss med jämna mellanrum, vi var rädda för att han jagat bort vilden.. Så glad att så inte var fallet  😊 
 
Vi har tänkt att vi även ska ge honom lite blötfoder också... Men jag är lite rädd att det lockar hit andra katter som motar bort honom 😔 Vi ska i alla fall testa... Hur det än är så ger nog inte Vilden upp vårt hem i första taget....
 
Bilder från i morse 💗
 
Han är i bra form och om en månad avmaskas han igen med tabletten gömd i easypill 😊
 
Den här fina rödingen har hittat en liten gosig matta han gärna vilar på, säkert en grannkatt då han ser betydligt lugnare och tryggare ut än vilden... gissar vi bjudit på torftigare foder än han är van vid 😁
 
 
 
 Nu har han vilat klart och sträcker på sig, katter vet att mjuka upp lederna efter vila....

Ett sorgligt besked idag....

.... När jag började jobba som 18-åring på en dagbingo... så blev vi tjejer anställda efter utseende, vi skulle dra in kunder... Åkte på anställningsintervju, gick in skitnervös med en äldre syster som stöd och trodde jag var förberedd för alla frågor... Jag behövde inte svara på en fråga, en blick från anställarna och de sa att jag var anställd... Hur seriöst det var fattade man senare....
 
Men vi lurade dem rejält! När vi satte dagsrekord skulle det firas och vi ville ha bättre tid att fixa oss innan vi åkte till storstaden efter vi slutade klockan 20 på kvällen, så vi slet i mikrofonsladden och fick den snart glapp. Vi beklagade att mekaniken inte fungerade och stängde Bingon någon timme tidigare, gubbarna förlorade några hundralappar de kvällarna + reparation på mikrofonerna.... Vi tjejer var mellan 16-19 förutom föreståndaren (eller vad hon kallades för?) som var 30...
 
 Såg idag på FB att en av fd mina kollegor avlidit och hennes son gav beskedet 😥, så sorgligt bud, vi möttes senare i livet på konferanser där hon jobbade  ocjh jag var där i jobbet och senare jobbade hon även på på akuten... Hon var ett år äldre än jag...Hon hade haft en tuff resa under senare delen av livet med sjukdom och transplantioner... Sov i ro min vän, kram 💗
 
19 år med sonen 2 år en jul... Lite rödnäst  och en roskindad son efter en eftermiddag i pulkabacken 😄

Gammalt ordspråk....

.... Latheten bedrar visheten... Det blev vi varse 😣 Körde igång robotdammsugaren i måndags den rullade iväg en halvmeter sedan la den av... Testade igen på onsdag med samma resultat. Tog upp den på bordet och kollade om dammbehållaren var full, det fanns knappt något i behållaren började rengöra borstarna från mina långa hårstrån och hundens, fanns inte mycke hår och när jag skulle rulla borstarna för att rengöra tog det TVÄRSTOPP...
 
Berättade för kära maken om problemet han plockade fram verktyg och försökte få bort borsten... Men det var tji...
 
Googlade på vår dammsugare och insåg att många hade samma problem och frågade hur de kunde få bort borsten, inget svar till någon... De 4500 kr kunde jag slängt istället på dyngstacken istället för betala för f...nskapet... Det blir vanliga dammsugaren i framtiden.... Det enda jag kan ge robotdammsugaren kredit för var att mattorna blev 5 ggr bättre dammsugna än vad den vanliga dammsugaren kan... I sju månader höll den... ynkedom!
 
Köpte min robotdammsugare och hämtade ut den den 29 mars, på tok för kort livslängd...
 
Här skrev jag bloggen om hur vi miste Inez i hennes tumörkörtelcancer men även då jag fick min robotdammsugare

Nu kommer kylan....

I tisdags var vi på svärsonens födelsedagskalas på kvällen, det var bara några + grader efter högtrycket den dagen, lite kulen blir man alltid när man varit van vid varmare temperaturer.... Men som vanligt var det varmt och alltid så mysigt hemma hos dem 💗
 
Svärsonen var nöjd med sina presenter, här öppnar han paketet från oss 😊 Vi väntade in Mille som var på sin teater träning på kulturskolan... Sedan åt vi en jättegod tårta i ljusens sken och den härligt sprakande vedkaminen spred även den ljus och värme 😊
 
Denna bild är från julafton 2019 då hade de ljus i kaminen då det blir för varmt att elda med ved om man är många, tycker deras kök är så välplanerat och fint...

Några födelsedagar...

I fredags fyllde kära maken år, han fick så fina presenter av nära och kära ❤ och på lördagen kom son och barnbarn ❤️ På tisdag fyller vår svärson år  ❤ Ser fram mot deras tårta....
 
 
 
Ett fint puzzel och personligt  fick han av mig och en bok "Kokain" av Pascal Engman... 🎂🎁  Inez avgudade sin husse ❤️

Jag fick ett brev... som skapade ångest och oro...

... Har du haft cancer ska du kollas framåt de senaste fem åren, två gånger om året... Man hade glömt bort mig i över tre år och efter en genomgång dök mitt namn upp.. fick en kallelse tidigare....
 
Ni som kanske följde min cancerresa från augusti 2018 vet att då fick ingen ångest ta plats i mig, jag vägrade tänka på något jag inte hade någon kunskap om, vägrade ta ut någon sorg eller oro i förskott...
 
Idag inser jag att cancern kanske spridit sig och efter tre år är det kanske försent att åtgärda det... Inget jag tänkt tidigare då jag är en mästare på att förtränga allt det obekväma... Men ditt undermedvetna kan du inte lura... Har sovit dåligt över en vecka efter brevet och så även kära maken, vi har mötts i nattens mörker och frågat varandra är du också vaken? Svaret från oss båda har bara varit - Ja! jag kan inte sova...
 
Besökte kvinnokliniken idag, berättade om mina matproblem med smak, aptit och förhöjd lukt som tar bort aptiten... Läkaren trodde som min son att jag haft covid 19, hon hade inte hört tidigare att cancerpatienter haft de problemen.... Min viktnedgång såg vi båda som positivt, men under 15 år har jag ätit minimalt pga stress bla....
 
Allt såg bra ut efter undersökning, när allt var klart åkte vi till min favoritkinarestaurang, maten var super med en hetta och jag tog även om 😄 Sedan åkte vi till Ö och B där jag alltid handlar in hårvårdsartiklar för ett år då de är billigare än våra butiker i samhället... Så härligt att få skrota runt i en affär, två år sedan jag var i storstaden...kikade på alla julsaker de tagit fram, men inget blev köpt förutom nyttoprylarna....
 
En ödmjuk läkare mötte jag som bad om ursäkt flera gånger för deras slarv...En IVO anmälan vore nog inte ´kul......
 
Det mesta fick jag i mig förutom det friterande som smakade noll...Kycklingen var supergod och verkligen het  och det gillade jag 😊
 
Att bara få strosa runt i en butik med mundkydd, känna sig som vanlig 😊💗 UNDERBART 💗
 
 
 
 
 

Vilken härlig höstdag....

Igår fick jag ett meddelande, vill du ha svamp? Jättegärna svarade jag 😊  Fick en full soppåse med svamp och även deras hemodlade tomater, tomaterna var supergoda, söta, lite syrliga och så välsmakande 😋 Det går inte att jämföra butikens smaklösa tomater med de hemodlade på samma dag...
 
3,5 timmar tog det att rensa svampen, drog ut datastolen till köket och lyssnade på en bra ljudbok hela tiden jag rensade svampen... Lyssnade på "Agenturen" skriven av Christina Larsson.... Tack fina vän och granne....
 
Full påse med svamp som vägde 4-5 kilo och så de himmelskt goda tomaterna...😋
 
Det blev 17 portionspåsar svamp när jag var klar 😁
 
 

RSS 2.0