Idag dog...

.... Henrietta 😭, den lilla söta hönan en kompis kom hem till oss med, då hon skulle nackas för att den hönsflocken hon växte upp i gav sig på henne (mobbade henne, skulle dödat henne, hackkycklingar har alla hört om ) där hon bott innan.. Kompisen vet att vi vill göra allt för alla djur, vi satte henne i en bur i en dag, och byggde ett värprede under taket och en sovpinne åt henne där hon fick vara fredad från våra tunga höns (köttras, Bresse) som inte kunde flyga upp dit, var dag bar jag ut henne på gården (utanför hönsgården) Så hon fick sin frihet och käka grönt och vara fri, sedan flög hon in och satte sig på sin trygga pinne och la ägg...Efter ca 3 månader blev hon accepterad av flocken, då nya hönskycklingar växt upp och tog mer mark och tog strid mot gamla flocken...
 
Året efter kom 8 nya ruvade hönskycklingar, Henrietta blev totalt fredad och var en i laget... Att hon gick bort idag berörde vårt hjärta extra mycket, vi ville så mycket  för henne och det blev så bra 💗
 
Henrietta var fri på gården innan hon accepterades, en lätt leghorn gissar jag, mycket mindre vikt än våra andra höns, tror jag då jag inte fått hennes ras beskriven för mig, hon flyger lätt  och långt och högt, men hon fick 7 år hos oss och blev säkert åtta år då hon värpte efter några dagar 💗 SAKNAD, ett djur som verkligen berörde vårt/mitt hjärta, när man hittar lösningar och allt blir bra i slutändan så har man lagt så mycket tankar och kärlek på djuret så därför blir saknaden större.... En sketen höna kanske någon tycker, höns finns det massor av, men inte hos oss, nu blev det bara 14 höns, var individ räknas och de har alla namn och ses som individer....
 
 Penny och Henrietta..
 

Fick en förfrågan i morse...

... vi har fått en kattunge efter  vildkatten Vilden i fällan, vill ni ha den? (min granne tar hand om alla djur som polisen kommer med som är vanskötta eller ägaren avlidit, nu försöker de fånga en vild katthona) Gissa hur sugna vi blev på kattungen, så lik sin far... Men vi resonerade fram och tillbaka fördelar och den största nackdelen, att den blir påkörd då vi bor nära en trafikerad väg.. Vi har fått tre ungkatter överkörda, så grymt att få höra vilka skador de fått och varit tvungna att avliva dem på Evidensia Strömsholm 😭 Jag känner att jag inte orkar en överkörd katt till, min kära make kände likadant...
 
Hjärtat smalt över denna lilla underbart söta kisse, men jag vet också hur hjärtat brister när jag förlorar ett djur jag älskar 💔 😭 Nu är han på ett katthem, tårarna rann utefter kinderna ikväll, hade ju så gärna velat ge honom ett tryggt hem, men jag kan ju inte det med den förbannade vägen...

I natt var det frost...

.... och man ser på träden att det går fortare nu att bladen blir gulare eller rödare... Vi skördar vår potatis och dill, lite i taget var dag... Persiljan står i en stor kruka i sovrumsfönstret och trivs i värmen...
 
Idag har vi skördat igen, en 10 liters hink blir det som minst per dag, nu hoppas jag dillens frön blir färdiga innan frosten kommer ordentligt, har haft egna dillfrön i 8 år 👍
 
Vi får så stora och fina potatisar att en potatis räcker ibland till middag..Den här potatisen och många flera ryms inte i min hand..
 
Dillen fryser jag in i en stor plastpåse och har en klämma så det går lätt att öppna och ta så mycket jag behöver...
 
Lilla lönnen bjuder på färgprakt den stora lönnen har knappt börjat skifta färg..
 
Gunnel om du läser det här så vill jag bara tala om att jag inte kan gå in och kommentera på din blogg längre... Skrev så här "Ni bor verkligen vackert, alltid mysigt att ha djur i närheten och får håller markerna öppna, när våra får och hästar gick ihop så såg markerna ut som en golfbana... Det har krånglat för mig när jag skulle svara igår, fick logga in särskilt på Google för att kunna svara dig =) men det hjälpte inte 😢

Matblogg...

Idag gjorde vi kalkonlår på rotfuktsbädd, först penslade jag kalkon låret med soja, vitlök och paprika pulver som blandades ihop, kalkonen fick dra i sojablandningen i två timmar. 
Rotfruksbädden var gul lök, morötter, selleri, potatis och timjan, några smörklickar... Jag hade inte tillräckligt stor ugnsform till låret så det fick lagas på en plåt.
 
 
Vi hällde på 4 dl vatten och täckte plåten med aluminiumfolie, 150  grader i ugnen för att inte köttet ska bli torrt 1t imme och 50 minuter var stektiden... Vi tog ut köttet vid 67 grader, lät det vila i folie i 15 minuter....
 
Köttet blev saftigt och gott men det godaste var nog gräddsåsen 😉 Så här mycket orkar jag äta  idag.

Igår firade vi vår son....

... som fyller jämt på måndag.. Äntligen kan vi träffas hela familjen som vanligt 💗 Mysigt och härligt och något jag saknat under två år 😞 Vi firade sonen med en god smörgåstårta från ICA  och presenter 💗... Två bitar till av smörgåstårtan slank ned på kvällen 😊
 
Så god 😋
 
I morgon ska vi laga ett kalkonlår, vi måste äta ur frysen för att få plats med allt närproducerat kött vi beställt, jag kommer att skriva hur vi gjorde, hur gott det blev...
 

Nu börjar vinterlagringen...

Igår fick vi hem en 10 kg kalkon, styckad och klar då en 10 kg kalkon inte ryms i ungnen.. har tröttnat på julskinka så till julen blir det kalkon med supergod sås... Visst kommer det att finnas skinkskivor även för de som vill ha, men inte i samma mängder som förr..
 
Har även beställt 10 kg nötfärs och en kvarts nöt att göra goda soppor och grytor av, minns inte längre när vi köpte kött från affären 🤔 Det kött vi köper är djur som har utedrift, ligghallar och lever ett liv ett djur ska leva, inte instängda i ladugårdar...
 
Ny regering, vi får se hur den klarar alla välfärdminskningar och inflation vår förra regering skapade, elransoneringar, sjuka bränslepriser, avstängningar i vinter med el och höjda elpriser?
 
Hur klarar vi vattenpumpen eller vattenelementen vid strömavbrott, maten i frysen?, sjuka kostnader och skador?.... Att bygga ett litet bo under bordet med filtar 🤔?? sjuk samhälspolitik, gamla som inte tar sig själv upp om de ramlat, hur ska de kunna krypa in i "värmetältet"?, Vi fläskar på vedeldningen i vinter, räddar vår vattenpump och vattenelement i huset, MP har noll koll på miljön, Vi utrotar våra örnar och andra fåglar vid vindkraftverk och vi som bor på landet har full koll...Märta Stenevi vill verka för barnen, varför har barn och ungdomar klimatångest idag? Jo hon och media har ju vräkt ut en massa lögner i åratal.....
 
 Vår potatis kommer väl denna regniga och kyliga sommar, den sattes senare än vanligt i år, denna potatis efter ett stånd idag, ger de andra stånden lika mycket så har vi potatis till våren 😊
 
I förra veckan tog vi in "krukan" jag fick i födelsedagspresent då fanns det bara 4 rosa blommor kvar, nu inomhus blommar den för fullt, gräslöken har blivit kraftigare och nu finns det massor av timjan. Till julen får den vila i vår källare i mörker och svalare temperatur, får se om vi klarar den att överleva ...
 
Vi kommer att skörda gräslöken, timjan plockar vi vid behov....
 
Vi får se om vi lyckas i våra ambitioner, berättar nästa vår 😊 vi får se vilka växter som tar sig igen....
 
 
 
 

Nu har vi röstat....

 
.... vi röstade i tisdags, har aldrig gått till någon vallokal på sista röstningsdagen, har oftast röstat då poströstningen fanns i vår kommun men det var länge sedan vårt postkontor togs bort och den möjligheten försvann... De senaste valen har jag röstat en gång på sjukhuset 2018 (då jag fick min cancerdiagnos ) eller som i tisdags i kommunhuset..
 
Brottsligheten, energi och bränslepriserna domineras som huvudfrågor i denna valdebatt verkar det som och självklart måste energi och bränslefrågorna lösas om inte familjer ska svälta, gå från hus och hem pga dessa vansinniga priser..
 
Själva har vi ett bundet el-avtal på 69 öre KWH så än har vi inte berörts av de höga elpriserna, det går ut 31 december och då har vi som tur är många valmöjligheter att sänka vår elkonsumtion, stänga av el/vattenvärmepumpen, vi kan elda för värme i vår vedpanna eller i vedspisen, vi kan laga mat, värma diskvatten på vedspisen eller mysa med matlagning i grillkåtan, ved har vi massor av i vedbodarna som vi delar med oss av till dotter och svärson så de kan sänka sina kostnader... Blir det elavstängningar så hinkar vi upp vatten från brunnen, fyller det i vattencisternen i toaletten och kan spola som vanligt...
 
Men ett så orättvist samhälle vi fått, vi på landet gör av med mer svindyr bränsle för de som måste åka många mil till jobbet (min kära make hade 6 mil enkel resa till sitt jobb ) De som bor i staden har svårt att reglera elen som vi kan göra... Jämlikt samhälle, knappast... De senaste åren har som jag ser det drivits in i en polarisering hos folket som våra myndigheter och regering styr, sprutor eller antivaxxare, nu är frågan varför billig el i norrland och dyr el i södra Sverige... Vi är ett folk som bör hålla ihop och inte splittras av medias snedvridna bild, våra norra landskap exploateras av en massa förstörd natur av vindkraftsparker då det är glesbefolkat och protesterna blir få och i söder vill man inte ha vindkraftverken då de förstör utsikten och miljövärden, hus blir värdelösa då ingen vill bo nära dem... ..
 
 
 
Här berättar den kunniga professorn i kärnfysik hur regeringen förstört den stabila elkraft vi hade... Jan Blomgren är professor i tillämpad kärnfysik och väl insatt i frågor som rör det svenska energisystemet. Han förklarar varför elpriserna i Sverige har nått extrema nivåer. Jan inleder med att peka på nedläggningen av stabil elproduktion i form av kärnkraft som en viktig förklaring till de skenande elpriserna i elområde 3 och 4 ( själva tillhör vi elprisområde 3 )...  Jan blomgren var även med i debattpanelen från Västerås igår i programmet "Sverige möts" på svt... Sista bilden från debatten igår...
 
 
 
 

RSS 2.0