Jag har alltid älskat djur...

.....Som liten var jag ofta orolig för mycket, främst skolan med en lärare som mobbade mig och min tvillingbror då vi var fosterbarn men djuren gav mig tröst när jag inte verbalt kunde uttrycka oron jag kände. Så många kattpälsar och kalvar som fått mina tårar och tröstat mig . När jag senare blev äldre och kunde uttrycka mig i ord fanns ändå alltid djuren där. 
 
Jag hade en höna när jag var 8 år, skötte henne med stor omsorg, när vi skulle resa på semester till Skåne i en vecka hade vi folk som tog hand om gården och djuren...När vi kom hem sprang jag direkt och letade efter min höna, hittade henne inte... Jag letade efter henne i flera månader... När jag blev äldre fick jag veta att man "nackat" henne strax efter vi for. Min oro och ängslan hade man väl kunnat bespara mig genom att säga sanningen, jag levde på hoppet och letade.
 
Mitt djurälskande satte begränsningar då mina föräldrar inte kunde hantera min sorg, en kalv dog och det fanns en massa hinder för att jag inte fick gå till ladugården på flera veckor, det var läxläsning, hjälpa mamma m.m
 
Själv hade jag valt sanningen, jag hade gråtit över de djur jag mist, gått vidare...Har själv varit tvungen att ta bort så många gamla hundar, hästar och katter och andra djur i mitt vuxna liv, har aldrig mörkat det för mina barn...Vi har gråtit ihop, jag har tagit ledigt för både mig och barn från skolan (mitt jobb)  Att få sörja är viktigt.
 
Såg artikeln om de moderslösa älgkalvarna man hittat och skulle avlivas, förtvivlan, vad lär vi våra barn...vi bryr oss inte om de små och försvarlösa, nej det finns regler och lagar som bestämmer över allt  se artikeln här
 
 
Så glad jag blev när de kan räddas, tron på mänskligheten kom tillbaka, se här
 
Bilden lånad från denna artikel
 
 
 
 

Idag fyllde Mille 9 år....

....Hur fort går inte tiden? Sista gången han fyller ensiffrigt i sitt liv.
 
Har haft mitt andra barnbarn på besök i helgen, hur underbart har det inte varit  Grillning, mys, en bok hon läst på rekommendation av mig och vi tittade på filmen, jämförde  hon tipsade mig tidigare i veckan om en serie jag borde se  den var bra och så tänkvärd för ungdomar och föräldrar, Serien finns på Netflix och heter " 13 reasons why " Idag åkte hon hem, vi skjutsade henne till tåget  Att hon tar sig besväret att åka tåg och buss till oss gör mig så glad, älskade, goa M.........
- Jag älskar dig ropade jag till henne när hon klev på tåget, konduktören klev ut på perrongen och frågade - sa du det till mig  , ja det gjorde jag, ha en bästa mors dag ropade jag till henne, en så go glad och charmig människa är det minsta man vill ge tillbaka lite glädje till   Sedan for vi vidare på vår 22 mils resa till skattungbyn, för att gratuelera minstingen av våra barnbarn.
 
Vi badade hundarna i värmen.,..testade med kameran vid sjön...
 
Finns det något vackrare än vårens grönska och därtill en vacker flicka  
 
 Jag har sagt det förut och säger det igen...det vackraste jag vet och den finaste tjejen med största hjätat  
 
I tre timmar lyssnade vi på väg till målet på en gnällande, flåsande, rundvandrande Bosse...Efter mitt utmattningssyndrom har ju livet stått still hemma på gården, Bosse har ingen vana att åka bil som våra andra hundar haft. Inez som älskar att åka bil fick nog sin färd lika förstörd och irriterande som vår...
 
Väl framme blev det presenter till Mille, god tårta m.m. Så kul att träffas  , blev bad med hundarna i värmen, en härlig promenad.mm..
Färden hem var Bosse så utmattad att vi inte hörde ett knyst (gudskelov), Inez satt i ensamt majestät och kollade in allt som vi for förbi.
 
Vi släppte av vår andra 16-åring för idag vid tåget, Milles syster...så klart var tåget försenat...Men vad gjorde det, solen lyste, tåget kom ...en underbar dag var till ända   
 
De enda som nog inte gillade dagen var nog våra höns...pga av räv, hök och örn var de för första gången instängda i hönshuset hela dagen...Sura satt de alla där på pinnen och bligade på mig när jag släckte och sa nattis när vi kom hem!
 
 
 
 
 

Fyra veckor i maj....

...med högsommar, helt otroligt    Går ut direkt jag vaknar på morgonen med en kopp kaffe, öppnar växthusen och släpper ut hönsen på grönt bete    Sitter sedan bara och njuter av svalornas svirrande och byggande av bon inne i ladan. I fågelholkarna ser jag att en flugsnappare har ett bo och en talgoxe.
Sedan "luffar " vi på med olika dagsprojekt, lite jobb, vila, grilla...Tidigast 19:30 går vi in igen, en heldag ute för både folk och fä..Hundarna äter mat och sedan SOVER de ♥ Strax efter sover vi  Katterna är nattaktiva, vi ser dem sällan, de sover i skuggan i syrenen eller på logen hela dagen. Rambo klättrar in genom fönstret ibland och sover i min datastol någon timme. Gustav är inne i högst 20 minuter, sedan är det full fart igen. 
 
Årsveden är kluven och inne i vedboden, vi har satt potatis, morötter ärtor med m.m. i växthusen frodas tomater, gurka, chilie och paprika... Jordgubbarna började blomma i veckan, så även midsommarblomster, såg de första  i måndags. Har aldrig varit med om en så makalös varm och solig månad i maj     Vattenfalls killar har inte varit här än? 
 
Jordgubbsblom 
 
 
Min kompis vackra gård, ladan och de nyklippta gräsmattorna  ♥ Min dotter tog fotot.
 
 Tre lammungar var flasklamm ♥ så UNDERBART söta  och människokära, de ropade hela tiden ♥
 
Efter vår goda mat blev det så klart installning av får och lamm till natten, vargen var där för för någon vecka sedan. Jag och dottern såg fram emot att mata tre flasklamm  ♥
 
Här matar dottern två lamm, jag matade det bruna lammet då hade jag även möjlighet att fota.
 
Kompisens fina får.
 
Hade jag ägt får hade jag skyddat mina kära husdjur så mycket jag kunnat jag också, blivit så förbannad om något "tamt" rovdjur  tagit dem som inte räds människor. Om det är sant att man planterar ut vargar från djurparker så är det en skam, det räddar inte vargen och rovdjurshatet ökar. Ett rovdjur ska vara skyggt och fly människan. Skyddar idag mina höns från räv, hök och örn allt jag kan.
 
Så här vackert bor hennes gäss  ♥
 
Två dagar efter den vita syrenen blommade de lila,,,,den här grenen blev för tung och nuddar bitaket, efter blomning sågas den ned...
 
 
 
 

Grillkväll i morgon hos en kompis....

...... Jag kör sällan bil numera, säkert ett halvår senast jag körde bil. Har aldrig tyckt om bilkörning och idag blir det en stress som direkt gör mig yr.
 
Dottern sa i tisdags när jag var barnvakt att hon ville sova hos oss på fredag, en lapp i hennes trappuppgång meddelade att det skulle vara en inflyttningsfest på fredag, de skulle försöka vara tysta efter 22 och om någon stördes skulle man ringa på ( hänsynsfullt tycker jag ). Dottern jobbar hela helgen och hon unnade sina grannar festen, men ljudkänslig som hon är så visste hon att det skulle bli problem att sova när närmsta grannen har fest.
 
Mille brukar säga att han sover så länge hos oss beror på att det är så tyst. Nu är det ju inte helt tyst på våren när det ljusnar vid 4 och fåglar kör igång sina serenader 
 
Ringde henne igår och frågade om hon var sugen på en grillkväll och det var hon  Ser fram mot i morgon och en härlig kväll och gott grillat som det alltid bjuds på hos kompisen  
 
 

Två veckor med sommar...

....de två senaste dagarna med över 27 grader i skuggan  UNDERBART   När jag var liten hade man ett talesätt att våren var som vackrast mellan hägg och syren, i år skilde det bara en dag på blomningen. Man sa också att skomakaren hade semester mellan hägg och syren, den kraken fick ingen semester i år 
 
Häggen på andra sidan vägen (fotat ikväll)
 
Syrenerna (fotat ikväll)
 
Det doftade ljuvligt när jag gick ut och fotade och solen gått ned . Synd bara att syrenerna blommar så kort tid. Vår lila syren är alltid en vecka efter den vita så vi får nog glädjas i minst två veckor åt härliga dofter  
 
Våra höns har fått gå fritt på gården, de älskar det  När jag kommer ned till hönsgården, trängs de framför dörren för de vill gå ut i friheten.
Vi var tvungen att begränsa deras frihet i måndags då de hittade till våra odlingar och rumsterade om där. Jorden är tagen från dynghögen och det kryllade av mask, mums för en höna.
Vill att mina fina hönor ska få äta gott och leva bra så jag har skickat efter ett flyttbart hönsstängsel så de kan få allt de vill ha och våra odlingar får vara ifred  
 
Rovfåglarna är tillbaka och cirkulerar över gården, vi vet att så fort de får möjlighet så snor de en höna. Är vi ute vågar de sig nog inte ned, Bosse och jag skulle ha en hel del att säga till om när de kommer. Vi kommer att sätta bärnät som tak så hönsen blir fredade i nya utegården. Räven finns alltid i närheten och ropar ofta i hagen på kvällarna, när vi åker och handlar är det bara att sätta ström på staketet så hönorna får vara ifred.
 
Idag var det besök hos frissan, tre timmar tar alltid besöket med slingor och klippning  Blev pizza och kebab till middag, sedan utemys  .
 
 
 
 
 
 
 

Just nu lever vi utan att behöva betala ström....

....Efter blixtnedslaget och vår elmätare slogs ut, kopplade elektrikerna om strömmen så vi har full ström på gården, de hittade inte en sådan elmätare som vi hade i "reserven", finns nog en reserv i varje samhälle, små partier att ta till och ersätta, vår var så sällsynt här på "bonnlandet" så den fanns inte i lager. Vi är trots allt moderna och fick den utbytt för ca tre år sedan. Efter något år fick den en extra stark sändare då Vattenfall inte kunde läsa av den. Trodde Vattenfallsgubbar skulle komma idag...men icke..
 
Vår katt Gustav klarade ormbettet så bra efter behandling, pigg och glad och svullnaden helt borta dagen efter.
 
Pigg och glad Gustav 10 maj    idag har han jagat hönsen på gården  svullnaden helt borta  Sedan tog han en tupplur på fyra timmar på höskullen.
 
Idag kom han åter med en orm.... 
Jag trodde Gustav fått nog av ormar   trodde detta var en kopparorm och trodde den var död, det visade sig att den inte var död och att det var en snokunge när jag lyfte upp den med grilltången. Snoken fick sin frihet åter  Får nog köpa klippkort till Evidensia Strömsholm.
 
 
Hönsen och hundarna samsas så bra, så jag älskar när alla djur går ihop.
 
Bosse vilar i skuggan och har några hönskompisar med sig  grillen är igång  vilken högsommarvärme vi har nu och haft i många dagar  
 
 
 
Goda revbensspjäll blev dagen middag
 
 
Solarna i gräset.
 
 Bild från igår.....Snart doftar det ljuvligt på gården. Idag slog de ut 
 
Finaste Bosse som alltid tittar upp mot skyn om något roligt ska komma flygande förbi.
 
Igår satte vi morötter och dill, idag förberedde vi landet för ärtor...I växthusen frodas paprikor, gurkor, chili och tomater i den goa högsommarvärme vi har nu  Från det jag vaknar så går jag ut, lyssnar på fågelsång, dricker mitt kaffe och njuter i värmen och solen. Så börjas dagens projekt, just nu odling... Klockan 18 saktar vi ned, myser och lyssnar på poddradio till minst 19:30..när vi går in blir det "kväller" hundarna är trötta efter en heldag ute och efter de ätit maten hittar de en sval plats i huset och sover gott.
 
 
 
 
 

Blixten slog ned på vår gård...

...Vi var barnvakter då dottern jobbade kväll igår och sedan "dag" idag, Mille har lov från skolan då det är en klämdag
En härligt varm dag igår som det varit senaste veckan och morfar och Mille pysslade mest med veden då. Åska utlovat för idag och när Mille och jag kravlat oss ur sängen när kära maken redan tagit hundsvängen i skogen sa han att det var olidligt kvavt ute. Drack som vanligt mitt kaffe ute, njuter av fågelsången och grönskan. Morfar och Mille bestämde att de skulle köra jord till en bro i hagen. Det gjorde de, den som gav upp först var Mille - för varmt ute tyckte han...Efter 30 minuter stod inte maken ut längre i den olidliga och kvalmiga hettan.
 
Vid 14 kom dottern och hämtade Mille, vi gjorde oss iordning för helghandling..den tog oss bara 20 minuter sedan bar det av hem igen..Regnet hade börjat stänka på vindrutan redan när vi for in till samhället och det hade mullrat några timmar långt bort i fjärran.
 
När vi packade ur bilen kom Gustav och ville in med oss..När jag fem minuter efter står och packar in varor i kylskåpet lyses allting upp i ett sken jag aldrig sett, samtidigt small det, en öronbedövande smäll...gissar att jag och katt lättade minst en meter. Allt slocknade, blixten slog ned på gården. Hundarna blev inte rädda som tur är. De reagerade så klart på smällen men låg lugnt på trappan senare i resterna av åskvädret 
 
Vi kollade säkringar om de utlösts, hittade några, gick till elcentralen ute och där syntes inget på displayen, utslaget, Ringde vattenfall och inom en timme var de hos oss och felsökte, Behövs bytas ny elcentral men de kunde koppla så vi har ström ändå ..Säkringarna till varmvattenpumpen gick så vi får klara oss utan varmvatten några dagar...Hoppas innerligt att det bara är säkringarna så vi inte behöver byta värmepump också.
 
Är i varje fall tacksam över att inte hus och lada träffades av blixten, att Gustav som aldrig varit med om ett åskväder var inne annars kanske han sprungit till skogs, blixten slog nog ned ca 50 meter från där han satt när vi kom hem.
 
Så glad att Mille åkt hem ca en timme tidigare, jag har nog skrämt honom lite för åska och menat att man ska dra ur alla elektriska apparater när man inte är hemma eller när man hör åskan...Det ljusskenet och den smällen skulle han nog aldrig glömt 
 
 
 
 
 
 

Dagen började lugnt...

 
....Vaknade, öppnade dörren i värmen och såg Gustav vid vägen.... såg direkt att något var fel, dels kom han inte som skjuten ur en kanon när jag ropade på honom..utan gick passgång och stannade upp ideligen. Inte min Gustav...något var så fel....Undersökte tassarna och han reagerade när jag klämde på vänstra. Efter 1,5 timmar hade tass o ben svullnat till dubbel storlek. Förstod direkt att han blivit huggormsbiten.
 
 
Ringde djursjukhuset direkt när jag förstod problemet. Svaret jag  fick när jag ringde Evidensia Strömsholm är att katter klarar ormbett oftast bra, telefonisten tyckte jag skulle avvakta tills imorgon och komma in om han blev sämre då...Hur tänkte de där? Giftet hinner ju sprida sig mer och förstöra mer..
Jag ska åka in nu sa jag och katten ska ha dropp för att tunna ut giftet som man gjorde på min andra katt som blev ormbiten för 4 år sedan..Du är välkommen blev svaret! I morgon helgdag och desto dyrare, var det uträknat? Vill inte tro det men ju fortare vård, desto bättre blir ju resultaten.
 
 
Blev tillfrågad av veterinären om jag ville ta blodprov för att kolla hur lever och njurar mår idag efter ormbettet, en liten undran, hur hade proven varit imorgon om giftet fått fortsätta ta över hans lilla kropp? Nu kom jag ändå in tre timmar efter bettet. Gustav väger 3,4 kg, de vägde honom inför smärtlindringen, kul att veta. Gustavs veterinär var en helt UNDERBAR ung tjej och var verkligen mån om Gustavs bästa  Jag berättade inte för henne vad man sagt mig när jag ringde, ångrar det idag, hade varit intressant att höra om hon höll med telefonisten.
 
 Liten kisse fick dropp men han gillade det inte utan försökte ta bort kanylen efter 10 minuter...
Gustav var ändå så lugn när undersökningen gjordes, långt över min förväntan   Veterinären sa - skulle gärna ha en katt som honom.
 
Tre timmar av smek och prat...en kurrande kisse som struntade i kanyler och dropp   vi slutade på 38 ml dropp, fick en orolig kisse på slutet, gissar han var ordentligt kissnödig efter allt dropp.
 
 
 
När vi väl kom hem trodde jag att han skulle rusa direkt till kattlådan, icke...han slet snabbt bort bandaget där droppet suttit, åt mat och sedan blev det gos med vännerna   hundarna    
 
När Rambo blev huggormsbiten  2014  
 
När jag plockade fram kattburen så var det första jag såg resterna av Rambos dropp-plåster efter hans huggormsbett...är så glad att jag inte behöver använda kattburen oftare 
 
 Den låg kvar i botten av buren efter 4 år...
 
 

Ett år sedan...

...vår kära Lokie dog..Mitt första år i livet utan häst...så tomt att inte ha en häst att sköta om, älska och att kika efter i hagen 😥
 
Men en glädje har jag ändå, du fick bli nästan 27 år (felades drygt två månader) ♥ Vår äldsta häst ♥ Min första hästs mamma blev 26, hade en veterinär som väckte mig en gång, när jag grät och skulle avliva ett gammalt djur och hon sa - du har ändå fått glädjen att få gamla djur, alla får inte det...Tänker ofta på de orden och jag vet att jag ska vara tacksam ♥ 
 
 
Så saknad  ♥
 
Från föl till vuxen  ♥ Vi hade glädjen att få bilder från hela ditt liv och din uppväxt i Danmark, från både uppfödare och tidigare ägare. ♥
 
Vår pålitliga gamling  ♥ Så trygg i sig själv och det fanns inget han blev rädd för..
 
 
Några tävlingar var han ute på  ♥  
 
 
Att komma från Danmark och möta den Svenska vintern...var något Lokie gillade, trots frigång så var han alltid ute i värsta blåsten och snöfallen  ♥
 
 
Rimfrost i skägget  ♥ Vintern var Lokies årstid  ♥
 
 

Veckan har bjudit på mycket...

I lördags hade vi en oförglömlig fest i Västerås, då min mor fyllde 85 år ♥  ...Maten var supergod, har aldrig ätit en så god köttbit ♥ Festen blev oförglömlig ♥
 
 
Mums ♥
 
 
Även efterrätten var supergod ♥
 
Min mor har alltid önskat en tavla jag målat, har tidigare sagt ifrån att jag inte vill skiljas från den, har målat så få tavlor och att jag har en så stor relation och känsla till dem, jobbet tog senare all min tid....Från 2000 har jag inte målat en enda tavla, då tog fritidsorken slut och det var bara energi för jobbet som gällde.
 
Men vad ger man då någon som har allt? ...Självklart tavlan hon önskat sig i så många år ♥ Hittade även på en present till...Jag är superdålig på att komma ihåg födelsedagar... Så många jag missat till mina nära och kära ♥ Så jag hoppas de kommer kommer att gilla den.. En liten kompensation för all min glömska ♥
 
Finaste ♥ ♥
 
Fösökte härma skagen målarna...Tavlan min mor alltid velat ha ♥ I sommar åker jag till Skagen och får se de två haven mötas och ljuset som sägs vara så fantastiskt ♥
 
 
 
 
 
Hoppas de får en härlig helg här ♥
 
 
 Min systerdotter gav även en så vacker tavla i present  som hon målat ♥ 
 
På söndagen vaknade vi till verkligheten igen...Gick ned till hönshuset, min fina höna Agda hade ordagrant "trillat av pinn"  hon hade dött under natten, ramlat ned från stället hon suttit på. Jag blev inte överraskad men ledsen...Varnade Mille tidigare i vinter att jag trodde hon skulle dö, hon fick fler månader än jag trodde.Har googlat på nätet om hönssjukdomar, men inte hittat de krämpor jag sökt efter. 
 
Min fina Agda ♥
 
På måndagen kom Mille och sov över, skolan hade klämdagen ledig och Mille vill inte vara på fritids så då är vi barnvakter... Så är även farmor och farfar på loven...
 
Vedkapning på gång, Mille hjälper gärna till ♥
 
 
Jag mockade ur hönshuset och Mille körde iväg dyngkärrorna, en höna bevakade vårt jobb, nöjda höns gick sedan och sprätte i spånet...
 
Till middag blev det lax på björkved, så gott...
 
kika här: på Tinas recept
 
 
 
https://www.facebook.com/citygross/videos/10160549234250294/UzpfSTE1NjQ5MzY2NTc6MTAyMTU5MzkyOTQ5MDYzMDE/

Inför valet..Ni kan glömma mig!

Blir något förundrad över facebook ibland och mina vänner där...Där florerar en massa åsikter om Socialdemokraterna och Sverige demokraterna.. Var finns vänstern, moderaterna och de andra partierna? Bortblåsta som ett frö för vinden, de finns inte med i debatten...

 

Debatten handlar bara om S och SD. Alla skriver om valfläsk och det härskande partiet får mest stryk i gällande vallöften... Men många av oss har väl nått upp till den ålder där vi sett hur mycket som hålls efter valen, valfläsken de lovar från båda håll och som de inte sedan kan hålla då majoriteten av partierna inte håller med och röstar ned deras förslag. 

 

Gissar att jag kommer att ligga på sofflocket under valdagen, vilket parti skulle jag rösta på? Finns inget parti som bryr sig om de svaga i vårt samhälle idag.. Försäkringskassan ballade ur för många år sedan, sedan blev det LSS och de besluten har fått hållas utan att varken M eller S och andra blockkamrater brytt sig nämnvärt om offren som hamnat mellan stolarna. Pensionärerna som byggt det samhälle och den trygghet vi tidigare haft och trott på, rättvisan, och att de skulle få en värdig ålderdom. Alla partierna har ändå stått bakom besluten. (hade de mindre partierna tyckt det var fel så kunde de gått samman och röstat emot)

 

Ska jag nu tro på att de partier som nedrustat vårt samhälle som det ser ut idag och att de ska göra det rättvist igen? Sorry, jag tror det bara är valfläsk....

 

Dags för nya partier att kliva in i riksdagen och se till att den välfärd vi hade, tror på, är rättvis och som vi betalat skatt för, den vill vi ha tillbaka..då kommer jag att rösta igen....

 

  Med min blankröst visar jag mitt missnöje med de partier som finns idag...

RSS 2.0