Hittade något jag verkligen ville ha till jul...

Dök upp som en blänkare på FB, har sökt i två dagar efter bäddsetet, inte juligt utan bara vintrigt 💗 passar till jul och hela vintern... Har nog gått igenom var postorderbutik i landet, sedan av en lyckträff hittade jag påslakanen till slut... Så klart slutsålda 😢 Kära maken skrattade gott åt mitt idoga letande i dagarna två, du får beställa dem till nästa jul blev hans kommentar 😄
 
De påslakanen symboliserar allt jag älskar med vintern... En vacker fullmånekväll med snö på landet 💗 Har alltid haft svårt att gå in fullmånekvällar vid - 20 och snön gnistrande med långa skuggor, för mig lika vackert som en högsommardag med en glittrande sjö... Det är därför jag älskar alla våra 4 årstider, alla har sin charm...
 
Visst är motivet vackert? Hittade en kedja jag kommer att hålla ögonen på 👀 Kika in här och ni får en underbar upplevelse 👍 länk
 
Till de som undrar så blev glöggen fantastiskt god, satte i klarning för en vecka sedan, tyvärr var mobilen utan batteri så kunde inte ta bild 😒 Kommer senare, så barnen får en varsin flaska till jul 🎄

Julmånaden 😊🕯 🎄..

En bästa helg önskas er och en härlig 1:a advent... Är tacksam för jag ännu inte blivit smittad, men så trist att bara sitta hemma i mörkret utifrån och alla mörka tidningsrubriker 😞
 
I vår kommun och i vårt län är smittspridningen störst i hela Sverige just nu (Västmanland) Har beställt två julstjärnor på fot och fem hyacinter av dottern, vill inte ens gå in med munskydd och hanskar i affären längre....
 
Jag och kära maken har planerat julmaten vi ska äta, den sjönk med 30 %... Det enda jag ser fram mot nu är att provsmaka min egengjorda glögg på söndag 😄 Hoppas den blev kanongod, för då får barnen en flaska var...
 
En bild med några år på nacken, från vardagsrummet på övervåningen 💗 Idag har vi inget TV-abbonnemang längre sedan minst 8 år tillbaka så vi har bara en TV och den står i vardagsrummet på nedervåningen (sist vi tittade på TV-n var förra julen) med cromecast... Detta rum blev även det ett gästrum...

Oväder i natt...

Fasiken vilket oväder det varit inatt, blåst så in i norden, vinden tjöt och skakade i knutarna på stugan... Vaknade i natt av ett brak förstod senare att det var hammocken som lyfts upp och slungats iväg flera meter från där den stod.Strömlöst när vi vaknade men strömmen kom tillbaka efter en stund (10 minuter)... Vid 11 började det vräka ned snö.  Det sjönk 8 grader på ca 2 timmar,  nu -2,2 när klockan är 18 ..
 
Hammocken flög en bit innan den landade..
 
Husse och hundarna trotsade blåst och snö, här förmiddagssvängen..
 
Det snöade skapligt i över en timme...
 
När jag nattade hönsen och plockade dagens ägg, blir genast lite ljusare med snö på backen....

Ikväll blåser det stormvindar...

... Var nyss ute med hundarna för sista kvällspinken... Det regnade i alla fall inte och snön som utlovades tills i morgon är nog bara att glömma då det är 10,3 grader klockan 23... Jag är bara orolig att blåsten ska tippa vår paketering av grill kåta som står på en pall, vi har stöttat upp den och hitintills blåser det från rätt håll....
Viner hårt runt huset nu... Längtar efter snö nu, vi blev ju blåsta på det förra året... Det ljusar upp dagarna och på kvällen har man lite orientering om var den vardagliga världen finns med snöklädda granar och ladugårdstak...
 
 
 
 

Näthandel....

.... Ungdomarna blev inte särskilt förvånade när vi ställde in julen i år...De stöttade oss, visst ser de smittspridningen.... Hur jag gruvade mig för dessa två samtal, de hade redan räknat hur det skulle bli förstod jag... 
 
 Då smittan med covid 19 ökat i vårt län fick jag besked från snickerifirman idag, flera män sjukskrivna nu....vi kommer vecka 49 eller kanske tidigare
 
Idag kom paketet från Apotea  med hanskar och tredje paketet munskydd, tycker du det är skämmigt med munskydd frågade jag kära maken så får du sova på övervåningen i gästrummet? Tänker inte utsätta mig för en smitta igen...
 
Känner ett par som klarade sig pga munskydd då frun var diagnostiderad med covid 19 och han tillhörde en riskgrupp... De klarade det utan att mannen blev smittad... Jag kommer inte att besöka en affär/butik i julhandeln... Finns många butiker med varor jag vill ha men då ska de hämtas i butik, glöm det 2020, har ni inte näthandel får det vara för mig....
 
Pratade med min fina vän MH idag, akutsköterskan, sa att jag inte har någon lust att ta influenca vaccinet, strunta i det blev hennes svar ta däremot det mot lunginflammation istället det håller i några år, så vi beställer nog tid imorgon... 
 
Frossar lite i julen istället på nätet när jag inte kommer att göra det i vekligheten... Mammas fina ljusstake från slutet av 60-talet som jag vann på bingo när jag var 12 år....Den första elljusstaken i vårt hus som fick stå i finrummet....
 
Finrummet bestod av väldigt obekvämma möbler men det såg fint ut.... Ingen gick in där utom när fingäster gästade.. En bäddsoffa som inte var bekväm alls... Alla vaknade med ryggont... Där förstår jag idag att mamma bevarade sina "skatter" foton, sina böcker av "Bernard Nordh" och sin samling av fotogenlampor... Vi var många barn som fick härja fritt i huset, men inte i finrummet, med andakt gick vi in där... Det hade också ett andra styfte, då rummet var förbjudet område då vi inte hade gäster kunde julklappar tryggt förvaras där utan snokande ungar...
 
Finrummet hade röda, varma sammetstapeter... Här mammas stora monstera..
 
Soffan och fåtöljerna var väldigt hårda att sitta på, de blev ju aldrig insuttna 😄 gissar mamma och pappa köpte dem på 40 - talet...
 
Tror det var pappa som fyllde 60 år här, inte ett grått hårstrå än, pappa har lillsyrrans hund i famnen 💗
 

Samlar orken....

... Att ta upp fighten med AFA försäkring om min arbetsskada, har två månader på mig sedan stryks jag ur deras register... Blev ju pensionär i juli och min garantipension efter ett långt arbetsliv ...är....6565 kr och på det tjänstepension som inte höjer pensionen mycket 😥 Fem år till hade kanske gett mig någon mer tusenlapp i månaden, men jag är gift så jag får den lägsta garantipensionen... Tacka sjutton för att vi har hemlösa pensionärer i storstäderna idag....
 
Jag fick ett arv från mina fosterföräldrar och med det betalade vi gården, inga lån endast mobil och fiber, sophämtning och el är våra räkningar idag så vi klarar oss... Så kommer de oförutsägbara utgifterna när något går sönder på gården som vattenepumpen som pumpar upp vatten till elementen, säkert från dagen vårt hus byggdes 1952, äldre än jag och kära maken och sedan
skorstenens tak, där rök hela min pension... Kära maken handlar och betalar maten, jag står för räkningar och försäkringar..  Vi har alltid haft delad ekonomi och står för alla konton tillsammans... Det går hitintills hyfsat runt, inte många kronor kvar innan den 18:onde när pensionen kommer...
 
Unghönsen har börjat värpa vi samlade 9 ägg idag, vi levererade några till dottern i ett 15 pack till dem och 6 små pytteägg från dvärghönsen till deras katt som äter ett ägg om dagen då hon magrat ur, veterinären vet inte riktigt var felet ligger trots provtagningar och undersökning...Katten börjar komma till åren,,,
 
Förra veckan trodde snickarna att de skulle komma, men vi såg inte skymten av dem 😞 Hoppas de kommer snart innan snön kommer och frosten, vill så gärna att grillkåtan monteras snarast...
 
Hittade en kär bild i mitt FB föde av minnen... Lilla älskade Gurra som älskade att vara med och leka med MIlle  💗...
 
Igår var jag lite kulen, hittade inte febertermometen... Så gjorde en brasa i vedspisen... Så VARMT; så GOTT 💗 Jag har alltid varit lite avundsjuk över folk med braskaminer, kan bara säga att det är jag inte längre. Inget kan ersätta vedvärme när man är kulen.. Den här vedspisen har vi haft i 32 år och bara använt i nödsituationer, förr gick veden till vedpannan, med varmvattenvärmepumpen som ger värme har den blivit vår mysfaktor i hemmet nu 🧡 😄
 

Ingen jul i år....

Idag ställde vi in julen 😭 Vi vågar inte umgås med ungdomarna som rör sig ute i samhället i jobb, skola och vardagen...  Vi vågar inte chansa nu när smittan ökar så rasande fort, länets största sjukhus i stabsläge 😞...
 
Struntar i gran och allt utom adventssaker som kan lysa upp lite i mörkret 😞 Vilket skitår 2020 blev...Blääähhh... Jag som älskar julen med familjen 💗..
 
Första året i mitt liv utan familj och pynt och gran  😭 

I måndags....

Låg vi och drog oss när schäfern Bosse började skälla... Vi kom snabbt ur sängen och såg en stor kranbil backa in på gården, vi förstod direkt att skorstenskyddet skulle monteras, eftersom vi inte eldar dagligen idag när vi har varmvattenvärmepumpen så måste vi skydda skorstenen från regn och det kanske blir minusgrader på natten eller dagen efter och då finns risken att muren spricker....
 
Tufft att sitta uppe i den korgen 😱
 
Bra blev det med regnskydd och just i måndags blåste det hårt och regnet kom på tvären..
 
På tisdagen åkte vinterdäcken på, vi byter på en däckverkstad och de behåller däcken tills det är dags att byta, med åren har vi blivit bekvämmare 😉
 
I lördags blev det plankstek med biff och baconlindad grön sparris, det blev gott som tusan, Idag gör vi allt på en bräda då jag är liten i maten och en bräda är tillräckligt stor för minst två personers mat...
 
Innan ugnen..
 
Klart att äta, så GOTT! 😋
 
Igår tog vi bort hönsens sommarhage, nu får de bara vara ute i den ihängnade, takförsedda utehönsgården. Hökens ungar är ute på jakt och tar gärna enkla byten... Småhönsen har börjat värpa små söta ägg...
 
De är mycket mindre än de vuxna hönsens ägg, Så härligt att vara självförsörjande på det nyttigaste livsmedel som finns 💗
 
ÄNTLIGEN!

Så var det dags för besök hos hårfrisörskan,  håret hade växt massor, utväxten från slingorna var lång... Jag hade med 4 munskydd då jag vet att det alltid bjuds på kaffe eftersom min hårbehandling alltid tar 3 timmar... Hårfrisörskan hade visir 💗 Vi visade båda respekt till varandra...

Så NÖJD, så glad 😊 Håret kapat någon dm och så mycket fräschare 😊 Stylad blir man alltid av fina P...
 
Direkt i dörren på frisersalongen mötte mig en fin vän, en av frisörernas goa och fina hund, en korsning schnauzer och pudel... Dörren är en sådan där dörr som stängs oändligt sakta och jag frågade om hon inte var rädd att hunden skulle smita ut? -Nej blev svaret, jag såg att det var du som kom så då behövde jag inte hålla uppsikt 😄 Han var hur gosig som helst och vi hade en härlig gosstund innan det blev min tur att äntra stolen.. Han stod vid min sida en go stund och vi fortsatte vårt gos, när frisören kom lämnade han mig, en väldrillad frisörshund 💗
 
Så söööööt 💗 Bilden ger inte hunden rättvisa den är jättesöt, men svårt att fota när man sitter i en stol 😄...
 
Han tillhör liksom frisörsalongen precis som frisörerna... Världens bästa hårsalong 💗
 
Vill tipsa om en superbra bok, här är min recension på en fb-sida om ljudböcker.
Så tog det roliga slut 😢 Änkorna av Pascal Engman är en suverän bok som jag tycker visar det som händer runt om i Europa och Sverige idag... Spännande, skrämmande och som vanligt gör Stefan Sauk en teater av boken så man kan inte sluta lyssna.... Nu får jag verkligen svårt att hitta en lika bra bok som fångar mig..... Glömde skriva att den får högsta betyg av mig 👏👏👏👏👏
 
 
 
 
 
 

RSS 2.0