Första advent...

.....så härligt med alla dessa mysiga adventsljusstakar, stjärnor m.m som lyser upp i mörkret. Idag kommer Mille och ska klä adventsgranen, dottern ska plocka mossa till sin ljusstake och då ska även Inez få passa på att spåra henne i skogen.
 
Hittade på en fin bild på mina älsklingar Gurra och Arne. Så stora personligheter och så grymt saknade båda två 
 
Men jag glömmer inte att dessa underbara djur har jag kvar som förgyller min/vår vardag 
Inez löper så mattan är borttagen och de får sova på en handduk istället, detta är mitt kvällssällskap vid tv-n 
 
Så gosigt med hundar och katter som sover ihop ♥
 
 Goaste Lokie ♥
 
Adventsmys 
 
 Adventsmys ♥
 

Konstigt nog....

....så överlever man sorger, helgen var vidrig. Lördagmorgon direkt när jag vaknade och slog  upp ögonen slog sorgen till som en tung klubba direkt, kära maken försökte trösta men det går inte att trösta, alla tårar och smärtor måste fram och ut. Dottern ringde och sa - fel dag mamma men nu åker vi till storstaden och handlar julklappar.....det var ju helt rätt dag, jag kunde inte fokusera bara på sorgen, alla julklappar handlade och en L  Å  N  G men en bra dag blev det.
 
Jag har även fått ta mig samman och hjälpa Inez i hennes sorg, hon ligger i hallen och väntar på Arne, springer direkt till volvons baklucka och tittar om han finns där, vill in i hundgården och leta. Vissa rutiner har vi kvar för tryggheten men andra har vi brutit för att hon ska få nya och spännande saker att se fram mot. Jag har gått i samhället med henne på eftermiddagarna när jag kommit hem ( igår följde Mille med), mycket uppskattat av Inez, nya leksaker och mer aktivering. Idag och i morgon jobbar/jobbade jag till 17, idag har dottern varit hemma hela dagen hos Inez och pluggat och gjort henne sällskap. Dottern gör så imorgon oxå, tack älskade dotter  för din omtanke om djuren ♥
 
Finaste, goaste, älskade ♥ Inez♥
 
♥♥♥
 
Visar några vackra bilder på himlen från idag och  igår .
 
Bild från jobbet 15:30
 
Bild från jobbet idag.
 
Bild från jobbet idag himlen speglar sig i sjön.
 
Bild på kyrktornet från igår.
 
Sista bilderna på Arne ♥ Tagna på torsdag em med surfpattan, visste inte då att dessa skulle bli de sista =`(
 
Arne väntar på sin mat, en timme för tidigt ♥....
 
 
OK...väntar en timme då ♥
 

Det ofattbara har hänt......

.....igår var jag tvungen att ta det svåra beslutet som alla djurägare måste ta och kasta egoism, saknad, sorg åt sidan och låta min fina och största hundkärlek  ♥ ARNE ♥ få ett fint och värdigt slut. 
 
Arne hade svarat bra på dietmaten, pigg , glad och busig hela veckan. Började blanda in Hill´s dietfoder i torsdags, 1 dl i var giva men såg ändå på fredagen att han blivit lösare i magen på fredagsmorgon...oro...oro...planerade och handlade för att koka ris så att han fick 1 dl ris i var måltid i framtiden blandat med dietfodret. Mot fredagsnatten släppte jag ut honom 2 ggr, en gång för att kissa och en gång för att bajsa, var lite orolig men trodde ändå att rutinerna blivit ruckade då Inez just nu höglöper och är intressantast i världen, vem bryr sig om att bajsa då? Somnade vid halv 4 då även goa Arne somnat in på sin nya bädd.
 
♥ Mysigt, ny sovplats ♥ plats för en kung ♥
 
Hela fredagen var bajset fortfarande lite löst, men en fortsatt pigg och glad hund ♥ ris blandades i som planerat i fodergivorna. En sväng i skogen med husse och matte på eftermiddagen, pigga och glada hundar busade och kämpade om pinnar ♥ Sedan fick de mat, vila en timme som veterinärerna rått mig till efter sista djursjukhusvändan http://kort.webblogg.se/2013/june/juni-2013.html#comment
 
Vi skötte om hästen på kvällen, en sista hundsväng till....30 minuter efter det hörde vi hur Arne hulkade, jag följde med honom ut, han var orolig och gnydde. I och med att sista måltiden var ris med fiskbullar och troligtvis väldigt lättsmält så fick han inte upp något. Då bestämde jag mig på plats och lovade Arne att detta skulle ALDRIG mer få hända honom igen. Såg hur Arnes mage svullnade upp, ringde Strömsholm och sa att jag ville att min älskade hund skulle få somna in. Innan dess hade Arne jätteont i magen, ville gömma sig i duschen, efter en kvart gick svullnaden ner, han "pruttade" och var lugn. Visst vill man vela och ringa och säga att vi kommer inte, hunden blev bättre....men jag gjorde det inte, jag tog mitt DJURÄGARANSVAR och lät förnuftet styra över hjärtat och tänkte på hur jag kunde hjälpa min bästa och ÄLSKADE hundvän ♥♥♥ I morgon kunde det hända igen och sen igen och sen igen...I och med Arnes ålder på över 11 år så finns ju risken att många inre organ är slut eller att det finns cancer med i bilden.
 
Bilfärden till Strömsholm som tar sin tid, blev lugn och fin, Arne som älskade att åka bil njöt av att ha hela bakluckan för sig själv utan Inez  ;)
 
 
När vi kom fram till djursjukhuset fanns ingen oro hos Arne många lukter där ...sniff...sniff..vi gick in, betalade och fick nästan direkt komma till ett eget rum. Arne gick runt och sniffade, den här situationen var ju precis som förra djursjukhusbesöket, då var han hemma igen efter 16 timmar. Han fick "plegg" (lugnande i munnen) Vi sa åt honom att komma och lägga sig på filten, han kom och la sig, gos, gos ♥♥♥ Arne som inte har några negativa minnen från sjukhus gillade läget med sina kära bredvid sig. En veterinär kom in, satte in kanylen, vi fick bestämma tiden vi ville ha med Arne, innan han fick överdosen.....ÄLSKAR dig så mycket, pussar, tårar och smek  ♥♥♥ så var det slut.. 
 
Jag är ändå i sorgen så stolt över mig själv när jag klarar av att ta dessa tunga och så otroligt tuffa beslut. Att låta ett älskat husdjur lida före min egen egoism.....nej.... klarar jag inte det då ska jag inte ha djur då ska jag köpa mig en nalle och gosa med istället.
 
Finns en önskan till idag, när min tid är inne så skulle jag vilja sluta på detta sätt, inte lida en dag, vecka eller månad för mycket....Jag vill få ett värdigt slut med mina kära vid min sida, deras händer i mina, de ord vi vill säga är sagt för vi vet när det värdiga slutet kommer..
 
Ni som läser min blogg vet att Arne blev dålig i magen för två veckor sedan:  http://kort.webblogg.se/2013/november/goa-alskade-arne.html
 
Tufft, tungt,sorg och tårar..... men om vi inte vågar älska så vågar vi inte leva heller....

Trevlig helg.....

....önskar jag er alla  ♥  Håller just nu på att överföra en massa gamla bilder till min externa hårddisk...Hittade lite bilder jag vill dela med er ;)
 
 Magiskt ♥♥
 
 Adventsfönster med vy mot hästhagen, en tunna ligger kvar efter hoppträning och diverse andra hoppattiraljer ;) Himlen var vacker =)
 
 
 
 
 Denna vackra adventsljusstake fick jag av en elev, den är gjord av björkved och den enda som används hos oss idag ♥ Med röda band och ljusmanchetter blev den favoriten och då åkte de tråkiga och köpta in på vinden i glömskan ;)
 
 
 
 
M....3 år ♥ som farmor älskar hon att pyssla och skapa ♥
 
Arne  ♥
 
Snart är vi där....advent ♥
 
Goaste fåren  ♥
 
 Skogshagen =)
 
Arne  ♥
 
Gurra  ♥
 
Gurra  ♥
 
Lokie  ♥
 
M....... 4 år  ♥ ♥
 
Zingo  ♥
 
 Gurra och dottern gosar  ♥ ♥
 
 M...... leker med fasters och pappas mosters  gamla dockskåp  ♥
 
 
 

Hund med dålig mage.....

.....tänkte här ge tips på hur man sköter sin hund med diarré eller kräkningar. Jag utgår från min stora schäferhane som väger minst 46 kilo i mina givor.
 
Misstänker du att hunden fått i sig något som stoppat upp tarmen, förgiftning så åk till veterinären direkt, ben som fastnat i tarmen kan få hunden att kräkas upp vatten när den dricker men inget går vidare "bakåt" i tarmen, då är det bråttom.
 
 
Vid vanliga mag och tarmkatarrer med kräkning och diarré brukar jag göra så här: Först total svält i minst 2 dagar och tabletter medicinskt kol (som inte får ges till hund om den medicineras med annat läkemedel) så magen får vila, Viktigt med fri tillgång till vatten och så ger jag extra vätskeersättning eftersom kräkningar och diarrér ger salt och vätskeförluster.
 
Detta blandar jag själv.
 
1 liter ljummet vatten
2 msk druvsocker (honung går oxå bra)
1 tsk bordssalt
0,5 tsk bikarbonat
 
 
receptet hämtat från apotekets bok "Hälsoråd för hund"
 
Sedan dag 3 eller 4 börjar jag med 2 dl ris (brukar koka riset med en bit buljongtärning för smakens skull) och 2 dl ljummen majsvälling, det blir en mjuk ris-soppa som min hunds mage alltid klarar. Jag ger hunden samma blandning dag 1 med 4 timmars mellanrum, min hund älskar denna diet då han vid detta laget är MYCKET hungrig.
 
Dag 2 brukar jag mosa 3 fiskbullar i riset 2 ggr om dagen med 2 dl ljummet vatten för att hunden inte ska sluka maten för fort, de andra 2 måltiderna ges ris och majsvälling som tidigare.
 
 
Fortsätter med denna diet och ökar på sakta med ris och fiskbullar under den första veckan, detta har alltid fungerat på min gamla hunds dåliga mage.
 
Vecka två börjar jag blanda in det kraftigt uppblötta hundfodret som mosas, 1 dl per giva i ris, majsvälling och fiskbulledieten, första dagen med 4 timmars mellanrum, sedan ökar jag på till två dl nästa dag i var giva, fortfarande utfodrar jag hunden 4 ggr per dag, ökar sedan sakta till normalfodergiva..
 
Mina hjälpmedel vid dålig hundmage, FortiFlora köps hos veterinär när man behöver byta tarmflora på sin hund, Carbo medicinalis (koltabletter) köps på apotek, resten köper jag i matvarubutikerna =)
 
Arne mår bra igen, vi kör diet just nu och han älskar sina fiskbullar, Inez sniffar avundsjukt och vill ha hans mat före sin egen...nåja hon får en fiskbulle som tröst ;)
 
Inez och Arne, bild från augusti i år =)
 
Skriver denna blogg för att kanske kunna hjälpa någon nybliven hundägare och ge tips om en diet som fungerat på mina hundar vid magproblem och då de stoppat i sig något olämligt ;)

Kunde återställa hårddisken....

...på min förra kraschade dator igår med stor hjälp av sonen  ♥ som kom för att fira sin pappa på fars dag  ♥ Har nu överfört över 92 GB bilder och 252 GB "dokument", satt och kikade runt bland gamla dokument och hittade detta utkast till ett blogginlägg....Brukar inte skriva utkast, men här skrev jag nog bara ned tankar direkt från hjärtat =`( Sorg kan inte gömmas eller glömmas...så jag bestämde mig för att dela detta minne med er....
 

♥ FAN, HELVETE....... så TUFFT....SAKNAR DIG ♥

Har begravt mamma och pappa, våra barndomsföräldrar (fosterföräldrar)..pappas död visste jag inte hur jag skulle överleva, vi stod varandra så nära och hade samma intressen (djur och framförallt hästar). Det är 21 år sedan, minns hur jag även efter ett år när det hände något tänkte...jag ska ringa pappa och berätta. Förra året dog mamma, där fungerade jag mer sakligt med vad som skulle göras, hade ju redan varit med en gång och visste att man trots allt överlever SORGEN...tog ledigt en dag och sedan jobbade jag som vanligt, mina ungdomar behövde mig, jag behövde jobbet och dem..Jag skulle ge mig tillåtelse att sörja senare vid sommarlovet...skulle gå ut i skogen och tänka, gråta, sörja...det gjorde jag INTE, det hanns inte med den sommaren.

 

Det jag jobbar med är ju bla att ta bort ”automatiska negativa tankar” ..mot ”medvetna tankar”.. Visst funkar det, har flugit till Turkiet, trots att jag alltid sagt att jag aldrig ska flyga.

 

Nu sitter jag här, en halva av mig har försvunnit...vi betydde mycket för varandra, HUR mycket förstår jag idag...plockade med mig bara det jag tror att du kära tvillingbror ville att jag skulle ta ur ditt hem, det som betydde mest för dig.. Det inramade fotot av din hund Foxy och pokalen hon fick i utställningen där hon blev ”best in show”. Så Lycklig och stolt du var när du ringde och berättade för mig ♥ Har ställt allt hemma hos mig som det stod hos dig kära bror..tog även med mig dina teckningar och foton. Allt detta är mina ”snuttefiltar” i sorgen. Lyssnar på ”the sun goes down” med Thin Lizzy och känner mig närmre dig...Nu ska jag strunta i allt jag utbildat mig i ...nu ska jag SÖRJA dig min kära bror..

 

Så jag önskar att du ringde mig igen......

 

Begravningen blev den finaste jag någonsin varit på, du var älskad av många min kära bror. Din kista blev full av handblommor från dina nära och vänner och talen var många....Minst 150 av dina vänner kom till begravningen, några jobbade och tände ett lila ljus för dig ( lila var ju din älsklingsfärg). Några av dina vänner har kommit närmare mitt hjärta, så fina vänner...AL, PL, EA och PB

 

Du fattas mig broder...och kommer att göra det resten av mitt liv...men du finns nu på andra sidan och när jag kommer blir halvan hel igen. kram ♥

 
 
 

 

 

Ordspråk: Det första andetaget är början till döden/ Italienskt ordspråk

Goa älskade Arne ♥.....

 
 
När vi vaknade i morse så hade Arne spytt flera gånger och flera pölar av diarre fanns i hallen och köket, jag och maken torkade och hulkade....men mest gnagde oron i oss båda, Arne hade inte ätit något olämpligt (som vi vet, han är nogsamt bevakad), HUR kunde han bli så dålig????? =( Ikväll har vi en glad och pigg Arne igen, som tittar på oss med sina vackra ögon och undrar varför bara Inez fick mat?? Tiden krymper, för fort.....Vi var invaggade i falsk trygghet då Arne varit bra i så många veckor och tålde över en halv familjepizza för två veckor sedan..Tiden får utvisa hur lång tid vi får tillsammans  ♥ ♥ men lida det ska en inte en älskad familjemedlem behöva göra ♥ .
 
 
Så snäll  ♥ Här får en väns valpar äta upp hans mat  ♥
 
Varför fick inte jag följa med ut?
 
Vackraste hjärtat  ♥ ♥
 
Love ♥ är det enda ordet jag kan använda för denna UNDERBARA hund ♥  ♥
 
Min goa, älskade följeslagare i över 11 år ♥♥
 
En mycket god vän och den största djurälskare jag känner har fått en dom på sin unga häst, en kronisk sjukdom som inte kan botas, tiden är oviss, fick höra det på jobbet av en hennes mamma, tårarna rann, så orättvist mot  denna UNDERBARA tjej som sköter och älskar sina djur med hela sitt hjärta ♥ bättre kan inget djur ha det än hos henne ♥♥
 
Här betar hennes Underbara stora häst med Lokie....Lokie som är 163 i mankhöjd ser ut som en ponny bredvid
hennes ståtliga och vackra häst ♥
  
Grät så mycket i fredags att min man trodde att hennes fina häst var död redan...Så många minnen som också väckts av alla de älskade hästar, hundar och katter som jag mist ♥ Därför blev denna morgon så tung och så mycket tankar som snurrade igång...Gurra är borta....två gamlingar har jag kvar där jag vet att jag inom en snar framtid måste jag vara beredd på att ta det svåraste beslutet en djurägare kan ta =`( 
 
Mitt ordspråk: Jag har älskat min familj och mina djur med hela mitt hjärta...

När någons liv tar slut innebär det en mycket stor smärta...

 

Jag har mist min fostermor och far , tvillingbror, så tungt och svårt...

Alla mina älskade djur som jag mist, så tufft och hårt...

 

Försöker alltid intala mig själv att komma igen, du har älskat dem alla..

Ditt hjärta är stort, det finns plats för fler, du klarar det utan att falla....

 

När jag själv är svag så blir också tilltron på orken vag....

Men att NI alla som lämnat mig, hur mycket ni betytt för mig....ska jag bevisa var dag ♥.♥.♥.

 


Bortskämd till tusen......

... blir jag alltid av syrran och hennes man  ♥  ...  god mat, dryck och lyx får jag hela tiden ♥ Behöver du något? Ja jag skulle behöva köpa.....Direkt så skjutsar de mig till de affärer jag behöver besöka ♥ Kära maken hämtade mig i lördags och goa syster med man körde före oss för att vi skulle hitta den bästa vägen och inte köra vilse ♥ UNDERBARA dagar har jag haft =)
 
Kramar till er båda
 
Lite bilder:
 
Halloween smyckad pub ;)
 
Min sedvanliga turkiska pepparpåse, mitt älsklingsgodis och dryck som alltid finns bredvid min säng ♥♥
 
På fredagen tog vi en sväng till deras söta torp 
 
Nybyggnaden var jättefin, här är blommorna intagna för vinterförvaring, älskar deras spröjsade fönster =)
 
 
Här är vi ute och handlar, jag och Jane satte oss i varsin massagestol när vi blev trötta ;)
 
Det enda jag inte avvundas dem är rusningstrafiken och dessa enorma bilköer.
 
Sötaste födelsedagsbarnet ♥ så nöjd över presenterna.
 
LYX ♥ Ett hett härligt skumbad, med doftande ljus och med en kall öl och salta pinnar bjöds jag på ♥........
 
Jag har bara dusch hemma, så ett varmt långbad var UNDERBART =)
 
Klippt och stylad blev jag av bästa syrran efter badet ♥ KRAM OCH TACK för denna gång ♥♥

 


RSS 2.0