Sommar idag ☀️

Vilken härlig sommardag vi haft idag, nu klockan  20:43 har vi fortfarande 22 grader ☀️ 


Firade Mille som fyllde 8 idag, en lycklig kille som var nöjd med alla presenter o en supergod tårta dottern o han hade gjort 🎂🍰

Eftermiddagen blev det bio i storstaden 👍

Imorgon nästa kalas med släkten hemma hos oss ❤️👍 


Yeeeesss.....

...Windows 10 är i datorn, spel inlagda som Mille gillar, allt fixat och klart och inslaget tills imorgon.
Hittade nya telefonnummer till microsofts kundtjänst, superbra bemötande och flera samtal från en kille som verkligen ville hjälpa mig...När han såg etiketten jag skickat till dem sa han att jag fått fel program skickat till mig och bad mig kontakta Media Markt som jag köpt skivan från, den skiva jag fått skulle sättas in i köpdatorer och inte privat...
 
Hittade i "skräpposten" ett kvitto och köpebevis från Media Markt och där fanns även ett nummer till deras kundservice, ringde dem och blev lika vänligt behandlad och de skickade i ilfart den nya windows 10 skivan för hemmabruk...Näthandel när den är som bäst och man hittar rätt telefonnummer....
 
Idag satte vi morötterna, potatisen börjar titta upp och i de två växthusen frodas växterna och blir större, fyra gurkor är på gång...sommarvärme och sol, härligt..
 
Vi hade gjort alla stommar till ett växthus vi skulle bygga själva, då lyfte min kära make en stor stubbe fel när han skulle klyva ved...hade ont i ryggen i över två veckor så vi skickade efter två växthus...helnöjda över dem..
  
Fick en forell från en av mina systrar ♥ Vi rökte den i vår nya grill och den blev supergod....
 
Hönsen ute vid 20, var kväll får jag mota in dem då de tappat tidsperspektivet, just nu har vi ruvande höna och hoppas på kycklingar =)
 
Våra vackra björkar som ger så härligt skuggspel på gården ♥
 
Fick en jättefin julblomma av en kompis, räddade två växter ur den...just nu blommar en av dem så vackert.
 
 
Mille jobbade hårt idag med traktor och vagn och drog upp maskrosor som han senare gav till hönsen, här en glasspaus i slitet...
 
Min morgon att sköta djuren...hundarna och jag har varit ute i skogen... granarnas silhuetter syns på stalltaket..så vackert ♥
 
En fin vän skänkte mig en blomma för ett år sedan...Den skänker mig så mycket glädje med sina härliga blommor ♥
 
 
 

En ska aldrig räkna ut något.....

.......För det blir aldrig som man tänkt sig......

Inför Milles födelsedag hade vi bestämt att han skulle få min gamla dator ” tre år” Efter det gick allting snett....Vi satte i makens gamla hårddiskl på 1 TB...fick inte windows 8.1 att fungera....superdålig support....Beställde ett nytt windows 10...fick det idag, nu skulle det installeras...På produktnyckeln satt en klisterlapp, den skulle tas bort med försiktighet...kära maken med de längsta naglarna försökte.... Gick åt skogen då klistret var för hårt o gammalt och rev bort bokstäver o siffror...Har nu ringt och ringt....Över 1000 kr borta om de inte ger mig en ny produktnyckel pga deras superdåliga säkerhetsmetod...  

 

 Ni ser fyrkanten där klistermärket sattt?
 
Mille fyller den 27:e maj....datorn ska vara inslagen och fin som present...håll tummarna för att det löser sig och att suppporten fungerar som den ska.....

 


Uttmattningsyndromet....när ska det ta slut?

.........Jag tror mig blivit så mycket starkare då vardagen lunkar sakta på...men slås ned till fotknölarna vid minsta motgång och stress...Att bestämma och missta Lokie var så grymt tufft, Sotis visste jag undermedvetet att han aldrig skulle komma tillbaka och när det slutgiltiga beskedet kom försvann alla krafter igen....någonstans höll nog hoppet mig uppe.....
 
Jag fattar det inte...Jag som tagit så många tuffa beslut i mitt liv som ung och senare i arbetslivet.....Har misstat så många djur tidigare pga ålderdom, gråtit, jobbat då jag känt att ungdomarna gav mig styrkan, kraften och som mina barn o familj  den största meningen i livet...
 
Att vara en spillra av sitt forna starka jag...det kan inte förklaras för någon, ingen kan förstå det, man undanhåller massor för sina kära om vad man orkar och känner...Ibland är det bara så svårt att sätta ord på allt man känner...en skam till viss del för mig som jag fortfarande känner, för min familj var jag den starka som fixade så mycket, stod mot orättvisor och verkligen vågade bråka mot myndigheter...
 
Förr kunde jag fotografera natur och djur med ca 600 bilder per månad...jag undrar idag varför jag gjorde det när jag fotar som mest 200 foton per år sedan 2015..Fanns det en livslust och glädje, skönhet i naturen och livet som jag tappat och inte längre har förmågan att se? 
 
 
 
 Stämmer bara för min arbetsgivare, att jag skulle orka allt, klart de frågade hur jag mådde och hur jag kunde fixa allt, i stressbubblan mådde jag bra och såg inte mina begränsningar...Vem vet när man stressat sig till det yttersta??  Visste vi det så skulle inte utmattningssyndrom och utmattningsdepression öka så lavinartat som det gör idag....På mitt jobb har 6 till drabbats efter mig och så många före.....mina nära och kära var oroliga i många år för allt jag bara måste göra...De talade för döva öron från någon som totalt tappat greppet om sin vardag.....
 
Lokie ♥
 
Sotis ♥ Kvar finns bara en villrådig Rambo...av tre katter är han nu ensam kvar och märkbart villrådig ♥
 
 
 

Idag fick jag beskedet om Sotis....

 
.........Min närmsta grannes syster var ute med sina hundar och hittade en död katt i skogen mellan våra hus. Fick ett meddelande på messenger, ring mig. Ringde och hon frågade om jag kunde skicka några bilder på Sotis, gjorde det direkt, När hon sett bilderna konstaterade hon att det var Sotis de hittat. Han hade inga bitmärken eller tecken på någon annan död. I morgon åker kära maken dit för att vi ska vara säkra på att det är Sotis och kunna göra ett avslut. Jag hade ändå tur i oturen att få veta vad som hänt och har världens bästa granne ♥ som älskar och tar emot alla djur som far illa och djur där ägaren dött och som polisen kommer med. Sedan omplacerar hon de flesta djuren vidare ♥
 
Men jag visste  Sotis var borta för alltid från dag ett. vi hade kunna ställt in klockan efter honom, det första året hos oss gick han knappt ut, sedan när han var han ute en natt så satt han på trappan från 7 och ville ha mat och sova inne ♥ Han har alltid ätit minst dubbelt så mycket mot vad Rambo och Gurra åt...sista kvällen reagerade jag på att han låg på soffan och brydde sig inte om när kära maken gjorde iordning hundarnas mat, Sotis var alltid först upp på bänken och väntade på några "goa smakbitar "....Rambo fick sina på golvet.....
Kommenterade det för kära maken....Han var lika förvånad som jag....
 
 
Vi hade lagt puzzlet tillsamman tidigare,.. Vi var eniga från dag ett......vi får inte tillbaka vår älskade Sotis...
 
 
 
Husse gör iordning hundmat.....två katter är lika intresserade som hundarna ♥
 

Så var det över...

.....I morse klockan 9 somnade vår älskade häst lugnt och tryggt in här på gården, precis som vi önskat för honom ♥. Världens finaste och omtänksammaste killar hjälpte oss ♥ En epok i mitt liv är slut nu, inga fler hästar kommer att införskaffas då jag inte kan rida längre då mina fötter inte klarar av avsittningarna.. Vår häst blev 27 och hade gått som pensionär i några år förutom då Mille red på honom. Det trivdes han ypperligt med ;)
 
Från i tisdags vid 17 när dag och tid bestämdes har jag mått så dåligt, sorgen gjorde mig illamående, kunde inte äta, gråtit, gått runt planlöst, fotat och tittat på klockan hur tiden krymper för vår älskade häst..
 
Jag som är en sjusovare i vanliga fall har sovit 4-5 timmar på två nätter, inatt vaknade jag vid 1:30 och kunde inte somna om, tankarna var för många...
 
Tittade ut före 6 i morse då gick han och betade i hagen i godan ro, strax efter 6 gick jag ut och fodrade honom, han gnäggade som vanligt i förväntan inför kraftfodret och hö, sedan åt han som vanligt sin frukost i lugn och ro ♥
 
Hundarna har varit oroliga och i synnerhet idag då de märkt mitt "skärrade jag". Bosse gnällde och pep, Inez låg och betraktade mig med oroliga ögon. När allt var över och kroppen bortfraktad insåg vi att vi måste bort från gården..Vi stoppade in hundarna i bilen och åkte till närmsta stad och handlade, åkte till hundarnas älsklingställe och badade o lekte med dem..
 
Matte har kommit till ro då hon ställts inför faktum..allt är över, rastlösheten är borta, bara tårarna finns kvar...Hundarna har kommit till ro nu ♥ Jag hoppas att jag får sova inatt....Vår fina vän fick somna in lugnt och stilla då han blivit gammal och trött, något som inte är oss människor förunnat. Men jag skulle inte heller vilja ta de besluten....
 
Bild från 19 igår, vår "gråhåriga" älskling betade färskt och grönt gräs ♥
 
♥ Vanans makt är stor....Husse och jag har kikat efter dig i hagen, jag har hoppat till för vi glömde din middag....så mycket sitter i ryggmärgen efter så många år...Sov gott älskade vän ♥ 
 

Idag tog jag det hemska beslutet....

...igen...... Ringde och fick tid och datumet när vår älskade häst, vår fina vän ska lämna oss, han kommer att få somna in här på gården som alla våra tidigare hästar gjort, lugnt och tryggt...Jag hade så hoppats att han skulle få en sista sommar med gröngräs i sin älskade hage och när flygfän irriterrade honom så tog han sin tillflykt till stallet som han har haft fri tillgång till....En sista sommar...men icke....
 
Vi visste att vår 27-åriga gamling hade tappat många tänder, men han behöll hullet gott tills i vår när det blev pälsfällning, då magrade han av...
 
En förmiddag när jag vattnade vår odling såg jag ut genom fönstret och såg hästen ligga och vila som vanligt, sedan skulle han resa sig och satte bakbenen för långt under sig och stöp i backen....Rädslan och hjärtat knöt sig i mig, men i nästa försök kom han upp....Såg sedan att han fick ont i benen för han lyfte dem och vispade irriterat på svansen då det gjorde ont....
 
Ingen återvändo finns, vi måste göra det rätta, han är gammal och han ska inte behöva ha ont! Sedan telefonsamtalet när tid och datum bestämts så har tårarna runnit.....Hur TOMT blir det inte utan vår älskade häst ♥
 
Gråtit och tagit bilder på synerna av en häst jag kommer att sakna så mycket......
 
Kvällsmaten i vårljuset, bilden tagen 20:30
 
Så gott med grönt gräs ♥ Bilden tagen 21:00
 
Att veta att det var näst sista gången jag gav honom kvällsmat gör mig illamående av sorg....När man blir djurägare så måste man alltid veta att en dag står du där...DU måste fatta beslutet...när din fina väns dagar är räknade...sååååå TUFFT

RSS 2.0