2013...summa summarum

.....Inte ett av de bästa åren som jag kommer att tänka tillbaka på med glädje. I fyra månader från februari till maj var jag sjukskriven pga "utmattningssyndrom" även om jag jobbade 50 % största delen av den tiden. Kämpade mot försäkringskassan som inte tyckte jag var sjuk, överklagade och vann men fick pengarna för sjukskrivningen först den 9 oktober, om vi inte hade haft två inkomster i familjen, vad hade jag då levt på?? 
 
Kommer inte att glömma 2013 som blev världens bästa sommar med värme och sol 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hösten blev tung med stora sorger då vi mistade två så älskade gamla djur ♥♥
 
Först Gurra 17 år den 11 oktober ♥
 
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
 
 
 
 
 
 
 
 
Den 22 november kom nästa stora sorg, Älskade ♥ goa ♥ 11 åriga Arne fick somna in pga sjukdom.
 
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vintern fram till nu blev till skillnad mot förra året snöfattig, en grön och regnig jul blev det. Men lika kul hade vi som vanligt, tur att det mörknar vid 15  så man slapp se regnrusket ;)
 
 
Nu önskar jag er alla vänner ett riktigt GOTT NYTT ÅR ♥
 
 
 
 
 
Våra trogna djur ♥ ett litet filmbevis ♥

I mer än 10 år....

 ...tappade jag bort min fritid, jag hade tillåtit mitt jobb att ta all min tid och fritid. Det var ingenting jag märkte själv men mina nära och kära hade försökt bromsa mig i många år, det har varit för döva öron från mig, jag måste bara...skulle bara....

 

Jag blev allt som oftast sjuk de senaste 5 åren, förkyld, feber och andra krämpor, något jag aldrig varit tidigare. Stannade aldrig upp och reflekterade över varför jag nu blev sjuk så ofta , jag måste bara...skulle bara....

 

 

I början av februari  i år så tog det STOPP, jag hade inte något minsta uns av krafter kvar. Efter jullovet så rivstartade jag som vanligt med att jobba helg, fredag och lördag på fritidsgården, sedan började jag direkt veckan efter med mina utvecklingssamtal var vardagskväll, sedan kväll på fritidsgården igen och på dagarna jobbade jag med mina kära ungdomar i skolan. De gick i 9:an och jag stressade på för gymnasiebetygen...Ungdomarna märkte oxå min stress och bad mig vänligt att lugna mig....men jag måste bara...skulle bara....

 

...Jag gick till vår vårdcentral, med min trevliga och sociala ”mask” på, men läkaren såg igenom ”masken” och menade att det inte var mänskligt med den arbetsbörda jag haft i så många år...jag blev helt sjukskriven i tre veckor......Sedan sa jag ifrån att jag inte kunde vara hemma längre, jag kunde inte koppla av när jag tänkte på ungdomarna, jag måste börja jobba igen....ok sa läkaren 50 %. Jag jobbade förmiddagarna fram till sista veckan i maj, och ungdomarna fixade sina betyg och kom senare in på sina gymnasieval ♥ =)
 
 
 

Försäkringskassan Avslog min sjukskrivning, jag skulle ha jobbat, jag var inte tillräckligt sjuk tyckte handläggaren som aldrig träffat mig och satt 17 mil bort, min läkare avfärdades totalt, handläggaren menade att han inte skrivit ”enligt socialstyrelsens normer” Där satt jag emellan dessa instanser vårdcentral och försäkringskassa, så ända in i själen TRÖTT och med all KRAFT borta, har inte behövt försäkringskassan på 15 år då jag inte fött barn och varit frisk, så klart att jag nförsökte passa på att ”sko” mig på den.

 
Det finns något som jag HATAR och det är orättvisor, ilskan fick mig att agera och fungera igen, jag samlade in fakta som jag visste var så fel och kunde användas mot försäkringskassan i mitt ärende, mailade handläggaren och fick dokumenterat felen min handläggare gjort och till slut när jag hade allt det material som behövdes gjorde jag en överklagan och vann. Men i 6 månader fick jag inga pengar och en halvtidslön från jobbet. Hade jag varit ensamstående, hur skulle jag klarat mig då?
 
 

Vårt trygga Sverige som en gång i tiden såg till att de som var svaga, sjuka och de som blev utan arbete trots lågkonjunkturer ändå kunde få en dräglig vardag, var finns det tänkandet idag? Den sociala välfärden jag trodde att jag betalat i skatt för mig och för andra i vårt samhälle i över 25 år...är den totalt utraderad, nada, puts väck =/. Är det då så konstigt att våra uteliggare och hemlösa har ökat i antal?

 

 

 Vad betalar vi vår skatt till idag ??  till de som redan har pengar och vill ha mer??

 

 

 För mig blev det inte så häftigt att betala skatt längre, när jag ställdes inför faktum att jag inte var en betrodd medborgare i vårt samhälle längre, utan skulle granskas under lupp för att "latmansfusket" inte skulle få en krona från våra styrandes "välfärdsbudget"

 

 

 

 

 

 


Julhelgen...

...var härlig med barn och barnbarn här hemma ♥ Jag fick bl.a en extern hårddisk på 2 TB där jag ska samla alla mina bilder som  idag ligger på en massa skivor. Igår fick vi besök av gamla goda vänner, vi har följts åt sedan vi var 18 år  ♥ Så kul!
 
Nu lite bilder från julen:
 
Mille dukade  ♥
 
 
 
Dottern gjorde laxrullader som var fantastiskt goda  ♥
 
Revbensspjällen  ♥
 
Och skinkan  ♥
 
I väntan på tomten  ♥
 
 
 
Vår vanliga tomte var på andra sidan jordklotet och firade julen så det kom en ny tomte i år  ♥
 
Katterna slappar  ♥
 
 ♥
 
 ♥
 
 

♥ God jul ♥

En riktigt GOD JUL önskar jag er alla ♥ Nu fortsatt mys med familjen framför TV-n med julgodis =) Många av bilderna har mitt goa barnbarn M........ fotat ♥
 
 
 
Paketälskaren Rambo ♥
Har jag fått något eget paket?
 
 
 
 
 
Här är tomten Jane ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Städning...

...hua så trist =( Även i år blev det lite fuskstädning ;) Vill byta med min älskade syster Jane som skulle mysa i soffan och titta på film idag, hon var klar med allt =) 
Blåser som sjutton idag.
 
 

Julen ♥....

...är en glädje vi bär med oss från barndomen i hjärtat.....När jag var ett barn så var det en stor lycka att få öppna adventskalendern var 4:e dag då det bara fanns en TV:ns julskalender i vårt hem och öppnandet och inklistrandet av bilder delades mellan oss syskon. Vi satt var kväll framför TV:n när julkalendern sändes, decembermånads bästa Tv-program ♥ Jag var många ggr missnöjd då det var de yngre syskonens dag att klistra in bilder på kalendern, försökte att få dem att klistra in dem mer "estetiskt" i mitt tycke =) Oftast struntade de i mitt tyckande och bilderna blev "hipp som happ" i mitt missnöjda tyckande. En av de julkalendrar som jag då speciellt tänker på är "Teskedsgumman"
 
 
 
Julpyntet hemma hos oss var skralt jämfört med det jag skaffat genom åren och  mina barn (och barnbarn) vant sig med. På TV:n stod en tomte, härliga pappers julbonader och mammas egna sydda julbonader dekorerade väggarna. En särskild julbonad med en bjällra på hängde mamma framför "julklappsrummet" pappa försökte alltid smita in i rummet och klämma och skaka på julklapparna, men avslöjades alltid av bjällran och vi barn skvallrade alltid för mamma (så gulligt av våra föräldrar att busa så med oss barn ) Vi skrek i högan sky och mamma sade ifrån på det bestämdaste åt pappa ;).
I julgranen var det glest mellan kulorna och glittret var slitet och tunt...men min barndoms julgranar var 100 ggr vackrare än mina julgranar idag ♥ Jag hoppas att jag har förmedlat till mina barn/ barnbarn samma härliga julkänsla som mina föräldrar gav mig ♥ 
 
Som sagt : "the greatest weekend of the year" för mig, vet att många inte delar dessa härliga jul och barndomsminnen med mig och har dåliga minnen från deras barndoms jular. Mina föräldrar var absolutister och drack aldrig sprit, så mina/våra jular har alltid följt i mina föräldrars tecken...DET ÄR BARNENS HÖGTID ♥
 
 

Nu har jag.....

....18 dagar ledigt =) Sov till 8:45 och vaknade pigg och utvilad. En vacker himmel bjöds jag på.
 
 
Igår städade jag och Mille toan och duschen, lite blöta blev vi båda ;) Efter det blev det några avsnitt från Sunes jul, mat och sagoläsning, sagorna blev självklart julsagor =)
 
 
 
 Nio hyacinter blommar och det luktar ljuvligt juligt . Gjorde en julkorg idag =)
 
Fick en så fin julblomma och julhälsning från mina kära och underbara elever ♥ 
 
Sotis var givetvis med och förstörde ibland mattes fotande ;)
 
 
 

Idag vaknade jag...

...med känslan av att ha magen "uppe i halsen" , hade jag nu drabbats av Milles vinterkräksjuka?
 
 
Mockade, hundsväng och gjorde mig i ordning för dagen, men kände mig inte helt ok =/ Jag kan ju inte sjukskriva mig för att jag "kanske" fått magsjuka. Dagen gick bra, magen åkte hiss några ggr men inte mer, trött och kulen. La mig och vilade efter hundsvängen när jag kommit hem T R Ö T T som tusan. I morgon är näst sista dagen före jullovet och årets julklappar ska delas ut till kommunens arbetare...undrar vad det blir i år?
 
 
 
 
 

Dagen var.....

.....mörk från morgon till kväll och regnat har det gjort precis hela dagen. Nu är betygen satta och ungdomarna är nog både lättade och lite nervösa inför dem. Lite kul och ibland film när det är sista lektionen för terminen i ett ämne =) idag var det deras sista musiktimme för terminen så då blev det lite "Sunes Jul" =) Här några avsnitt som jag älskar =)
 
 
 
När jag slutat jobba så satte jag in Inez i bilen och åkte in till "byn" det hade börjat blåsa och regnade fortfarande, kulet som tusan.
Herrgården speglar sig i vattnet, bilden från vår promenad.
 
Efter det slog jag in julklappar och när kära maken kom hem var vi tvugna att fixa stängslet i hästhagen där en stolpe gått sönder (som jag upptäckte på lunchen). Vår kära häst har tillbringat mestadelen av dagen i stallet, när jag kom hem på lunchen stack han bara ut huvudet genom stalldörren och "sa" att han ville få lunchen serverad inne ;)

Regn och blask....

....hela dagen, fryser det på nu så blir det mycket halt. Mildväder fram till jul och enligt prognosen så ska det regna natten till julafton. Så vi kan nog glömma en vit jul i år.
Annat var det förra året, bilden från den 23 december 2012, -7.
 
Idag blev julköttbullarna gjorda, julkorten skrivna och postade och kära maken klippt  ♥ Önskade en låt i Musijhjälpen till insamlingen om alla kvinnors rätt till en säker och trygg graviditet. Mitt låtval blev denna UNDERBARA julsång med Chris the Burgh.
 
 
 
Önskar er alla en fin vecka =)

Snöade....

....i morse och allt var härligt vitt när jag vaknade  ♥ glad blev jag och gick ut direkt till hästen med goa Inez som följeslagare, två katter slank in och ville äta och sova efter nattens bravader =)
 
Tvätt och lite sedvanligt pyssel väntade, ringde dottern och frågade om de ville ha middag. Då berättade hon att stackars Mille hade blivit magsjuk igår, en magsjuka som gått på Milles förskola och många barn som sjuknat in och även saknades på luciafirandet. Stackars lilla hjärtat  ♥ han såg så trött ut igår och så fort de lussat färdigt ville han gå in för att han frös, jag och dottern gick in med honom medan de andra barnen/föräldrar/släktingar fortsatte mingla ute.
 
Nåja ska jag få magsjuka så får det bli så, de kom över och åt middag idag, Mille och jag klädde granen och ställde fram några tomtar =) En ny tradition hos oss, förr klädde vi granen dagen före julafton ;)
 
I morgon ska jag skriva julkorten och göra julens köttbullar. Tack Kinaguld för påminnelsen om julkorten  =) Måste bara få tipsa er om världens godaste revbensspjäll, jag och kära maken var ju bara tvugna att provsmaka igår kväll, vi åt upp dem så vi fick köpa nya idag ;)
 
Prova...så goda =)
 
Bild från i morse.
 
Julgranen är klädd, ska börja slå in julklapparna så de får inta sin plats under granen...Finaste tavlan på Arne ♥ lyses upp av granen. 
 
Rambo för 15 minuter sedan, han börjar bli grymt stor och kommer kanske att bli nästan lika stor som Gurra ♥
 

Tidigt lussefirande...

....blev det som vanligt  redan  07:00 på förskolan, mamma och mormor på plats =)
 
Luciatåget sjöng utomhus  ♥
 
Mille såg allt att det var mormor som kröp i slänten och fotade ;)
 
Jag och Inez tog en strandpromenad idag, här blundar hon för att blixten gick på.
 
En båt kvar i vattnet...
 
Tunn is vid strandkanten.
 
 
Inez följde med matte ned från strandkanten för att fota vass  ♥
 
Kyrkans torn speglade sig så vackert i isen =)
 
Bilder från igår
 
Katternas nya favvosovplatser är på två dörrmattor jag köpte på rusta, kastade dem på sängen medan jag packade upp resten, direkt la sig en katt på en av dem och sedan har de fått ligga kvar, kanske inte så undra på att de tror att de är deas.......
 
............Nu förstår ni ;)
 
Vacker himmel igår.
 
Mille och jag gjorde en ny sorts ischoklad, Vi skippade kokosfettet och böt ut det mot nougat, mums så goa de blev =)
 
 
 
 
 
 

Lucia.....

...i morgon och då ska jag kika på sötaste tomten Mille med kompisar  ♥ Nu sova för mig så jag kommer upp till 06:00 ;) Hoppas ni alla får en fin luciadag, lägger till en bild och tre filmer jag hittade på nätet =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 Lite nostalgia, men roligt att se lite julfirande långt innan man var född ;) 
 
 
Och en härlig julsångsvideo
 
 
 
 

Fest idag...

...och inte vilken fest som helst utan vår årliga Nobelfest. Men först..
 
Fredagen var ju blåsig och snöig (halvt storm) -5
Jag och Mille bakade pepparkakor till härlig julmusik. Sedan var vi ute i snön en timme, kallt som tusan i vindarna så vi gav upp ovanligt tidigt.
 
Kul att baka tycker MIlle =)
 
På Lördagen hade både snöfall och vind dragit bort, solen tittade fram, -10 när vi vaknade. En härlig vinterdag bjöds vi på =).  Vid 13 kom dotter och Mille, vi gick ut och eftersom Mille är en "arbetarkille" så plogade han massor av vägar till mormor och morfar =) Hans glädje var stor när även katterna höll sig till hans plogade vägar.
 
Här kommer stora plogen...
 
Inez hade bara bus och lek i sinnet ;)
 
En lite frusen kille kom in och värmde sig med en gosig filt och tittade på kalle anka en stund.
 
Idag blev det halvdag för våra ungdomar som skulle ges möjlighet att åka hem och göra sig fina inför kvällens Nobelfest, vi vuxna satte fart och möblerade om och dukade så fort ungdomarna försvunnit från skolan.
 
Alla bord syns inte på bilden, men snabbt och effektivt gick det ;)
 
Sedan hem först hund och kattsväng....
 
Några svanar drog förbi...
 
Inez väntar in Sotis, Sotis gillar inte snö och måste skaka tassarna med jämna mellanrum...Han kan ju bli blöt =(
 
Rambo hamnade på efterkälken....VÄNTA PÅ MIG..
 
Så mysigt med dessa "blåa" och ljusa eftermiddagar...VILL INTE att snön ska försvinna och det blir trist svart och mörkt igen =( Men prognoserna säger milt väder, kanske regn...usch!
 
Dotter och Mille kom precis innan jag skulle åka och behövde en tomteluva till lussefirandet på förskolan, hon fick då ta ett foto på mig ;) "kruddelutterna i håret" fick duga (hade bara 1 timme på mig ) Mitt härliga halsband som glittrar kom tyvärr inte till sin rätta på denna bild, så synd....
 
Medaljer, rosor, pengar och diplom delades ut till några ungdomar i ämnena No, SO, matematik, svenska, bild, musik och demokrati  =)
 
En UNDERBAR kväll med UNDERBARA ungdomar, god mat och underhållning =) Som jag sagt tidigare så önskar jag att ni kunde få se våra vackert uppklädda ungdomar, detta är en fest som de planerar sin klädsel länge inför och efter middagen så väntar ju discot  =) 

Snö.....

.....Idag snöade det flingor stora som "badhanddukar"  =) .......men........ så kom det j-vla regnet  Jag vill ha snö som lyser upp och inte detta kompakta mörker som rullar in vid 15 =(   Ska kanske tillägga att jag sedan barnsben är fruktansvärt mörkrädd =/  Kör försiktigt alla vänner, finns inget som är viktigare än att just du kommer fram till målet   "I tid" är bara om du kommit fram   
 
 Bild tagen på lunchen =)
 
På måndag hålls vår årliga Nobelfest på skolan =) Ungdomarna planerar klädsel, skor och frisyrer =) Ska planera vad jag ska ha på mig i helgen ;) Bild kanske kommer =)
 

Hjärtat stannade i 2 sekunder igår...

....vi hade släppt ut Rambo 30 minuter  tidigare....hörde plötsligt hur Inez morrade i trappan. Kikade ut och såg en bil som hade svängt in på gården....Min första tanke var att någon kört på Rambo. Skyndade ut.
 
En tjej berättade att en schäfer sprang över vägen, var det vår? Nej - svarade jag ...men visste mycket väl att det var vår grannes schäferhanne som har noggrann koll på Inez löptider ;) Tog med mig ficklampan ut och lyste över gården och i lampskenet såg jag grannens vackra schäfer som sniffade runt gården.....när han blev påkommen så skyndade han runt stallet och sprang hem....Inez och Arne har avslöjat honom tidigare de senaste veckorna
med sitt intresse för hennes dofter här på gården, och vi har haft flera besök av honom  ;)
 
Finaste Inez ♥♥ 
 
 

Min sång till er mina två ♥ ♥

 ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥ 
 
Min kärlek till  Arne och Gurra var mycket STOR  ♥ ♥ Time for me to say godbye to you sweethearts ♥ ♥ Väljer denna vackra och mäktiga sång, den vackraste jag vet  ♥ Min kärlek till er mina älskade djur kommer alltid att finnas kvar, ni förgyllde mina dagar i 17 och 11 år  ♥ ♥ men jag måste gå vidare, minnas er med värme, kärlek och glädje i resten av mitt liv, ni kommer alltid att vara så varmt älskade och saknade   ♥ ♥
Om videon inte kan visas kan ni gå in här http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=vHBkxTnMhXY
 
Min sorgeterapi har bestått av att se på alla underbara foton jag har på både Arne och Gurra och minnas all glädje och allt roligt jag haft tillsammans med mina underbara djur, det har hjälpt mig vidare, sorgen finns självklart kvar men är inte lika hjärtslitande som tidigare.
Kommer att fortsätta att lägga in bilder på dem båda ♥ ♥ De är borta men kommer aldrig att glömmas ♥ ♥
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥  ♥ ♥ 
 
 
 

Här Jane....

....här är bilder på julkorgen till mor som jag gjorde från oss systrar  ♥ kramar i massor till dig älskade syster  ♥ ♥
 
 
 
 
 
 
 

Advent ♥

..så vackert med alla ljus som lyser upp i mörkret, några bilder från årets advent  ♥
I natt vaknade jag av den hårda blåsten, kunde inte somna om så jag tittade på filmen "tomten är far till alla barnen"  sedan somnade jag gott och sov till 08:30.
Vår största gran bakom ladugården som vi lutat vårt hässjevirke mot brakade ned idag i den hårda blåsten =( Hos oss har vinden redan börjat mojna nu. Dotter och barnbarn har varit hemma både fredag, lördag och söndag ♥♥ så mysigt ♥
 
Hela veckan har jag haft som "sorgeterapi" att kika på en massa fina bilder jag har på Arne, det hjälper och jag börjar mer och mer känna glädjen över att få ha haft denna UNDERBARA hund i över 11 år ♥ Inez är sig själv igen, tar mer plats och har blivit glad ♥
 
Mille och även M....... har alltid älskat att leka med julhusen och tomtarna ♥♥
 
 
Adventsgranen klädde Mille helt själv =)
 
Köksfönstret.
 
2:a köksfönstret fick en ny slinga med julgranskulor, har inte hunnit/orkat tvätta fönstren men flugprickarna syns inte i mörkret ;)
 
 
Ett av vardagsrummets fönster, bredvid adventsgranen hänger min stora, vackra tavla av Arne ♥
 
Inez sover räv ♥
 
Här kommer några bilder på mina älsklingar Arne och Gurra ♥♥
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

RSS 2.0