För varmt....

... Hundarna slöar på kylmattorna... Fick ett meddelande på messenger från en tidigare elev - Vill du ha kokt potatis till hönsen? Klart jag ville 😊 Sa till kära maken vi ger henne vår cowboysadel, gör det svarade han...
 
Har ingen lust att sälja bort grejer på blocket, så mycket roligare att ge bort grejer som uppskattas och används.. När vi matat hönsen tog jag med tjejen till vår "sadelkammare" och frågade om hon ville ha den? Vad vill du ha för den frågade hon? Inget, vill bara att den används 😊 har gett bort fyra sadlar tidigare, har några kvar, flera stöldligor dyker upp i våra trakter med jämna mellanrum som stjäl sadlar, så mycket bättre de kammar tji hos oss, då jag givit bort sadlarna....
 
Nu har det även börjat brinna i vår kommun, först en container som brandkåren släkte, några timmar efter brann industrilokalen upp...En granne hade oväntat besök av en bil vid just den branden, tror vi på tillfälligheter klockan 5 på morgonen? Inte jag...
 
Kvällshimmel, 16 grader.... Äntligen kommer svalkan och vi och hundarna kan sova gott med fönstren öppna...
 
prognosen för veckan...
 

Augusti skramlar på....

... Sa till kära maken att sommaren är inte längre som tidigare min favoritårstid... Efter 2018 med tre direkträffar av blixten på gårde, tre byten av nya elmätare.... så skrämmer sommaren mig mer... Som idag med så varmt, kommer det åska?
 
Vi har alltid slagit ned brännnäsllorna runt stallet tidigare.. Så dumt då hönsen gör sina gångar där och kan gömma sig från höken, höns är ju djungelfåglar och tuppen varnar hönsen om en fiskmås eller ett flygplan syns i skyn, allt som kan vara en fara varnas det för...
 
Våra hönskycklingar, de kan alla gångar i brännässlorna...
 
Kycklingarna är så små så de kan lätt hoppa ut genom maskorna i hönsnätet vi har i den "fria gården" Här spatserar de framför kära maken och mig på gården... Dé har så klart namn, Albina och Cajsa -Stina
 
En rymling till....
 
Jag och Inez på svampjakt....
 
Vi hittade en hel del av skogens guld 5 liter blev det....
 
I och med Inez ålder av 10 år så särar jag och kära maken på hundarna då Inez inte är tämligen intresserad av kära makens snabba motionspromenader på flera km, Bosse älskar dem med en lyhörd husse som låter honom sniffa, sträckt koppel och nyfikenhet ...Vi brukar då Inez och jag ta våra egna lugna svängar med sök istället i skogen som hon älskar...

Har kontaktat....

... En byggfirma som kan montera vårt vindskydd, göra markarbetet så det blir bra, kontaktat försäljarna i Norge så allt blir rätt i beställning och avlastning... Nu är det på G... men först i slutet av september kommer vårt härliga vindskydd 😊 Har lovat barnbarnet Mille att vi ska grilla hamburgare som han önskar mest av allt...
 
När vindskyddet väl är på plats så blir det nog en familjeinvigning, med tretton sittplatser ska vi nog kunna hålla distans...

 

Som jag nog skrivit tidigare begravs min bror i slutet av augusti, vi har tackat nej till minnesgalan på Grand ..... och vi kommer att följa min brors begravning på länk som han har Komponerat helt själv efter sina önskemål, gissar han fick dessa tankar sedan vår brors död 2011. Så tragiskt i dessa tider att sitta 20 mil bort i karantän,  45 personer får finnas i kyrkan... 

 
 

..Ibland vill jag tubba på reglerna nu, träffade barnbarnet Mille i måndags efter tre veckors härligt sommarlov hos pappa, farmor och farfar, han hade ju glömt  2 meters regeln (11 år, vem klandrar honom), vi var för nära ibland, men helst av allt ville jag ju kramas som vi alltid gjort förr...precis som med prinsessan mitt andra barnbarn, att se henne och inte få krama om henne gör så ont 😥 , jag känner mig som en förädare som farmor och mormor, gissar jag inte är ensam om den känslan.....

 

Min man hämtade posten igår....

Har nog aldrig fått något så kul och välkommet i brevlådan... Han höll upp en stor påse svamp 💗 Eftersom han nyss gått med hundarna i skogen trodde jag han hittat dem.. Icke...De låg i brevlådan, och min fina vän/granne Kicki som plockade flera kilo svamp igår delade med sig 💗
Ringde henne och vi pratade och skrattade som vanligt, så lika i tänkande och tyckanden 😄 Så glad och tacksam över kantarellerna 💗 När mina höns värper lite mer ska jag smyga dit ägg i hennes postlåda 😉 
 
Drygt 5 liter kantareller fick vi 💗
 
Älskar augusti med härliga mörkare kvällar och fullmånen som kommer tillbaka, bilden tagen i söndagskväll klockan 24 genom sovrumsfönstret...
 
Det blev en ny omgång med kräftor och det goda kräftspadet i lördags 😊
 
Inez älsklingsplats vår, sommar och höst är kattens dyna på trappen, där sitter hon och håller koll på vad som händer...
 

RSS 2.0