Älgjakt och att dra ut på sitt födelsedagsfirande...

Vaknade av ljudet av skott i morse....vi har en skjutbana cirka 3 km ifrån vår gård, ligger vinden på mot vår gård så låter det som om de står vid knuten och skjuter på oss...De skjuter väl in sina gevär nu..älgjakten börjar ju om mindre än en månad hos oss :(
Fast vi har ju knappt några älgar kvar längre...det finns för få tjurar kvar och älgkorna går gall när de inte blir betäckta...tycker älgjakten skulle förbjudas i minst 5 år i våra trakter, så älgstammen har en chans att återhämta sig....jägarna skyller på vargen, det är den som tagit alla älgar..SKITSNACK säger jag, vi hade problem med minskad älgstam här innan vi hade en etablerad vargstam i våra trakter...På varje arbetsplats decimeras antalet män när det är dags för älgjakten, helst ska kvoten av älgar skjutas under den veckan de är lediga...men de har ju ända fram till januari på sig att fylla kvoten :(
Förr varade älgjakten bara i en eller två veckor...nu pågår den i flera månader...kan det möjligtvis finnas ett samband mellan det och antalet älgar som minskar drastiskt?????

Hade en underbar dag igår (förutom städandet) Vid 16 kom mamma, syrran och en kusin från skåne för att fira min födelsedag...fyller i juli, men tycker det är så trist när alla kommer på en gång, man hinner inte prata med alla och ta sig tid för gästerna ordentligt...Så på senare år sprider jag ut firandet till flera dagar, huvudsaken är ju att man får träffa släkt och vänner, äta gott och ha tid att umgås... Jag och syrran är så lika, vi har alltid kul när vi träffas. så även igår :) kvällen avrundades med filmen "män som hatar kvinnor"....den var bra men blev besviken över att man dragit ihop de tre böckerna till en film...hade hoppats man skulle göra en film utifrån varje bok.


Kommentarer
Postat av: Evelyn

Se där, du fick till det! =)



Jag såg nåt om att det skulle komma en uppföljare till män som hatar kvinnor, trodde den var baserad på nästa bok...

2009-09-13 @ 12:27:43
URL: http://eyz.blogg.se/
Postat av: kort

Japp...var inte fullt så oteknisk som jag trodde :)

kände du igen älgbilderna??



Men det kan väl knappast bli någon mer film, har för mig att de avslöjade allt i filmen...eller har jag fel? Får baske mig läsa böckerna igen :)

2009-09-13 @ 15:20:26
URL: http://kort.webblogg.se/
Postat av: Sofie

Flickan som lekte med elden, den har premiär alldeles snart på bio.. :)

2009-09-14 @ 16:05:44
Postat av: kort

Tack...blir så tröstad, älskade böckerna och vill så gärna se alla som film :) Inser att jag nog bör läsa om dem...har glömt vad som hände i de olika böckerna..

2009-09-14 @ 18:07:31
URL: http://kort.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0