7 januari 2010


Var nyss ut och kvällsfodrade djuren, -14 och lätta snöflingor föll. snön knarrade ordentligt under mina vinterkängor. Hörde ljud inifrån stallet och förstod att hästen redan gått in, medan jag bytte kontakter för att sätta på strålkastaren kände jag att den lilla "vildkatten" strök sig mot mina ben =) Hon vet att hon får mat av mig var gång jag kommer till stallet. Satte ned hennes bytta med mat och gick in och gav hästen foder. Jag har skämt bort honom och kaninerna med att de alltid får äpplen, morötter och knäckebröd sista kvällsfodringen. När man släppt ned brödbitarna i kaninernas box låter det som ett helt sågverk när de sätter igång att äta =) Mysigt och hemtrevligt.
När jag knackade ur Lokies hovar från is sprang katten runt hans ben, blir riktigt orolig för hon är verkligen inte rädd om sig när hon frimodigt går under hans mage och kilar mellan benen på honom. lite luktande på varandra blev det också, tror hon tillbringar en del tid inne i stallet hos honom, de såg ut som mycket goda vänner.

När jag går för att stänga grinden till paddocken vet hon att jag snart släcker ned och går in, då sitter hon vid stallväggen och av hennes vaggande förstår jag att hon trampar och kurrar, lite mera gos ska vi väl kunna hinna med och jag är inte svårövertalad =) När jag släckt ned och tänt ficklampan kryper hon in i sitt hål under ladan. Hur gärna skulle jag inte vilja ta med henne in och låta henne få sova i min säng om natten.

Sedan blev det som vanligt hundens sista pinksväng, koll att fågelhuset var fyllt med mat så de små vännerna slipper frysa.
När jag kom in skulle Gustav ut, infinner sig alltid en oro när han går ut, ska han gå ned och mota bort henne från gården? Ska försöka locka in honom till natten, tror att det är för kallt för hans smak, han har ju bara legat inne den sista månaden och har inte en särskilt tjock vinterpäls.

I morgon har vi bjudit våra grannar på middag, de är jättetrevliga men man kan inte säga att vi nöter ned trösklarna hos varandra. Att denna middag blev av beror på att jag ringde henne ang vilkatten och om hon visste någon som saknade en katt. Vi pratade som vanligt i en timme =) Visst är det märkligt att man inte kommer sig för att umgås mera? När det blir jobb och vardag faller man in i en lunk och dagar och veckor bara rullar på.

Skulle egentligen börjat jobba idag, men kompade två dagar, åkte förbi jobbet och såg alla kollegors bilar stå där, som situationen ser ut idag när jag inte vet vad jag ska jobba med till hösten så finns det ingen längtan att börja jobba igen. Kändes bara så skönt att jag hade ledigt två dagar till. Har aldrig kunnat koppla bort jobbet förut som jag gjort detta lov, håller nog på att avveckla det mentalt. Konstigt kan jag tycka för jag har verkligen satsat allt under de snart 23 år jag jobbat där.

Nu ska jag föröka locka in Gurra, sedan blir det nog Animal planet någon timma =)


Ibland kan vi ha upp till 20 domherrar på besök vid fågelbordet, så vackra fåglar.


Rådjur på besök den 23 december, dålig kvalite på bilden pga Zoomning och dålig kamera, bilden tagen genom sovrumsfönstret. Men vår nya digitalkamera kommer om en vecka, vår gemensamma julklapp =)
Tar i genomsnitt 300 bilder i månaden, i december blev det 807 bilder =)

Kommentarer
Postat av: Evelyn

Så har jag väl gjort många gånger men just där för att härma Milton (om är mer extremt än avkomman). Tror inte han fnös så mycket när vi var hos er?



Men du, har inte Gustav en tjock päls? Han är ju en enda stor burrig boll!



(var är receptet?)

2010-01-07 @ 23:40:15
URL: http://eyz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0