Kvinnor i många delar av världen.....

....är helt rättslösa ännu på 2000 talet. Igår när min man och jag åkte in och handlade så köpte jag två filmer, ni vet dessa lådor med massor av filmer "två för 99 kr". På eftermiddagen satte vi oss och tittade på en av filmerna den hette "The stoning of Soraya M" den handlade om en iransk kvinna med fyra barn som tröttnat på sin make Ali, han var ofta våldsam och slog henne även ofta inför barnen, han vill ha skilsmässa men Soraya vägrade, för då skulle hon inte kunna försörja sig och barnen utan att tvingas prostituera sig. Mannen hade hittat en ny kvinna/ tjej (14 år) som han vill gifta sig med men han hade inte råd att försörja två fruar, intrigerandet börjar och han får sin by att döma kvinnan för otrohet, hon skall avrättas med stening....Hennes far ska kasta första stenarna, maken de nästföljande och sedan ska de två sönerna kasta stenar mot modern...En mycket stark och otäck film. Det är en film som bygger på en verklig händelse som inträffade för 23 år sedan i en Iransk bergsby.





Jag har alltid läst mycket böcker, har läst om svenska kvinnors öden och äventyr genom historien, även om andra länders och religioners kvinnoöden. En bok som grep mig mycket var boken "Såld" den handlar om två systrar som säljs av sin Jemenitiska fader till hans hemby, de säljs för 26 000 kronor..De är födda och uppväxta i England och tror att de ska tillbringa ett mysigt sommarlov i Jemen...Men plötsligt är de bortgifta med två främlingar. Mamman lyckas efter många år spåra upp sina döttrar och ordna utresetillstånd för flickorna, den äldsta dottern Zana tvingas lämna kvar sitt barn hos fadern och återvänder till England. Den yngsta systern Nadja stannar kvar , hon kan inte lämna sina tre barn...det blev en bok till som heter "systern som blev kvar" sedan finns det en tredje bok som jag inte läst "Ett löfte till Nadja"



Den berättelse de flesta känner till är väl Betty Mahmodis och hennes dotter Mathobs flykt från Iran. De åker till Iran på semester för att hälsa på maken Moodys familj. Helt plötsligt bestämmer mannen sig för att stanna i Iran och att inte återvända till USA. Som kvinna i Iran är Betty rättslös, utan pass och pengar men lyckas ändå fly med sin dotter.



Alla dessa böcker är sanna berättelser, vet att koranen inte skriver att det är rätt att förtycka kvinnor men ändå blir så många kvinnor illa behandlade, dödade och förtryckta. När f-n läser bibeln....är ett gammalt uttryck och den stämmer på alla religioner. Tänk om vi slapp all religion ändå, så många krig och mycket förtryck vi skulle slippa i världen...Vi med kristen religion kan knappast slå oss för bröstet, det har flutit mycket blod och förtryck i vår religion oxå, tänker på korsriddare, kristningen av Afrika och andra delar av världen, krig mellan protestanter och katoliker på Irland....

En annan mycket tung bok att läsa är Rosario är död, som handlar om sexhandeln med barn, föräldrar som säljer sina barn till olika former av bordeller eller barn som blir gatubarn och måste försörja sig själva och västerländska turister som utnyttjar dem. Läste denna bok för länge sedan och den glömmer jag aldrig, så grymt öde många barn får...Här kommer ett utdrag från boken:
Rosario var bara 11 år när hon dog den 20:e maj 1987. Hon var gatubarn i Olongapo i Filippinerna, och föll offer för sexturismens hänsynslösa utnyttjande av barn. Hennes död var resultatet av en österrikisk läkares sexuella övergrepp.
Minns att jag tittade länge på bilden av den vackra flickan i kistan, den enda bild som överhuvudtaget tagits på henne. :`(

Har en betydligt lättare bok jag ska tipsa om senare, är idag inte säker på titeln men den handlar om en saudiarabisk prinsessa och hon berättar mycket roligt om hur kvinnorna i hennes värld lever och även hur de  lurar männen.T.ex så finns det bara ett pass i familjen som alla kvinnor åker på när de ska till Europa och shoppa...Passet är taget med burka =) Återkommer med titeln senare...


Två kvinnor med burka.. Bilden lånad från nätet.

Vaknade 05.30 av att Arne skällde som besatt, upp och kikade ut genom fönstret, inget där...Då hörde jag en ugglas hoande. Räven blir oxå utskälld när han går och skriker i hagen på nätterna.

Ordspråk: Män får lära sig att be om ursäkt för sina svagheter, kvinnor för sin styrka / Louis Wyse


 



Kommentarer
Postat av: Helen

Gomiddag.......



Starkt! Så bra vi har det egentligen och så många öden som vi inte vet om! Jättebra skrivet och jag tycker faktiskt att du ska gästblogga hos J med detta och denna vecka är temat film......det skadar inte att andra blir påminda!



BAsmekram

Helen

2011-02-28 @ 12:01:22
URL: http://blogg.amelia.se/blogg.ameliasecayman
Postat av: marilena

hej Kort !

jag är också en riktig bokmal ! köpte böcker, på bokrean, på internet, och kan inte ens sova om jag inte få läsa först !

men nu ska jag in till stan, men jag hann skriva ett litet inlägg om oss kvinnor, fniss, fniss...!

hälsningar marilena ! och ha nu en jätte bra måndag, kram...

2011-02-28 @ 12:34:10
URL: http://blogg.amelia.se/marilena/
Postat av: Helen

Syrran så klart........



Ska jag ta bort din kommentar hos mig???



Kramkram

2011-02-28 @ 12:35:24
URL: http://blogg.amelia.se/blogg.ameliasecayman
Postat av: Rebecca

sv: Tack så himla mycket! :D Ha en bra & fin vecka du med! :)

2011-02-28 @ 13:03:08
URL: http://rixyrayban.blogg.se/
Postat av: Jane

Filmen om Soraya M är den värsta otäckaste film jag någonsin sett.

Den satt kvar i huvudet i flera veckor efter att jag och min man sett den.

Stackars kvinnor!

Kramar i massor /Syrran



.

2011-02-28 @ 14:13:31
URL: http://blogg.amelia.se/janes/
Postat av: ansepanse

#Såld" och "Inte utan min dotter" har jag också läst, de berörde mig mycket

kramar

2011-02-28 @ 14:14:36
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: miie

2011-02-28 @ 15:55:26
Postat av: miie

Du skriver så bra! Det finns så mycket hemskheter i vår värld,och alla barn som får lida...!

Det är nyttigt för oss att se och läsa om dessa öden.



Svar, Ilon hunden vill inte bada, förra hunden Flisan hon älskade att bada, även på vintern.

Kram till dig!

2011-02-28 @ 16:11:01
URL: http://blogg.amelia.se/miie
Postat av: lena

En fruktansvärd kvinnosyn, som upprör mig enormt..Jag skrev av titeln på den övre filmen, ska se om den går att hyra..Tack för tipset! Kram Lena

2011-02-28 @ 16:20:52
URL: http://blogg.amelia.se/lena70/
Postat av: Micke

Förstår att det är gripande läsning. Så avlägset vår egen bild av världen men ändå sker det så nära.



sv:

Ja, det är rätt fantastiskt hur olika klimatet är i vårt långa land. Våren börjar så smått komma här nere känns det som. :-)

2011-02-28 @ 22:03:49
URL: http://loveliferock.blogg.se/
Postat av: Emmy

Visst är det så, fuktansvärt orättvisa historier där människorna inte alltid har en röst att tala för dem. Har själv läst och sett mycket om frågor som pågar hemma i Sverige med trafficking och liknande. Lilja forever är en hemskt gripande film om du inte redan sett den. Hemskt att livet ska vara så orättvist för vissa... och var börjar man för att ställa dessa stora frågor tillrätta... Kram!

2011-03-01 @ 00:25:55
URL: http://blogg.amelia.se/bortabrabloggen
Postat av: Mufflo

Träffsäkert ordspråk. Njut av dagen.

2011-03-01 @ 09:38:02
URL: http://doggbloggen.blogg.se/
Postat av: Emilia

hej! du har en fin blogg! checka gärna in på min om du får tid! :D

2012-07-16 @ 22:23:11
URL: http://myloveworld.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0