Är jag naiv???

.......För jag har aldrig någonsin förknippat julfilmerna på julafton från Disney som rasistiska....Har Aldrig tänkt på att den söta mörka dockan med flätor som är så försigkommen att hon stämplar sitt OK själv skulle kunna ses som kränkande....de flesta som åker på semester kommer hem med vackra inbakade flätor med pärlor i och betalar för det, helst så bruna som möjligt.
 
Den gröna mannen med ett hjul i baken har jag ALDRIG ens tänkt på som jude (varför ett hjul och kosackdans????).. Tror inte heller att våra ungdomar idag förknippar bilden med en jude....
 
....och så har vi då den lilla blonda dockan, en söt  docka....som kanske är blyg som många små barn är och kanske inte vågar säga mamma till tomten....Finns nog så mycket värre framställaden av (dumma blondiner) ex porrfilmer och ingen reagerar....Men jag är nog naiv....
 
När jag tänker på disneys julfilm och någon frågar vad jag mest tänker på så är det först den schackrutiga färgen, skulle vilja ha den till källargolvet, sedan dockan som skräms av en spindel så hon får vackert lockigt hår, gunghästarna (säljs de längre? ) som lyfts upp direkt efter de målats =)
 
.En ungdom (15 år) sa igår på fritidsgården något som jag tyckte var klokt av en 15-åring när han visade mig Aftonbladets inlägg på sin mobil - det är nog det här som skapar rasister...Vi får inte ha våra traditioner nu mera, skolavslutningar i kyrkor, inte sjunga våra psalmer t.ex. Stilla Natt.....
 
.......och därför får SD komma in i riksdagen (min tanke) =/
 
Bilden lånad från Aftonbladet.se
 
 Titta....vad ser du??
 
 
 
 Denna film som visats i SVT har ingen några åsikter om ....reagerar på barnen som glatt skjuter på varandra...med USA:s fria VAPENLAGAR  och dödsskjutningarna av barnen i Sandy Hook Elementary School i Newtown, Connecticut, där Adam Lanza sköt ihjäl sex vuxna och tjugo barn, barnen var mellan 6 och 7 år, oskyldiga små barn ♥...... Jag tycker nog att vi kan titta mer på vad som händer idag och att vi ska försöka rätta till det som händer nu och hur våra ungdomar mår idag  och inte blicka tillbaka till 30-talet.....=/
 
Jag kommer att lägga in alla kommentarer jag får, tar gärna emot andras åsikter.....
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jane

Men USCH så du skriver... Disneys Tomteverkstan har alltid upprört mig med sina rasistiska inslag... (SKOJAR)

DET ÄR PRECIS SÅDANT HÄR SOM GÖR ATT JIMMY ÅKESSONS SIFFROR ÖKAR DRASTISKT.

Jag gillar ju att komma in hit och titta på din fina stora familj och dina vackra bilder .
Men det här var nog det bästa inlägg du har gjort tycker jag.

Jag är stolt över dig min modiga fina syster och både tycker och tänker som du och vi är INTE naiva vad det gäller det i alla fall. / Syrran

2012-12-16 @ 10:52:15
URL: http://janesunderbara.blogg.se
Postat av: Evelyn

Men det spelar ingen roll vad vita svenskar tolkat dockan som. Det är en glasklar karikatyr av svarta, skapad på trettiotalet. Googla pickaninny (på riktigt, gör det) vilket är namnet på typen av karikatyr. I USA, där filmen når många fler miljoner tittare, har man betydligt större kännedom om vad dockan symboliserar. Då är det väl snarare vettigt av Disney att tog bort det, dessutom var just dessa sekvenser bortklippta förr (har jag läst mig till, det var före min tid). Tyvärr får vi inte lära oss om dessa karikatyrer, kanske något för en grundskolelärare att ta upp i dagens samhälle där de rasistidka åsikterna tycks växa? =)

2012-12-16 @ 11:40:28
Postat av: Evelyn

Viljan att alla ska känna sig bekväma borde vara större sorgen över tio sekunder te cnad film!

Svar: Se mitt inlägg ovan ; )
Kort

2012-12-16 @ 12:13:51
Postat av: Freja

Jag tänker att om man inte själv är den som utsätts för rasistiskt kränkning ska man nog inte uttala sig vad som är och inte är rasistiska kränkningar. Det är inte Disneys borttagning av dockan som underlättar för Jimmie och hans gäng, det är alla indignerade svenskar, som inte kan tänka sig att låta det här inkräkta på vårt julfirande, och som därför protesterar i högan sky. Stanna upp och fundera, är dessa tio sekunder verkligen så viktigt att det är värt att riskera kränka hela grupper av människor? Att vi i Sverige inte ser det som kränkande är dels att vi inte haft samma typ av stereotyper som USA (för det är Disney, inte SVT som tagit bort klippen), dels att de som protesterar inte själva hör till de som blir kränkta. Och då är jag tillbaka i min första tes, de som inte blir kränkta kan inte uttala sig för dem som blir kränkta... För egen del tycker jag det är bra att Disney rensar undan de värsta stereotyperna, de kunde nog göra mer!

Svar: Jag ser inte våra ungdomar som indignerade svenskar, de reagerar för att en film och för dem en tradition som de sett på i hela sitt liv och de har inte haft en tanke på att det fanns rasism från 30-talet. Vi vuxna skapar många ggr fördomar hos ungdomar. Jag struntar i om de klipper 10 sekunder i filmen, men jag hade aldrig sett den som rasistisk och aldrig sett någon uttala sig om det förrän nu då Disney själva beslutade att klippa filmen. Som liten fick jag en docka som var mörk till färgen,min älsklingsdocka var en mycket vacker indian som bar två tvillingar på ryggen....de dockor jag sett i tomteverkstaden var bara samma mångfald som jag hade bland mina dockor. Att jag inte sett det som kränkande beror väl på att inte vi har samma stereotyper som USA men nu har vi fått lära oss deras. Tycker vi kan plocka bort Barbie också för det är en sjuk stereotyp som tyvärr är många flickors ideal idag, smal med stora bröst och plutläppar. Ha en bra vecka! =)
Kort

2012-12-16 @ 17:39:34
URL: http://frejareddevil.wordpress.com/
Postat av: Babs

Jag blir så upprörd av sånt här jävla trams, säger som dig, har inte ens än gång tänkt tanken på att det är rasistiskt i filmerna.
Kram

2012-12-17 @ 08:04:27
URL: http://babsblogg.wordpress.com/
Postat av: Micke

sv:
2.5 dagar kvar, härligt för dig! Nu har jag 4 dagar kvar! GÖTT!!! :-D

2012-12-17 @ 17:37:10
URL: http://loveliferock.blogg.se
Postat av: ansepanse

jag blir så arg, och den där 15-åringen, han sa kloka ord han, det är ju allt det här tramset som sätter igång rasism, vi har ju haft de här traditionerna i så många år och aldrig ens tänkt i de banorna, vi ska väl i ärlighetens namn få fortsätta vara det vi är, jag menar, får vi inte vara det vi är så är det ju bakvänd rasism
kramar

2012-12-17 @ 18:24:58
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: Veiken

Vi måste för fasen vara realister. Mörka personer finns. Vill vi sopa det under mattan? Det ÄR rasism...Vi ger våra barn taskiga värderingar! Kram från en ilsken Veiken :)

2012-12-17 @ 23:20:51
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: kaffehörnan

Jag tycker de har gått till överdrift

Pepparkaksgubbar har dom med snackat om

Men hallå. Snart flyttar dom julafton till en annan dag med, eller rent av drar in den. Nån idiot förbjöd att äga negerbullar,har hetat de i alla tider.

2012-12-21 @ 16:40:32
URL: http://www.kaffehornan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0