Hund med dålig mage.....

.....tänkte här ge tips på hur man sköter sin hund med diarré eller kräkningar. Jag utgår från min stora schäferhane som väger minst 46 kilo i mina givor.
 
Misstänker du att hunden fått i sig något som stoppat upp tarmen, förgiftning så åk till veterinären direkt, ben som fastnat i tarmen kan få hunden att kräkas upp vatten när den dricker men inget går vidare "bakåt" i tarmen, då är det bråttom.
 
 
Vid vanliga mag och tarmkatarrer med kräkning och diarré brukar jag göra så här: Först total svält i minst 2 dagar och tabletter medicinskt kol (som inte får ges till hund om den medicineras med annat läkemedel) så magen får vila, Viktigt med fri tillgång till vatten och så ger jag extra vätskeersättning eftersom kräkningar och diarrér ger salt och vätskeförluster.
 
Detta blandar jag själv.
 
1 liter ljummet vatten
2 msk druvsocker (honung går oxå bra)
1 tsk bordssalt
0,5 tsk bikarbonat
 
 
receptet hämtat från apotekets bok "Hälsoråd för hund"
 
Sedan dag 3 eller 4 börjar jag med 2 dl ris (brukar koka riset med en bit buljongtärning för smakens skull) och 2 dl ljummen majsvälling, det blir en mjuk ris-soppa som min hunds mage alltid klarar. Jag ger hunden samma blandning dag 1 med 4 timmars mellanrum, min hund älskar denna diet då han vid detta laget är MYCKET hungrig.
 
Dag 2 brukar jag mosa 3 fiskbullar i riset 2 ggr om dagen med 2 dl ljummet vatten för att hunden inte ska sluka maten för fort, de andra 2 måltiderna ges ris och majsvälling som tidigare.
 
 
Fortsätter med denna diet och ökar på sakta med ris och fiskbullar under den första veckan, detta har alltid fungerat på min gamla hunds dåliga mage.
 
Vecka två börjar jag blanda in det kraftigt uppblötta hundfodret som mosas, 1 dl per giva i ris, majsvälling och fiskbulledieten, första dagen med 4 timmars mellanrum, sedan ökar jag på till två dl nästa dag i var giva, fortfarande utfodrar jag hunden 4 ggr per dag, ökar sedan sakta till normalfodergiva..
 
Mina hjälpmedel vid dålig hundmage, FortiFlora köps hos veterinär när man behöver byta tarmflora på sin hund, Carbo medicinalis (koltabletter) köps på apotek, resten köper jag i matvarubutikerna =)
 
Arne mår bra igen, vi kör diet just nu och han älskar sina fiskbullar, Inez sniffar avundsjukt och vill ha hans mat före sin egen...nåja hon får en fiskbulle som tröst ;)
 
Inez och Arne, bild från augusti i år =)
 
Skriver denna blogg för att kanske kunna hjälpa någon nybliven hundägare och ge tips om en diet som fungerat på mina hundar vid magproblem och då de stoppat i sig något olämligt ;)

Kommentarer
Postat av: Freja

Jag hade en gång en katt med magkatarr. Ris som kokades i fiskbuljong, och sen successivt mer och mer fisk i riset, det brukade få hans mage OK igen... Nu har jag en katt som hetsäter och kräks därför. Vi får ge små portioner ofta och i en stoooor skål så han inte kan äta allt på en gång utan får ta det bit för bit...

Svar: Prova att hälla i lite ljummet vatten så att det inte går att hetsäta....funkat på mina hundar då de måste sakta slicka i sig födan och tugga emellanåt =)
Kort

2013-11-13 @ 20:11:22
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: ansepanse

tack för tipset :) det kan vara bra att veta när/om det händer
vad skönt att Arnes mage är bättre igen
kramar <3

2013-11-14 @ 11:19:07
URL: http://kinaguld.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0