Huggormsbett på katt...

....blev verklighet för oss.
 
I tisdags såg jag hur Rambo haltade lite, undrade vad han gjort men det var bara en lätt hälta så jag bekymrade mig inte så mycket. På onsdagen jobbade jag som vanligt till 17, hemma en kvart efter, en kollega ringde och vi diskuterade jobb när Rambo kommer runt husknuten, till min stora fasa så ser jag att hans ena ben är svullet som en "klubba" ropar till maken att Rambo blivit ormbiten. Avslutar samtalet snabbt och springer ut och hämtar in katten. I en timme hänger jag i Strömsholms "akutkö" har bara två samtal före mig från början.....19:05 kommer jag äntligen fram, vi är välkomna...
 
Stackars, älskade Rambo ♥ så ont han har...jämför benen och tass...ormbettsbenet var mer än 3 ggr så tjockt mot det normala..
 
Några minuter i 20 är vi framme vid djursjukhuset, sedan börjar vår väntan...Vid 22:20 kommer vi in till veterinären som kollar upp Rambos hjärta, temp och slemhinnor, allt är normalt men Rambo ska få dropp för att späda ut giftet så det inte förstör hans njurar. Vi låter Rambo traska runt i rummet i väntan på att droppkanylen ska sättas in. Coola, goa, underbara Rambo ♥ hoppar upp och lägger sig lugnt på en stol och vilar bredvid oss 
 
Här kommer veterinär assistenten in, innan vilade han så gott ♥
 
Man försöker sätta in kanylen på det icke svullna benet, det rakas bort hår, sticks, fungerar inte, ny rakning nya stick...men icke...Rambo ska till IVA där de ska sätta in kanylen på hans ena bakben. Rambo har inte morrat, inte försökt bita eller rivas... är så IMPONERAD av denna supervänliga katt ♥♥♥♥♥♥♥ Jag ber om en stor bur där Rambo kan ligga bekvämt medan han får droppet, vikten på Rambo är 4.80 kg så han är inte så liten ;)
 
Så kommer de efter i mitt tycke en evighet med katten, har hunnit bli orolig och dotter lugnar mig att de säkert haft annat att göra och vi vet att flera akutpatienter har kommit in under kvällen.
 
 Här ligger då vår älskling ♥ helt lugnt medan han får 30 ml dropp fram till klockan 01:30. Min dotter räknade ut att det kom 6 droppar i minuten ;) När han fått allt han behöver åker vi hem...hemma 02:30, två hundar som vill kissa, en lapp till maken om nattens bravader och att Rambo inte får gå ut. Vet att flera av er kanske undrar vad det kostade? 2100 kr då vi hann in före klockan 20 =)
 
Efter 2,5 timmars sömn är det dags för mig och dottern att förbereda oss för dagens jobb ;) Rambo mår jättebra idag svullnaden har lagt sig så den knappt syns =) Jag hoppas verkligen att han inte "leker" med en orm igen!
 
Veterinären berättade för oss att katten som togs in innan Rambo oxå var ormbiten, de hade haft 12 fall av ormbitna djur i påskhelgen. Vet att i Falun var det 8 djur ormbitna i påskhelgen. Har haft katter som strosat fritt i hela mitt liv och detta var min första "ormbettskatt", hoppas även att det var den sista.
 
 
 
Huggorm på vår väg.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Freja

Åhh, vilken fasa, sån tur att det gick bra! Vår aby var en fantastisk veterinärkatt förr, gosade och spann och var helt lugn. Men sen fastnade en hårboll i hans tarmar och han fick akutopereras med lite komplikationer efteråt, och nu är han fullständigt skräckslagen hos veterinären tyvärr. Han svettas om tassarna så det blir små fotspår efter honom på undersökningsbänken. Så synd, för nu när han är äldre skulle det vara bra om veterinären fick underöka honom mer regelbundet...

Svar: Stackars aby,så ledsamt när djur tappar förtroendet på något de litat på och inte förstår situationer som de tycker sviker och gör illa dem =`( Fuktspåren känner jag igen från vår skräckslagna schäfer Nobbe som fick flera jobbiga sjukhusvistelser efter en operation som gav honom en liten hjärnblödning som senare resulterade i epilepsi...
Kort

2014-04-24 @ 21:54:25
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Monica o Jacob

Härligt att det gick bra vet ju hur orolig man blir.
Stora skräcken är ju om någon hund blir biten har klarat oss men det är nog mer tur än skicklighet.
Ha en skön helg/Kram

Postat av: ansepanse

usch vilken dramatik, vad skönt att allt gick bra
som tur är har vi inte några huggormar härikring, det har aldrig varit några ormar alls här
kramar

2014-04-25 @ 11:34:31
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: amanda

och det kallas för "akutkö", vad hemskt !
vilken natt du haft vännen !!
men stackars Rambo som kom in till slut och fick sin behandling,
och då tänker man inte pengar, även om det är
så dyrt hos veterinären.

själv har jag ormfobi, men jag tror att huggormar är frilysta ?

hoppas att Rambo mår bra och att han inte har ont !

kram på dig Kort ! önskar dig och dina älsklingar en riktigt bra helg och mycket sol !!!


Svar: Tack goa Amanda =) Rambo är helt återställd idag, finns ingen svullnad kvar alls =) Hoppas solen lyser på dig oxå, kramar
Kort

2014-04-25 @ 12:09:22
URL: http://amaandar.blogg.se/
Postat av: Jane

Jag har ju sagt att du skall hugga huvudet av dom där äckliga ormarna som finns där du bor. Jag kommer aldrig att glömma ormen som var tjock som en dammsugarslang och som jag nästan snubblade över och du höll på att sätta dig på...
Skönt att det gick bra tillslut i alla fall.
Kramar i miljoner min älskade syster. / Syrran

2014-04-25 @ 15:42:41
URL: http://janesunderbara.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0