Orrspel

.....hörde jag i morse, de spelar på samma ställe varje år och jag hör dem när jag är ut med hundarna runt 06:30 ♥ Ett vårtecken jag alltid längtar till =) Årets varmaste dag med 15 grader och sol, så härligt.
 
Orrspel...(bilden lånad från nätet)
 
Måste få berätta om en händelse från några år tillbaka, jag var ute och red på min goa häst, ett underbart sto, hon var även en mycket livlig och glad häst men även 100% pålitlig.
 
Jag var ute på en härlig långsväng i det vackra vårvädret och vi travade glatt framåt, såg något i ögonvrån som dalade nedåt. Stannade hästen och tittade bakåt och där stod en stor och grann tjädertupp med stjärten uppslagen. Så nära hade jag aldrig varit en tjädertupp tidigare och gillade verkligen synen av denna vackra tupp.
 
Då ropade en sommarstugeägare till mig - han har jagat er i över en km, rid iväg fort som tusan, vi kan inte vara ute på våra tomter utan att denna spelgalna tupp anfaller oss. Kikade en sista gång på grannlåten innan jag galopperade in i skogen, där skrämde vi iväg ett rådjur. Min klippa till häst hade inte brytt sig ett dugg om denna jagande, hoppande och spelgalna tjädertupp, rådjuret fick ge vika utan att hon brydde sig ett dugg om att det plötsligt dök upp
 
Tjädertupp (bilden lånad från nätet) Orr och stora tjäderhönor flaxade ofta upp från marken under våra ridturer i skogen, det låter mycket när de lyfter så våra hästar blev tämligen vana av både det ena och andra ;)
 
Hon var bara så UNDERBAR och härligt trygg ♥ (som Lokie också är)
 
Vackraste underbara ♥
 
Köpte henne som 4-åring och fick behålla henne i 18 år ♥ Så härliga år vi hade ihop =)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: ansepanse

vilken upplevelse, tur att allt gick bra
orrspel har jag alltid velat se, jag har aldrig ens sett en enda liten orrfjäder, jo, fast bara på tv
kramar

2014-03-12 @ 19:20:04
URL: http://kinaguld.blogg.se
Postat av: Anonym

Vackra fåglar, men ibland lite galna... Så härligt ändå att få se och höra dem så nära! Jag har bara sett orre och då från bilen. Hästen är verkligen vacker!

2014-03-12 @ 19:39:22
Postat av: amanda

det var en fin berättelse Kort, när du rider och
galopperar ! vad härligt du har haft !
men rider du numera något ?

då är våren där hos dig också precis som här i Kalmar !
kram vännen, och en morot till Lokie !

Svar: Just nu rider jag inte längre, mina fötter håller inte för avsittningarna utan jag ramlar oftast omkull, fötterna är ett problem i vår släkt =( Lokie fyller 24 år så han har fått bli en glad pensionär med en härlig frihet i våra stora hagar med frigång till stallet ♥ =)
Kort

2014-03-12 @ 20:34:14
URL: http://amaandar.blogg.se/
Postat av: Monica o Jacob

Ja dom kan bli riktigt elaka, vilken underbar läsning;-)djur och natur är det bästa som finns.
Ibland funderar jag på att ta upp ridningen igen men det verkar aldrig bli av.
Ha en bra dag;-)

Postat av: Jane

Nu är det du som slänger dig upp på hästen drar iväg i en jädrans fart , som vi gjorde förr på flygfältet.
Jag tror att jag skall boka in dig och mig på ett ridläger med Islandshästar. Då når vi ju nästan ner med fötterna.
Jag och min gubbe hade tänkt att åka till Borlänge i vår och provrida strutsar. Då kan väl du och maken följa med?
Kramar i miljoner / Syrran.

Svar: Näää...jag tror jag struntar i strutsarna, tar hellre en tur i skogen på goa Lokie ;) kramar i triljoner ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
Kort

2014-03-13 @ 09:56:54
URL: http://janesunderbara.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0