Det här är jag.....

....Har ju haft mycket tid att fundera över hur jag nu hamnat i den situation jag är idag.

 

Jag har verkligen ÄLSKAT mitt jobb och alla de underbara ungdomar och föräldrar jag mött under 27 år. Ungdomarna har gett mig så mycket kraft, kärlek och styrka ♥

Men hur har jag förvaltat mig själv i kriser och personliga tragedier?? Jag har försökt få kraft i den vanliga vardagen....aldrig stannat upp och tänkt efter om jag kanske skulle ta en paus och ta hand om mig själv och sorgen.

 

1999 var jag tvungen att ta beslutet om att avliva min älskade 22- åriga häst Dysse, jag ringde rektorn och grät och tog tre dagar kompledigt när jag bestämt avlivningsdatum, jag visste att jag behövde sörja henne. SUNT tänkande då...tog även ledigt för min dotter som levt hela sitt liv med denna älskade häst och sörjde henne lika mycket som jag.

 

Vackra, älskade Dysse ♥ 

 

  
 
 Min största hästkärlek  ♥ 
 
 
 ♥  ♥  ♥  ♥ 
 
Min dotter  och Dysse ♥ ♥
 
Hoppträning =) En tuff häst som gav järnet jämt... så jag ÄLSKADE denna häst som gav mig lika mycket kärlek tillbaka ♥ 
 

Vår hund Nobbe fick epilepsi efter en operation, en liten hjärnblödning av all smärtstillande medicin i samband med en analsäcksoperation. Det funkade i många år med medicinering tack vare världens bästa veterinär TM som aldrig krånglade till det med recepten till hunden. Jag hittade dem ofta i brevlådan när han var på väg till andra patienter och efter det jag ringt.

 

 

 

Snälla Nobbe som tog hand om kattungar och valpar ♥ ♥
 
 
 En dag bet Nobbe sönder en dragkampsring som INTE en hund kan göra enligt tillverkaren....stopp i tarmen och vi åkte till Strömsholm med honom för operation. Operationen av leksaken gick bra...MEN... hans inre organ var förstörda av människomedicien han fick mot epilepsin, det fick jag veta när jag ringde på lunchen dagen efter när han var på djursjukhuset, vi avaktade ....nästa dag,  berättade de också att han var så dålig att han måste stanna kvar i minst en vecka till...Nobbe hatade djursjukhuset, han epilepsikrampade ofta av oro, de visste inte ens om han skulle klara detta....bestämde mig direkt att han skulle få sluta sitt lidande, han var över 8 år då. Ringde dottern som gick på Strömsholms ridsportsgymnasium och berättade om beslutet, hon hade sagt tidigare att hon ville vara med Nobbe om vi tog beslutet att avliva, hon var med honom till slutet....vad gjorde jag... Ringde min kära make när jag skulle hem på lunchen, bad honom prata med mig tills jag kom till bilen så ingen kollega eller elev skulle prata med mig på vägen till bilen, tårarna rann.... Åkte hem som vanligt och rastade hunden Arne, gav fåren och hästarna mat. När jag skulle åka tillbaka till jobbet hörde jag låten på bilradion med Roxette - It must have been love, stannade bilen och storgrät...Hade två lektioner kvar....klart att jag måste sköta mitt jobb hur stor sorgen än var, förklarade för eleverna mina rödgråtna ögon, så körde vi lektionerna. Dagen efter hämtade vi Nobbes kvarlevor från djursjukhuset och begravde honom på vår egen djurkyrkogård ♥ 

 

 

När vår shetlandsponny Lisa hade diagnostignerats med livmodertumör som inte gick att operera och efter svår kolik och senare fång av medicineringen och fången inte gick att häva så var det vår djurägaransvar att avsluta hennes plåga. Ringde och beställde avlivning på gården som jag gjort med alla mina hästar då de ska få dö tryggt hemma utan rädsla. Vad gjorde jag den dagen? åkte och jobbade. En elev frågade mig direkt på morgonen - Du har så ledsna ögon, vad har hänt? Jag berättar när lektionen slutat svarade jag. Berättade med tårarna rinnande, eleverna stod sedan på rad och gav mig styrkekramar ♥ ...Åkte hem på lunchen, kramade Lisa ett sista farväl, hon avlivades, jag hade haft henne från det hon var 10 månader och nu var hon 16 år, älskade hästen ♥ Grät i bilen och åkte tillbaka och jobbade.

 

 

Älskade Lisa  ♥
 

 
Vår dotter tävlade både hopp och terräng på denna underbara häst som var en trogen barnhäst och som alltid gjorde sitt bästa ♥

 

 

 

 
 
 Vår dotter var 2 år när hon fick Lisa, här är hon 5 år och Lisa 3 år ♥♥
 
 

När mamma blev hastigt sjuk och dog i januari 2010  så stannade jag hemma och sjukskrev mig dagen efter då jag pratat med syskon till klockan fyra på natten....Sedan jobbade jag igen, fanns så mycket på jobbet jag MÅSTE göra och ungdomarna gav mig energi...sörja fick jag göra när jag fick sommarlov. Det blev aldrig tid till sörjandet och sedan gick min tvillingbror bort...Stannade jag upp....nej....

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Freja

Första gången jag blev sjukskriven för utmattningsdepression hade jag någon månad tidigare gått till jobbet och jobbat, åkt iväg vid lunch för att gå på en älskad släktings begravning, avstod kaffet efteråt för att åka tillbaka och fortsätta jobba. Då såg jag det som naturligt, men insåg efteråt att det var helt galet att tro att sorg ska kunna schemaläggas på det sättet... Vi vilar nu i alla fall, både du och jag!

Svar: Ja så galna prioriteringar man gjort i stressen, man är ju trots all inte oumbärlig. Vi får peppa och stötta varandra att ta hand om oss själva nu =) kram
Kort

2015-10-17 @ 21:26:15
URL: http://frejareddevil.wordpress.com
Postat av: Monica o Jacob

Vilka underbara bilder fulla av nostalgi tack för att du delar med dej;-)

2015-10-29 @ 19:25:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0