I morgon november och snö utlovat...

Första delen av oktober hängde sommarvärmen med ett tag, sedan kom regnet och mörkret sakta krypande.
 
Igår och idag har jag tvättat alla fönster på nedervåningen, övervåningen får min kära make hjälpa mig med att tvätta utsidan på fönstren då jag är fruktansvärt höjdrädd ;)
 
Idag har jag även vinterstängt hästhagen och kollat att strömmen är ok, nu får hästen bara vara i paddocken och stallet om nätterna, vi har ju varg i trakterna och en ensam häst har inte en chans mot en flock. Vår skyldighet som ägare att stänga in hästen tryggt. 
 
Har kikat lite på gamla serier på TV på svt play,min favorit är fortfarande ”Hem till byn ” Pappa och jag såg de första när jag fortfarande bodde hemma som tonåring   ...så många minnen och tankar som kommer igen, den serien är outstanding och berättar precis hur det gick till när man ville utrota ”småbönder” Pappa älskade alla sina djur, och när det var dags för slakt försvann han från gården, han kunde inte se det han fött upp dö...ingen vanlig bonde var han skulle jag tro men jag älskade honom för det ♥
Första utklassningen av pappa som bonde var när mjölken skulle levereras varannan dag, han var tvungen att skaffa kylanläggning och vattnet stod på konstant för att hålla mjölken tillräckligt kyld, sedan var han tvungen att skaffa isolerande skydd så att mjölken inte blev för varm/ eller frös på mjölkpallen efter stora vägen...Jag fanns ofta med på flaket, då de stora mjölkflaskorna skulle på, vi hämtade även upp grannarnas mjölkflaskor efter vägen, som 10-11 åring hade man fått in tekniken hur man greppade dessa tunga kärl som vägde mellan 20-30 kg, man grep tag i handtagen och rullade på dem med en snits ;) Alla hade gårdsnummer på sina mjölkflaskor =)

Det som slog ut pappa som bonde med sina femton kor var när det skulle installeras mjölktankar och Arla vägrade att hämta mjölken från den avlägset belägna gården, de skyllde på plogning vintertid och allt möjligt...Men det jag aldrig kunde förstå var att pappa alltid var så hängiven RLF och Centern? Det var ju de som tog hans livsverk och det jobb han älskade ifrån honom.

 Minns när jag och min man som 20-åringar diskuterade politik med pappa, vi körde hö och som småbonde hade dessa små-åkrar blivit ”strängade”, pappa stod på lasset och vi lassade upp hö till honom, han tittade fortfarande på ”hem till byn” och gillade serien mycket, pappa tyckte allt var så bra och sant, kände så igen sig i hur han sakta blev överkörd som småbonde, när vi berättade för honom att Bengt Bratt var kommunist som skrivit denna serie ramlade han nästan ned från lasset...Kommunister var ju det farligaste som fanns (enligt mediavärlden och den tidens propaganda) SÅ döm aldrig andra, titta på budskapet, vilka politiska åsikter du än tillhör så finns det kloka människor överallt.

 

 

Lite bilder från oktober...

 !2 oktober, Inez känner på vattnet ;)
 
 Vackert och fridfullt, hundarnas favoritställe.
 
Skogspromenad en härligt solig dag den 28 oktober.
Bilderna tagna med Iphone.
 
 
Som jag berättade har jag tvättat alla fönster på nedervåningen, bytte gardiner och la de gamla på vardagsrumsbordet, när jag kikade in i rummet hade Sotis hittat ett nytt härligt sovställe ♥ Finns nog inte något i vårt hem som inte är fullt med katt eller hundhår, dock brukar gardinerna vara hårfria, inte dessa gardiner ;)
 
När jag tvättade fönster nummer två i vardagsrummet såg jag denna älskade syn ♥ Gamlingen vilar i hagen idag den 31 oktober . 
 
Höns är så mysiga och roliga, är så glad över mina juveler ♥ satt i 30 minuter i hönsgården när jag varit ut med matrester och fotade..
 
Min favorithöna Agda som följer mig överallt ♥ När hon ser att jag kommer springer hon till dörren och väntar in mig, känner ibland hur hon drar i jackan och pockar på uppmärksamhet =) sånt lönar sig, hon får ta för sig av det goda först ;)
 
 Vår ståtliga tupp, döpt till Tuppis av Mille =)
 
Goskatten Rambo ville in till matte i hönsgården, här ser han sig omkring om han kan hitta något ställe att smita in...
 
Vi har nät för rovfåglarna inte ska kunna ta hönsen, så han fick ge upp, tuppen följde hans förehavanden, han vakar nogsamt över sina hönor ♥
 
Belöningen från dem var dag är två -tre ägg, ägg-gulan är orange efter allt det gröna de äter ute och så är äggen fantastiskt goda ♥ Ska snart göra iordning ett rede så de kan ruva om de vill =)
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0