Asperger, Autism, ADD och ADHD


Asperger, Autism, ADD och ADHD vill göra alla medvetna om deras problematik denna  månad och detta är för att hedra alla barn/vuxna som kämpar varje dag i skolan/jobbet och i sin vardag.!!!  
 
Föräldrarna kämpar hårt var dag mot samhällets oförstående mot deras barn, väntar på telefonsamtalen som kan komma tre ggr på en dag från en upprörd lärare....barnen är inte ouppfostrade, de behöver en hjälp som skolan lovat...individuell undervisning utifrån vart barns förmåga och behov...Skolan är skyldig att ge DITT barn de resurser som det behöver.
 
Jag har oftast jobbat med barn med olika diagnoser i 28 år, så UNDERBARA ungdomar jag mött  Att stanna upp och lyssna till deras kunskap om hur vi tillsammans kan lösa vardagen i skolan, vad som fungerar bäst för dem, ger de oss lösningen på det som vi ser som "utåtagerande problem"
 
Vår skolas "värdegrundsdagar" som terminerna startas upp med var termin är oftast en katastrof för dessa elever, totalt ostrukturerade dagar där syftet är att lekar och olika övningar ska stärka gemenskapen och förståelsesen för varandra,......vanliga så kallade skötsamma elever "flippar ur"..tar sig friheter de inte gör annars och de tre dagarna blir mest ett allmänt kaos och stökigt.... för många elever med "diagnoser" innebär det att de inte klarar "kaoset"..blir utåtagerande ...de misslyckades igen....första dagen på terminen...
 
Har larmat för detta i många år, men ingen vill lyssna...På slutet när jag blev säkrare i min yrkesroll gav jag de ungdomar friheten att stanna hemma/ få gå hem när det blev för kaotiskt...talade även med föräldrarna så de var förberedda varför deras barn inte fullföljde skoldagen.
 
Till er som undrar kan jag bara säga att till de elever som jag gav friheten att gå hem när det blev för stojigt och kaotiskt....Så gick de hem och slapp misslyckas...
 
Ber bara tidigare elever om förlåtelse att jag inte förstod bättre tidigare och gav er samma chans, kramar ♥
 
 
 
blob:http://www.tv4play.se/c1b5be15-51d5-4051-bc18-3a60a4114f7e

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0