En trött dag idag...

.....Vaknade 10:30, kände mig inte på något vis utvilad 😣 Kära maken hade skött morgonsysslorna med djuren som vanligt och fixat frukost ❤️
 
Dax att tvätta, förbereda inför min operation och konvalecens efteråt. La i en maskin och städade undan lite med hjälp av kära maken. Glömde totalt bort tvätten, kom ihåg den först 19:30 och hängde upp den, nästa maskin tvättar jag imorgon.
 
Vår mat blev pizza idag, gott när man som jag inte orkar äta så mycket och skrapar bort fyllningen och äter mest det "gottaste" 😉
 
Men på eftermiddagen kom dagens höjdpunkt, vår nya spis. Vi valde en gammeldags spis med hederliga spisplattor, vill använda min hederliga gjutjärnstekpanna och stekgryta när jag (maken)  lagar mat. Våra teflonpannor har vi för länge sedan kastat på soptippen, vill inte ha någon som helst plast i matlagningen, här gäller trä eller aluminium, stål i matlagningen fortfarande.
Skickade en bild till dottern på spisen, hennes kommentar var den ser "gammeldags ut" Skickade en bild på spisen till min syster hennes kommentar var "var fick ni tag i den? vill ha en spis med plattor?"  Vi ville inte byta ut vårt matlagningssortiment och jag har börjat fundera mycket över de allergier som finns i vårt samhälle idag, kan maten och dess innehåll och tillagningen ha en stor del i det? Vi har ju turen att få kött från gårdar fortfarande direkt utan en massa tillsatser, i vår familj har vi som tur är inga allergier, finns det ett samband?
 
Här bränner vi ur ugnen på högsta värme i en timme 👍
 
Vi fick över tre kilo Västeråsgurka från min bästa vännina, blev 2 kg smörgåsgurka (delade med dottern) och över ett kg saltgurka 👍
 
 Smörgåsgurkan klar i den största burk vi hade 👍 Så gott ❤️ Det enda vi behövde köpa var senapsfrön, dillkronor har vi i massor så även vinbärsblad.
 
 Saltgurkan ❤️
 
I morgon kommer Mille ❤️ jag får höra mig för hur mamma/dottern förklarat min sjukdom för honom...jag vilar ju en del..Men vet att morfar har en massa härliga jobb som väntar på en arbetssugen 9:åring 👍
 
Något jag hittade på nätet, sanningshalten kan jag inte stå för, hoppas livsmedelverket kan göra det!
 
"Enligt moderna rön är det väl helt ofarligt att laga mat i aluminiumkärl?

Så här skriver Livsmedelsverket:

"Om man lagar mat i aluminiumpannor eller aluminiumkastruller kan man få i sig mycket små mängder av aluminium (mg-mängd). Det finns dock inget som tyder på att detta lilla intag är någon hälsorisk.

Mycket litet av det aluminium man får i sig tas upp i kroppen. Om man äter vissa läkemedel som innehåller aluminiumhydroxid mot sur mage kan man få i sig betydligt mer, upp till 1g per dag.

Sura livsmedel löser ut mer aluminium än andra. Därför avråder Livsmedelsverket från att förvara sura livsmedel, t ex rabarbersoppa, i aluminiumkärl, även om hälsorisken är synnerligen liten."


Personligen tror jag att det är betydligt farligare med allt avskavt Teflon vi får i oss av belagda kärl.

Eller ännu viktigare:
Om ni är ängsliga för hälsan ska ni nog hellre bry er om vad ni stoppar i kastrullen än vad den är gjord av. Om ni inte har märkt det så är det inte dåliga kastruller som vi dör av, utan dålig mat.
Men det kräver ju lite större insats för att förebygga
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0