Idag ska jag ut med vänner och....

...äta julbord, några år sedan sist jag var på julbord.
 
I tisdags när vi var barnvakter då dottern jobbade åkte vi till närmsta staden för att Mille skulle kunna inhandla julklappar. Vilket ställe är bättre än Pickabo med en massa kul grejer och till ett rimligt pris. Mille hittade flera julklappar till pappa, mamma, E....och syster, jag köpte julklappar till djuren. Väl hemma igen slog vi in julklapparna ihop.
 
Hundarnas julklappar fick de direkt då de båda dök ned med nosarna i våra kassar och visste vad vi köpt 😂
 
Mille softade ihop med Gustav medan vi lagade middagen.
Eftermiddagsmys ♥ kopplar av med surfplattan i väntan på maten.
 
En kompis kom igår för att hämta bilden jag tecknade till en fin kollega som går i pension, så fort hon kom innanför dörren sa hon -Mmmmm, Här luktar det jul! 😃
 
6 hyacinter luktar ljuvligt i huset 
 
 
 
 
Tomten har kommit fram och vaktar paketen.
 
Igår gjordes julköttbullarna som blev kanongoda 😋 Blev cirka 50 stycken...
 Som vanligt gjorde jag dem i ugnen......
 
Första plåten ca 20 stycken, med fin färg...är så nöjd med vår nya spis 👍
 
Nu läser jag boken " Den gyllene hårnålen"  Har alltid älskat historiska romaner och väljer dem alltid före nutida romaner. Läste alla Anna Sparres böcker om kvinnliga historiska öden vid 30- års ålder, bara ÄLSKADE dessa böcker ♥ Har du inte läst dem så har du en stor skatt kvar. Den första boken jag läste av henne var "Kung Märta", Hon förtydligar i varje bok personerna som det skrivs om i boken, ätt,  levnadsår och barnen de fick. En av böckerna jag aldrig glömmer är den om Kristina Gyllenstierna och hennes kamp om Stockholm, den heter "Farväl amiral"
 
Denna recension även den lånad från Bokus
 
Vid sjutton års ålder gifter sig Kristina Gyllenstierna med Sten Sture d.y. och på åtta år får hon sex barn. När Sten Sture dör år 1520 måste Kristina ensam ta hand om åtta barn samtidigt som hon måste skydda Stockholms slott mot den danske kungen Kristian II. Med ett okuvligt mod lyckas hon försvara slottet under fyra månader innan hon kapitulerar i utbyte mot amnesti. Kristian bryter dock mot löftet vilket leder till Stockholms blodbad.
Anna Sparre föddes år 1906 och dog år 1993. Hon var en svensk författare som debuterade år 1943 med "N:o 14 Sparv anmäler sig". Främst skrev hon historiska och självbiografiska romaner. Hennes sista bok "Drottningens förtrogna" gavs ut året efter hennes död
 
Boken jag läser nu:
Bild och recensioner lånad från Bokus
 
Förbjuden kärlek på Vasas tid!

»En riktigt maffig berättelse i senmedeltida kunglig miljö ... De historiska skildringarna präglas av sinnlighet och liv, men också av noggrannhet och omfattande researcharbete. Alla får sitt i den här romanen, både historienörden och romantikern ... en utmärkt historisk roman.« Corren

»Maria Gustavsdotter är en mästare i sin genre, hatten av för ännu en magisk läsupplevelse.« Bloggen Hyllan


»Eftersom jag är både historienörd och älskar kärlek så är denna bok en fullträff.« Författaren Simona Ahrnstedt

Hon var Gustav Vasas mest omsusade dotter. Nitton år gammal gjorde hon skandal genom det så kallade Vadstenabullret. Nu har författaren Maria Gustavsdotter inspirerats av Cecilia Vasas spännande levnadsöde.

Tio år gammal lämnas Märta Svantesdotter på Gripsholms slott för att uppfostras med de kungliga barnen. Hon räknas som oäkting, trots att de flesta vet vem hennes adlige far är. 

Det dröjer inte länge förrän Märta blir god vän med prinsessan Cecilia, men snart övergår vänskapen till något mer. Är det lek och nyfikenhet? Eller åtrå och kärlek?

Maria Gustavsdotter har gjort succé med sina historiska romaner. Nu kommer Den gyllene hårnålen, en roman inspirerad av Cecilia Vasas händelserika liv.

Pressröster om boken:

»När jag lägger igen boken efter den sista sidan tänker jag spontant; det här är en film. Här finns allt. Kärlek, förbjuden sådan, kungligheter och oäktingar, rik och fattig, sorg och glädje, krig och fred ... Full av dramatik och romantik och som alltid med ett gediget researcharbete. Språket flyter fram genom berättelsen ... Jag väntar med spänning på nästa kvinnoöde.« Bohuslänungen

»Maria Gustavsdotter kan som ingen annan svepa iväg läsaren, bort till en annan plats och en annan tid. Jag älskade hennes trilogi om prästdöttrarna på Morlanda och förväntningarna var stora inför hennes nya bok Den gyllene hårnålen. Jag kan meddela att förväntningarna uppfylldes med råge. Det här är Maria Gustavsdotter allra bästa bok ... den innehåller allt man kan önska sig ... Maria Gustavsdotter är en mästare i sin genre, hatten av för ännu en magisk läsupplevelse.« Bloggen Hyllan 

»En roman som bjuder på både spänning och romantik, men också en hel del historiska fakta. Är man intresserad av den tidsepoken i svensk historia är det lätt att se att Maria Gustavsdotter håller sig nära sanningen och har gjort research om såväl stort som smått. Jag hänförs och imponeras av hur skickligt hon väver in detaljer om livet, och framförallt kvinnornas tillvaro i det stora maktspel som kungens hov utgjorde.« Bloggen Johannas deckarhörna

»Ett levande och målande språk ... många som har läst författarens andra böcker kommer uppskatta även denna och förföras av den romantiska « Bibliotekstjänst

»Visst har jag slukläst Den gyllene hårnålen ...Gustavsdotters romaner är alltid välskrivna och mycket omsorgsfullt researchade.« Bloggen Och dagarna går

»Med ett mjukt behagligt språk får jag vara med om en fantastisk resa och lära känna en bit av Sveriges historia som jag inte riktigt kände till. En ljuvlig berättelse som, även om den är fiktiv, känns mycket trovärdig och levande tack vare ett gediget researcharbete. Det är en färgstark och myllrande berättelse som bjuder på en massa dramatik, spänning och romantik.« Bloggen Midnatts ord

»Maria Gustavsdotter känns väl insatt i tidsandan och vet vad hon skriver om. En historisk bladvändare. Gillar den mycket!« Bloggen Villivonkans books

»Det är en härlig roman om kvinnors styrka ... jag vill verkligen rekommendera den till alla er som vill ha berättelser med förankring i Sveriges historia!« Sladdertackans bokblogg

»Det här är verkligen en genre jag uppskattar: historiska romane
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0