Magiska barndoms jular ❤️

 

Mina barndomsjular var magiska, mina föräldrar var bönder så mamma fanns alltid hemma. Inför julen städades vårt stora hus från golv till tak, golven fernissades och blänkte. Garderoberna städades ur och alla köksskåpen.

 

Julaftonsmorgon doftade det ljuvligt i hela huset. Sedan klädde pappa och vi barn granen medan mamma fixade med julmaten. Vi tittade på Kalle Anka, efter det åt vi julmat och då kom det STORA vi fick alla barn en varsin julmust och så hade vi en varsin liten ljusstake framför vår tallrik, pappa tände alla ljusen och sedan åt man i andakt för allt det fina och den goda maten. Leverpastej, korv skinka mm allt hade mamma gjort själv.

 

På julafton fick vi dricka ur finglasen, dessa glas är från 40-talet när mamma och pappa gifte sig och fick dem i bröllopspresent. Min ljusstake som alltid stod vid min tallrik, vårdar den ömt och så även glasen. 

 

Efter det fixade pappa ladugården och djuren och mjölkade, mamma fixade disken och gjorde fika tills pappa var klar i ladugården. Mammas mjuka lingonpepparkaka var det bästa jag visste på kakfatet.

 

 Vid 19 ungefär blev det julklappsutdelning och efter det godis och TV. Älskar julen fortfarande och är så evinnerligt tacksam att våra föräldrar gav oss så fina minnen. Våra föräldrar drack aldrig alkohol och den traditionen har jag fört vidare till mina barn

 

 

 Har kvar ett gammalt julkort från det jag var 8 år, Jag älskade det här kortet för hästen på bilden var en kopia av vår häst Dolly ❤️ Har älskat hästar och haft många i mitt liv, så därför finns kortet kvar 😉
 
Går och småplockar inför julen, tar allt i lugn takt, julgardiner upp idag och gjorde i ordning hallbordet. Den sista julmaten inhandlades idag....Lite julmust,frukt och nötter kvar.
 
Ljusen med fladdrande låga som jag fick av min kära syster Jane ❤️
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0